Home > Πρώτο Θέμα > Μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου στη Δράμα το βαγόνι Simplon-Orient ExpressΜιλάει στον «Π.Τ.» ο πρόεδρος του Συλλόγου Σιδηροδρομικών Δράμας «ΗΦΑΙΣΤΟΣ»

Μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου στη Δράμα το βαγόνι Simplon-Orient ExpressΜιλάει στον «Π.Τ.» ο πρόεδρος του Συλλόγου Σιδηροδρομικών Δράμας «ΗΦΑΙΣΤΟΣ»

Μιλάει στον «Π.Τ.» ο πρόεδρος του Συλλόγου Σιδηροδρομικών Δράμας «ΗΦΑΙΣΤΟΣ»

Μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου στη Δράμα

το βαγόνι Simplon-Orient Express

► Μακρόπουλος: Μελετώνται δύο τουριστικές διαδρομές στο φαράγγι του Αγγίτη και στα στενά του Νέστου με ατμομηχανή

► «Προσπαθούμε να σώσουμε ό,τι απέμεινε… ο σιδηρόδρομος είναι η ιστορία της Δράμας»

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

Η ΙΣΤΟΡΙΑ του βαγονιού Simplon-Orient Express, ή αλλιώς της εστιάμαξας του Simplon-Orient Express, είναι λίγο πολύ γνωστή στη Δράμα. Η εστιάμαξα αυτή βρισκόταν στο Σιδηροδρομικό Μουσείο της Δράμας, όπου είχε γίνει μια αρχική συντήρηση.

Τον Φεβρουάριο του 2020 μεταφέρθηκε στη Δράμα επάνω σε γερανοφόρο όχημα καθώς δεν μπορούσε να μεταβεί με το σιδηροδρομικό δίκτυο, προκειμένου να παρουσιαστεί για δευτερόλεπτα σε τηλεοπτική εκπομπή μαγειρικής.

Στη συνέχεια, μεταφέρθηκε στο εργοστάσιο του ΟΣΕ στη Θεσσαλονίκη, όπου πλέον ανασκευάστηκε και συντηρήθηκε σε τέτοιο βαθμό, που είναι πραγματικά εκπληκτικό το πόσο καλή δουλειά έγινε, αλλά και να μπορεί να κινηθεί στο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Η εστιάμαξα του Simplon-Orient Express, παρουσιάστηκε επίσημα για πρώτη φορά στην 85η διοργάνωση της Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης. Ο «Πρωινός Τύπος» έχει ήδη δημοσιεύσει σχετικό ρεπορτάζ.

Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά από την έκθεση της εστιάμαξας στη ΔΕΘ, η επισκεψιμότητα στο ανακατασκευασμένο βαγόνι Simplon-Orient Express που παρουσιάστηκε στον εκθεσιακό χώρο (περίπτερο) του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ), ξεπέρασε κάθε προηγούμενο.

Το Όχημα -Εστιατόριο του Ελληνικού Κλάδου του Simplon-Orient Express, έπειτα από γενική επισκευή και Μουσειακή Αποκατάσταση, μαγνήτισε τα βλέμματα όλων.

Πρόκειται για έργο που υλοποίησε ο ΟΣΕ στο πλαίσιο της ανάδειξης και αξιοποίησης της σιδηροδρομικής του κληρονομιάς, και με σκοπό τη δρομολόγησή του σε τουριστικές διαδρομές του δικτύου.

Στα εγκαίνια της φετινής ΔΕΘ, το βαγόνι επισκέφθηκαν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής, οι υφυπουργοί Μεταφορών κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος και Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης, εκπρόσωποι της αντιπολίτευσης, διοικήσεις φορέων κ.α., ενώ ακολούθησε μεγάλη ροή επισκεπτών στο εξωτερικό και εσωτερικό του βαγονιού, καθώς, κατά πολλούς, αποτέλεσε το ιδιαίτερο γεγονός της φετινής ΔΕΘ.

estiamaxa 09

Φωτογραφίες από το εσωτερικό της εστιάμαξας όπως εκτέθηκε στη ΔΕΘ μετά από την ανακατασκευή του. Οι φωτογραφίες παραχωρήθηκαν ευγενώς από τον κ. Μακρόπουλο.

Τι μέλλει γενέσθαι

Ως εδώ, όλα καλά. Τι μέλλει γενέσθαι όμως από εδώ και πέρα; Ποια θα είναι η τύχη της εστιάμαξας Simplon-Orient Express; Θα παραμείνει στη Θεσσαλονίκη ή θα επιστρέψει στο Σιδηροδρομικό Μουσείο της Δράμας; Θα μπει τελικά κάποια στιγμή σε τουριστική διαδρομή και με ποιες προϋποθέσεις; Θα τηρήσει ο ΟΣΕ την  υπόσχεσή του ότι το βαγόνι θα γυρίσει στη Δράμα όπου και βρισκόταν τα προηγούμενα χρόνια;

Για όλα αυτά, μιλάει στον «Πρωινό Τύπο», ο πρόεδρος του Συλλόγου Σιδηροδρομικών και Φίλων Σιδηροδρόμων Δράμας Μ.Ε.Α.Σ. «ΗΦΑΙΣΤΟΣ» κ. Παναγιώτης Μακρόπουλος. Αρχικά ο κ. Μακρόπουλος σημειώνει ότι η έκθεση του βαγονιού σημείωσε μεγάλη επιτυχία, και πλέον έχει γύρισε στο εργοστάσιο του ΟΣΕ. Από εδώ και πέρα, θα πρέπει να περάσει από ένα σχετικό τεστ, το οποίο αφορά σε ένα δοκιμαστικό ταξίδι με 120 χλμ. την ώρα.

Όπως εξηγεί, «δεν έχει περάσει την τελική δοκιμή». Οπότε μετά από αυτό και όταν ολοκληρωθούν ορισμένες εργασίες ακόμα, «θα το φέρουν στη Δράμα, διότι πρέπει να προστατευθεί. Δυνατότητες προστασίας του δεν υπάρχουν ούτε στην Αθήνα, ούτε στη Θεσσαλονίκη και υποχρεωτικά πρέπει να έρθει στη Δράμα, γιατί εδώ υπάρχει ασφαλές περιβάλλον».

Στη Δράμα μπορεί να είναι στεγαζόμενο, ενώ στην Αθήνα ή στη Θεσσαλονίκη δεν υπάρχει ανάλογος χώρος ούτως ώστε να είναι στεγασμένο. Σύμφωνα με τον ίδιο, η επαναφορά του στη Δράμα, αναμένεται να γίνει στα τέλη Οκτωβρίου με αρχές Νοεμβρίου, καθώς υπάρχουν ακόμα ορισμένες τελευταίες εργασίες να γίνουν.

Ο κ. Μακρόπουλος, εξηγεί ότι «η μεταφορά του στη Δράμα θα γίνει με μια ειδική αμαξοστοιχία, βοηθητική όπως τη λέμε, ενώ έχουμε ζητήσει και κάποια άλλα βαγόνια να μας φέρουν. Τα άλλα βαγόνια όμως δεν θα μπορούν να έρθουν με ταχύτητες των 120 χλμ.., αλλά με 40 χλμ. την ώρα. Γι’ αυτό είναι μια αμαξοστοιχία βοηθείας, οπότε θα δούμε πώς θα γίνει τελικά αυτή τη διαδρομή».

Ο κ. Μακρόπουλος σημειώνει ακόμα ότι, «η διαδρομή αυτή θα γίνει από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς το εργοστάσιο οχημάτων είναι δικό της. Θέλει να το διώξει από εκεί γιατί δεν έχει χώρο. Οπότε ξέρουμε ότι σύντομα θα βρίσκεται στη Δράμα».

Ειδική τουριστική διαδρομή

Αναφορικά με το ζήτημα της τουριστικής διαδρομής στην περιοχή μας, όπου υπάρχει σκέψη να ενταχθεί και το συγκεκριμένο βαγόνι – εστιάμαξα του Simplon-Orient Express, ο κ. Μακρόπουλος διευκρινίζει επ’ αυτού ότι «αυτό είναι η επιδίωξή μας. Και μάλιστα τη λειτουργία μιας τουριστικής διαδρομής, την οποία έχουμε και στο καταστατικό του Συλλόγου μας, ώστε να δρομολογήσουμε τουριστική αμαξοστοιχία. Αυτό το επιδιώκουμε, αλλά κατά πόσο θα μπορέσει να λειτουργήσει, δεν γνωρίζουμε ακόμα».

Για το αν πάντως το συγκεκριμένο βαγόνι ενταχθεί σε μια τουριστική διαδρομή στην περιοχή, ο ίδιος είναι ξεκάθαρος: «Δεν πρόκειται να το βάλουμε σε μια τουριστική αμαξοστοιχία η οποία θα έχει να μεταφέρει για παράδειγμα παιδιά, όπως ένα σχολείο. Σ’ αυτό το βαγόνι δεν είναι να βάζουμε μέσα παιδιά, γιατί μπορεί να γίνουν ζημιές. Εμείς το έχουμε ξεκαθαρίσει αυτό προς τη διοίκηση του ΟΣΕ. Το να έρθει για παράδειγμα ένα γκρουπ τουριστών, οι οποίοι πληρώνουν και να γίνει κάποια ειδική τουριστική διαδρομή τότε εντάξει. Θα μπορούμε μάλιστα να βάλουμε τη μία κλινάμαξα και την εστιάμαξα».

Όπως σημειώνει επίσης, «έχουν καθαρίσει όλες οι μαρκετερί γύρω από τα τζάμια και επίσης έχουν αλλάξει τα τραπέζια που ήταν φορμάικες και έχουν γίνει επίσης με μαρκετερί. Περίπου 100.000 ευρώ στοίχισε αυτή η ανακατασκευή».

Με ατμομηχανή οι διαδρομές

Ερωτώμενος για το ποια θα είναι η τουριστική διαδρομή, ο κ. Μακρόπουλος τονίζει ότι «εμείς θέλουμε να αξιοποιήσουμε δύο διαδρομές. Η μία είναι Δράμα – Λευκοθέα, για να περνάει από το φαράγγι του Αγγίτη πάνω από το Σπήλαιο της Αλιστράτης και η άλλη Δράμα – Τοξότες, ώστε να περνάμε τα στενά του Νέστου».

Η έκπληξη έρχεται όταν ο κ. Μακρόπουλος επισημαίνει ότι, «στόχος μας είναι αυτά τα δρομολόγια να γίνονται με ατμομηχανή. Έχουμε μια ατμομηχανή, που αν καταφέρουμε να την ανακατασκευάσουμε, τότε θα είναι μεγάλη επιτυχία. Αν γίνει αυτό και βάλουμε μπροστά την ατμομηχανή, θα μας δώσει μεγάλη χαρά».

Το Μουσείο στη Δράμα

Αναφορικά με το Μουσείο και ερωτώμενος για το πού βρίσκονται οι διαδικασίες ανάδειξής του, σημειώνει ότι, «αυτό που είναι στο Μηχανοστάσιο (σ.σ. ανατολικά του Σταθμού), κάναμε μια ανακατασκευή, γιατί τώρα θα αρχίσουν να έρχονται τα σχολεία και δεν θα μπορούσαμε να φιλοξενήσουμε τα παιδιά. Στο άλλο τμήμα, στις παλιές αποθήκες (σ.σ. δυτικά του σταθμού), έχουμε ήδη ξεκινήσει εργασίες αυτές τις μέρες, προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες διαμορφώσεις. Και ακόμα, δουλεύουμε στο μηχανοστάσιο για να ετοιμάσουμε τα διάφορα αντικείμενα. Έχουμε ένα μηχανοκίνητο βαγονέτο, το οποίο έχουμε διαλύσει και θα ανακατασκευαστεί. Να πούμε ότι το πάτωμά του είναι από δρυ, και το κόστος του είναι μεγάλο, και πάντα με έξοδα του Συλλόγου».

«Προσπαθούμε να σώσουμε ό,τι απέμεινε…»

Ακόμα, ο κ. Μακρόπουλος εκφράζει την πικρία του, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι, «εμείς προσπαθούμε να σώσουμε ό,τι απέμεινε. Πολλοί μας κατηγορούν, στα social media, ότι εμείς ασχολούμαστε με βλακείες και τα μουσειακά και τις σκουριές – με βαριές εκφράσεις – και δεν ασχολούμαστε με το ότι δεν έχουμε τρένο στη διαδρομή».

Με παράπονο το λέει ο κ. Μακρόπουλος, ότι «αυτό δεν είναι δική μας αρμοδιότητα, αλλά και ακόμα δεν έχουμε τη δύναμη να το ανατρέψουμε αυτό. Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε, είναι να σώσουμε ό,τι απομένει. Γιατί ο σιδηρόδρομος της Δράμας έχει μεγάλη ιστορία. Αυτό δεν μπορούν να το κάνουν ούτε οι δήμαρχοι, οι νομάρχες και οι βουλευτές. Όχι εμείς… που είμαστε σύλλογος».