Home > νέα > Ο φωτογράφος Κωνσταντίνος Μάνου μας ξεναγεί στην Ελλάδα της δεκαετίας του 1960 Έκθεση φωτογραφίας Κωνσταντίνου Μάνου στον πολυχώρο πολιτισμού της ΑΜΚΕ ΚΥΚΛΩΨ από το Μουσείο Μπενάκη

Ο φωτογράφος Κωνσταντίνος Μάνου μας ξεναγεί στην Ελλάδα της δεκαετίας του 1960 Έκθεση φωτογραφίας Κωνσταντίνου Μάνου στον πολυχώρο πολιτισμού της ΑΜΚΕ ΚΥΚΛΩΨ από το Μουσείο Μπενάκη

Μέχρι και τις 16 Φεβρουαρίου στο Μαρμάρινο Σπίτι

Ο φωτογράφος Κωνσταντίνος Μάνου

μας ξεναγεί στην Ελλάδα

της δεκαετίας του 1960

Έκθεση φωτογραφίας Κωνσταντίνου Μάνου στον πολυχώρο πολιτισμού της ΑΜΚΕ ΚΥΚΛΩΨ από το Μουσείο Μπενάκη

 

 

 

ΑΠΟ ΤΟ περασμένο Σάββατο 7 Δεκεμβρίου, άνοιξε τις πύλες της μια ιδιαίτερα σημαντική έκθεση φωτογραφίας του Κωνσταντίνου Μάνου, στον πολυχώρο πολιτισμού της ΑΜΚΕ ΚΥΚΛΩΨ στο Μαρμάρινο Σπίτι.

Ο Κωνσταντίνος Μάνος είναι ένας Έλληνας φωτογράφος της διασποράς που μεγάλωσε και ζει στις ΗΠΑ.

Η παρούσα έκθεση, περιλαμβάνει μια σειρά από φωτογραφίες που έβγαλε ο ίδιος όταν κατά τη δεκαετία του 1960 βρέθηκε στην Ελλάδα και περιηγήθηκε στα ελληνικά νησιά κυρίως.

Στην έκθεση που διοργανώνεται από το Μουσείο Μπενάκη στο Μαρμάρινο Σπίτι της Δράμας, παρουσιάζεται το πολυβραβευμένο έργο του Έλληνα φωτογράφου της διασποράς A Greek Portfolio. Εκτίθενται εβδομήντα δύο πρωτότυπες φωτογραφικές εκτυπώσεις που φιλοτέχνησε ο ίδιος για τη σύνθεση του ομότιτλου λευκώματος το 1972.

Η έκθεση θα άνοιξε στις 7 Δεκεμβρίου 2024 και θα διαρκέσει μέχρι και 16 Φεβρουαρίου 2025.

Ωράριο λειτουργίας: Πέμπτη – Παρασκευή – Σάββατο – Κυριακή: 11.00-14.00 και 18.00-21.00. Είσοδος ελεύθερη.

Η Ελλάδα και τα νησιά του 1960

Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη την έκθεση έχουν επισκεφτεί αρκετοί συμπολίτες μας, ενώ αποτελεί και μια καλή ευκαιρία και για όσους επισκέπτονται τις ημέρες αυτές τη Δράμα προκειμένου να περιηγηθούν στην Ονειρούπολη.

Με τις μαγικές του εικόνες ο Μάνος μας καλεί συνοδοιπόρους στα απομακρυσμένα χωριά και νησιά της Ελλάδας του ’60 όπου άνθρωποι φτωχοί και αγέρωχοι, μέσα σ’ ένα σκηνικό αγροτικής απλότητας και γαλήνης, δίνουν με αξιοπρέπεια τον αγώνα τους για επιβίωση προσηλωμένοι σ’ έναν τρόπο ζωής απαράλλακτο για αιώνες. Στις φωτογραφίες του αποκρυσταλλώνονται εφήμερες καθημερινές στιγμές, με λιτό και αυστηρό ύφος, αλλά και με τρυφερότητα, χωρίς ρητορικά σχήματα.

Πέρα από το εθνολογικό-ιστορικό ενδιαφέρον που απέκτησε το έργο αυτό με την πάροδο του χρόνου και ιδιαίτερα μετά τις καταλυτικές αλλαγές που επέφερε η ανάπτυξη του τουρισμού τις τελευταίες δεκαετίες, η ποιητική ικανότητα του φακού του Μάνου, δημιουργεί εικόνες διαχρονικές που αποπνέουν τη μοναδικότητα του τοπίου και των κατοίκων του, προσφέροντάς μας έτσι «ένα κομμάτι της ταυτότητάς μας».

Ο  Μάνος υπήρξε μέλος του διεθνούς πρακτορείου Magnum Photos και φωτογραφίες του συμπεριλαμβάνονται στις μόνιμες συλλογές πολλών σημαντικών ιδρυμάτων.

Βιογραφικό Κωνσταντίνου Μάνου

Ο Κωνσταντίνος Μάνος γεννήθηκε στην πόλη Κολούμπια της Νότιας Καρολίνας των ΗΠΑ από Έλληνες γονείς. Με τη φωτογραφία ήρθε σε επαφή για πρώτη φορά στα δεκατρία του χρόνια, ως μέλος της φωτογραφικής λέσχης του σχολείου του. Στο πανεπιστήμιο ανακάλυψε τον Henri Cartier-Bresson και το έργο του.

Έχοντας βρει τον μέντορά του, απέκτησε αμέσως την πρώτη του μηχανή Leica με την οποία πραγματοποίησε τις πρώτες του λήψεις σ’ ένα μικρό νησί απέναντι από τα παράλια της Νότιας Καρολίνας, όπου κατοικούν απόγονοι σκλάβων που εργάζονταν σε φυτείες. Σε ηλικία μόλις δεκαεννέα ετών προσλήφθηκε ως επίσημος φωτογράφος της Συμφωνικής Ορχήστρας της Βοστόνης για το καλοκαιρινό της φεστιβάλ.

Η συνεργασία του αυτή οδήγησε το 1961 στην έκδοση του πρώτου του βιβλίου με τίτλο Portrait of Α Symphony που περιλαμβάνει στιγμιότυπα από πρόβες και παραστάσεις της ορχήστρας στο ωδείο της πόλης.

Αποφοίτησε από το πανεπιστήμιο της Νότιας Καρολίνας το 1954 με πτυχίο στην αγγλική λογοτεχνία και για τα επόμενα δύο χρόνια υπηρέτησε στον αμερικανικό στρατό. Μετά τη λήξη της στρατιωτικής του θητείας εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη και εργάστηκε ως επαγγελματίας φωτογράφος για τα περιοδικά Esquire, Life και Look. Από το 1961 έως το 1963 ο Μάνος έζησε στην Ελλάδα όπου και φωτογράφησε για το λεύκωμα A Greek Portfolio το οποίο κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1972. Το βιβλίο απέσπασε διακρίσεις στο φωτογραφικό φεστιβάλ της Arles και στο φεστιβάλ βιβλίου της Λειψίας. Το 1999 επανεκδόθηκε με αφορμή την έκθεση των φωτογραφιών του στο Μουσείο Μπενάκη. Εικόνες από τη σειρά αυτή έχουν παρουσιαστεί εκτός των άλλων στο Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγου και στην Εθνική Βιβλιοθήκη του Παρισιού.

Επιστρέφοντας στις ΗΠΑ εγκαταστάθηκε στη Βοστόνη και συνεργάστηκε με τις εκδόσεις Time-Life συμβάλλοντας μάλιστα στην εικονογράφηση του βιβλίου τους για την Αθήνα. Το 1974, εργάστηκε ως κύριος φωτογράφος του Where’s Boston?, μιας παραγωγής πολυμέσων με θέμα τη ζωή της πόλης 200 χρόνια μετά την Αμερικανική Ανεξαρτησία. Με το πρόγραμμα αυτό συνδέθηκε τόσο η έκδοση του βιβλίου του Bostonians όσο και μια υπαίθρια έκθεση με 152 ασπρόμαυρες φωτογραφίες στις οποίες αποτυπώνεται η ποικιλομορφία των κατοίκων της πόλης.

Από το 1963 ο Μάνος είναι μέλος του διεθνούς πρακτορείου Magnum Photos. Φωτογραφίες του συμπεριλαμβάνονται στις μόνιμες συλλογές σημαντικών ιδρυμάτων όπως του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, του Μουσείου Καλών Τεχνών της Βοστόνης, του Ινστιτούτου Τέχνης του Σικάγου, του Μουσείου Καλών Τεχνών του Χιούστον, της Εθνικής Βιβλιοθήκης του Παρισιού, του Μουσείου Τέχνης Chrysler στο Νόρφολκ, του George Eastman House στο Ρότσεστερ, του Μουσείου Τέχνης της Ατλάντα, καθώς και του Μουσείου Μπενάκη.

Το 1982, ο Μάνος πέρασε από την ασπρόμαυρη φωτογραφία στην έγχρωμη.  Τα πρώτα δείγματα από το εν εξελίξει έργο του American Color δημοσιεύτηκαν στο ομότιτλο βιβλίο το 1995. Το 2000 δημοσιεύτηκε η συνέχεια αυτής της δουλείας με τον τίτλο American Color 2. To 2003 απέσπασε το βραβείο Leica Medal of Excellence ανάμεσα σε 250 φωτογράφους για την έγχρωμη δουλειά του.