Μια σύνδεση του μύθου από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα!
Η Διονυσιακή λατρεία στη Δράμα
η θεά Αγαύη και το εθνικό ποτό
του Μεξικού mezcal
Μιλάει στον «Π.Τ.» ο Δραμινός στην καταγωγή κ. Πανάγου πρέσβης του μεξικάνικου ποτού mescal
Του Θανάση Πολυμένη
ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΙΑ πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία, γύρω από το εθνικό ποτό του Μεξικού, με το φυτό αγαύη, αλλά και τη θεά Αγαύη, η οποία ήταν πριγκίπισσα των Θηβών και θεία του θεού Διόνυσου, ο οποίος λατρευόταν ιδιαίτερα στην περιοχή της Δράμας κατά την αρχαιότητα.
Και όπως είναι γνωστό, στη Δράμα έχουν βρεθεί κεφαλές του Διονύσου, το γνωστό ιερό αφιερωμένο σ’ αυτόν στην Καλή Βρύση, ενώ σε όλη την περιοχή, εδώ και εκατοντάδες χρόνια τελούνται δρώμενα αφιερωμένα στη διονυσιακή λατρεία.
Τι σχέση όμως μπορεί να έχουν όλα αυτά με το γνωστό εθνικό ποτό του Μεξικού mezcal; Το mezcal είναι ένα ποτό που παράγεται από το φυτό αγαύη και λατρεύουν οι Μεξικανοί. Σε όλη αυτή την ιστορία όμως, υπάρχει και ένας Δραμινός γαστρονόμος ο κ. Γιάννης Πανάγου, ο οποίος ζει στη Γερμανία.
Ο κ. Πανάγου λοιπόν, με καταγωγή από τα Κοκκινόγεια της Δράμας, έχει λάβει από την κυβέρνηση του Μεξικού τον τιμητικό τίτλο του πρέσβη του εθνικού ποτού τους, mezcal.
Τις προηγούμενες ημέρες, ο κ. Πανάγου βρέθηκε στη Δράμα, μαζί με τον Μεξικανό συνάδελφό του γαστρονόμο, τον κ. Jaime Muñoz, παραγωγό του mescal προκειμένου να δημιουργήσουν ένα ιστορικό βίντεο, σχετικά με το φυτό αγαύη, τη θεά Αγαύη και το Διόνυσο.
Όπως σημειώνει μιλώντας στον «Π.Τ.» ο κ. Πανάγου, μαζί με τον κ. Muñoz βρέθηκαν στη Δράμα, προκειμένου να εξερευνήσουν και να ξεκαθαρίσουν τον σχετικό μύθο.
Να διευκρινίσουμε ότι ο κ. Πανάγου έχει ένα μεξικάνικο εστιατόριο στη Γερμανία και μέσω αυτού έχει λάβει την τιμητική διάκριση του πρέσβη του mescal από την κυβέρνηση του Μεξικού. Ο κ. Muñoz , έχει επίσης ένα εστιατόριο με άστρο Μισελέν στο Μεξικό, και διατηρεί ένα από τα πρώτα αποστακτήρια στη χώρα του, που έχει αναδείξει το mescal που παράγεται από την αγαύη σε εθνικό ποτό.
Στόχος της δημιουργίας του βίντεο αυτού, όπως μας λέει ο κ. Πανάγου, «είναι να ξεκαθαρίσουμε την ιστορία του mescal και να συνδεθεί με την πραγματική του ιστορία με τη θεά Αγαύη που ήταν θεία του Διονύσου ο οποίος λατρεύεται στην περιοχή της Δράμας».
Όπως εξηγεί στον «Π.Τ.» ο κ. Πανάγου, «ο λόγος είναι ότι στο Μεξικό το ποτό είναι ιερό ποτό και δυστυχώς πολλές φορές ο καθένας διαδίδει λανθασμένες πληροφορίες για την αγαύη. Αυτό δεν μου άρεσε, γιατί αυτή είναι η κληρονομιά μας. Και επειδή εγώ κατάγομαι από τη Δράμα και γνωρίζω τη λατρεία του Διονύσου, ζήτησα από τον κ. Muñoz να έρθουμε στην Ελλάδα και να κάνουμε αυτό που έχουμε ξεκινήσει».
Σίγουρα πρόκειται για κάτι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς η ιστορία αυτή του φυτού αγαύη και της θεάς Αγαύης που συνδέεται άμεσα με το θεό Διόνυσο, αναδεικνύει μεταξύ άλλων και την περιοχή της Δράμας και τη διονυσιακή λατρεία στο Μεξικό.
Στο βίντεο αυτό συμμετέχει και μιλάει η διευθύντρια της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δράμας κα. Βασιλική Πουλιούδη, η οποία συναντήθηκε μαζί τους στο Ιερό του Διονύσου στην Καλή Βρύση, συνδέοντας έτσι τη λατρεία του θεού Διόνυσου με τη θεά Αγαύη και την περιοχή μας.
Όπως εξηγεί η κα. Πουλιούδη, «η Αγαύη, ήταν κόρη του Κάδμου και της Αρμονίας και είχε αδερφές την Ινώ, τη Σεμέλη και την Αυτονόη. Η Σεμέλη ήταν η μητέρα του Διόνυσου».
Η κα. Πουλιούδη, επισημαίνει ότι έκανε αναφορά στο μύθο και το συνέδεσε όλο αυτό με την περιοχή και το mescal που βγαίνει από το φυτό αγαύη.
Ο μύθος
Σύμφωνα με το μύθο, η Αγαύη παντρεύτηκε τον Εχίονα και γέννησε τον Πενθέα. Η Αγαύη, ζηλεύοντας τη δόξα της αδελφής της, της Σεμέλης, που την είχε ερωτευθεί ο ίδιος ο πατέρας των θεών Δίας και από αυτόν είχε μείνει έγκυος στον θεό Διόνυσο, διέδωσε ότι η Σεμέλη έλεγε ψέματα και ότι πραγματικός πατέρας του παιδιού που θα έφερνε στον κόσμο ήταν κάποιος θνητός. Ο Δίας τότε χτύπησε με ένα κεραυνό του την Σεμέλη.
Πολύ αργότερα, όταν ο Διόνυσος μεγάλωσε και έμαθε τις συκοφαντίες της θείας του, απεφάσισε να εκδικηθεί για την προσβολή της μητέρας του. Πήγε στη Θήβα και προκάλεσε θεϊκή μανία στις γυναίκες, που παρακινήθηκαν από αυτόν να εορτάσουν μία βακχική γιορτή πάνω στο βουνό Κιθαιρώνας. Ο γιος της Αγαύης, Πενθέας, που στο μεταξύ είχε γίνει βασιλιάς των Θηβών, θέλησε να εμποδίσει την εισαγωγή της διονυσιακής λατρείας στο βασίλειό του, οπότε ανέβηκε απαρατήρητος στον Κιθαιρώνα για να κατασκοπεύσει τις Μαινάδες, τις γυναίκες δηλαδή που είχαν καταληφθεί από θεϊκή μανία. Διαμελίσθηκε όμως και κατασπαράχθηκε από την ίδια τη μητέρα του, την Αγαύη, που βρισκόταν επίσης σε έξαλλη κατάσταση. Με αυτό τον τρόπο, ο Διόνυσος εκδικήθηκε. Σε παραλλαγή του μύθου αυτού βασίζεται και η σωζόμενη τραγωδία Βάκχαι του Ευριπίδη.