Ημερίδα για την παραβατική συμπεριφορά των εφήβων στη Δράμα
Καθημερινά αλλά ήπια
τα ζητήματα ενδοσχολικής
βίας σε σχολεία της Δράμας
► Σε συνεργασία της Δ/νσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με το Κέντρο ΔΡΑΣΗ και τη Δ/νση Αστυνομίας Δράμας
► Μιλάνε στον «Π.Τ.» ο κ. Σπύρος Κιουλάνης και η κα. Ευθυμία Αγαθαγγελίδου
Του Θανάση Πολυμένη
ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ διάστημα, βλέπουμε να συμβαίνουν πολλά περιστατικά βίας μεταξύ ανηλίκων. Θύτες και θύματα, προέρχονται από το σχολικό περιβάλλον και έχουν να κάνουν κυρίως μ’ αυτό. Τα περιστατικά, άλλοτε συμβαίνουν εντός του σχολικού χώρου, άλλοτε έξω από αυτό.
Άλλα περιστατικά αφορούν ξυλοδαρμούς και εκφοβισμούς μεταξύ μαθητών, ενώ έχουν συμβεί και περιστατικά επιθέσεων από μαθητές προς εκπαιδευτικούς, και αφορά από απλή εξύβριση μέχρι και βίαιες επιθέσεις.
Στο πλαίσιο αυτό και προς ενημέρωση των εκπαιδευτικών ξεκίνησε χθες Πέμπτη και ολοκληρώνεται σήμερα (3-4 Οκτωβρίου), ημερίδα, η οποία αφορά στην παραβατική συμπεριφορά των εφήβων, και απευθύνεται αποκλειστικά στους διευθυντές των σχολείων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Π.Ε. Δράμας.
Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα «Τοπικής Αυτοδιοίκησης – Ανδρέας Παπανδρέου» στο Διοικητήριο Δράμας και διοργανώθηκε από το Κέντρο Πρόληψης Εξαρτήσεων και Προαγωγής Ψυχοκοινωνικής Υγείας Π.Ε. Δράμας, τη Διεύθυνση Αστυνομίας Δράμας και τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Π.Ε. Δράμας. Χθες Πέμπτη, την ημερίδα παρακολούθησαν οι διευθυντές των Γυμνασίων, ενώ σήμερα θα την παρακολουθήσουν οι διευθυντές των Λυκείων.
Ο κεντρικός τίτλος της ημερίδας είναι: «Εφηβεία: Παραβατική συμπεριφορά εφήβων» και εισηγητές στην ημερίδα είναι η κα. Ευθυμία Αγαθαγγελίδου, Κοινωνιολόγος, MSC και ο κ. Αναστάσιος Δημητρίου, Αξιωματικός Σύνδεσης – Σημείο Επαφής της Δ/νσης Αστυνομίας Δράμας με την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Δράμας.
Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι, παρόμοια ημερίδα πραγματοποιείται για πρώτη φορά, και γίνεται στο πλαίσιο λειτουργίας της ομάδας δράσης για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού της Δ/νσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας.
Σκοπός της ημερίδας, είναι η ενημέρωση των διευθυντών και διευθυντριών, η μεταλαμπάδευση αυτής της γνώσης στους εκπαιδευτικούς και από εκεί προς τους γονείς των μαθητών, ώστε από κοινού να δρουν για τη σωστή διαχείριση ανάλογων περιστατικών μέσα στις σχολικές μονάδες.
Κιουλάνης: Καθημερινά αντιμετωπίζουμε προβλήματα στα σχολεία μας
Για το θέμα της ημερίδας μίλησε στον «Π.Τ.» ο διευθυντής της Δ/νσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας κ. Σπύρος Κιουλάνης, επισημαίνοντας αρχικά ότι, «όλο αυτό γίνεται στο πλαίσιο της καταπολέμησης του σχολικού εκφοβισμού», σημειώνοντας ότι, «σε κάθε Διεύθυνση, υπάρχει μια επιτροπή και μια πλατφόρμα, όπου γονείς και μαθητές μπορούν εκεί να αναφέρουν κάποια περιστατικά. Στόχος είναι να είμαστε έτοιμοι να το αντιμετωπίσουμε, τόσο η πενταμελής επιτροπή, όσο και οι σύμβουλοι σχολικής ζωής που υπάρχουν σε κάθε σχολείο, ώστε να έχουμε μια ετοιμότητα».
Χαρακτηριστικά τονίζει ότι, «στόχος είναι όλα αυτά να περάσουν από τους διευθυντές προς τους εκπαιδευτικούς των σχολείων με διάφορες παρεμβάσεις στη συνέχεια. Το ιδανικό είναι να υπάρξει μια συνεργασία του σχολείου με τις οικογένειες, τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών και τους ίδιους τους μαθητές, έτσι ώστε αν μπορούμε, να έχουμε μια καλύτερη προσέγγιση σ’ αυτό το πολύ σημαντικό θέμα. Το οποίο ταλαιπωρεί τη σύγχρονη κοινωνία και κυρίως τα μεγάλα αστικά κέντρα».
Αναφερόμενος στην περιοχή της Δράμας, επισημαίνει ότι, «έχουμε μεν περιστατικά, όχι όμως τόσο έντονα και όχι καταγεγραμμένα στην πλατφόρμα μας. Παρ’ όλα αυτά, καθημερινά αντιμετωπίζουμε προβλήματα στα σχολεία μας και πρέπει να υπάρχει συνεργασία για να είμαστε έτοιμοι να τα αντιμετωπίσουμε».
Ερωτώμενος για το αν η ημερίδα αυτή γίνεται για πρώτη φορά, ο κ. Κιουλάνης απάντησε θετικά, λέγοντας ότι «η επιτροπή αυτή συστάθηκε για πρώτη φορά πέρυσι και η ημερίδα γίνεται σ’ αυτό το πλαίσιο της ενημέρωσης, της ετοιμότητας και της συνεργασίας που πρέπει να υπάρχει με τα σχολεία προκειμένου να είμαστε έτοιμοι».
Στη διαπίστωση ότι το τελευταίο διάστημα βλέπουμε πολλά έντονα περιστατικά βίας σε όλη τη χώρα, ρωτήσαμε τον κ. Κιουλάνη, τι μπορεί να κάνει ο εκπαιδευτικός σε μια τέτοια κατάσταση, πώς μπορεί να παρέμβει;
Απαντώντας, σημείωσε ότι «ο εκπαιδευτικός έχει δυνατότητα παρέμβασης και υπάρχουν δύο πυλώνες γι’ αυτό. Ο ένας είναι αυτός που αφορά στην αντιμετώπιση μιας κατάστασης. Τα σχολεία σήμερα διαθέτουν εσωτερικούς κανονισμούς, οι οποίοι γράφονται στην αρχή της σχολής χρονιάς σε συνεργασία με τους καθηγητές, μαθητές και γονείς, οπότε, από εκεί μέσα, μπορούν να ορίσουν πράγματα: τι επιτρέπεται, τι απαγορεύεται σε κάθε σχολείο και ο κανονισμός αυτός θα πρέπει να τηρείται με τη συνεργασία όλων των εμπλεκομένων. Οπότε, κάθε τι που παρεκκλίνει από εκεί, θεωρείται παραβατική συμπεριφορά και πρέπει να αντιμετωπίζεται».
Αγαθαγγελίδου: Η αύξηση της γνώσης δεν σημαίνει και αλλαγή συμπεριφοράς ενός εφήβου
Για την ημερίδα, αλλά και για την κατάσταση που επικρατεί, μίλησε στον «Π.Τ.» και η κα. Ευθυμία Αγαθαγγελίδου, Κοινωνιολόγος, MSC του Κέντρου Προαγωγής Ψυχοκοινωνικής Υγείας «ΔΡΑΣΗ» της Π.Ε. Δράμας.
Όπως εξηγεί η ίδια, «σχεδιάσαμε αυτή την παρέμβαση, με στόχο να ενδυναμώσουμε την σχολική κοινότητα. Όλοι γνωρίζουμε βέβαια ότι, η αύξηση της γνώσης, δεν σημαίνει αυτομάτως και αλλαγή της συμπεριφοράς ενός ατόμου. Χρειάζεται λοιπόν να δούμε, πώς θα γίνει να αλλάξει η συμπεριφορά του εφήβου, και τι χρειάζεται να αλλάξουμε εμείς, ώστε να αλλάξει και η συμπεριφορά του εφήβου».
Τονίζει ακόμα η ίδια, ότι, «εδώ και πολλά χρόνια, η ΔΡΑΣΗ συνεργάζεται με την Αστυνομία και την Εκπαίδευση. Δεν είναι η πρώτη δράση και παρέμβαση που έχουμε σχεδιάσει με στόχο την ενίσχυση του εκπαιδευτικού ρόλου. Πρέπει να σημειώσουμε ακόμα ότι, προσεγγίζουμε τους διευθυντές, οι διευθυντές ενημερώνουν τον Σύλλογο Διδασκόντων, τον Σύλλογο Γονέων και τα παιδιά. Επομένως υπάρχει ενημέρωση όλη της σχολικής μονάδας».
Ερωτώμενη σχετικά με το ποια είναι η κατάσταση που επικρατεί στη Δράμα σήμερα, η κα. Αγαθαγγελίδου αναφέρει ότι, «στην Ελλάδα αλλά και στο Νομό Δράμας, οι βασικές ουσίες εξάρτησης που χρησιμοποιούν σήμερα οι έφηβοι, είναι το αλκοόλ, η κάνναβη και τα εισπνεόμενα».
Αναφορικά με ζητήματα βιαιότητας, η ίδια τονίζει ότι «είναι πολύ σημαντικό ότι στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση έχει δημιουργηθεί μια ομάδα κατά της σχολικής βίας σε συνεργασία με τη ΔΡΑΣΗ, την Αστυνομία και την Εκπαίδευση».
Μορφές εκφοβισμού
Στην ημερίδα έγινε λόγος για τις μορφές εκφοβισμού, γιατί κάποιος ή κάποια μπορεί να βιώνει ή να ασκεί εκφοβισμό, ενδείξεις που πιθανόν να υποδηλώνουν ότι ένα παιδί έχει πέσει θύμα σχολικού εκφοβισμού και πόσο σοβαρό μπορεί να είναι αυτό.
Οι εκπαιδευτικοί ενημερώθηκαν επίσης για το τι προβλέπεται από την σχετική νομοθεσία, όπως και ποιες είναι οι υποχρεώσεις τους, τι μπορούν να κάνουν για να αντιμετωπίσει παρόμοιες καταστάσεις.
Σε γενικά πλαίσια πάντως, οι μορφές εκφοβισμού είναι τρεις: Ο λεκτικός, που περιλαμβάνει απειλές, βρισιές, πειράγματα. Ο σωματικός που περιλαμβάνει χτυπήματα, κλωτσιές, γροθιές και ο ψυχολογικός και κοινωνικός που περιλαμβάνει τη διάδοση φημών, δολοπλοκίες σε κοινωνικές σχέσεις, προσπάθειες για κοινωνικό αποκλεισμό, εκβιασμό ή εκφοβισμό, καταστροφή προσωπικών αντικειμένων, κλοπές και σεξουαλική παρενόχληση.