Home > νέα > Ο αρχαίος ελληνικός φιλοσοφικός τρόπος ζωής «οδηγός» για τον ογκολογικό ασθενή Μιλάει στον «Π.Τ.» ο Δραμινός Ογκολόγος – Παθολόγος Χρ. Εμμανουηλίδη

Ο αρχαίος ελληνικός φιλοσοφικός τρόπος ζωής «οδηγός» για τον ογκολογικό ασθενή Μιλάει στον «Π.Τ.» ο Δραμινός Ογκολόγος – Παθολόγος Χρ. Εμμανουηλίδη

Ο αρχαίος ελληνικός φιλοσοφικός

τρόπος ζωής «οδηγός»

για τον ογκολογικό ασθενή

Μιλάει στον «Π.Τ.» ο Δραμινός Ογκολόγος – Παθολόγος Χρ. Εμμανουηλίδης – «Ο φιλοσοφικός τρόπος ζωής είναι να μην κάνουμε υπερβολές, να μην είμαστε κακοί, να είμαστε φιλάνθρωποι και ηθικοί»

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ήταν για άλλη μια φορά, η συνεισφορά του αντικαρκινικού συνεδρίου που γίνεται στη Δράμα εδώ και δέκα χρόνια.

Όπως ήδη έχει δημοσιεύσει ο «Π.Τ.», το 10ο Συνέδριο της Επιστημονικής Εταιρείας «Η Δράμα Ενάντια στον Καρκίνο», πραγματοποιήθηκε στη Δράμα στις 24, 25 και 26 Μαΐου, όπου και ανακοινώθηκαν σημαντικές εισηγήσεις γύρω από θέματα που αφορούν τον καρκίνο και τους ογκολογικούς ασθενείς.

Στο πλαίσιο αυτό, μια από τις ενδιαφέρουσες ομιλίες, ήταν και αυτή του Δραμινού γιατρού κ. Χρήστου Εμμανουηλίδη, Ογκολόγου Παθολόγου με τον κεντρικό τίτλο, «Αρχαία Φιλοσοφία και Ιατρική: Δρόμοι Παράλληλοι».

Μιλώντας ο ίδιος στον «Π.Τ.», επισημαίνει ότι αναφέρεται κυρίως στο πώς γεννήθηκε η Ιατρική, από τον πατέρα της Ιατρικής, Ιπποκράτη, ο οποίος είναι διεθνώς αποδεκτός ως ο πατέρας της Ιατρικής.

«Είναι προφανές ότι ο Ιπποκράτης είχε διαβάσει τους προγενέστερους αρχαίους Έλληνες φιλοσόφους προ του 400 π.Χ. και πάρα πολλά φιλοσοφικά νοήματα τα οποία βρίσκονται στην αρχαία φιλοσοφία των Ελλήνων, τα εισήγαγε στην Ιατρική», μας λέει ο κ. Εμμανουηλίδης και συνεχίζει: «Φαίνεται ότι η Ιατρική ξεπηδάει από τη Φιλοσοφία, είναι μια παραφυάδα της Φιλοσοφίας με επιστημονικό τρόπο. Άρα πάρα πολλά απ’ αυτά τα διδάγματα ενυπάρχουν στην Ιατρική του Ιπποκράτη. Και βέβαια και στους αρχαίους γιατρούς μετά τον Ιπποκράτη μέχρι και τον Γαληνό».

Αναφερόμενος στον Γαληνό, εξηγεί ότι «έχει γράψει ένα βιβλίο στο οποίο λέει γιατί ο καλός γιατρός πρέπει να είναι και φιλόσοφος. Και λέει ο Γαληνός, ο οποίος ακολουθεί την παράδοση του Ιπποκράτη, ότι ο καλός γιατρός πρέπει να είναι καλός άνθρωπος, να γνωρίζει το καλό από το κακό, να γνωρίζει τις κρυφές αιτίες των φαινομένων, πίσω από τη νόσο δηλαδή, να είναι ανιδιοτελής, να είναι ηθικός και να μπορεί να σκέφτεται σωστά και λογικά. Άρα, σε τι διαφέρει από έναν φιλόσοφο. Ο φιλόσοφος πρέπει να μπορεί να βλέπει τις κρυφές αιτίες των φαινομένων και να σκέφτεται λογικά και να είναι ηθικός άνθρωπος. Άρα ταυτίζεται!»

«Κρυφά ή φανερά όλα εμφανίζονται στην ιστορία της Ιατρικής

Ερωτώμενος αν όλα αυτά έχουν απήχηση σήμερα στην Ιατρική επιστήμη, ο κ. Εμμανουηλίδης σημειώνει: «Φυσικά! Κρυφά ή φανερά, όλα αυτά εμφανίζονται στην ιστορία της Ιατρικής. Γιατί η ιστορία της Ιατρικής ξεκίνησε από τον Ιπποκράτη. Όπως σκεφτόταν ο Ιπποκράτης τότε, έτσι σκεφτόμαστε κι εμείς σήμερα. Τι είναι βλαβερό, τι είναι ωφέλιμο.

Ένα άλλο παράδειγμα είναι αυτό που λέει ο ίδιος ο Ιπποκράτης: αν θέλουμε να ξέρουμε τι χρειάζεται για να γίνουν καλοί γιατροί, πρέπει να ξέρουμε τι είναι ο άνθρωπος. Και για να καταλάβουμε τι είναι ο άνθρωπος, πρέπει να φιλοσοφήσουμε όπως έκανε ο Εμπεδοκλής.

Ο ίδιος ο Ιπποκράτης αναφέρεται στον Εμπεδοκλή και είναι αυτός που εισήγαγε τη θεωρία των τεσσάρων στοιχείων της φύσης που είναι το νερό, η φωτιά, ο αέρας και η γη και αυτά ο Ιπποκράτης τα μετέτρεψε στα τέσσερα στοιχεία του σώματος. Το φλέγμα, η λύμφος, το αίμα και η χολή. Και βλέπουμε τα τέσσερα στοιχεία του Εμπεδοκλή, πώς μετατρέπονται στον Ιπποκράτη τα τέσσερα στοιχεία του σώματος που αναφέρει στην Ιατρική του».

Στην ερώτηση για το αν και πώς εφαρμόζονται αυτές οι απόψεις, ο κ. Εμμανουηλίδης εξηγεί ότι εφαρμόζονται «περισσότερο στον τρόπο του σκέπτεσθαι. Ο επιστημονικός τρόπος του σκέπτεσθαι στην Ιατρική, μαζί με την σφαιρική θεώρηση της Ιατρικής που είχαν οι αρχαίοι Έλληνες, υπάρχει σήμερα 100%.

Ο φιλοσοφικός τρόπος ζωής είναι να μην κάνουμε υπερβολές, να μην είμαστε κακοί, να είμαστε φιλάνθρωποι και ηθικοί, να μην είμαστε προσκολλημένοι στα υλικά αγαθά. Αυτός είναι ο αρχαίος ελληνικός φιλοσοφικός τρόπος ζωής. Έτσι πρέπει να είναι κάθε άνθρωπος, πολύ περισσότερο ο ογκολογικός ασθενής».