Home > νέα > Η Άλωση της Πόλης ήταν μια νομοτέλεια, αφού το Βυζάντιο είχε ήδη συρρικνωθεί Μιλάει στον «Π.Τ.» ο συγγραφέας και ιστορικός ερευνητής κ. Γ. Μάνος

Η Άλωση της Πόλης ήταν μια νομοτέλεια, αφού το Βυζάντιο είχε ήδη συρρικνωθεί Μιλάει στον «Π.Τ.» ο συγγραφέας και ιστορικός ερευνητής κ. Γ. Μάνος

Εκδήλωση στη Δράμα για την Άλωση της Πόλης

Η Άλωση της Πόλης ήταν

μια νομοτέλεια, αφού το Βυζάντιο

είχε ήδη συρρικνωθεί

Μιλάει στον «Π.Τ.» ο συγγραφέας και ιστορικός ερευνητής κ. Γ. Μάνος

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΜΙΑ ΠΟΛΥ ωραία εκδήλωση με κεντρικό τίτλο, «Πώς φτάσαμε στην Άλωση;», πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Δευτέρας 29 Μαΐου, στην αίθουσα εκδηλώσεων «Αντώνης Παπαδόπουλος», του Δημοτικού Ωδείου Δράμας.

Την εκδήλωση οργάνωσαν από κοινού η Ιερά Μητρόπολη Δράμας, η Π.Ε. Δράμας και ο Δήμος Δράμας, ενώ συνδιοργανώθηκε από τους Συλλόγους: Παμμικρασιατικός Σύλλογος Δράμας «Ο Άγιος Χρυσόστομος», Σύλλογος Ποντίων Δράμας «Οι Κομνηνοί»,  Θρακική Εστία Δράμας,  Εταιρεία Δραμινών Μελετών, Σύλλογος Ποντίων Ακρίτες Νέας Κρώμνης,

Μέριμνα Ποντίων Κυριών Δράμας και με τη συμμετοχή της χορωδίας του Παμμικρασιατικού Συλλόγου Δράμας «Ο Άγιος Χρυσόστομος».

Βασικός ομιλητής της εκδήλωσης ήταν ο κ. Γεώργιος Μάνος συγγραφέας και ιστορικός ερευνητής, ο οποίος είχε βρεθεί στη Δράμα και παλαιότερα, το 2019.

Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν και χαιρέτησαν, ο αντιπεριφερειάρχης Δράμας κ. Παπαεμμανουήλ, ο αντιδήμαρχος Δράμας κ. Τάσσου και ο ιερέας του Ι. Ναού Αγίων Αναργύρων π. Δ. Αχθοφορίδης. Την κεντρική παρουσίαση της εκδήλωσης είχε ο εκπαιδευτικός και διευθυντής του 15ου Δημοτικού Σχολείου Δράμας «Γεώργιος Βιζυηνός» κ. Μαυρόπουλος.

Σχετικά με την ομιλία του και τα γεγονότα της Άλωσης της Πόλης, μίλησε στον «Π.Τ.» ο κ. Μάνος, ο οποίος αρχικά επεσήμανε: «Σήμερα είναι μια ημέρα αποφράδα. Κι όταν λέμε αποφράδα ημέρα, σύμφωνα με όσα είπε και ο Λουκιανός, αποφράδα είναι η μέρα η κακή, η καταραμένη και απαίσια κατά την οποία ούτε οι αρχές λειτουργούν, ούτε οι δίκες δικάζονται, ούτε ιεροτελεστίες τελούνται, ούτε γίνεται κάτι ευχάριστο. Όλοι είναι σε βαθύ στοχασμό και περισυλλογή».

Όπως σημειώνει ο κ. Μάνος, «ο μύθος λέει ότι η Πόλη έπεσε από την Κερκόπορτα. Βρέθηκε ξεκλείδωτη, μπήκαν οι Γενίτσαροι μέσα και βρέθηκαν στα νώτα των αμυνομένων, των πολεμιστών. Όμως και χωρίς την Κερκόπορτα, η Πόλη πάλι θα έπεφτε. Γιατί είχε περιοριστεί το Βυζάντιο να αποτελείται μόνο απ’ αυτή την Πόλη, που είχε περικυκλωθεί από 150.000 Γενιτσάρους και μέσα ήταν 5.200 Βυζαντινοί πολεμιστές και 2.500 Γενουάτες. Όμως, η Πόλη, ήταν νομοτέλεια ότι θα έπεφτε. Γιατί είχε πέσει πολύ νωρίτερα. Είχε πέσει σταδιακά, όταν το Βυζαντινό κράτος είχε αρχίσει να συρρικνώνεται. Συρρικνώθηκε το 1071 όταν έγινε η Μάχη του Ματζικέρτ, όπου εκεί ο Ρωμανός ο Διογένης πιάστηκε αιχμάλωτος».

Ο κ. Μάνος αναφέρθηκε σε ιστορικά γεγονότα, μέσα από τα οποία γίνονται γνωστά διάφορες δολοπλοκίες, εσωτερικές διαμάχες, αλλά και στην έλευση των Σταυροφόρων το 1204.

Κοσμοϊστορικό γεγονός

Ερωτώμενος για το ποιοι είναι σήμερα οι συμβολισμοί της Άλωσης της Πόλης, ο κ. Μάνος επισημαίνει: «Πρόκειται για ένα κοσμοϊστορικό γεγονός το οποίο χάραξε την πορεία των Ελλήνων. Είναι το πλέον τραγικό γεγονός που είχε συμβεί μέχρι και το 1922, που είχαμε την Μικρασιατική Καταστροφή.  Με την μεν Άλωση και την κατάληψη της Πόλης από τους Τούρκους, οι Ρωμιοί Χριστιανοί είχαν παραμείνει στα σπίτια τους, υπήρχε δηλαδή ο αλύτρωτος ελληνισμός. Το 1922 όμως, όλοι αυτοί οι Έλληνες αναγκάστηκαν να γυρίσουν στην Ελλάδα. Πρόκειται για την ιστορική μας πορεία. Που, αν δεν ανατρέξουμε πίσω να δούμε από πού ξεκίνησαν τα δεινά και πώς φτάσαμε μέχρι σήμερα και να εμβαθύνουμε στα αίτια που οδήγησαν σ’ αυτά, ώστε αν είναι δυνατόν σε μελλοντικές μας αποφάσεις και μελλοντικά ιστορικά γεγονότα που θα μας προκύψουν να πάρουμε σωστές αποφάσεις. Ήδη, ο Ερντογάν γιορτάζει για άλλη μια φορά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης προσευχόμενος μέσα στην Αγία Σοφία».

Όπως εξηγεί ο κ. Μάνος, «οι Τούρκοι στην περιοχή είναι οι ξένοι. Όπου πηγαίνουν αντικρίζουν στοιχεία του ελληνικού πολιτισμού. Όπου σκάβουν, ανακαλύπτουν στοιχεία επίσης του ελληνικού πολιτισμού. Εμείς είμαστε υποχρεωμένοι αυτά να τα ερευνούμε και να τα μεταδίδουμε και να τα διδάσκουμε στα παιδιά μας. Γιατί χωρίς αυτά, δεν θα ξέρουμε που πάμε και ποιοι είμαστε».