Home > Πρώτο Θέμα > Για πρώτη φορά στη Δράμα και σε πανελλαδικό επίπεδο η συλλογή κινεζικής τέχνης Στις 9 Δεκεμβρίου ανοίγει στο Σαντιρβάν η νέα έκθεση για την «Αυτοκρατορική Κίνα»

Για πρώτη φορά στη Δράμα και σε πανελλαδικό επίπεδο η συλλογή κινεζικής τέχνης Στις 9 Δεκεμβρίου ανοίγει στο Σαντιρβάν η νέα έκθεση για την «Αυτοκρατορική Κίνα»

Από το Μουσείο Μπενάκη στο Σαντιρβάν

Για πρώτη φορά στη Δράμα

και σε πανελλαδικό επίπεδο

η συλλογή κινεζικής τέχνης

Στις 9 Δεκεμβρίου ανοίγει στο Σαντιρβάν η νέα έκθεση για την «Αυτοκρατορική Κίνα»

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΩΣ ΠΡΟΠΟΜΠΟΣ για τη νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη στη Δράμα, λειτούργησε η διάλεξη το βράδυ του περασμένου Σαββάτου 25 Νοεμβρίου, για την κινεζική τέχνη.

Τη διάλεξη έκανε στο δραμινό κοινό ο Επιστημονικός Διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη κ. Μαγγίνης με τον κεντρικό τίτλο: «…εν μέγα κενόν εις τα διατιθέμενα εν Ελλάδι μέσα…». Και όπως μάλιστα σημείωσε ο ίδιος μιλώντας στα τοπικά μέσα ενημέρωσης, «αποφασίσαμε να κάνουμε τούτη εδώ την έκθεση στη Δράμα ακριβώς σαν μια ευκαιρία για το κοινό εδώ να δει κάτι που πραγματικά δεν θα δει ακόμη κι αν έρθει στην Αθήνα», τονίζοντας ιδιαίτερα μάλιστα, ότι «υπάρχουν πράγματα που παρόμοιά τους πρέπει να πάει κανείς στις μεγάλες πρωτεύουσες της Ευρώπης για να τα δει. Αυτή είναι μια πραγματικά σημαντική έκθεση».

Για άλλη μια φορά, η αίθουσα του πολιτιστικού χώρου Σαντιρβάν της εταιρείας Raycap ήταν γεμάτη, ενώ τη διάλεξη παρακολούθησε και ο πρόεδρος της εταιρείας κ. Αποστολίδης με τη σύζυγό του Πέννυ.

Όπως αναφέραμε και παραπάνω, η διάλεξη αυτή υπήρξε προπομπός για τη μεγάλη έκθεση  που θ’ ανοίξει τις πύλες της στον ίδιο χώρο στις 9 Δεκεμβρίου και θα παραμείνει ανοικτή μέχρι τέλος Μαρτίου. Η 9η Δεκεμβρίου μάλιστα, είναι η πρώτη μέρα του άνοιξε και επίσημα τις πύλες του ο πολιτιστικός χώρος Σαντιρβάν της Raycap, ακριβώς πριν από ένα χρόνο και λειτουργεί πλέον και ως επέτειος.

«Αυτοκρατορική Κίνα»

Όπως τόνισε μιλώντας στα τοπικά μέσα ενημέρωσης ο Επιστημονικός Διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη κ. Μαγγίνης, στην έκθεση με κεντρικό τίτλο «Αυτοκρατορική Κίνα», θα παρουσιαστεί η συλλογή Κινεζικής τέχνης του Μουσείου Μπενάκη, η οποία δεν εκτίθεται και το κοινό δεν έχει τη δυνατότητα να την δει ούτε στην Αθήνα.

Η συλλογή κινεζικής τέχνης προβάλλεται μέσα από περιοδικές εκθέσεις και η τελευταία είχε γίνει το 2016 στο Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού. Στο πλαίσιο αυτό, αναμένεται να επισκεφτούν τη Δράμα για τη νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη στο Σαντιρβάν ακόμη και άνθρωποι από την Αθήνα, αξιοποιώντας τη συγκεκριμένη ευκαιρία.

«Αυτό που θέλουμε», τόνισε ο κ. Μαγγίνης, «είναι να εισαγάγουμε κάτι πολύ ασυνήθιστο και καινοτόμο, που είναι μια εισαγωγική έκθεση στον πολιτισμό και την τέχνη της Κίνας˙ κυρίως στον πολιτισμό της Κίνας. Όχι στην ιστορία, ούτε τόσο στην τέχνη, μολονότι το κάνουμε μέσα από έργα τέχνης. Δεν είναι μια έκθεση που θα σου πει την ιστορία της Κίνας, δηλαδή από την αρχαιότητα μέχρι τον 20ο αιώνα, ποια ήταν η εξέλιξη της χώρας και τι έγινε, τα γεγονότα. Ούτε θα εστιάσει στα αντικείμενα σαν έργα τέχνης, να σου εξηγήσει πως φτιαχτήκανε, πότε, ποιο είναι το πιο σπουδαίο, ποιο είναι το λιγότερο σπουδαίο. Αυτό που θέλουμε είναι να συστήσουμε τον Κινεζικό πολιτισμό στο κοινό της Δράμας και της Βόρειας Ελλάδας.

Να πούμε κάποιες βασικές κατηγορίες, κάποιες σκέψεις, κάποια συστήματα, θρησκευτικά, πολιτικά, ιδεολογικά, τα οποία έχουν διαμορφώσει μέσα στους αιώνες τον πολιτισμό αυτής της χώρας που την ξέρουμε όλοι και δεν την ξέρει κανένας. Βρίσκω ότι ακόμη και άνθρωποι που έχουν ζήσει εκεί πέρα και υπάρχουν πολλοί Έλληνες που έχουν ζήσει στην Κίνα ή που έχουν σχέσεις επιχειρηματικές με τη χώρα, δεν ξέρουν τις βασικές κατηγορίες, τις βασικές ιδεολογίες αυτής της χώρας, δηλαδή πως διαμορφώθηκε αυτός ο πολιτισμός. Οπότε αυτό προσπαθεί να κάνει η έκθεση. Πολύ απλά να μας πάρει από το χεράκι και να μας πει δέκα πράγματα για αυτόν τον μεγάλο άγνωστο που είναι η Κίνα».

«…εν μέγα κενόν εις τα διατιθέμενα εν Ελλάδι μέσα…

Αναφορικά με τον τίτλο της διάλεξης που είναι η φράση: «…εν μέγα κενόν εις τα διατιθέμενα εν Ελλάδι μέσα…», ο κ. Μαγγίνης εξήγησε πως «είναι μια φράση του Γεωργίου Παπανδρέου, του παππού, που ήταν Υπουργός Παιδείας στα εγκαίνια του Μουσείου Μπενάκη. Τότε δεν υπήρχε Υπουργείο Πολιτισμού. Υπήρχε Υπουργείο Παιδείας που ήταν αρμόδιο για τα θέματα αυτά. Ευχαρίστησε τον δωρητή αυτή της συλλογής, τον Γεώργιο Ευμορφόπουλο, έναν Έλληνα του Λονδίνου για τη μεγάλη δωρεά που έκανε προς την Ελλάδα. Μόλις είχε ιδρυθεί το Μουσείο Μπενάκη, δεν είχε ανοίξει, όταν γράφτηκε αυτή η φράση. Παραδέχεται ο Υπουργός Παιδείας ότι υπάρχει ένα κενό στην Ελλάδα στο τι υπάρχει διαθέσιμο όχι μόνο για την Κινέζικη τέχνη, αλλά για την τέχνη όλου του κόσμου. Η επιστολή δηλαδή είναι καταιγιστική στο ότι δεν μπορεί να δει ένας Έλληνας άλλη τέχνη εκτός από την ελληνική σε αυτή τη χώρα. Οπότε “σας ευχαριστούμε πάρα πολύ γιατί καλύπτετε εν κενόν εις τα διατιθέμενα εν Ελλάδι μέσα”. Βέβαια το αστείο είναι ότι με ελάχιστες εξαιρέσεις αυτό το κενό υπάρχει 100 χρόνια μετά.

Αυτές οι ατελέσφορες συστάσεις, δηλαδή η προσπάθεια να φέρουμε κοντά την Ελλάδα σε πολιτισμούς εκτός του ευρωπαϊκού που δεν έχουν τελεσφορήσει, δεν έχουν ποτέ καταλήξει σε μια συστηματική εκπροσώπηση, είτε μουσειακή είτε εκπαιδευτική, άλλων πολιτισμών στη χώρα μας. Δηλαδή αν θέλει ένας Έλληνας να μάθει για την Κίνα, δεν μπορεί. Δεν μαθαίνει τίποτα στο σχολείο. Δεν μπορεί να πάει στο πανεπιστήμιο να μάθει κάτι. Και επίσης δεν υπάρχει ένα μουσείο να πάει να δει κάποια έργα τέχνης. Με μια εξαίρεση που είναι το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης στην Κέρκυρα. Ένα θαυμάσιο, κρατικό μουσείο, το οποίο ελάχιστοι το ξέρουν».

Λίγο πριν από την έναρξη της διάλεξης στο φακό του «Π.Τ.» διακρίνονται από αριστερά, ο πρόεδρος της Raycap κ. Αποστολίδης με τη σύζυγό του Πέννυ, η κα. Δελαγραμμάτικα, υπεύθυνη Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης της Raycap, και ο κ. Μαγγίνης, Επιστημονικός Διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη

Μεγάλη ανταπόκριση για το Σαντιρβάν

Αναφέρθηκε ακόμα ο κ. Μαγγίνης και στη μεγάλη ανταπόκριση του κοινού στις προηγούμενες εκθέσεις του Μουσείου Μπενάκη στο Σαντιρβάν Δράμας, επισημαίνοντας ότι «στην πρώτη έκθεση για τα κειμήλια της Μικράς Ασίας αγγίξαμε τους 7.000 επισκέπτες. Αυτός είναι ένας αριθμός πολύ ικανοποιητικός για μια έκθεση στο κεντρικό Μουσείο Μπενάκη. Δεν θα απογοητευόμασταν αν μια έκθεση είχε 7.000 επισκέπτες. Θα τη θεωρούσαμε πολύ πετυχημένη έκθεση».

Και η προσεχής έκθεση του Μουσείου Μπενάκη στο Σαντιρβάν για την «Αυτοκρατορική Κίνα», όπως και οι προηγούμενες, είναι με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, ενώ δωρεάν διατίθεται και ο κατάλογος της έκθεσης. Η νέα έκθεση, όπως κατέληξε ο κ. Μαγγίνης, είναι «πολύ σπουδαία ευκαιρία να δουν πράγματα πολύ σημαντικά, πολύ όμορφα και πολύ εκπαιδευτικά».

Το Σαντιρβάν

Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι το Σαντιρβάν λειτουργεί ως χώρος πολιτισμού της εταιρείας Raycap. Η πρώτη έκθεση, φιλοξενήθηκε από τον Δεκέμβριο του 2022 έως και τον Μάρτιο του 2023, με τίτλο «Δια τα κειμήλια της Μικράς Ασίας».

Η δεύτερη έκθεση, με τίτλο «Μ’ ασήμια και μαλάματα έκτακτα σκαλιγμένα», φιλοξενήθηκε από τον Ιούνιο του 2023 μέχρι και τον περασμένο Οκτώβριο.

Στις 9 Δεκεμβρίου αναμένεται να ξεκινήσει η τρίτη έκθεση του Μουσείου Μπενάκη με τίτλο «Αυτοκρατορική Κίνα».