Home > νέα > Οι διαφορετικές όψεις και χρήσεις της πατάτας μέσα από το ομώνυμο Φεστιβάλ στο Κάτω Νευροκόπι-Από το Γενικό Λύκειο Κ. Νευροκοπίου

Οι διαφορετικές όψεις και χρήσεις της πατάτας μέσα από το ομώνυμο Φεστιβάλ στο Κάτω Νευροκόπι-Από το Γενικό Λύκειο Κ. Νευροκοπίου

Από το Γενικό Λύκειο Κ. Νευροκοπίου

Οι διαφορετικές όψεις και χρήσεις

της πατάτας μέσα από το ομώνυμο

Φεστιβάλ στο Κάτω Νευροκόπι

► Με τη συμμετοχή του Τμ. Αγροτικής Βιοτεχνολογίας και Οινολογίας Δράμας του ΔΠΘ και άλλων φορέων του Κ. Νευροκοπίου

► Το σημαντικό τοπικό προϊόν, η κυκλική οικονομία και η απόσταξη πατάτας

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΕΦΤΑΣΕ ΠΛΕΟΝ η ώρα, και την Πέμπτη 11 Απριλίου, ανοίγει τις πύλες του στο Κ. Νευροκόπι, το 2ο Φεστιβάλ Πατάτας, το οποίο διοργανώνεται από το Γενικό Λύκειο (ΓΕΛ) Κ. Νευροκοπίου σε συνεργασία με το Δήμο Κ. Νευροκοπίου.

Η περσινή πρώτη διοργάνωση είχε σημειώσει μεγάλη επιτυχία και πλέον φέτος, όπως μας λέει ο διευθυντής του ΓΕΛ κ. Τάσος Μωυσιάδης, επαναλαμβάνεται, με στόχο να γίνει θεσμός στην περιοχή και να καλύψει πολλά θέματα που αφορούν στην πατάτα.

Η φετινή διοργάνωση θα ανοίξει στις 09.30 το πρωί στον προαύλιο χώρου του ΓΕΛ καθώς και στις κτιριακές εγκαταστάσεις του.

Σημαντική είναι η συμμετοχή και δράση του Τμήματος Αγροτικής Βιοτεχνολογίας και Οινολογίας Δράμας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης (ΔΠΘ), το οποίο θα βοηθήσει στο Φεστιβάλ με την παραγωγή αποστάγματος.

Όπως μας λέει σχετικά ο πρόεδρος του Τμήματος κ. Σπυρίδων Μάμαλης, «το Τμήμα μας συμμετέχει στο Φεστιβάλ και ήδη καθηγητές μας έχουν έρθει σε επαφή με τους διοργανωτές και θα τους βοηθήσουμε να παράξουν κάποια προϊόντα απόσταξης από την πατάτα».

Στις φετινές δράσεις που θα υλοποιηθούν, συμμετέχει επίσης ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του ΓΕΛ Νευροκοπίου, το  ΚΕΦΟ Κ. Νευροκοπίου, η Ένωση  Αγροτικών Συνεταιρισμών Δράμας, το 518 Τάγμα Πεζικού, το ΕΠΑΛ Κ. Νευροκοπίου, το Γυμνάσιο Κ. Νευροκοπίου, το Δημοτικό σχολείο Κ. Νευροκοπίου και ο παιδικός σταθμός  Κ. Νευροκοπίου.

Όπως αναφέρει ο διευθυντής του ΓΕΛ κ. Μωυσιάδης, «βασικός στόχος του Φεστιβάλ Πατάτας είναι η ανάδειξη αυτού του προϊόντος, μέσα από τις πολλές χρήσεις που έχει στην καθημερινή μας ζωή και σε πολλούς τομείς.

Το σχολείο πρέπει να είναι ανοικτό στην κοινωνία. Φορείς γνώσης όπως είναι τα σχολεία και τα πανεπιστήμια, θα πρέπει να μεταλαμπαδεύουν στην κοινωνία ό,τι καινούριο υπάρχει ώστε να βοηθήσουν στην ανάπτυξη και την εξέλιξη της τοπικής κοινωνίας».

Κυκλική οικονομία

Επισημαίνει ακόμα  ο ίδιος, ότι «στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας και αειφορίας το σχολείο μας με τη δράση του αυτή, θέλει να ανοίξει τους τομείς δράσης και συνεργασίας του με την τοπική κοινωνία και άλλους θεσμικούς φορείς και να προτείνει καινοτόμες προσεγγίσεις στην αξιοποίηση των αποβλήτων της πατάτας.

Η κυκλική οικονομία αναφέρεται στην οικονομία του πραγματικού προϊόντος, τροφοδοτεί τον πρωτογενή και τον δευτερογενή τομέα της οικονομίας, στηρίζεται στην οικονομία της γνώσης και της εξειδίκευσης, παράγει υψηλή υπεραξία, αξιοποιεί και σέβεται τους φυσικούς και περιβαλλοντικούς πόρους, μειώνει την εξάρτηση από τις εισαγωγές και βελτιώνει το εμπορικό ισοζύγιο, δημιουργεί θέσεις εργασίας, προσαρμόζεται σε όλα τα οικονομικά μεγέθη, δεν έχει πάντα ανάγκη αρχικών κεφαλαίων, βελτιώνει τους δείκτες παραγωγικότητας των πόρων και της ενέργειας και είναι απολύτως συμβατή με τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα και την κοινωνική οικονομία».

Το μηχάνημα απόσταξης

Όπως έχουμε αναφερθεί και σε προηγούμενο δημοσίευμα, ένας από τους στόχους του φετινού Φεστιβάλ Πατάτας, είναι να γίνει και απόσταξη πατάτας, μέσω από το σχετικό μηχάνημα.

Στο πλαίσιο αυτό και του μαθήματος Χημείας της Β΄ Λυκείου, αλλά και του μαθήματος της Βιολογίας της Γ΄ Λυκείου, αποφασίστηκε να γίνει αγορά / προμήθεια ενός μηχανήματος απόσταξης ώστε να βρει πρακτική εφαρμογή χρήσης το παραδοσιακό ντόπιο προϊόν του Δήμου Κάτω Νευροκοπίου, η πατάτα.

Όπως επισημαίνει ο κ. Μωυσιάδης, «η ύπαρξη εργαστηριακού χώρου καθώς και η συνεργασία με το Τμήμα Αμπελουργίας και Οινολογίας του ΔΠΘ που εδρεύει στη Δράμα, μας δίνει τη δυνατότητα για εξαγωγή αποστάγματος μέσω της ζύμωσης της πατάτας. Το πρωτόκολλο εφαρμογής έχει δοθεί από καθηγητές του τμήματος Αμπελουργίας και Οινολογίας».

Το συνολικό καινοτόμο εγχείρημα αποτελεί πρόκληση για το εκπαιδευτικό προσωπικό του ΓΕΛ Κ. Νευροκοπίου, καθώς και για την επιστημονική κοινότητα της περιοχής μας, διότι θα είναι η πρώτη φορά που θα εφαρμοστεί στην Ελλάδα η μεθοδολογία της απόσταξης, στο αγροτικό αυτό προϊόν.

Ταυτόχρονα θα υπάρξουν και άλλες δράσεις, όπως η παραγωγή ενέργειας από την πατάτα, η διαχείριση των αποβλήτων, ιστορική αναδρομή και άλλες.

Πληθώρα δράσεων

Ταυτόχρονα με τη ζύμωση και την απόσταξη, θα γίνουν βέβαια και άλλες δράσεις όπως η παραγωγή  ηλεκτρικής ενέργειας, ώστε να ανάψει για παράδειγμα μια λάμπα με μπαταρίες από πατάτες, ενώ θα υπάρξει επίσης μια δράση για την ιστορική διαδρομή της πατάτας, δράσεις με παιδιά νηπιαγωγείου και άλλα.

Αυτό που διευκρινίζει εδώ ο κ. Μωυσίδης, είναι «η μεγάλη και σημαντική αρωγή του Δήμου Κ. Νευροκοπίου που βοηθάει σε πολλά επίπεδα, μας δείχνει τη μεγάλη του συμπαράσταση, όπως ο δήμαρχος κ. Ταμπουρίδης και η αντιδήμαρχος κα. Αμβροσιάδου».

Ανέφερε επίσης ο διευθυντής του ΓΕΛ Κ. Νευροκοπίου, ότι σημαντική είναι και η βοήθεια των κατοίκων, του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, καθώς και του στρατού της περιοχής που προσφέρει την αρωγή του στο έπακρο. Σημαντική επίσης η προσφορά του ΚΕΦΟ Νευροκοπίου και φυσικά η Ένωση Γεωργικών Συνεταιρισμών και των παραγωγών πατάτας, που τις προσφέρουν για τις εκδηλώσεις.

«Είναι μια συνεργασία όλων των φορέων του Νευροκοπίου με μπροστάρη το ΓΕΛ Νευροκοπίου, σε μια προσπάθεια να αναδείξουμε αυτό το τοπικό προϊόν, αλλά να δείξουμε επίσης, ότι υπάρχουν και άλλες εναλλακτικές για την πατάτα».

Όπως επισημαίνει πάντως ο ίδιος, «πέρυσι είχαμε βγάλει και ένα βιβλίο με συνταγές  πατάτας, ενώ φέτος θα εμπλουτιστεί με νέες συνταγές. Είναι μια εξαιρετική εκδήλωση, η οποία γίνεται στο πλαίσιο των δράσεων και της εξωστρέφειας του σχολείου μας, αλλά και γιατί πιστεύουμε ότι, εκπαιδευτικοί φορείς όπως το σχολείο και το πανεπιστήμιο, θα πρέπει να μεταλαμπαδεύουν την γνώση στην τοπική κοινωνία, όπως για παράδειγμα το προϊόν της πατάτας».