Μιλάει στον «Π.Τ.» ο Δραμινός έμπορος κ. Π. Ζαχαριάδης
Ο φόβος για όσα ακούγονται
λειτουργούν αρνητικά
στην αγοραστική δύναμη
Ζαχαριάδης: «Το πρόγραμμα της ανακύκλωσης λευκών συσκευών επηρέασε σημαντικά την αγοραστική κίνηση»
Του Θανάση Πολυμένη
Ο ΘΕΣΜΟΣ της Black Friday έχει εισχωρήσει πλέον για τα καλά στην αγορά της χώρας, ως μια περίοδος σημαντικών προσφορών. Αν και αρχικά είχε ξεκινήσει κυρίως για μια ημέρα, τον επόμενο χρόνο έγιναν 2 μέρες, τον τρίτο 3 και πλέον έχει απλωθεί σχεδόν σε 15 ημέρες εκπτώσεων σε διάφορα προϊόντα.
Επί της ουσίας, η Black Friday είχε ξεκινήσει σε προϊόντα τεχνολογίας και ηλεκτρικών συσκευών, στη συνέχεια όμως επεκτάθηκε σε όλα τα είδη. Και αυτό γενικότερα γιατί υπάρχει προφανώς ανάγκη προσφορών από τους εμπόρους προς τους καταναλωτές, προκειμένου να ενισχυθούν οι πωλήσεις.
Αν και το εκπτωτικό δεκαήμερο προσφορών και εκπτώσεων του Νοεμβρίου έχει καταργηθεί επίσημα και με νόμο, εντούτοις ήρθε η Black Friday να πάρει τη θέση της και να διαμορφώσει μια νέα μορφή εμπορικής και καταναλωτικής ανάγκης.
Φυσικά, στον χορό της Black Friday, έχει μπει και η αγορά της Δράμας, η οποία επίσης προσπαθεί να ανακάμψει από τα προηγούμενα δύσκολα χρόνια της πανδημίας, όπου υπήρξαν ιδιαίτερα έντονα προβλήματα.
Σε δηλώσεις του στον «Π.Τ.» χθες Παρασκευή, ο νέος πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Δράμας κ. Κύρτσης, επεσήμανε ότι γενικά κατά την περίοδο της Black Friday, η αγορά της Δράμας κινήθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα.
Π. Ζαχαριάδης: Περιορισμένη η καταναλωτική κίνηση
Προκειμένου να δούμε πως κινήθηκε η αγορά της Δράμας στον τομέα κυρίως των ηλεκτρικών συσκευών και προϊόντων τεχνολογίας, μιλήσαμε με τον κ. Παύλο Ζαχαριάδη. Ο κ. Ζαχαριάδης, πρώην αντιδήμαρχος και δημοτικός σύμβουλος του Δήμου Δράμας και πολλά χρόνια έμπορος ηλεκτρικών ειδών και προϊόντων τεχνολογίας, διαθέτει μια ιδιαίτερα μεγάλη γνώση της αγοράς της Δράμας.
Αναφερόμενος λοιπόν στην κίνηση στην αγορά της Δράμας, επισημαίνει αρχικά ότι σε γενικό πλαίσιο, «το πρόγραμμα της ανακύκλωσης λευκών ηλεκτρικών συσκευών έχει επηρεάσει σημαντικά την Black Friday, δεδομένου ότι αρκετός κόσμος έχει αγοράσει λευκές συσκευές όπως ψυγείο, κλιματιστικό και καταψύκτη. Αφετέρου δε, το ίδιο πρόγραμμα, έχει μειώσει και την αγοραστική δύναμη, γιατί οι καταναλωτές προέβησαν σε αγορές που ενδεχόμενα δεν τις είχαν προγραμματίσει τη δεδομένη στιγμή».
Συμπληρώνει μάλιστα εδώ, ότι, «στην Αν. Μακεδονία – Θράκη, έγιναν 43.000 αιτήσεις για το πρόγραμμα της ανακύκλωσης λευκών συσκευών. Μέχρι σήμερα έχουν δοθεί 13.000 voucher και θα δοθούν άλλα τόσα στη συνέχεια, ενώ αναμένεται ένα αντίστοιχο πρόγραμμα για τις επιχειρήσεις και ένα άλλο για αγορά ηλιακών θερμοσιφώνων. Αυτό σημαίνει ότι, ακόμα και αν κάποιος έχει κάποιο οικονομικό απόθεμα, εντούτοις το σκέφτεται ότι ενδεχόμενα θα προκύψουν και νέες ανάγκες και άρα είναι μαζεμένος».
Όπως σημειώνει ακόμα, «κάποιοι ίσως φοβούνται με αυτά που ακούν για τον χειμώνα και το υψηλό ενεργειακό κόστος που θα προκύψει, οπότε ο κόσμος είναι μαζεμένος. Κινήσεις γίνονται, αλλά δεν είναι ο όγκος που υπήρχε τα προηγούμενα χρόνια, ακόμα και για μικρής κατηγορίας προϊόντα».
Συμπληρώνει ακόμα ότι, «ο κλάδος μας έχει το κοινό του και ιδίως στο κομμάτι της τεχνολογίας όπως στις τηλεοράσεις που υπάρχουν και οι μεγαλύτερες προσφορές, υπάρχει μια σχετική ζήτηση, ακόμα σε ακριβά προϊόντα. Στο αριθμητικό κομμάτι και όχι στο ποιοτικό, σε σχέση με άλλες χρονιές είναι πιο περιορισμένα».
Στη διαπίστωση ότι τελικά η ανακύκλωση ηλεκτρικών συσκευών λειτούργησε μάλλον αρνητικά στην Black Friday αλλά και στην αγοραστική δύναμη, ο κ. Ζαχαριάδης τονίζει ότι «θα πρέπει να σκεφτούμε ότι αγοράστηκαν και χιλιάδες συσκευές με τα voucher, και ενδεχόμενα ένα κομμάτι απ’ αυτές θα ήταν και στην Black Friday».
Συμπληρώνει ακόμα, ότι, «τις προηγούμενες χρονιές που η Black Friday έπεφτε μετά τις 27-28 του μήνα, τώρα που είναι νωρίτερα, υπάρχει και το ζήτημα ότι δεν έχουν ολοκληρωθεί και οι πληρωμές των συντάξεων».
Διευκρινίζει ακόμα ο ίδιος ότι, «το άπλωμα της Black Friday από μια δυο μέρες σε 15 μέρες, έχει κάνει τον τζίρο να απλωθεί σ’ αυτό το διάστημα και αυτό επίσης λειτούργησε διαφορετικά από άλλες χρονιές».
Πρόβλημα ψυχολογίας και φόβου
Ερωτώμενος για το πώς βλέπει από εδώ και πέρα την κίνηση στην αγορά της Δράμας και το πώς πιστεύει ότι κινείται ο Δραμινός καταναλωτής, ο κ. Ζαχαριάδης διαβλέπει ένα «πρόβλημα ψυχολογίας. Ακόμα, με όλα αυτά που ακούγονται, υπάρχει και ένας φόβος στους καταναλωτές. Παρ’ όλο που σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει η δυνατότητα αγορών, ο κόσμος είναι μαζεμένος γιατί ζει με την αμφιβολία για το τι θα γίνει αύριο».
Συμπληρώνει επίσης εδώ, ότι «το κύριο θέμα είναι το ενεργειακό ζήτημα, το οποίο προς το παρόν δεν φαίνεται να είναι κάτι που δεν μπορούν να το παλέψουν τα νοικοκυριά. Βέβαια, χρόνο με το χρόνο και όχι μόνο στο εμπορικό κομμάτι, υπάρχει μια ανισοκατανομή του πλούτου. Οι πλούσιοι γίνονται πλουσιότεροι και οι φτωχοί φτωχότεροι. Ένα μεγάλο κομμάτι, αδυνατεί ακόμα και για τα απλά, για τη βιωσιμότητα. Αλλά ο μέσος Δραμινός, είναι μαζεμένος μ’ αυτά που ακούει. Εάν δεν υπήρχαν αυτά, πιστεύω ότι η κατάσταση θα ήταν διαφορετική και στο τέλος μπορεί να μην γίνει τίποτα απ’ αυτά και να μην ζήσουμε ένα ζοφερό χειμώνα».
Καταλήγοντας, επισημαίνει ότι «είναι πολυσύνθετο το πρόβλημα και δεν μπορεί κανείς να καταλήξει να δει πως λειτουργεί ο τρόπος που σκέφτεται ο καταναλωτής».