Το Κέντρο Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών επισκέφθηκαν οι επικεφαλής της αντιπολίτευσης του Δήμου Δράμας
Κακή η εικόνα λειτουργίας
του ΚΔΑΥ Δράμας με ανακυκλώσιμα
υλικά να παραμένουν αδιάθετα
► Η συνολική διαχείριση γίνεται από τη ΔΙΑΑΜΑΘ και ο ιδιώτης διαχειρίζεται μόνο το προσωπικό
Του Θανάση Πολυμένη
ΤΟ Κέντρο Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ) του Δήμου Δράμας, επισκέφθηκαν χθες το πρωί, οι επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων της αντιπολίτευσης «Πόλη+Ζωή» κ. Μιχάλης Μλεκάνης, «Νέα Εποχή – Νέα Δράμα» κ. Γρηγόρης Παπαεμμανουήλ, «Αυτοδιοίκηση Πολιτών» κ. Στέργιος Ηλιόπουλος, «Project Δράμα 2020» κ. Αλέξανδρος Τσιαμπούσης και «Λαϊκή Συσπείρωση» κ. Γιάννης Στεφανίδης.
Στο χώρο του ΚΔΑΥ παρών ήταν ο γενικός διευθυντής της ΔΙΑΑΜΑΘ κ. Γιώργος Βογιατζής, ο οποίος ενημέρωσε τους επικεφαλής, ενώ απάντησε γενικότερα σε ερωτήσεις που του απηύθυναν.
Από την επίσκεψη στο ΚΔΑΥ, εξάγεται γενικότερα το συμπέρασμα, ότι η λειτουργία του δεν είναι και τόσο ικανοποιητική όσο θα έπρεπε, ενώ διευκρινίστηκε ότι η συνολική διαχείρισή του γίνεται από τη ΔΙΑΑΜΑΘ και όχι από ιδιώτη, ο οποίος έχει μόνο τη διαχείριση του προσωπικού. Με την έννοια ότι, ο ιδιώτης προσλαμβάνει το απαιτούμενο προσωπικό, για το οποίο πληρώνεται καθημερινά με 44 ευρώ κατά κεφαλήν! Το μάζεμα των ανακυκλώσιμων υλικών από την πόλη, η διαχείρισή του, αλλά και η πώλησή του, είναι ευθύνη της ΔΙΑΑΜΑΘ.
Σε κοινό δελτίο Τύπου το οποίο εκδόθηκε μετά από την επίσκεψη, επισημαίνεται ότι οι δημοτικές παρατάξεις της αντιπολίτευσης του Δήμου, οδηγήθηκαν σ’ αυτή την ενέργειά τους, «λόγω της κακής εικόνας που υπάρχει στην πόλη και τα χωριά σχετικά με την έγκαιρη και συστηματική αποκομιδή των απορριμμάτων, με τους κάδους να ξεχειλίζουν πολύ συχνά και να παρατηρείται έντονη δυσοσμία σε μεγάλη ακτίνα γύρω τους, παρ’ ότι οι δημότες υποχρεώθηκαν σε αύξηση των δημοτικών τελών κατά 55%».
Όπως επισημαίνεται στο κοινό δελτίο Τύπου, «το κόστος της διαχείρισης των απορριμμάτων θα μπορούσε να μειωθεί κατά πολύ με την προμήθεια του εξοπλισμού για την μηχανική επεξεργασία των απορριμμάτων, αν γινόταν έγκαιρη αξιοποίηση του 1.000.000 Ευρώ που δόθηκε από το Κράτος από τις αρχές του 2015 για αυτό το σκοπό. Πέρασαν πάνω από τρία χρόνια και δεν μπόρεσε η Δημοτική αρχή να προμηθευτεί τον προβλεπόμενο μηχανικό εξοπλισμό, με αποτέλεσμα οι ποσότητες απορριμμάτων που μεταφέρονται στις Σέρρες για υγειονομική ταφή να είναι πολύ μεγάλες και το υπέρμετρο κόστος να επωμίζονται οι δημότες. Σήμερα, παρότι έχει δημοσιευθεί η πρόσκληση για την προμήθεια του εξοπλισμού, η διαδικασία βρίσκεται στον αέρα, επειδή έχει παρέλθει ο προβλεπόμενος από το χρονοδιάγραμμα της Προγραμματικής Σύμβασης χρόνος, και η ακύρωσή της είναι σχεδόν βέβαια. Εξάλλου, για τον ίδιο λόγο έχει ακυρωθεί η διαδικασία ακόμη μία φορά. Η ανεπάρκεια της Δημοτικής Αρχής πληρώνεται από τους δημότες και μάλιστα πολύ ακριβά».
Πρόβλημα με τη διάθεση των ανακυκλώσιμων
Μια απλή ματιά, αρκεί να καταλάβει κανείς ότι, η διαλογή των ανακυκλώσιμων υλικών δεν γίνεται σωστά, αφενός επειδή οι ποσότητες είναι πολύ μικρότερες από τις αναμενόμενες, αφετέρου ότι μεγάλο τονάζ ανακυκλώσιμων παραμένει αδιάθετο στους χώρους του ΚΔΑΥ. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα σαφώς τη μείωση των κερδών, αλλά και προβλήματα λειτουργίας του χώρου, καθώς δεν υπάρχει ο απαραίτητος ελεύθερος χώρος κίνησης των κλαρκ. Επίσης, ένα φορτηγό δεν μπορεί να εισέλθει στο χώρο διαλογής.
Όπως επισημαίνουν οι αντιπολιτεύσεις, «η επιλογή της δημοτικής αρχής, η πώληση των ανακυκλώσιμων υλικών να γίνεται από τη ΔΙΑΑΜΑΘ και όχι από τον ιδιώτη ανάδοχο που έχει την ευθύνη της διαλογής, δε δίνει κίνητρο στον ανάδοχο ιδιώτη για αποτελεσματικότερη διαλογή ώστε να προκύπτει μεγαλύτερη ποσότητα ανακυκλώσιμων προς πώληση, αφού δεν πρόκειται να εισπράξει ο ίδιος το κέρδος από την πώληση. Έτσι, μεγάλες ποσότητες ανακυκλώσιμων «ξεφεύγουν» κατά τη διαλογή και, αντί να αποφέρουν έσοδα, καταλήγουν στα … σκουπίδια».
Υπάρχει επίσης «αδιαφορία για την προστασία των ανακυκλώσιμων από τις καιρικές συνθήκες (π.χ. βροχή), αφού έχουν αποσυρθεί τα κιόσκια που είχαν κατασκευαστεί για αυτό τον σκοπό, με αποτέλεσμα μεγάλες ποσότητες ανακυκλώσιμων να καταστρέφονται και, αντί να αποφέρουν έσοδα, να καταλήγουν στα … σκουπίδια».
Τέλος, εξαιτίας της «έλλειψης προσωπικού στην υπηρεσία καθαριότητας του Δήμου Δράμας, καθίσταται αδύνατη η έγκαιρη και επιμελημένη αποκομιδή των ανακυκλώσιμων, με αποτέλεσμα μεγάλες ποσότητες ανακυκλώσιμων να καταστρέφονται και, αντί να αποφέρουν έσοδα, να καταλήγουν στα … σκουπίδια».
Ένα άλλο ζήτημα, είναι ότι η αποκομιδή του μπλε κάδου με κίτρινο καπάκι (χαρτί και χαρτόνι), «γίνεται με ανεύθυνο τρόπο και με κίνδυνο να αναζητηθούν ευθύνες από ανθρώπους που δεν φταίνε σε τίποτε. Απασχολείται προσωπικό που προσελήφθη από τη ΔΙΑΑΜΑΘ και δεν υπάγεται στη δικαιοδοσία της Υπηρεσίας Καθαριότητας, η οποία είναι αποκλειστικά υπεύθυνη για την αποκομιδή. Ποιος επέτρεψε την εργασία στο απορριμματοφόρο εργαζομένων που δεν εποπτεύονται από τις υπηρεσίες του Δήμου; Τι θα γίνει στην περίπτωση ατυχήματος κατά την αποκομιδή;».
Οι προσλήψεις προσωπικού
Σε ερώτηση του «Πρωινού Τύπου» αναφορικά με το θέμα του ιδιώτη, εφόσον η ΔΙΑΑΜΑΘ διαχειρίζεται τα πάντα και έχει ακόμα και την πληρωμή του προσωπικού, τότε τι χρειάζεται ο ιδιώτης, ο κ. Μλεκάνης απάντησε σχετικά: «Αν η ίδια η ΔΙΑΑΜΑΘ προσλάμβανε η ίδια το προσωπικό, ως δημόσιος φορέας, θα ελεγχόταν για το ποιους προσλαμβάνει. Στην ουσία, έχει στηθεί ένα εργοτάξιο από ιδιώτη, για να προσλαμβάνει κατά παραγγελία εργαζόμενους. Είναι μια μηχανή εξυπηρέτησης συμφερόντων, γνωστών, φίλων, συγγενών».
Την ίδια ερώτηση κάναμε και στον γενικό διευθυντή της ΔΙΑΑΜΑΘ κ. Βογιατζή, προσθέτοντας ότι η αντιπολίτευση μιλάει για ένα μηχανισμό προσλήψεων ημετέρων. Στην ερώτηση αυτή ο κ. Βογιατζής απάντησε σχετικά: «Δεν μπορούμε να επέμβουμε σε μια ιδιωτική επιχείρηση, και να θέλαμε δεν μπορούμε να το κάνουμε, για τον τρόπο με τον οποίο επιλέγει το προσωπικό της. Αυτό που θα σας πω, είναι ότι από την πρώτη στιγμή, ο ανάδοχος έψαξε και βρήκε άτομα τα οποία είχαν ξαναδουλέψει και είχαν σχετική εμπειρία. Αυτό μπορεί εύκολα να διαπιστωθεί. Δεν θέλω να σχολιάσω κάτι άλλο σ’ αυτό, εγώ δεν είμαι πολιτικός. Αυτή τη στιγμή απασχολούμε 25 άτομα εδώ».
Στην ερώτηση αν η ΔΙΑΑΜΑΘ έχει ή όχι τη δυνατότητα να προσλαμβάνει άτομα, ο κ. Βογιατζής σημείωσε: «Ο ανάδοχος έχει την ευθύνη της λειτουργίας και το οικονομικό του αντάλλαγμα αποτιμάται με ημερομίσθια. Αν δείτε μεμονωμένα ένα ΚΔΑΥ, πολλά μπορούμε να πούμε. Έχουμε άλλες 22 συνολικά εγκαταστάσεις σε επίπεδο Περιφέρειας ΑΜΘ και είμαστε ένας φορέας, που απασχολούμε με συμβάσεις αορίστου χρόνου 3 άτομα. Δεν είναι εφικτό αυτή τη στιγμή, να μπορέσουμε να παρακολουθήσουμε με τον τρόπο που προτείνεται. Είναι πολιτική απόφαση, υπάρχει διοικητικό συμβούλιο από επτά δημάρχους, το οποίο θα αποφασίσει τον τρόπο με τον οποίο τελικά θα προχωρήσουμε. Αυτή τη στιγμή προχωράμε μ’ αυτό το μοντέλο».
Χαρακτηριστικό είναι πάντως, ότι αν το λογαριάσει κανείς, η ΔΙΑΑΜΑΘ πρέπει να πληρώνει περίπου 300.000 ευρώ τον ανάδοχο ιδιώτη κάθε χρόνο, για να πληρώνει τους μισθούς των εργαζομένων που προσλαμβάνει. Σύμφωνα με τον κ. Βογιατζή, ο ανάδοχος πληρώνεται με 44 ευρώ ημερησίως για κάθε ένα από τους 25 εργαζόμενους!