Ημερίδα για τις συνέργειες συμπερίληψης, ένταξης και δικαιωμάτων των παιδιών
Η εκπαίδευση των παιδιών
των προσφύγων στη Δράμα και
η αντιμετώπιση των δυσκολιών
Μιλάνε στον «Π.Τ.» στελέχη του Αυτοτελούς Τμήματος Συντονισμού Εκπαίδευσης Προσφύγων κες Αλτουχόβα και Πανταζή και η συντονίστρια εκπαίδευσης προσφύγων Δράμας κα. Γρηγοριάδου
Του Θανάση Πολυμένη
ΜΙΑ ΠΟΛΥ ενδιαφέρουσα ημερίδα με κεντρικό θέμα «Συνέργειες συμπερίληψης, ένταξης και προάσπισης των δικαιωμάτων των παιδιών στο σχολείο», πραγματοποιήθηκε το πρωί της Τετάρτης 11 Δεκεμβρίου, στην αίθουσα του Δημοτικού Ωδείου Δράμας.
Η ημερίδα διοργανώθηκε από την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Αν. Μακεδονίας & Θράκης και το Αυτοτελές Τμήμα Συντονισμού και Παρακολούθησης της Εκπαίδευσης Προσφύγων και το ΥΠΑΙΘΑ.
Κατά την έναρξη, χαιρέτησαν ο Γεν. Γραμματέας Α/θμιας, Β/θμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής, Υ.ΠΑΙ.ΘΑ, κ. Κατσαρός Ιωάννης και η αναπληρώτρια Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης, κα. Μαριγούλα Κοσμίδου μέσω μηνύματος που απέστειλαν.
Το πρώτο μέρος της ημερίδας αφορούσε την εκπαίδευση μαθητών/ τριών με προσφυγικό υπόβαθρο, ενώ στο δεύτερο μέρος πραγματοποιήθηκε στρογγυλό τραπέζι, προβολή ταινίας με τίτλο «Έχω 2 – 3 όνειρα» και ακολούθησε ανοικτός διάλογος.
Στο τρίτο μέρος της ημερίδας ακολούθησε βιωματικό εργαστήριο από το 15ο Δημοτικό Σχολείο με τίτλο: «Ολιστικό μοντέλο και εργαλεία για την υποστήριξη μαθητών / μαθητριών προσφύγων».
Από αριστερά: Η κα. Φρόσω Χαραλαμπίδου Περιφερειακή Επόπτρια Ποιότητας της Εκπαίδευσης ΑΜΘ, η κα. Αλτουχόβα Γκαλίνα προϊσταμένη του Αυτοτελούς Τμήματος Συντονισμού και Παρακολούθησης της Εκπαίδευσης Προσφύγων, Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., η κα. Σοφία Γρηγοριάδου Συντονίστρια Εκπαίδευσης Προσφύγων Δράμας, η κα. Λίνα Πανταζή από το Αυτοτελές Τμήμα Συντονισμού και Παρακολούθησης της Εκπαίδευσης Προσφύγων και ο κ. Χρήστος Κατσιαντρίδης Συντονιστής Εκπαίδευσης Προσφύγων.
Ολοκληρωμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης
Μιλώντας στον «Π.Τ.» η προϊσταμένη του Αυτοτελούς Τμήματος Συντονισμού και Παρακολούθησης της Εκπαίδευσης Προσφύγων, Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., κα Αλτουχόβα Γκαλίνα και η κα. Λίνα Πανταζή από το ίδιο Τμήμα σημειώνουν: «Το ΥΠΑΙΘΑ εδώ και πολλά χρόνια έχει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης για τους μαθητές με προσφυγικό προφίλ.
Σκοπός της ημερίδας αυτής, είναι, σε μια περιοχή η οποία εδώ και πολλά χρόνια έχει δείξει αυξημένα αντανακλαστικά, κοινωνικά, αλλά και εκπαιδευτικά ως προς την ένταξη των παιδιών, να ενδυναμώσει, να υποστηρίξει τα στελέχη της εκπαίδευσης, τους ανθρώπους, οι οποίοι είναι στην πρώτη γραμμή του πεδίου και ασχολούνται με την ένταξη των παιδιών. Και ακόμα, να μπορέσουμε να δώσουμε την ορατότητα που πρέπει σ’ αυτά τα παιδιά, ενδυναμώνοντας το αδιαπραγμάτευτο δικαίωμά τους στην εκπαίδευση, αλλά και την υποχρέωση της πολιτείας να υλοποιήσει ακριβώς και να υποστηρίξει αυτό το δικαίωμα».
15.000 παιδιά σε όλη την Ελλάδα
Ερωτώμενες για το ποια είναι η κατάσταση που επικρατεί σήμερα σ’ αυτό το ζήτημα, μας εξηγούν: «Σήμερα έχουμε πάνω από 15.000 παιδιά εγγεγραμμένα σε όλη την Ελλάδα, τα οποία πηγαίνουν σε πρωινά σχολεία όλης της χώρας με Τάξεις Υποδοχής αλλά και χωρίς αυτές, σε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα. Γίνονται πάρα πολλές επιμορφώσεις σε όλη τη χώρα. Οι εξειδικευμένοι εκπαιδευτικοί, αφοσιωμένοι εκπαιδευτικοί, πολλές φορές κινητοποιούνται με αφετηρία τον εκπαιδευτικό ρόλο, προκειμένου ακόμα και κάποιες φορές να θεραπεύσουν κάποια κενά που υπάρχουν στο σύστημα. Προβλήματα υπάρχουν πάντα, εμείς όμως έχουμε εμπιστοσύνη στον άνθρωπο».
Όπως επισημαίνουν μάλιστα, «η δική μας η δουλειά, η εκπαίδευση των προσφύγων, είναι αυτή η οποία πάντοτε ενεργοποιεί αντανακλαστικά των ανθρώπινων σχέσεων και στην εκπαίδευση των παιδιών, οι ανθρώπινες σχέσεις είναι πάντα στο επίκεντρο των πραγμάτων». Η ημερίδα ολοκληρώθηκε αργά το απόγευμα.
Ο θεσμός του συντονιστή εκπαίδευσης
Τόσο η κα. Αλτουχόβα, όσο και η κα. Πανταζή, αναφέρουν ότι, «τον πολύ σπουδαίο ρόλο σ’ αυτό το πρόγραμμα, παίζει ένας καινοτόμος και πρωτοποριακός θεσμός στην εκπαίδευση. Πρωτοποριακός όχι μόνο για τα ελληνικά δεδομένα, αλλά και για τα ευρωπαϊκά. Είναι ο θεσμός του συντονιστή εκπαίδευσης των προσφύγων, που είναι μόνιμοι εκπαιδευτικοί οι οποίοι αποσπώνται στα camp όλης της χώρας αλλά και όπου υπάρχουν διαμερίσματα και ξενώνες που υποστηρίζονται, είτε από το κράτος, είτε από μη κρατικούς φορείς στον αστικό ιστό και ουσιαστικά έχουν έναν πολλαπλό λόγο: του εκπαιδευτικού, του κοινωνικού λειτουργού, του ψυχολόγου, του διαμεσολαβητή, του συνδετικού κρίκου μεταξύ του κέντρου φιλοξενίας, της οικογένειας, αλλά και της τοπικής κοινωνίας. Μία εξωστρέφεια που τόσο πολύ τη χρειάζονται τα παιδιά».
Όπως τονίζουν μάλιστα, «μην ξεχνάμε ότι τα παιδιά πρόσφυγες, είναι πάνω απ’ όλα παιδιά και έχουν δικαιώματα. Είναι υποχρέωση της ελληνικής πολιτείας και όλων των φορέων της κοινωνίας, να υποστηρίξει αυτό το δικαίωμα στη χαρά, στη ζωή, στο χαμόγελο, στο παιχνίδι, στην κανονικότητα και στη συμμετοχή σε μια ομαλότητα, την οποία τόσο πολύ την έχουν στερηθεί».
Γρηγοριάδου: Η κατάσταση στη δομή της Δράμας
Η εκπαιδευτικός κα. Σοφία Γρηγοριάδου, είναι συντονίστρια εκπαίδευσης προσφύγων στη Δράμα και συγκεκριμένα στη δομή προσφύγων της Δράμας. Ερωτώμενη για το ποια είναι η κατάσταση που επικρατεί στη Δράμα σχετικά με το θέμα αυτό, η κα. Γρηγοριάδου σημειώνει: «Στην ελεγχόμενη δομή της Δράμας, φιλοξενούνται αυτή τη στιγμή 25 ανήλικα παιδιά, εκ των οποίων τα 19 είναι σχολικής και προσχολικής ηλικίας. Τα παιδιά αυτά, φοιτούν αρχικά στο Νηπιαγωγείο που βρίσκεται εντός της δομής και λειτουργεί ως παράρτημα εντός της δομής, ενώ τα υπόλοιπα φοιτούν στο Δημοτικό Σχολείο Νέας Αμισού και τα μεγαλύτερα στο 2ο Γυμνάσιο και στο 2ο ΓΕΛ Δράμας».
Όπως επισημαίνει μάλιστα η ίδια, «καμιά φορά η εκπαίδευση των προσφύγων είναι η άρση του αυτονόητου. Το να πάνε τα παιδιά σχολείο, είναι δικαίωμα και είναι θεσμοθετημένο. Όμως τα παιδιά για να πάνε σχολείο, χρειάζονται παπούτσια, χρειάζονται μπουφάν, χρειάζονται τσάντες, χρειάζονται τετράδια και αυτά δεν είναι δεδομένα. Θα ήθελα παρ’ όλα αυτά να ευχαριστήσω όλους τους φορείς, τα άτομα που κατά μονάδες ή συλλογικά βοηθούν το έργο αυτό, γιατί η αλήθεια είναι ότι, χωρίς τη δική τους βοήθεια θα είχαμε σοβαρά προβλήματα».
Η παραμονή και οι μετακινήσεις
Ερωτώμενη σχετικά με το πόσο διάστημα παραμένουν τα παιδιά αυτά με τις οικογένειές τους στη Δράμα, η κα. Γρηγοριάδου εξηγεί ότι πρόκειται για μια ιδιαίτερα δυναμική και ρευστή κατάσταση: «Κατ’ αρχάς να διευκρινίσουμε ότι η φοίτηση των παιδιών δεν σχετίζεται καθ’ οιοδήποτε τρόπο, με το καθεστώς διαμονής. Η διαμονή, επειδή είναι περιπτωσιολογική, μπορεί το παιδί να είναι έξι μήνες εδώ, ή ένα χρόνο, ενώ υπήρξαν και παιδιά που φοίτησαν δυόμισι με τρία χρόνια στο ίδιο σχολείο, λόγω καθυστέρησης των εγγράφων τους.
Η όλη κατάσταση είναι δυναμική, είναι δυναμικό το καθεστώς διαμονής τους, είναι δυναμική η απόκτηση των εγγράφων και είναι πολύ ρευστά όλα αυτά και αυτές είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε».
Οι φόβοι της ασφάλειας
Ερωτώμενη τέλος σχετικά με το πόσο εύκολα ή δύσκολα οι γονείς δέχονται την εκπαίδευση των παιδιών τους και αν υπάρχουν αντιδράσεις, η κα. Γρηγοριάδου σημειώνει ότι, «υπάρχουν περιπτώσεις όπου έχουμε ενστάσεις ή χρειάζεται να δώσουμε διευκρινίσεις. Γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι υπάρχουν προσφυγικές ομάδες που έχουν αντιμετωπίσει πάρα πολλά προβλήματα όπως απαγωγές κοριτσιών κτλ.
Εκεί θα πρέπει να πείσεις τους γονείς ότι δεν υπάρχει θέμα ασφάλειας για να στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο. Κατά το πλείστον όμως δεν αντιμετωπίζουμε τέτοιου είδους προβλήματα. Και αυτό συμβαίνει γιατί, όντας μέσα στις δομές με τους συντονιστές εκπαίδευσης υπάρχει όσμωση με τον πληθυσμό. Μας γνωρίζουν, μπαίνουμε στα σπίτια τους, έρχονται στα γραφεία μας, μιλάμε, περνάμε αρκετό χρόνο. Είμαι πρόσωπο εμπιστοσύνης, είμαι πρόσωπο αναφοράς και γενικά καλλιεργούμε ένα κλίμα εμπιστοσύνης».