Ο εφημέριος Γεώργιος Βαμβακίδης της Γραμμένης μιλάει στον «Π.Τ.»
Δεκάδες προτεστάντες και καθολικοί
βαπτίζονται κάθε χρόνο στον Αγγίτη
Πατήρ Γεώργιος: «Η κατήχηση είναι απαραίτητη στους ενήλικες.
Θέλουμε συνειδητοποιημένους χριστιανούς»
Του Θανάση Πολυμένη
ΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ κυλούσε απαλά στον επαρχιακό δρόμο προς την Γραμμένη του Δήμου Προσοτσάνης. Πρωί Σαββάτου 18 Αυγούστου, με την ανυπόφορη ζέστη στο αστικό τοπίο, ο προορισμός προς την Γραμμένη έμοιαζε στα μάτια του ως μια μικρή εξόρμηση σε έναν επίγειο παράδεισο. Το παραποτάμιο τοπίο του Αγγίτη ποταμού, σε βυθίζει κυριολεκτικά μέσα του.
Φτάνουμε στον Ιερό Ναό Εισοδίων της Θεοτόκου, όπου έχουμε να συναντήσουμε τον πατέρα Γεώργιο Βαμβακίδη, που λειτουργεί εκεί, ο οποίος εδώ και αρκετά χρόνια, βαπτίζει προτεστάντες και ρωμαιοκαθολικούς, σε κάποιο σημείο του Αγγίτη ποταμού. Σε ένα ειδυλλιακό τοπίο, αν και αναξιοποίητο όπως παραπονιέται στο τέλος της κουβέντας μας.
Στις αρχές του μήνα, στις 2 Αυγούστου, είχαμε δημοσιεύσει τον βάπτιση ενός νεαρού Γερμανού Καθολικού, που βαπτίστηκε ορθόδοξος χριστιανός από τον πατέρα Γεώργιο Βαμβακίδη, ή παπα-Γιώργη όπως τον αποκαλούν κάποιοι άλλοι, στον Αγγίτη.
Από το 1993!
Τον ρωτάμε, από πότε γίνονται αυτές οι βαπτίσεις στον Αγγίτη; «Η πρώτη βάπτιση που έκανα στον ποταμό Αγγίτη, ήταν το 1993, ένα ζευγάρι Αλβανών. Τότε ήταν που είχαν ανοίξει τα σύνορα με την Αλβανία και υπήρχε αθρόα προσέλευση Αλβανών. Κυρίως Βορειοηπειρωτών. Οι οποίοι στο σύνολό τους ήταν αβάπτιστοι».
Όπως μας λέει, «εκείνα τα χρόνια δεν υπήρχε ακόμα οργανωμένη Εκκλησία στην Αλβανία. Αργότερα το Οικουμενικό Πατριαρχείο επανίδρυσε την Εκκλησία της Αλβανίας και έστειλε τον νυν προκαθήμενο, τον αξιόλογο άνθρωπο, τον Αναστάσιο. Έκανε σπουδαίο και τεράστιο έργο εκεί».
Και από τότε ξεκινήσατε να βαπτίζεται εκεί στο ποτάμι; «Είχαμε πάρα πολλές προσελεύσεις ανθρώπων που ήθελαν να βαπτιστούν τότε. Θυμάμαι συγκυριακά μάλιστα το 1995, όταν μια Κυριακή είχαμε φιλοξενήσει στο Ναό μας, τον καθηγητή Δογματικής που είχα στη Θεολογική Σχολή. Σε ένα κήρυγμα που είχε κάνει τότε, είχε πει, να μην αφήνουμε αβάπτιστο άνθρωπο που ζητά να γίνει χριστιανός ορθόδοξος. Διότι σε λίγα χρόνια θα έχουμε τέτοιο πρόβλημα με το μουσουλμανικό στοιχείο, που αυτή τη στιγμή δεν είστε σε θέση να κατανοήσετε. Μετά την πάροδο 20ετίας πλέον, επιβεβαιώνεται ο καθηγητής μου».
Βαπτίσεις καθολικών
Στη συνέχεια, έχετε κάνει πολλές βαπτίσεις καθολικών; «Έκτοτε, υπήρξε μια ύφεση μπορώ να πω, αλλά τα τελευταία 5-6 χρόνια, έχουμε προσέλευση ατόμων που ανήκουν κυρίως στο προτεσταντικό φύλλο. Και αυτό είναι το παρήγορο. Ανήκουν στο λεγόμενο τριαδολογικό δόγμα και ζητούν να ενταχθούν στους κόλπους της Ορθόδοξης Εκκλησίας».
Πώς αυτή η σύμπτωση και γίνονται τελευταία τόσες βαπτίσεις εδώ; «Υπάρχει σύνδεσμος μέσα στο φιλικό τους περιβάλλον. Τις περιπτώσεις που ξέρω και πού ήρθαν και βαπτίστηκαν εδώ τουλάχιστον την τελευταία πενταετία από τους προτεστάντες, ή ο γονέας εκ των δύο θα είναι ορθόδοξος, ή κάποιος φίλος της οικογένειας είναι ορθόδοξος και με τον οποίον έχουν αναπτύξει φιλικές και εγκάρδιες σχέσεις. Ακόμα και ενσυνείδητα, μόνοι τους κάποιοι».
Η ομολογία μιας ρωμαιοκαθολικής!
Έμαθα ότι την Κυριακή (19 Αυγούστου), θα έχετε άλλη μια βάπτιση. «Ναι. Πρόκειται για μια ρωμαιοκαθολική, η οποία είναι νύφη εδώ στο χωριό. Είναι Γερμανίδα, συζεί με το παλικάρι και ο γάμος θα γίνει του χρόνου. Πριν από τη Μεγάλη Σαρακοστή – χωρίς να έχω κάνει κάτι να την πλησιάσω γιατί οι ρωμαιοκαθολικοί είναι δύσπιστοι σ’ αυτά τα ζητήματα και προσπαθώ με την προσευχή και ό,τι φωτίσει ο Θεός – με πλησίασε και μου είπε: θέλω να βαπτιστώ ορθόδοξη.
Επειδή ανήκει στο τριαδολογικό δόγμα, σε επικοινωνία και συνεργασία με την Συνοδική Επιτροπή των Νομοκανονικών επί των Αιρέσεων της Ιεράς Συνόδου, γνωρίζω ότι στις περιπτώσεις αυτές δίνουμε μόνο το χρίσμα. Η κοπέλα όμως είπε ότι ήθελε να κάνει κανονική βάπτιση, γιατί όπως μου είπε, μόνο εσείς οι ορθόδοξοι έχετε την αληθινή πίστη. Ομολογία μιας ρωμαιοκαθολικής, για την οποία κανείς κληρικός ορθόδοξος μέχρι εκείνη τη στιγμή της ομολογίας της, δεν την πλησίασε για να της την φανερώσει! Και όντως μόνο η Ορθόδοξη Εκκλησία κατέχει την μόνη αληθινή πίστη!»
Δεν το κάνει δηλαδή απλά και μόνο για να παντρευτεί! «Καθόλου! Σύμφωνα με τις αποφάσεις της Ιεράς Συνόδου, μπορεί να κάνει μεικτό γάμο. Να κρατήσει το θρήσκευμά της και να κάνει τον λεγόμενο μεικτό γάμο. Με τους ρωμαιοκαθολικούς γίνεται, δεν υπάρχει πρόβλημα. Ή θα μπορούσε να κάνει ακόμα και πολιτικό γάμο. Όμως η ίδια εξεδήλωσε το ενδιαφέρον της να βαπτιστεί ορθόδοξη. Η γυναίκα αυτή ζει στην τοπική μας κοινωνία. Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι ανάδοχοι συνδέονται με τον τόπο μας. Όλοι οι ανάδοχοι, ή έχουν καταγωγή από εδώ, ή πνευματικά έχουν κάποια σχέση».
Από την Γερμανία στον Αγγίτη!
Το παλικάρι που βαπτίστηκε στις αρχές Αυγούστου, πώς έφτασε μέχρι την Γραμμένη και τον Αγγίτη; «Αυτή η περίπτωση είχε ξεκινήσει πριν από δύο χρόνια. Κάθε χρόνο, το πρώτο Σαββατοκύριακο του Νοεμβρίου, ανεβαίνω στην Γερμανία, στην περιοχή της Στουτγάρδης, όπου γίνεται η ετήσια συνάντηση των Γραμμενιωτών Γερμανίας. Πηγαίνω επάνω συμβολικά, για να στηρίξω την όλη προσπάθεια που γίνεται εκεί.
Στο σπίτι το οποίο φιλοξενούμαι, η οποία ήταν και η ανάδοχος και είναι και από τη Δράμα, είχε δημιουργηθεί μια φιλική σχέση με το συγκεκριμένο παιδί και τους γονείς του. Εκεί μου είπε η ανάδοχος, ότι υπάρχει ένα παλικάρι που θέλει να βαπτιστεί. Τους είπα να βαπτιστεί εκεί, αφού υπάρχει οργανωμένη Εκκλησία. Και μου ζήτησαν να έρθει να βαπτιστεί στη Δράμα, γιατί η μητέρα του είναι από την περιοχή της Δράμας.
Συναντήθηκα με το παιδί και του είπα ότι θα έπρεπε πρώτα να κατηχηθεί. Καλό είναι το ενδιαφέρον που εκδηλώνεις αυθόρμητα να ενταχθείς στους κόλπους της Ορθόδοξης Εκκλησίας, αλλά πρέπει να είσαι συνειδητοποιημένο μέλος. Ασυνείδητο μέλος, ίσον ανύπαρκτο μέλος.
Και τότε τον παρουσίασα και τον γνώρισα με ένα κληρικό φίλο που υπηρετεί στην Μητρόπολη της Γερμανίας και με τον οποίο συνδέθηκε. Ενάμιση χρόνο έγινε η κατήχηση και μετά μου έστειλαν το χαρτί ότι είναι έτοιμος να βαπτιστεί. Προσκόμισα τα χαρτιά στην Μητρόπολη και πήραμε στην άδεια του σεβασμιότατου να κάνουμε την βάπτιση».
Απαραίτητη η κατήχηση
Το ζήτημα της κατήχησης σκεφτόμουν να το ρωτήσω. Γίνεται βάπτιση χωρίς κατήχηση; «Αν δεν προηγηθεί κατήχηση, βάπτιση δεν γίνεται. Εμείς θέλουμε συνειδητοποιημένα μέλη της Εκκλησίας. Καλό είναι να τους κάνουμε όλους ορθοδόξους. Μιλάμε πάντα για τους ενήλικους. Γιατί στους ανήλικους, υπάρχει ο ανάδοχος, που υποτίθεται ότι έχει μια ιεραποστολική διακονία και πρέπει να φανεί άξιος της αποστολής του. Στους ενήλικες όμως, σύμφωνα πάλι με την απόφαση της Επιτροπής επί των Νομοκανονικών της Ιεράς Συνόδου, δεν είναι απαραίτητος ο ανάδοχος, καθώς παρίσταται συμβολικά. Ο ενήλικας μπορεί μόνος του να βαπτιστεί. Το Σύμβολο της Πίστης ο ίδιος του το λέει. Πάντα πρέπει να γίνεται σχετική κατήχηση.
Σε όσες περιπτώσεις ήρθαν σ’ εμένα να βαπτιστούν, ζήτησα πρώτα να κάνουν αίτημα ότι θέλουν να γίνουν ορθόδοξοι χριστιανοί, το αίτημα το διαβιβάζω στη Μητρόπολη, ο μητροπολίτης μου αναθέτει κατήχηση και τουλάχιστον, αυτό το οποίο προσπαθούμε να τους μάθουμε, είναι το Σύμβολο της Πίστεως. Και από εκεί και πέρα, ό,τι η Εκκλησία μας διδάσκει σε γενικές γραμμές».
Το ποτάμι, ο Αγγίτης
Και το ποτάμι του Αγγίτη, το επιλέξατε ως συμβολισμό φαντάζομαι! «Ακριβώς. Επειδή στο συγκεκριμένο σημείο κάνουμε κάθε χρόνο την ημέρα των Θεοφανείων, την κατάδυση του Τιμίου Σταυρού. Και επειδή στους ενήλικες δεν θέλω να χρησιμοποιήσω ένα βαρέλι τύπου κολυμβήθρας, πρότεινα να γίνονται καλοκαίρι και να πηγαίνουμε στο φυσικό σημείο και στοιχείο που υπάρχει, στον Αγγίτη ποταμό. Συμβολικά εγώ το έχω συνδέσει με τον Ιορδάνη ποταμό, καθώς είναι ποταμός. Και όντως, όλοι όσους μέχρι τώρα έχω βαπτίσει, με προθυμία δέχτηκαν.
Μουσουλμάνοι
Με το προσφυγικό στοιχείο των μουσουλμάνων που έρχονται στη χώρα μας, έχετε ακούσει ή δεχτεί κάποιο αίτημα για βάπτιση; «Δυστυχώς όχι, τουλάχιστον εγώ δεν γνωρίζω κάτι. Ξέρω ένα παλικάρι, συμφοιτητής του γιού μου, ο οποίος είχε ζητήσει συνειδητά να βαπτιστεί. Σπούδαζε στην Κρήτη και ζήτησε μέσω του γιου μου, να βρεθεί ένας ιερέας να τον κατηχήσει. Τον έστειλα σε έναν ιερέα στην Κρήτη, κατηχήθηκε για ένα χρόνο και στη συνέχεια βαπτίστηκε. Από τους πρόσφυγες που είναι στην περιοχή μας πάντως, κάποιο τέτοιο αίτημα δεν έχω δεχτεί. Περισσότερο έχουμε αιτήματα προτεσταντών. Πριν από ένα μήνα περίπου, είχα βαπτίσει μια οικογένεια πρώην μουσουλμάνων, που προέρχονται από την Αλβανία. Πρόκειται για μια Αλβανίδα, με δύο παιδιά και για λόγους που δεν γνωρίζω, η ίδια εξέφρασε την επιθυμία μαζί με τα παιδιά της να βαπτιστούν. Ο σύζυγος έχει σκοτωθεί πριν από ενάμιση χρόνο περίπου».
Το παράπονο
Μόλις τελειώνουμε την κουβέντα μας, ο παπα-Γιώργης, θέλησε να εκφράσει το παράπονό του. Όπως λέει, «έχουμε έναν φυσικό πλούτο που μας χάρισε ο Θεός. Αν αυτό το στοιχείο βρισκόταν σε μια ευρωπαϊκή χώρα, τότε θα ήταν σε πολύ καλύτερη κατάσταση. Και εκεί, η τοπική αυτοδιοίκηση και η πολιτεία, θα το είχαν αξιοποιήσει διαφορετικά από εμάς εδώ».
Όπως λέει, έχει απευθυνθεί στο Δήμο, αλλά δυστυχώς γίνονται κάποιες μικροπαρεμβάσεις. Καλό θα ήταν να γίνει κάτι ωραίο, να προσεχθεί ο χώρος, καθώς κατά τις βαπτίσεις αυτές, μαζεύεται πλήθος κόσμου. Χρειάζεται μια ιδιαίτερη περιποίηση ο χώρος αυτός. Όπως λέει, «η γέφυρα το βράδυ δεν φωτίζεται. Κάποτε είχαμε μαζέψει χρήματα ως εκκλησία, πήραμε φωσφορούχα χρώματα και την βάψαμε να φαίνεται το βράδυ. Δυστυχώς θα πρέπει κάθε λίγο να διαμαρτυρόμαστε στο Δήμο, για να μας κάνουν τα στοιχειώδη».