Home > Εκδηλώσεις > Ο δημιουργός, σκηνοθέτης και ηθοποιός Κωνσταντίνος Μωραϊτης μιλάει στον «Π.Τ.» για τη θεατρική παράσταση «Κωσταλέξι»  -Η θεατρική παράσταση «Κωσταλέξι» το Σάββατο 3/2 στη Δράμα

Ο δημιουργός, σκηνοθέτης και ηθοποιός Κωνσταντίνος Μωραϊτης μιλάει στον «Π.Τ.» για τη θεατρική παράσταση «Κωσταλέξι»  -Η θεατρική παράσταση «Κωσταλέξι» το Σάββατο 3/2 στη Δράμα

Η θεατρική παράσταση «Κωσταλέξι» το Σάββατο 3/2 στη Δράμα

Ο δημιουργός, σκηνοθέτης και ηθοποιός

Κωνσταντίνος Μωραϊτης μιλάει στον «Π.Τ.»

για τη θεατρική παράσταση «Κωσταλέξι»  

Μιλάει στον «Π.Τ.» ο δημιουργός, σκηνοθέτης και ηθοποιός Κωνσταντίνος Μωραΐτης

Χορηγός επικοινωνίας ο «Π.Τ.» – Από τον εγκλεισμό μέχρι τα άγνωστα όρια του ανθρώπου

 

 

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ τα όρια του ανθρώπου; Πόσο μπορεί να αντέξει τον εγκλεισμό και τι είναι αυτό που αφήνει μετά; Τι είναι αυτό που ωθεί ένα δημιουργό και μια θεατρική ομάδα να ασχοληθεί με τη θεατροποίηση της  υπόθεσης «Κωσταλέξι», της Ελένης Καρυώτη που έμεινε 29 χρόνια κλειδωμένη σε ένα υπόγειο;

Η υπόθεση της έγκλειστης Ελένης Καρυώτη στο χωριό Κωσταλέξι, είχε συγκλονίσει την Ελλάδα το 1978. Μετά από ένα ανώνυμο τηλεφώνημα, η αστυνομία εισβάλει στο σπίτι της οικογένειας Καρυώτη και η ιστορία του μικρού χωριού θα αλλάξει για πάντα.

Η Ελένη Καρυώτη βρίσκεται έγκλειστη στο υπόγειο του σπιτιού από τα αδέρφια της για 29 ολόκληρα χρόνια, βρώμικη και σε ημιάγρια κατάσταση. Η Ελένη νοσεί από σχιζοφρένεια και τα σενάρια σχετικά με το παρελθόν και κυρίως την προέλευση της νόσου της είναι πολλά. Ο έρωτας ή το κλίμα του εμφυλίου τρέλανε την Ελένη;

Ο Τύπος θα πέσει πάνω στην οικογένεια, μία άνευ προηγουμένου παραφιλολογία θα  εκκινήσει και το κοινό παρακολουθεί την ιστορία της Ελένης από τις εφημερίδες της εποχής, σαν μυθιστόρημα σε συνέχειες. Η αλήθεια θα μπλεχτεί με το μύθο και η ανάγκη για σιωπή θα οδηγήσει σε συγκάλυψη.

Στη Δράμα το Σάββατο 3/2

Με νέα σκηνοθετική ματιά και νέο υλικό που εμπλουτίζει τη δραματουργία της παράστασης, η Άλκηστις Νικολαΐδη, η Ζωγραφιά Μεντεσίδου και ο Κωνσταντίνος Μωραΐτης παρουσιάζουν την πραγματική ιστορία μιας γυναίκας που οι ίδιοι οι γονείς της κράτησαν σε εγκλεισμό για σχεδόν τρεις δεκαετίες σε ένα χωριό της Στερεάς Ελλάδας.

Η παράσταση θα παρουσιαστεί το Σάββατο 3 Φεβρουαρίου, στις 21.00 μ.μ., στο Δημοτικό Ωδείο Δράμας.

Πρόκειται για μια ιστορία που συγκλόνισε το πανελλήνιο και αποτέλεσε την έμπνευση, 45 χρόνια μετά, για μία παράσταση που συζητήθηκε όσο λίγες στο πρώτο της ανέβασμα στο θέατρο Θησείον στην Αθήνα.

Μωραΐτης: Ο εγκλεισμός και τα όρια του ανθρώπου

Σχετικά με την παράσταση μίλησε στον «Π.Τ.» ο δημιουργός του έργου, σκηνοθέτης και  ηθοποιός κ. Κωνσταντίνος Μωραΐτης, ο οποίος στην ερώτηση για το τι τον ώθησε να ασχοληθεί με το θέμα απαντάει: «Νομίζω ότι αυτό που με ώθησε, ήταν ο εγκλεισμός και ποια είναι τα όρια του ανθρώπου. Ότι η Ελένη Καρυώτη μετά από 29 χρόνια εγκλεισμού ξέχασε να μιλάει, ξέχασε ότι υπήρξε άνθρωπος και έμεινε στα 18 της χρόνια – γιατί έμεινε σ’ αυτή την ηλικία. Είναι κάτι τρομερά ενδιαφέρον από επιστημονικής άποψης.

Από εκεί και πέρα, αυτό που με ώθησε επίσης, ήταν το πώς ο άνθρωπος μπορεί να γίνει ο χειρότερος βασανιστής. Κι αυτό άλλωστε το έχουμε δει στην ιστορία, έτσι κι αλλιώς. Στην γενικότερη ιστορία εννοώ, όπως στο Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και όχι μόνο.

Οπότε δυστυχώς ο άνθρωπος μπορεί να γίνει ο χειρότερος βασανιστής, ακόμα κι όταν δεν υπάρχει λόγος όπως στην περίπτωση της Ελένης Καρυώτη. Γενικά, αυτό ήταν το κίνητρο που μας ώθησε να ασχοληθούμε με την ιστορία αυτή».

Ερωτώμενος για το ποια ήταν τα συναισθήματα που βίωσαν σαν ομάδα καθ’ όλη αυτή τη διαδικασία της συγγραφής αρχικά και του ανεβάσματος στη σκηνή τελικά, τονίζει:

«Είμαστε επαγγελματίες. Τα συναισθήματα είναι ότι θέλαμε να αντιμετωπίσουμε την υπόθεση με σεβασμό. Από εκεί και πέρα προσπαθήσαμε να βουτήξουμε βαθιά στην υπόθεση, ώστε να είμαστε ακριβείς και να μην πέσουμε στην παγίδα της παραφιλολογίας. Έχουν ακουστεί πάρα πολλές εκδοχές. Οπότε προσπαθήσαμε να είμαστε ακριβείς και με μεγάλο σεβασμό στο θύμα».

Ρωτάμε επίσης τον κ. Μωραΐτη, αν πρόκειται για μια μορφή θεάτρου που κάνει περισσότερο έρευνα, που αντιμετωπίζει την υπόθεση ως ένα ιστορικό ντοκουμέντο και απαντάει: «Δεν κάνουμε ακριβώς αυτό. Η δραματοποίηση οφείλει να υπάρχει σε μια δραματουργία. Ειδάλλως δεν θα υπάρχει ενδιαφέρον και δεν θα μπορούσε να ανέβει με ηθοποιούς. Θα έπρεπε να μιλάνε καθαρά τα θύματα. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι οι αληθινές ιστορίες σαν ομάδα κι εμένα σαν σκηνοθέτη».

Τέλος, αναφορικά για το τι αποκομίζουν οι θεατές μετά την παράσταση, σημειώνει ότι «οι θεατές είναι περισσότερο σοκαρισμένοι, γιατί δεν γνώριζαν ότι ήταν υπόδικο όλο το χωριό. Ο εισαγγελέας είχε θέσει υπόδικο όλο το χωριό, όπως και το ότι η οικογένεια της Ελένης αθωώθηκαν και ξαναπήραν την Ελένη για άλλα 20 χρόνια και είναι μέχρι σήμερα εξαφανισμένη. Αγνοούμενη».

Ένα ολόκληρο χωριό ξέρει!

Ένα ολόκληρο χωριό ξέρει, βλέπει και δεν μιλάει. Το «τι θα πει ο κόσμος», βαθειά ριζωμένο στην συνείδηση της ελληνικής κοινωνίας, για ακόμα μία φορά υπερισχύει. Ακολουθεί η δίκη των αδελφών και η αθώωση τους. Η Ελένη αφού εξεταστεί,

νοσηλευτεί σε νοσοκομεία και ψυχιατρικά ιδρύματα και γίνει το αγαπημένο θέμα όλων, επιστρέφει στο Κωσταλέξι και το 1998 θα εξαφανιστεί για πάντα. Κανείς δεν ξέρει μέχρι και σήμερα τι απέγινε η Ελένη Καρυώτη.

«Εγώ ξαναβαφτίζομαι. Τώρα με λένε τίποτα».

«Τι μπορεί να κάνει ένας άνθρωπος τόσο καιρό στο σκοτάδι;»

Η παράσταση, με την διάθεση της έρευνας, προσπαθεί να ανακαλύψει την πραγματική Ελένη Καρυώτη ξεπερνώντας την εικόνα της και τις ιστορίες της εποχής. Την Ελένη σαν άνθρωπο πέρα από την αρρώστια και την οικογενειακή παθογένεια. Εξετάζει το θέμα των ψυχικά νοσούντων στην ελληνική επαρχία, το φαινόμενο των «τρελών του χωριού» προσπαθώντας να θέσει ερωτήματα τόσο για την κατάσταση της ψυχικής υγείας στην χώρα όσο και για την συμπεριφορά των ανθρώπων απέναντι στους πάσχοντες. Πως η σκληρότητα της ανθρώπινης φύσης έρχεται να συνθλίψει ότι δεν είναι συνηθισμένο ή καθημερινό; Τελικά ο άνθρωπος είναι το πιο σκληρό ζώο καθώς τα ένστικτα του παρ’ όλη την εκπαίδευση και τον πολιτισμό, εξακολουθούν να τον ελέγχουν.

Συντελεστές της παράστασης

Σύλληψη/ Σκηνοθεσία/Δραματουργία: Κωνσταντίνος Μωραΐτης.

Σύνθεση κειμένου: Κωνσταντίνος Μωραΐτης, Έλενα Τριανταφυλλοπούλου, Άρτεμις Ψιλοπούλου.

Βοηθός σκηνοθέτη: Τάσος Μπίμης.

Φωτισμοί: 812:Coal Theatre Company.

Ηθοποιοί: Άλκηστις Νικολαΐδη, Ζωγραφιά Μεντεσίδου, Κωνσταντίνος Μωραΐτης.

Φωτογραφίες/Trailer: Πάτροκλος Σκαφίδας.

Τιμές εισιτηρίων: 15 ευρώ γενική είσοδος & 13 ευρώ φοιτητικό- ανέργων

Προπώληση εισιτηρίων: Φουαγιέ Δημοτικού Ωδείου Δράμας, Δισκοπωλείο Αρίων, Μουσικός Οίκος Τζιβανάκη & https://www.more.com/theater/kostaleksi-dimotiko-odeio-dramas

Πληροφορίες – Κρατήσεις : 2310842509 & 6936-915422