Η επίταξη αυτοκινήτων το 1940
και η αποζημίωση των ιδιοκτητών
Mε την έναρξη του Ελληνοϊταλικού πολέμου, στις 28 Οκτωβρίου 1940, το κράτος προχώρησε στην επίταξη οχημάτων, ώστε να καλύψει τις μεταφορικές ανάγκες του στρατού. Αστικά λεωφορεία, φορτηγά και επιβατικά αυτοκίνητα έλαβαν μέρος στον αγώνα κατά του εισβολέα. Κατά την επίταξη τους, χορηγήθηκαν φύλλα επιτάξεως στους ιδιοκτήτες (άχρηστα μετά από λίγο καιρό). Εκείνη την εποχή κυκλοφορούσαν στη χώρα μας 6.000 φορτηγά, ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης. Υπήρχαν ακόμα 713 αστικά λεωφορεία σε Αθήνα και Πειραιά, επιπλέον 194 αστικά λεωφορεία επαρχιών καθώς και 1.635 υπεραστικά λεωφορεία. Τα περισσότερα από τα επιταγμένα οχήματα καταστράφηκαν κατά τη διάρκεια του πολέμου.
Η συμβολή τους στην εκστρατεία εναντίον των Ιταλών, ήταν σημαντική.
Μετά τον πόλεμο και την εφαρμογή του σχεδίου Μάρσαλ η Ελληνική κυβέρνηση προσπάθησε να ….. αποζημιώσει τους ιδιοκτήτες όσων αυτοκινήτων επίταξε, δίνοντάς τους κάποια αυτοκίνητα τα οποία ανήκαν στον Αγγλικό στρατό και τα οποία είχαν χρησιμοποιηθεί στον πόλεμο της Αφρικής.
Αυτά μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως φορτηγά και με την άδεια του Ελληνικού κράτους.
Στη φωτογραφία μας ένα τέτοιο αυτοκίνητο στην πλατεία Αλιστράτης.
Ιδιοκτήτης ο ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΜΟΥΡΛΟΣ το αυτοκίνητο του οποίου προπολεμικά επιτάχθηκε και κατά τον πόλεμο καταστράφηκε από μια οβίδα του εχθρού, μεταφέροντας πυρομαχικά από την Ελευθερούπολη στο Σιδηρόκαστρο.
Λογικό λοιπόν και μια αναμνηστική φωτό με το νέο απόκτημα. Διακρίνονται αριστερά ο ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΜΟΥΡΛΟΣ, μπροστά στο φορτηγό ο γιος του ΜΙΧΑΛΗΣ με δύο εργάτες και επάνω ο ανιψιός του ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΗΣ.