Τι προσδοκά o N. Δράμας το 2023
Κρατάει η Δράμα την τρίτη
βουλευτική έδρα της από
την απογραφή του 2021
Τελευταίος τροχός της αμάξης στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας – Θράκης
Του Θανάση Πολυμένη
ΣΤΟ ΠΑΡΑ πέντε, θα λέγαμε, γλύτωσε η Δράμα τελικά, από το να μην χάσει την τρίτη βουλευτική της έδρα στο Ελληνικό Κοινοβούλιο για τις επερχόμενες βουλευτικές εκλογές του 2023.
Η σχετική συζήτηση, είχε ξεκινήσει από τα μέσα του καλοκαιριού του 2022 ακόμα, όταν τα πρώτα στοιχεία της απογραφής της χώρας το 2021, έφεραν τη Δράμα να έχει μειωμένο πληθυσμό, όσον αφορά τους μόνιμους κατοίκους στην περιοχή της.
Τα στοιχεία ήταν γενικά αποθαρρυντικά, μιας και η απογραφή του 2021, έφερνε τη Δράμα μειωμένη κατά 11,9% και με 86.621 μόνιμους κατοίκους. Αν και υποθετικά η καταγραφή αυτή χαρακτηριζόταν πρόχειρη από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, παρ’ όλα αυτά ακόμα και με την όποια ακρίβεια, οι διαφορές δεν αναμένονταν να είναι ιδιαίτερα μεγάλες.
Όσο αφορά τους μόνιμους κατοίκους, η Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας – Θράκης έχει πληθυσμό 562.069 άτομα από 608.182 άτομα το 2011 (μείωση 7,6%). Άνδρες 275.340 άτομα από 299.643 άτομα και γυναίκες 286.729 άτομα από 308.539 άτομα και γενικώς η Δράμα είναι ο τελευταίος τροχός της αμάξης σε όλη την Περιφέρεια.
Στην περίπτωση του νόμιμου πληθυσμού, τα στοιχεία των οποίων για όλη τη χώρα εκδόθηκαν την Παρασκευή 30 Δεκεμβρίου 2022, η Δράμα είναι και πάλι ουραγός στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας – Θράκης, με σύνολο 95.701 άτομα.
Να εξηγήσουμε για άλλη μια φορά, ότι ο λεγόμενος νόμιμος πληθυσμός, είναι αυτός που διαμορφώνει τις βουλευτικές έδρες κάθε 10 χρόνια. Δηλαδή, μπορεί κάποιος να κατοικεί σε άλλο τόπο είτε εντός της Ελλάδας είτε στο εξωτερικό, να είναι όμως εγγεγραμμένος στη Δράμα.
Το πρώτο νούμερο του μόνιμου πληθυσμού, είχε φέρει από το καλοκαίρι την απογοήτευση στη Δράμα, ότι υπήρχε η πιθανότητα να χάσει μια βουλευτική έδρα, την τρίτη βουλευτική της έδρα. Τελικά όμως στο παρά πέντε, έδρα στη Δράμα δεν χάνεται.
Ενώ επίσης καμιά μεταβολή σε έδρες δεν επέρχεται σε όλη την Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας – Θράκης.
Οι έδρες που αλλάζουν
Παρ’ όλα αυτά, αρκετές είναι οι εκλογικές Περιφέρειες που σε όλη τη χώρα χάνουν έδρες. Και αυτές είναι: η Περιφέρεια Α΄ Αθηνών, η Α΄ Πειραιώς, Άρτας, Κοζάνης, Μαγνησίας, Σερρών, Φθιώτιδας, Θεσπρωτίας και Καστοριάς. Μάλιστα οι δύο τελευταίες εκλογικές Περιφέρειες γίνονται και μονοεδρικές.
Οι κερδισμένες έδρες είναι στις Περιφέρειες: Δύο έδρες κερδίζει η Ανατολική Αττική, ενώ από μία κερδίζουν ο Βόρειος, ο Δυτικός και ο Νότιος τομέας Αθηνών καθώς και η Α΄ εκλογική Περιφέρεια της Θεσσαλονίκης.
Σημειώνεται ότι ο Υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης έδωσε εντολή στη Διεύθυνση Εκλογών του Υπουργείου να προχωρήσει στη σύνταξη σχετικού Προεδρικού Διατάγματος που θα αποτυπώνει τις παραπάνω μεταβολές και το οποίο πρόκειται να εκδοθεί έως τις 10 Ιανουαρίου του 2023.
Τι προσδοκά η Δράμα τη νέα χρονιά;
Για τη Δράμα, τα εν γένει στοιχεία παραμένουν απογοητευτικά. Η Δράμα σε γενικό επίπεδο δεν έχει ιδιαίτερα μεγάλες προσδοκίες, ούτε και έχει κάποια ιδιαίτερα έργα που θα μπορούσαν να της φέρουν μεγάλη ανάπτυξη, μέσω της οποίας θα πετύχαινε είτε τη μείωση της ανεργίας, είτε έστω σταδιακά την αύξηση του πληθυσμού της, είτε να επανέλθουν ορισμένες από τις δημόσιες υπηρεσίες που έχασε τα προηγούμενα χρόνια. Ή τουλάχιστον, να μπορέσει να κρατήσει κάποιες άλλες υπηρεσίες που θα μπορούσε να χάσει. Γιατί, σίγουρα, κάτι ακόμα θα μπορούσε να χάσει! Αυτή είναι η μόνη αλήθεια!
Σήμερα, η Δράμα, περιμένει – όπως υπομονετικά κάνει πολλά χρόνια τώρα – δύο μεγάλα οδικά έργα. Τη σύνδεση με οδικούς άξονες προς την Καβάλα και την Αμφίπολη. Το μόνο βέβαιο απ’ αυτούς τους δύο δρόμους, είναι ότι θα μπορέσει να μειώσει τον χρόνο προς τους δύο αυτούς προορισμούς, αντίστοιχα όμως θα μπορέσει να βοηθήσει σημαντικά το εμπόριό της αφενός, αλλά και την αύξηση των επισκεπτών της, σε περιόδους εκτός Δεκεμβρίου όπου έχουμε τη διοργάνωση της Ονειρούπολης.
Θα μπορούσε κανείς να πει ακόμα περισσότερα σήμερα εδώ, αλλά δεν έχουν ιδιαίτερη σημασία τώρα. Η Δράμα, είναι η ουραγός Περιφερειακή Ενότητα της Περιφέρειας ΑΜΘ, καθώς δεν έχει κανέναν οδικό άξονα προς την Εγνατία, αλλά και πάνω απ’ όλα, έχει χάσει οριστικά ακόμα και το τρένο, το οποίο είναι πλέον ιδιαίτερα υποβαθμισμένο, καθώς μέχρι στιγμής, είναι η τελευταία πόλη στην οποία το τρένο σταματάει στη διαδρομή Θεσσαλονίκη – Δράμα ενώ η Θράκη έχει πλέον τη δική της εσωτερική σιδηροδρομική σύνδεση.
Η Δράμα, συνεχίζει να παραμένει η πλέον υποβαθμισμένη περιοχή σε όλη την Περιφέρεια και δυστυχώς, οι ενδοπεριφερειακές ανισότητες δεν έχουν ξεπεραστεί ακόμα. Και προφανώς δεν πρόκειται να γίνει στο βραχύ μέλλον της περιοχής!