Με έκτακτη – κατεπείγουσα σύγκλιση της Οικονομικής Επιτροπής
Ομόφωνα με τους παρόντες πέρασε
η έγκριση όρων δημοπράτησης
για το ΣΒΑΚ του Δήμου Δράμας
Χωρίς συμμετοχή η αντιπολίτευση και διαμαρτυρία για τα κατεπείγοντα πολυσέλιδα θέματα
Του Θανάση Πολυμένη
ΕΚΤΑΚΤΗ και κατεπείγουσα συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής μέσω τηλεδιάσκεψης, συγκάλεσε χθες το πρωί Πέμπτη 27 Μαΐου, η δημοτική αρχή Δράμας.
Το κάλεσμα για την τηλεδιάσκεψη της Οικονομικής Επιτροπής έγινε γνωστό στα μέλη της δημοτικούς συμβούλους στις 10.00 το πρωί χθες και αυτή συνεδρίασε στις 13.00 το μεσημέρι, με απόντες από την αντιπολίτευση, αλλά και αναπληρωματικούς από την πλευρά της δημοτικής αρχής.
Χαρακτηριστικό είναι μάλιστα ότι, ένα από τα σπουδαιότερα θέματα, αυτό της έγκρισης των όρων δημοπράτησης ψηφίστηκε ομόφωνα από τους παρόντες (μόνο τους δημοτικούς συμβούλους της δημοτικής αρχής) και στις 14.18 το απόσπασμα του πρακτικού είχε ήδη ανεβεί στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ!!!
Όπως αναφέρεται στο απόσπασμα του πρακτικού της 12ης/27-05-2021 κατεπείγουσας δια τηλεδιάσκεψη συνεδρίασης της Ο.Ε., παρόντες ήταν: ο κ. Μαμσάκος δήμαρχος Δράμας, η κα. Τόλιου-Δάντζερα ως αναπληρωματική του κ. Τάσσου (ορισμένος αντιδήμαρχος), ο κ. Δερματίδης ως αναπληρωματικός του κ. Εφραιμίδη (ορισμένος αντιδήμαρχος), ο κ. Χατζηγιάννης ως αναπληρωματικός του κ. Δεμερτζή και ο κ. Χαραλαμπίδης. Εκ μέρους της αντιπολίτευσης παρών ήταν ο κ. Αποστολίδης της παράταξης «Project Δράμα 2020», αναπληρωματικός του κ. Χρυσοχοϊδη της ίδιας παράταξης.
Σε δηλώσεις του στον «Πρωινό Τύπο» ο κ. Μλεκάνης από την παράταξη της μείζονος αντιπολίτευσης και μέλος της Ο.Ε., σημείωσε ότι, «μας έστειλαν στις 10 το πρωί πάνω από 200 σελίδες, να τις διαβάσουμε και να συζητήσουμε στη μία το μεσημέρι. Εμείς τους απαντήσαμε ότι είναι απαράδεκτο αυτό και διαμαρτυρόμαστε για την πρόσκληση των 224 σελίδων, που ούτε να τις διαβάσεις δεν μπορείς σε 3 ώρες. Και ιδιαίτερα όταν έχει όρους διαγωνισμού και δικαστικές αποφάσεις για άλλα θέματα. Είναι ανθρωπίνως αδύνατο να έχουμε έγκαιρη γνώμη και άποψη. Και για να καταλάβετε, ενώ απουσίαζαν και τα μέλη της δημοτικής αρχής, κάλεσαν στη μία παρά τέταρτο τους αναπληρωματικούς, οι οποίοι τελικά ψήφισαν τις 224 σελίδες».
Μιλώντας στον «Πρωινό Τύπο» ο επικεφαλής της παράταξης «Project Δράμα 2020» κ. Τσιαμπούσης, σημείωσε ότι ο ίδιος δεν πρόλαβε να το δει καν γιατί ήταν στη δουλειά του, ενώ τόνισε: «Προσπαθούμε να συμμετέχουμε και να είμαστε θεσμικά εντάξει, αλλά μ’ αυτόν τον τρόπο δεν γίνεται δουλειά». Διαμαρτυρόμενος και αυτός, για την τόσο κατεπείγουσα συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής.
Το ΣΒΑΚ
Από τα σπουδαιότερα θέματα της Οικονομικής Επιτροπής, ήταν το θέμα της έγκρισης των όρων δημοπράτησης για το «Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) Δήμου Δράμας».
Να υπενθυμίσουμε εδώ ότι, προ ημερών με έκτακτο και δια περιφοράς Δημοτικό Συμβούλιο (το απόγευμα της Δευτέρας), η δημοτική αρχή προσπάθησε να περάσει μέσω της αναμόρφωσης του προϋπολογισμού, το θέμα της αποδοχής χρηματοδότησης ποσού 65.000 ευρώ από το Πράσινο Ταμείο για το ΣΒΑΚ. Η αντίδραση της αντιπολίτευσης ήταν να απέχει από τη συζήτηση και τελικά το δια περιφοράς Δημοτικό Συμβούλιο να ακυρωθεί.
Τελικά, έγινε νέο Δημοτικό Συμβούλιο το απόγευμα της Τρίτης μέσω τηλεδιάσκεψης, όπου το θέμα πέρασε με πλειοψηφία. Και φτάσαμε στην Οικονομική Επιτροπή χθες, ώστε να περάσουν οι όροι δημοπράτησης. Στο θέμα αυτό, ο εκπρόσωπος του «Project Δράμα 2020» κ. Αποστολίδης, ψήφισε «παρών».
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Πρωινό Τύπου», η αναμόρφωση του προϋπολογισμού έγινε για το λόγο ότι, από το 2017 που το Δημοτικό Συμβούλιο είχε αποδεχθεί την χρηματοδότηση αυτή, εντούτοις μέχρι προχθές δεν είχε περάσει στον προϋπολογισμό του Δήμου επίσημα. Και αν μέχρι τις 31 Μαΐου δεν ολοκληρώνονταν οι διαδικασίες αυτές, υπήρχε κίνδυνος τελικά το έργο να απενταχθεί!!!
Τι προβλέπει
Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του Δήμου Δράμας, έχει αποστολή να εισαγάγει τεκμηριωμένα τον σχεδιασμό της βιώσιμης κινητικότητας στο Δήμο Δράμας και αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο. Με τη βοήθεια του προγράμματος, μπορούν να επιτευχθούν τα παρακάτω:
- Καλύτερη Ποιότητα Ζωής.
- Εξοικονόμηση κόστους.
- Πλεονεκτήματα για το περιβάλλον και την υγεία.
- Απρόσκοπτες μετακινήσεις και βελτιωμένη προσβασιμότητα.
- Αποτελεσματική χρήση των πόρων.
- Δημόσια υποστήριξη.
- Στροφή προς μια νέα κουλτούρα αστικής κινητικότητας.
- Προετοιμασία καλύτερων σχεδίων.
- Αποτελεσματική εκπλήρωση νομικών υποχρεώσεων.
- Αξιοποίηση συνεργειών, αύξηση συσχέτισης.
- Πιο ανταγωνιστικές πόλεις και πρόσβαση σε χρηματοδοτήσεις.
Αντικείμενο της σύμβασης είναι η εκπόνηση Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.
Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) αναδεικνύονται ως μια νέα ολοκληρωμένη και μακροπρόθεσμη προσέγγιση σχεδιασμού της αστικής κινητικότητας, που επιτρέπει στις τοπικές αρχές να αναπτύσσουν και υλοποιούν στρατηγικές αστικής κινητικότητας στη βάση εμπεριστατωμένων αναλύσεων της υφιστάμενης κατάστασης. Τα ΣΒΑΚ επιτρέπουν μια σαφή θεώρηση για τη βιώσιμη ανάπτυξη των αστικών περιοχών για τις οποίες σχεδιάζονται και η οποία περιλαμβάνει τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας, της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της ηχορρύπανσης, του αριθμού ατυχημάτων, της κυκλοφοριακής συμφόρησης, τη διαφύλαξη των κοινόχρηστων χώρων κ.ά..
Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) είναι ένα στρατηγικό σχέδιο που βασίζονται στις υφιστάμενες πρακτικές σχεδιασμού και εμπνέονται από τις αρχές του ενιαίου σχεδιασμού, της συμμετοχής και της αξιολόγησης ώστε να καλύψουν τις ανάγκες κινητικότητας και μετακινήσεων των ανθρώπων σήμερα και στο μέλλον, για μια καλύτερη ποιότητα ζωής στην πόλη και την περίμετρό της.
Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) έχουν στόχο να δημιουργήσουν ένα βιώσιμο σύστημα αστικών συγκοινωνιών και μετακινήσεων που:
– εξασφαλίζουν προσβασιμότητα των θέσεων εργασίας και των υπηρεσιών σε όλους
– βελτιώνουν την προστασία και την ασφάλεια των μετακινουμένων
– μειώνουν την ρύπανση, τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου και την κατανάλωση ενέργειας
– αυξάνουν την αποτελεσματικότητα και την οικονομική αποδοτικότητα των μεταφορών ανθρώπων και εμπορευμάτων
– ενισχύει την ελκυστικότητα και την ποιότητα του αστικού περιβάλλοντος.
Το συγκεκριμένο στρατηγικό σχέδιο θα οργανώσει το πλαίσιο πάνω στο οποίο η Δημοτική Αρχή θα κινηθεί στη διάρκεια των επόμενων ετών, για την αναβάθμιση του επιπέδου εξυπηρέτησης στις μετακινήσεις των κατοίκων, με στόχο την εξασφάλιση ενός ασφαλέστερου, αποδοτικότερου και συμβατού περιβαλλοντικά συγκοινωνιακού και κυκλοφοριακού συστήματος. Ενός συστήματος που στο επίκεντρο θέτει τον μετακινούμενο πολίτη ως πεζό, χρήστη ποδηλάτου και χρήστη μέσων μαζικής μεταφοράς και τελευταία ως οδηγό/ επιβάτη Ι.Χ., Με τον τρόπο αυτό, οι έννοιες της κινητικότητας και της προσβασιμότητας, δίνουν προτεραιότητα στον πεζό, στο ποδήλατο, στη χρήση ΜΜΜ (Μέσων Μαζικής Μεταφοράς) και ακολούθως στο αυτοκίνητο, και αυτή θα είναι η διάσταση των παρεμβάσεων που θα σχεδιαστούν.
Διάφορα μέρη που περιλαμβάνει το έργο, θα πρέπει να είναι παραδοτέα από 2 έως 12 μήνες, μετά από την συμβασιοποίηση με τον ανάδοχο που θα αναλάβει το έργο.