Μια επιστολή προς τον υπουργό Παιδείας
Κείμενο προβληματισμού
των μαθητών του 1ου Γενικού
Λυκείου Δράμας για την εκπαίδευση
ΠΡΙΝ από δέκα μέρες περίπου, μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων της Δράμας, προχώρησαν σε καταλήψεις με διάφορα ζητήματα, οι οποίες είχαν λήξει ήδη στα μέσα της περασμένης εβδομάδας. Μεταξύ των αιτημάτων τους, πολλά θέματα, όπως η έλλειψη καθηγητού βιολόγου σε ένα σχολείο, προβλήματα με τα αδέσποτα σκυλιά σε ένα άλλο και διάφορα άλλα.
Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον όμως έρχεται από τους μαθητές του 1ου Γενικού Λυκείου, οι οποίοι δεν έκαναν κατάληψη, όμως έφτασαν μέχρι το γραφείο του Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας κ. Κιουλάνη. Μετά από συζήτηση που είχαν μαζί του, όσο και με τον διευθυντή του 1ου ΓΕΛ, συνέταξαν μια ενδιαφέρουσα επιστολή, στην οποία εκφράζουν τους προβληματισμούς τους για την γενικότερη δομή στην εκπαίδευση, αλλά ακόμα και τις ανησυχίες τους για το μέλλον.
Τα κύρια θέματα που αναλύονται στην επιστολή τους, αφορούν τις Πανελλήνιες εξετάσεις, τις ενδοσχολικές εξετάσεις αλλά και την επαγγελματική τους αποκατάσταση. Αξίζει να τη διαβάσουμε, γιατί παρουσιάζονται όλες οι ανησυχίες των παιδιών μας. Η επιστολή στάλθηκε στον υπουργό Παιδείας κ. Γαβρόγλου.
[Αξιότιμε υπουργέ παιδείας κύριε Γαβρόγλου,
Με σκοπό την έκφραση ορισμένων ζητημάτων που έχουν προκύψει ανάμεσα στους μαθητές όσον αφορά το σχολείο και το εκπαιδευτικό σύστημα ζητήσαμε και ήρθαμε σε επαφή με τον Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας, κύριο Σπ. Κιουλάνη και συμπεράναμε ότι ένα βήμα για άμεση λύση στα προβλήματά μας θα είναι μια επιστολή προς εσάς. Τα θέματα που θα συζητηθούν παρακάτω αναφέρονται κυρίως στο εκπαιδευτικό σύστημα και στον επαγγελματικό προσανατολισμό μας.
Ένα ιδιαίτερα πολυσυζητημένο θέμα που είναι αρκετά ανησυχητικό και αγχωτικό για την μαθητική κοινότητα είναι οι πανελλήνιες εξετάσεις. Μέσα από αυτήν την διαδικασία ο μαθητής με κόπο προσπαθεί να εξασφαλίσει ένα ικανοποιητικό μέλλον. Συμφώνα με πρόσφατες αλλαγές του εκπαιδευτικού συστήματος οι θέσεις σε πολλές σχολές των πανεπιστημίων που προτιμούν τα παιδιά μειωθήκαν, ενώ παράλληλα αυξήθηκαν θέσεις σε λιγότερο επιθυμητές σχόλες. Αυτό οδηγεί τα παιδιά στον φθόνο και τον μη ευγενή ανταγωνισμό καθώς και να πληρώνουν κάθε λογής φροντιστήρια σε πολλά μαθήματα και να ξοδεύουν άσκοπα χρήματα. Επιπλέον, αυτή η αλλαγή έχει επιπτώσεις στο ψυχικό κόσμο του μαθητή ο οποίος επιβαρύνεται από υποχρεώσεις, άγχος, ανασφάλεια, φόβο για το μέλλον και άλλα. Όλα αυτά τα αρνητικά συναισθήματα σε συνδυασμό με το ήδη υπάρχον άγχος των Πανελληνίων εξετάσεων οδηγούν τον μαθητή σε μια επιλογή- αδιέξοδο: από την μία πλευρά είτε να διαλέξουν να περάσουν όλη αυτή τη ψυχοφθόρα διαδικασία χωρίς σίγουρο αποτέλεσμα, είτε από την άλλη να παρατήσουν το σχολείο και να βγει στη βιοπάλη από μια τόσο τρυφερή ηλικία. Επιπρόσθετα, οι Πανελλήνιες είναι μετά τις ενδοσχολικές εξετάσεις, πράγμα που εντείνει το άγχος των μαθητών και υποβαθμίζει τη σημασία των ενδοσχολικών. Αυτές οι εξετάσεις είναι εξίσου σημαντικές με τις πανελλήνιες και έτσι πρέπει να αντιμετωπίζονται από τους μαθητές.
Ένα άλλο ζήτημα που απασχολεί τους μαθητές είναι, προφανώς, η επαγγελματική τους αποκατάσταση. Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν νοείται εφόσον οι μαθητές βρίσκονται σε πλήρη άγνοια όσον αφορά τις σχολές και τα μαθήματα που διδάσκονται εκεί, τα επαγγέλματα στα οποία οδηγούν, την πρακτική τους χρησιμότητα. Μαθαίνουμε από εξαιρετικά μικρή ηλικία πόσο σημαντική είναι η επαγγελματική αποκατάσταση, καθώς άνεργος συνεπάγεται άχρηστος, εξαρτημένος από τους γονείς του ή το κράτος. Από μικρή ηλικία ακούμε το γνωστό ερώτημα «Τι θες να γίνεις όταν μεγαλώσεις;» και δεν γνωρίζουμε τι να απαντήσουμε ή απαντάμε επιπόλαια χωρίς να γνωρίζουμε τη χρησιμότητά του στη κοινωνία, αν έχει μέλλον ή αν όντως μας αρέσει. Μας προετοιμάζουν για μια ζωή χωρίς ουσιαστική προετοιμασία, μας γεμίζουν με πληροφορίες σε θεωρητικό επίπεδο χωρίς να μας μαθαίνουν σε τι χρειάζεται παραδείγματος χάρη ο δικηγόρος, που βρίσκονται οι σχολές νομικής, πόσα μόρια και τι μαθήματα χρειάζονται.
Αναμφίβολα ως νέοι έχουμε ένα μεγάλο μερίδιο ευθύνης για το μέλλον της χώρας σε όλα τα επίπεδα. Επομένως θα μπορούσαμε να συμβάλλουμε και εμείς στο έργο του Υπουργείου Παιδείας με δικές μας προτάσεις με σκοπό την επίλυση των παραπάνω προβλημάτων.
Πρώτον θα προτείναμε να δημιουργηθούν προγράμματα για την ενημέρωση των μαθητών σχετικά με θέματα που αφορούν τις σχολές. Επιπλέον καλή θα ήταν η ενημέρωση των μαθητών σε πρακτικό επίπεδο, όπως για παράδειγμα από επαγγελματίες που με επισκέψεις στο σχολείο μπορούν να μας εξηγούν την δουλειά τους, τις αρμοδιότητές τους, τα επίπεδα οργάνωσης του επαγγέλματος και άλλα. Θα προτείναμε και ημερίδες με θέμα την επαγγελματική αποκατάσταση των νέων και την ενημέρωση τους ως προς τις σχολές. Ως προς το θέμα των πανελληνίων προτείνουμε να διεξάγονται πριν τις ενδοσχολικές ώστε οι μαθητές να δίνουν βάσεις και στις δύο.
Συμπερασματικά, θα μπορούσαμε να αναπτύξουμε μια καλύτερη σχέση με το Υπουργείο και να βοηθήσουμε ώστε να καταπολεμήσουμε το άγχος και την άγνοια, επομένως να δημιουργήσουμε ένα καλύτερο μέλλον για μας και για τη χώρα.
Με εκτίμηση
Μαθητές του 1ου Γενικού Λυκείου Δράμας]