Ιδιαίτερο το ενδιαφέρον
των Δραμινών για τις βραβεύσεις
της ΚΥΚΛΩΨ για το 2021
► Πρώτη σημαντική έκθεση της Βούλας Παπαϊωάννου με τη συμβολή του Μουσείου Μπενάκη στη Δράμα
► Βραβείο αγρότη για το 2021 στον Παναγιώτη Σαϊνατούδη για το Πελίτι
► Βραβείο επιστημών στους Γεώργιο Χαραλάμπους και Άγγελο Τσιάρα
Του Θανάση Πολυμένη
ΣΕ ΜΙΑ πολύ ενδιαφέρουσα εκδήλωση το βράδυ του περασμένου Σαββάτου 25 Σεπτεμβρίου, στην αυλή του Μαρμάρινου Σπιτιού, πραγματοποιήθηκε η τελετή απονομής βράβευσης για τους φωτογραφικούς διαγωνισμούς του 2020 και του 2021, καθώς επίσης και η βράβευση ενός αγρότη και δύο επιστημόνων για το 2021.
Το θέμα του φωτογραφικού διαγωνισμού για το 2020 ήταν τα νερά της Αγίας Βαρβάρας, ενώ για το 2021 το θέμα ήταν τα τρένα της Δράμας. Τα βραβεία του 2020 δόθηκαν φέτος, καθώς το 2020 λόγω της καραντίνας που υπήρχε, δεν κατέστη δυνατόν να πραγματοποιηθεί η εκδήλωση.
Όπως είναι γνωστό, το Μαρμάρινο Σπίτι, το άλλοτε γνωστό και ως Οίκος Αναστασιάδης μαζί με την καπναποθήκη στο κάτω μέρος, δίπλα στις πηγές της Αγίας Βαρβάρας, αγοράστηκε από την αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία ΚΥΚΛΩΨ, την οποία ίδρυσε ο Δραμινός εφοπλιστής κ. Άρης Θεοδωρίδης.
Σκοπός του κ. Θεοδωρίδη, είναι να δημιουργηθεί εκεί ένα μουσείο φωτογραφίας, με έκθεση εκατοντάδων φωτογραφικών μηχανών που έχει στην κατοχή του (πάνω από 2.000 όπως αναφέρθηκε), ενώ ταυτόχρονα θα διοργανώνονται διαγωνισμοί και εκθέσεις φωτογραφίας και άλλες εκδηλώσεις.
Έκθεση φωτογραφίας της Βούλας Παπαϊωάννου
Μετά το πέρας της εκδήλωσης και για πρώτη φορά, το βράδυ του Σαββάτου άνοιξε μέρος της καπναποθήκης, η οποία ανασκευάστηκε και διαμορφώθηκε, και παρουσιάστηκε στο κοινό μέρος της έκθεσης φωτογραφίας της Βούλας Παπαϊωάννου, από το φωτογραφικό αρχείο του Μουσείου Μπενάκη.
Το σύνολο του έργου της συνοψίζεται μέσα σε εκατό περίπου φωτογραφίες, χωρισμένες σε τέσσερις κύριες θεματικές ενότητες με χρονική διαδοχή: α) τα πρώτα βήματα στη φωτογραφία (1935-1940), β) από τη ζωή στην Αθήνα μετά την κήρυξη του πολέμου έως την απελευθέρωση (1940-1944), γ) η ρημαγμένη ελληνική ύπαιθρος και η προσπάθεια ανασυγκρότησης της χώρας (1944-1950) και δ) συμβολή στη μεταπολεμική φωτογραφική απεικόνιση της Ελλάδας (1950-1965).
Τα βραβεία φωτογραφίας
Κεντρικός παρουσιαστής της εκδήλωσης, για τέταρτη φορά, ο γνωστός συγγραφέας κ. Γιάννης Ξανθούλης, ο οποίος όπως είπε σε μια σύντομη δήλωσή του στον « Πρωινό Τύπο», «τα τελευταία 22 χρόνια επισκέπτεται συχνά τη Δράμα» και σημείωσε ότι «ήταν μια μεγάλη έκπληξη για μένα, το τι ο κόσμος ανταποκρίθηκε σ’ αυτή την εκδήλωση.
Αναφερόμενος μάλιστα στο φετινό θέμα του διαγωνισμού φωτογραφίας για τα τρένα της Δράμας, και καθώς ο παππούς του ήταν σιδηροδρομικός, σημειώνει: «Η θεματολογία του 2021 της έκθεσης φωτογραφίας, είναι πιο ελκυστική για μένα γιατί είναι τα τρένα, είναι ο Σταθμός της Δράμας. Επειδή είμαι βορειοελλαδίτης από την Αλεξανδρούπολη, τη Δράμα την ήξερα ως Σταθμό. Αν και δεν σταματούσαμε στη Δράμα εμείς, τότε πηγαίναμε στη Θεσσαλονίκη και η Δράμα για εμάς ήταν λίγο εξωτικό μέρος, δεν είχαμε λόγο να έρθουμε εκτός κι αν είχαμε συγγενείς. Τελικά το έφερε η μοίρα να συνδεθώ ιδιαίτερα με τη Δράμα και τα τελευταία 22 χρόνια είμαι τακτικός στην πόλη… με ξέρουν κι οι πάπιες πια εδώ στην Αγία Βαρβάρα».
Με το αστείρευτο χιούμορ του και τον δηκτικό του λόγο ο κ. Ξανθούλης, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης αναφέρθηκε στο σιδηρόδρομο, θυμήθηκε παλιές διαδρομές από την Αλεξανδρούπολη προς τη Θεσσαλονίκη ενώ θυμόταν έντονα τις στιγμές της «ανταπόκρισης» των τρένων στο Σταθμό του Παρανεστίου.
Όπως είπε μάλιστα σε κάποιο σημείο «χθες το απόγευμα έκανα μια βόλτα στο Σταθμό της Δράμας, όμως εισέπραξα μια εκκωφαντική σιωπή. Σημείο των καιρών θα μου πείτε. Όμως πιστεύω ότι σύντομα θα ξαναζωντανέψουν όλα αυτά».
Διαγωνισμοί 2020 και 2021
Για το διαγωνισμό φωτογραφίας του 2020 και με θέμα τα νερά της Αγίας Βαρβάρας το 1ο βραβείο πήρε ο κ. Νικόλαος Καραμπετάκης, το 2ο ο κ. Κυριάκος Μιχαηλίδης και το 3ο ο κ. Κυριάκος Συφιλτζόγλου.
Για το διαγωνισμό φωτογραφίας του 2021 και με θέμα το τρένα της Δράμας, το 1ο βραβείο πήρε ο κ. Λευτέρης Σαλωνίδης, το 2ο βραβείο ο κ. Κωνσταντίνος Βούλκος και το 3ο κ. Κωνσταντίνος Κουμπατής.
Βραβεία αγρότη και επιστημόνων 2021
Ακολούθησε η βράβευση ενός αγρότη για το 2021 καθώς και δύο επιστημόνων.
Το βραβείο του αγρότη 2021, δόθηκε στον κ. Παναγιώτη Σαϊνατούδη, ιδρυτή του Πελίτι. Της γνωστής εναλλακτικής κοινότητας για τη μεγάλη προσπάθεια που κάνει για τη συλλογή παραδοσιακών σπόρων.
Επίσης τα δύο βραβεία επιστημόνων, δόθηκαν το ένα στον κ. Γεώργιο Χαραλάμπους, ο οποίος ασχολείται με την επιτήρηση των ωκεανών και ζει στη Βιέννη, και το δεύτερο στον Δραμινό επιστήμονα Αστρονομίας, κ. Άγγελο Τσιάρα. Να σημειώσουμε ότι οι δύο επιστήμονες, έχουν τιμηθεί τα προηγούμενα χρόνια από το Ίδρυμα του Μακεδονικού Βραβείου.
Ο κ. Θεοδωρίδης για την εκδήλωση
Με το τέλος των βραβεύσεων, ο κ. Θεοδωρίδης ευχαρίστησε όσους παραβρέθηκαν στην εκδήλωση και αναφέρθηκε στις βραβεύσεις αλλά και στην έκθεση φωτογραφίας της Βούλας Παπαϊωάννου. Στη συνέχεια, για την έκθεση φωτογραφίας μίλησε η κα. Ειρήνη Γερουλάνου, πρόεδρος της διοικητικής επιτροπής του Μουσείου Μπενάκη.
Η κα. Γερουλάνου έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην προσωπικότητα του κ. Θεοδωρίδη, ενώ αναφέρθηκε στη φωτογραφική έκθεση της Βούλας Παπαϊωάννου από το φωτογραφικό αρχείο του Μουσείου Μπενάκη. Επισημαίνοντας μάλιστα χαρακτηριστικά ότι, «θα είμαστε πάντοτε δίπλα στο Μουσείο που δημιουργεί ο Άρης (σ.σ. ο κ. Θεοδωρίδης) και θα κάνουμε πάντοτε οτιδήποτε χρειαστεί».
Η εγγονή του Παύλου Μελά
Να σημειωθεί επίσης εδώ, ότι, την εκδήλωση τίμησε με την παρουσία της και η εγγονή του Παύλου Μελά κα. Ναταλία Ιωαννίδη, η οποία ξεναγήθηκε και στην αίθουσα φωτογραφίας της Βούλας Παπαϊωάννου.
Η κα. Ιωαννίδη, είναι η κληρονόμος της οικίας του Παύλου Μελά, η αποκατάσταση της οποίας έχει πραγματοποιηθεί εξ’ ολοκλήρου με χορηγία της ΑΜΚΕ «Κύκλωψ» που έχει έδρα την πόλη της Δράμας και επιτελεί σημαντικό έργο, προάγοντας τον πολιτισμό και τη διατήρηση της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς και όχι μόνο.
Όπως είχε αποκαλύψει παλαιότερα ο πρόεδρος της ΑΜΚΕ εφοπλιστής κ. Άρης Θεοδωρίδης δεν θα μπορούσε ν’ αρνηθεί την πρόταση του υφυπουργού Άμυνας κ. Στεφανή, ν’ αναλάβει ο «Κύκλωψ» τις προσπάθειες αποκατάστασης της οικίας, διαθέτοντας όχι μόνο χρήμα αλλά και το αναγκαίο επιστημονικό προσωπικό που εργάστηκε εντατικά και με πάθος όλο αυτό το διάστημα, προκειμένου να ολοκληρωθούν οι εργασίες σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα.