Home > Πρώτο Θέμα > Ο ήπιος και ο ριζοσπαστικός σχεδιασμός σε βάθος 5ετίας και 10ετίας για την κινητικότητα στην πόλη της Δράμας► Στόχος του ΣΒΑΚ η ήπια μετακίνηση στην πόλη και η μείωση του αυτοκινήτου σε 10-15 χρόνια

Ο ήπιος και ο ριζοσπαστικός σχεδιασμός σε βάθος 5ετίας και 10ετίας για την κινητικότητα στην πόλη της Δράμας► Στόχος του ΣΒΑΚ η ήπια μετακίνηση στην πόλη και η μείωση του αυτοκινήτου σε 10-15 χρόνια

Ο ήπιος και ο ριζοσπαστικός σχεδιασμός

σε βάθος 5ετίας και 10ετίας για

την κινητικότητα στην πόλη της Δράμας

► Στόχος του ΣΒΑΚ η ήπια μετακίνηση στην πόλη και η μείωση του αυτοκινήτου σε 10-15 χρόνια

► Τρίτη διαβούλευση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας Δήμου Δράμας

Μιλάνε στον «Π.Τ.» ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων κ. Καψημάλης, ο διευθυντής Τεχνικών ► Υπηρεσιών κ. Κιοσσές και ο εκπρόσωπος της αναδόχου εταιρείας κ. Τσακίρης

 

 

Του  Θανάση Πολυμένη

ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΗΚΕ το πρωί της Μ. Τετάρτης 12 Απριλίου, η 3η Θεματική Διαβούλευση στο πλαίσιο του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων. Σκοπός της 3ης Διαβούλευσης, ήταν η καταγραφή απόψεων φορέων και πολιτών, ως προς τις προτεινόμενες παρεμβάσεις και τα επιμέρους μέτρα.

Αν και από το Δήμο Δράμας κλήθηκαν να συμμετάσχουν στη Διαβούλευση  πάνω από 70 φορείς και αρκετοί πολίτες, παρ’ όλα αυτά εμφανίστηκαν ελάχιστοι, όπως τα Αστικά ΚΤΕΛ Δράμας, ο Σύλλογος Παραπληγικών Ν. Δράμας, η Περιφερειακή Ένωση Τυφλών Ανατολικής Μακεδονίας.

Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) είναι ένα Στρατηγικό Σχέδιο, το οποίο στοχεύει στον περιορισμό των ΙΧ αυτοκινήτων και στην διαμόρφωση ενός συστήματος το οποίο θα βάζει στο επίκεντρο την εξυπηρέτηση των ήπιων μορφών μετακίνησης (πεζή και ποδήλατο). Με τον τρόπο αυτό επιδιώκεται ένα αστικό περιβάλλον φιλικότερο προς τον άνθρωπο και απαλλαγμένο από ρύπους και οχλήσεις που προέρχονται από τις μεταφορές.

Ο Δήμος Δράμας βρισκόμενος πλέον στο τελευταίο στάδιο εκπόνησης του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, και βάσει της οριστικής στρατηγικής για την κινητικότητα και των συμπερασμάτων που προέκυψαν μέσω της ανάλυσης της υφιστάμενης κατάστασης, έθεσε τους στόχους του σχεδιασμού για βραχυπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα και προχώρησε στην διαμόρφωση ενός πακέτου μέτρων και παρεμβάσεων. Τα μέτρα αυτά θα αποτελέσουν τον οδικό χάρτη των έργων που αφορούν την κινητικότητα για τα επόμενα χρόνια στον Δήμο.

Καψημάλης: Η Δράμα από τους πρώτους Δήμους

Μιλώντας στον «Π.Τ.» ο αρμόδιος αντιδήμαρχος κ. Καψημάλης, σημειώνει ότι «έχουν καλεστεί όλοι φορείς και αρκετοί πολίτες, ώστε να καταθέσουν τις προτάσεις τους και να γίνουν βελτιώσεις στο σχέδιο Στρατηγικής».

Όπως επισημαίνει ο κ. Καψημάλης, «σημαντικό είναι να αναφερθεί ότι, από εδώ και πέρα, η Ευρωπαϊκή Ένωση για όποιες χρηματοδοτήσεις ζητούν οι Δήμοι, θα πρέπει να παρουσιάζουν καταρτισμένο σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Η Δράμα είναι από τους πρώτους Δήμους που ξεκινούν και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Αυτό σημαίνει ότι, όποιος Δήμος δεν έχει ΣΒΑΚ δεν θα μπορεί να λάβει και χρηματοδότηση. Με την ολοκλήρωση της Διαβούλευσης θα υπάρξουν και οι ανάλογες προτάσεις και θα ακολουθήσει η κατάθεση της μελέτης αυτής».

Αναφερόμενος στα βασικά σενάρια που υπάρχουν, ο ίδιος εξηγεί ότι «υπάρχουν δύο σενάρια. Είναι το ήπιο και το ριζοσπαστικό και μέσα από αυτά θα βγουν ορισμένα πράγματα για το μέλλον της πόλης μας».

Κιοσσές: Οι δύο προτάσεις του Δήμου Δράμας

Τα δύο σενάρια, το ήπιο και το ριζοσπαστικό, ανέπτυξε μιλώντας στον «Π.Τ.» ο διευθυντής της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Δράμας κ. Κιοσσές.

Όπως αρχικά επισημαίνει, «μέσα από το ΣΒΑΚ, σχεδιάζουμε το μέλλον της Αστικής Κινητικότητας στα πλαίσια που να είναι βιώσιμη για την επόμενη 15ετία».

Αναφέρει επίσης ο ίδιος στη συνέχεια ότι, «μαζί με την ανάδοχο εταιρεία, έχουμε επεξεργαστεί δύο βασικά σενάρια: το ριζοσπαστικό και το ήπιο και όπως αντιλαμβάνεστε, το ήπιο έχει μέτρα τα οποία δεν θίγουν τόσο πολύ την υφιστάμενη κίνηση. Το ριζοσπαστικό σενάριο,  περιλαμβάνει κάποια πιο … τραβηγμένα μέτρα ως επέκταση».

Αναπτύσσοντας λίγο περισσότερο τα δύο αυτά σενάρια, ο κ. Κιοσσές μας λέει ότι «είναι σε βάθος 5ετίας, 10ετίας και 15ετίας. Σκοπός της Διαβούλευσης είναι να παραβρεθούν οι φορείς της πόλης, να καταθέσουν τις απόψεις τους και να υποβάλλουν τις προτάσεις τους. Μετά τη διαβούλευση θα προβούμε στην τελική κατάρτιση του προγράμματος».

Σχετικά λοιπόν με το τι προβλέπουν τα δύο σενάρια που έχει ετοιμάσει ο Δήμος, «προσπαθούμε να αναπτύξουμε ένα δίκτυο ποδηλατοδρόμων στην πόλη της Δράμας. Αυτή τη στιγμή έχουμε μόνο τα 800 μέτρα στην οδό Χελμού στην Ανάπτυξη και τα 1.200 μέτρα στην οδό Φιλίππου. Στα πλαίσια αυτού του προγραμματισμού για την επόμενη 5ετία, 10ετία και 15ετία, αναπτύσσουμε γύρω από το κέντρο και σε άλλες περιοχές της Δράμας, ένα αρκετά μεγάλο δίκτυο ποδηλατοδρόμων. Το ίδιο κάνουμε με πράσινες διαδρομές. Όπως κάποιες διαδρομές που επιλέγονται μέσα στην πόλη, οι οποίες συνδέονται με κτίρια ιστορικής σημασίας, το Αρχαιολογικό Μουσείο, τις πηγές της Αγίας Βαρβάρας, τον δημοτικό κήπο. Αυτές οι πράσινες διαδρομές σχεδιάζονται ώστε στην επόμενη 5ετία να καλύψουν το κέντρο και στην επόμενη 10ετία θα μπορούν να βγουν προς τα έξω, σε γειτονιές όπως οι Αμπελόκηποι, η Νέα Κρώμνη και αλλού. Με στόχο, όταν κάποιος θέλει να περπατήσει μέσα στην πόλη, να έχει ένα δίκτυο με ασφάλεια και να περνάει από κάποια σημεία – σταθμούς ώστε να έχει και νόημα η βόλτα που κάνει».

Όπως επισημαίνει ακόμα  ο κ. Κιοσσές, «εξετάζουμε ακόμα και τη δημιουργία και κατασκευή κυκλικών κόμβων στην πόλη της Δράμας για αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας και άλλα μέτρα».

Τσακίρης:  Μείωση του αυτοκινήτου σε 10 – 15 χρόνια

Με τη σειρά του, ο κ. Τσακίρης, Τοπογράφος, Μηχανικός, Συγκοινωνιολόγος της εταιρείας Lever Σύμβουλοι Ανάπτυξης Θεσσαλονίκης, ως εκπρόσωπος της αναδόχου εταιρείας, σημειώνει ότι «το ΣΒΑΚ, είναι ένα σημαντικό στρατηγικό σχέδιο, που σημαίνει ότι για παράδειγμα σε μια αναδιαμόρφωση ενός κόμβου ή ενός ποδηλατόδρομου, δεν χρειάζεται να το κάνουμε τώρα για το πώς ακριβώς θα γίνει. Αυτό θα γίνει σε άλλο σχέδιο. Αυτή την ώρα, σημασία έχει το στρατηγικό επίπεδο με ορίζοντα πέντε και δέκα χρόνια».

Αναφερόμενος στα δύο βασικά σενάρια, τονίζει ότι «δεν είναι εύκολο οι Δήμοι να κάνουν τα πάντα και παντού. Αρκεί να δούμε δυο σενάρια σε περίπτωση που θα υπάρξουν χρηματοδοτήσεις. Το ριζοσπαστικό σχέδιο, αποτελεί ουσιαστικά επέκταση του ήπιου σχεδίου και βασικός στόχος είναι, ο κόσμος να πάει σε πιο ήπια μέσα μετακίνησης, να αλλάξει η κουλτούρα του, ενώ σε 10 με 15 χρόνια να μειωθεί ουσιαστικά και η χρήση του αυτοκινήτου».

Στην ερώτηση για το πότε έχουν ξεκινήσει τα ΣΒΑΚ, σημειώνει ότι «έχουν ξεκινήσει από το 2017 και τώρα είμαστε στο στάδιο των πρώτων εγκρίσεων σε ΦΕΚ. Αυτή την ώρα μόνο της Λάρισας έχει ξεκινήσει να υλοποιείται το πρώτο ΣΒΑΚ».

Όσον αφορά το ΣΒΑΚ του Δήμου Δράμας, αυτό αναμένεται να βγει σε ΦΕΚ σε ένα χρόνο περίπου, τέτοια εποχή, καθώς μεσολαβούν και οι εκλογές, τόσο οι εθνικές, όσο και της Αυτοδιοίκησης.