Home > Πρώτο Θέμα > Ιδιαίτερα σημαντικό το τουριστικό αποτύπωμα του Μουσείου Τρένων για την πόλη της Δράμας ► Μιλάει στον «Π.Τ.» ο πρόεδρος του ΜΕΑΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Δράμας – «Επόμενος στόχος να δημιουργηθεί και το Σιδηροδρομικό Πάρκο»

Ιδιαίτερα σημαντικό το τουριστικό αποτύπωμα του Μουσείου Τρένων για την πόλη της Δράμας ► Μιλάει στον «Π.Τ.» ο πρόεδρος του ΜΕΑΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Δράμας – «Επόμενος στόχος να δημιουργηθεί και το Σιδηροδρομικό Πάρκο»

Άνοιξε και επίσημα τις πύλες του το νέο Μουσείο Τρένων

Ιδιαίτερα σημαντικό το τουριστικό

αποτύπωμα του Μουσείου Τρένων

για την πόλη της Δράμας

► Μιλάει στον «Π.Τ.» ο πρόεδρος του ΜΕΑΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Δράμας – «Επόμενος στόχος να δημιουργηθεί και το Σιδηροδρομικό Πάρκο»

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΑΝ ΚΑΙ ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Δράμας εγκαινιάστηκε το 1896, είχε ήδη ανοίξει και λειτουργούσε από το 1895, εξυπηρετώντας τη διαδρομή του τρένου της εποχής από Θεσσαλονίκη προς Αλεξανδρούπολη και το αντίθετο.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που υπάρχουν, θεωρείτο ως η ναυαρχίδα των σιδηροδρομικών σταθμών της εποχής του και είχε κατασκευαστεί από την εταιρεία «Ενωτικός Θεσσαλονίκης – Κωνσταντινούπολης» στην οποία συμμετείχαν η Οθωμανική Αυτοκρατορική Τράπεζα και διάφοροι βελγικοί και γαλλικοί οίκοι της εποχής. Η κατασκευή και εκμετάλλευση του δικτύου, ανετέθη με σύμβαση που επεγράφη εκ μέρους της εταιρείας από το γάλλο τραπεζίτη Rene Baudouy στην Κωνσταντινούπολη στις 10 Σεπτεμβρίου 1892. (Αυτά τα πρώτα στοιχεία από την el.wikiperdia.org).

Σήμερα πλέον, ο Σιδηροδρομικός Σταθμός της Δράμας επί της ουσίας έχει απενεργοποιηθεί, περνάνε μόνο εμπορικά και στρατιωτικά τρένα και η αίγλη του έχει καταπέσει. Ήταν από τα σημαντικότερα σημεία της πόλης και της περιοχής κατά την εποχή των μεγάλων μεταναστεύσεων του ελληνικού πληθυσμού, ενώ υπήρξε ο βασικός κόμβος για το καπνεμπόριο σε όλη την περιοχή.

Το νέο Μουσείο Τρένων

Εδώ και αρκετά χρόνια, ο ΜΕΑΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Σιδηροδρομικών και Φίλων Σιδηροδρόμου Δράμας, έχει στήσει το πρώτο Μουσείο Τρένων στην πλευρά του μηχανοστασίου.

Από την ώρα που ο σταθμός της Δράμας υποβαθμίστηκε σε σημαντικό σημείο, ο ΜΕΑΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ ξεκίνησε τη δημιουργία ενός νέου Μουσείου, στην περιοχή δυτικά του κεντρικού κτιριακού συγκροτήματος, εκεί όπου παλαιότερα ήταν οι αποθήκες.

Για την πορεία και τα έργα του νέου Μουσείου, έχουμε ασχοληθεί αρκετές φορές το τελευταίο χρονικό διάστημα. Οι άνθρωποι του Συλλόγου Σιδηροδρομικών και Φίλων Σιδηροδρόμου Δράμας, έβαλαν κάτω το κεφάλι και με εθελοντική προσωπική δουλειά, έξοδα και χωρίς καμιά βοήθεια, κατάφεραν μετά από ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, να στήσουν το νέο Μουσείο.

Και ενώ τα εγκαίνια ήταν να γίνουν στα τέλη του περασμένου Σεπτέμβρη, εντούτοις η καταιγίδα Daniel που έπληξε τη Θεσσαλία, αλλά και μεγάλο μέρος της δομής του σιδηροδρόμου στην περιοχή, τους ώθησε στην αναβολή τους.

Παρ’ όλα αυτά, ήδη από χθες Τρίτη 17 Οκτωβρίου, το νέο Μουσείο Τρένων της Δράμας άνοιξε τις πύλες του στο κοινό και ο καθένας μπορεί να το επισκεφτεί.

Θα λειτουργεί κάθε Τρίτη, Πέμπτη και Σάββατο και τις ώρα από 10.00 έως 14.00 και φυσικά θα μπορούν να το επισκέπτονται και να περιηγούνται σχολεία, μεγάλες ομάδες επισκεπτών και μεμονωμένα άτομα. Για ομάδες και σχολεία, η επικοινωνία θεωρείται απαραίτητη στα τηλέφωνα: Μακρόπουλος Παναγιώτης – 6979727586 και Μουσείο Τρένων Δράμας – 2521037671.

Μια ιστορία από το 1892

Το νέο Μουσείο Τρένων, καλύπτει την ιστορία του σιδηροδρόμου στη Δράμα από το 1892 μέχρι και σήμερα.

Όπως επισημαίνει μιλώντας στον «Π.Τ.» ο πρόεδρος του  ΜΕΑΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Σιδηροδρομικών και Φίλων Σιδηροδρόμου Δράμας κ. Παναγιώτης Μακρόπουλος, «αυτό που μπορεί να δει ο επισκέπτης του Μουσείου Τρένων, είναι το πώς ήταν ο Σιδηρόδρομος από το 1892 μέχρι και σήμερα. Το πιο παλιό και τεκμηριωμένο αντικείμενο που έχουμε, είναι του 1892. Αν και έχουμε ακόμα ένα παλαιότερο αντικείμενο από το 1890, παρ’ όλα αυτά δεν υπάρχει κάποια ημερομηνία για να αποδειχθεί αυτό».

Όπως εξηγεί ο κ. Μακρόπουλος, «στο Μουσείο βλέπουμε τη δομή του Σιδηροδρόμου εκείνη την εποχή, πώς ήταν χωρισμένος σε υπηρεσίες, πώς λειτουργούσε, τι αντικείμενα και εργαλεία χρησιμοποιούσε, στολές, και από αυτά διασώζονται πάρα πολλά. Το Μουσείο έχει στηθεί έτσι, ώστε να αντιπροσωπεύει την πλήρη λειτουργία του Σιδηροδρόμου από τότε μέχρι σήμερα, ενώ μέχρι και ιατρείο έχουμε βάλει καθώς υπήρχε εκείνη την εποχή».

Σημαντικός κόμβος

Ερωτώμενος για το ότι πολύ παλαιότερα η Δράμα ήταν ένας σημαντικός σιδηροδρομικός κόμβος, ο κ. Μακρόπουλος εξηγεί ότι «ήταν ένας μεγάλος κόμβος ο σταθμός της Δράμας, γιατί τότε οι αμαξοστοιχίες δεν μπορούσαν να φτάσουν από Θεσσαλονίκη μέχρι Αλεξανδρούπολη και το αντίθετο με ένα ταξίδι. Θα έπρεπε να ανεφοδιαστούν σε καύσιμα, μιας και δεν είναι τόσο εύκολο όπως είναι σήμερα. Τότε στη Δράμα, έπρεπε να κοπεί η μηχανή εδώ, να μπει μια άλλη η οποία ήταν ήδη φορτωμένη με καύσιμα και νερό και να αλλάξει προσωπικό και η αμαξοστοιχία να συνεχίσει την πορεία της».

Όπως χαρακτηριστικά λέει ο ίδιος, «έτσι αναπτύχθηκε ο Σιδηρόδρομος, σε συνάρτηση με τον καπνό που είχε τεράστια ανάπτυξη στην περιοχή και έτσι βγήκε και προς τα έξω (σ.σ. η Δράμα με τον Σιδηρόδρομο. Για να καταλάβετε, ο Σιδηρόδρομος τότε, ήταν το σημερινό αεροπλάνο. Για να έβγαινες σε άλλη χώρα, έπρεπε να πάρεις τον Σιδηρόδρομο».

Σημασία έχει να μην ξεχάσουμε

Στην ερώτηση για τη σημασία ενός τέτοιου Μουσείου Τρένων στη Δράμα, ο κ. Μακρόπουλος τονίζει ότι, «η σημασία του είναι ότι δεν θα ξεχάσουμε τον Σιδηρόδρομο τον οποίο πιθανόν να τον χάσουμε. Αυτό το θέμα οι Δραμινοί πρέπει να το επανεξετάσουμε γιατί τον χάσαμε αμαχητί. Εμείς αποφασίσαμε να το κάνουμε αυτό για να σώσουμε ότι μπορούσαμε και επίσης θα πρέπει εμείς ως εθελοντές, να συμβάλουμε στην τουριστική ανάπτυξη της πόλης. Είναι ένα πολύ σημαντικό σημείο το Σιδηροδρομικό Μουσείο της Δράμας, είναι το μοναδικό της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και ευελπιστούμε ότι θα έρθουν όλα τα σχολεία της περιοχής. Και μαζί με τις μηχανές στο Μηχανοστάσιο, είναι ένα ολοκληρωμένο Μουσείο Τρένων».

Όπως ιδιαίτερα επισημαίνει, «κάποια στιγμή όλο αυτό, θα μετατραπεί σε ένα Σιδηροδρομικό Πάρκο, οπότε για να το δει όλο αυτό ο επισκέπτης, θα πρέπει να διανυκτερεύσει στη Δράμα. Είναι πολύ σημαντικό αυτό που έχουμε κάνει για την πόλη της Δράμας, γιατί το τουριστικό αποτύπωμα που αφήνει αυτό το Μουσείο, είναι πολύ σημαντικό».

Αναφορικά με τις δυσκολίες, ο κ. Μακρόπουλος μας λέει ότι όντως ήταν πολλές και μεγάλες, όπως η περίοδος του κορωνοϊού που πήγε αρκετά πίσω τις εργασίες, αλλά και η γραφειοκρατία.