Πέρασε κατά πλειοψηφία από το Δημοτικό Συμβούλιο
Το πλύσιμο των κάδων και η ανάθεση
σε ιδιώτη φανερώνει το πρόβλημα
έλλειψης προσωπικού στην καθαριότητα
Ενστάσεις για απευθείας ανάθεση του έργου σε ιδιώτη από την αντιπολίτευση
Του Θανάση Πολυμένη
ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ του καθαρισμού, του πλυσίματος και της απολύμανσης των κάδων απορριμμάτων στο Δήμο Δράμας, εμφανίζει και το μεγάλο πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού στον τομέα της καθαριότητας που υπάρχει.
Αυτή τη στιγμή, και σύμφωνα με την ίδια την εισήγηση της υπηρεσίας για το έργο της ανάθεσης πλύσης και απολύμανσης των καδών, το προσωπικό του Τμήματος Αποκομιδής Απορριμμάτων και Ανακύκλωσης Υλικών «έχει μειωθεί σε τέτοιο βαθμό, λόγω συνταξιοδοτήσεων αλλά και των κανονικών, αναρρωτικών αδειών και ημερών ανάπαυσης (ρεπό) των εργαζομένων, που πολλές φορές αδυνατεί να αντεπεξέλθει έστω και στοιχειωδώς στις καθημερινές ανάγκες αποκομιδής των απορριμμάτων, προετοιμασίας εορταστικών εκδηλώσεων (σημαιοστολισμός κ.α.), πλύσης-απολύμανσης των κάδων και σε έκτακτα γεγονότα».
Όπως επισημαίνεται αναλυτικότερα στο έγγραφο της υπηρεσίας, «το τμήμα διαθέτει 23 εργάτες απορριμματοφόρων και 12 οδηγούς απορριμματοφόρων από τους οποίους 1 δεν χρησιμοποιείται στα απορριμματοφόρα, αλλά στην αποκομιδή ογκωδών αντικειμένων με άλλο όχημα και ένας 1 απουσιάζει από 28-11-2017 έως 27-08-2018 με γονική άδεια. Το ελάχιστο προσωπικό που απαιτείται σε καθημερινή βάση για την αποκομιδή των απορριμμάτων είναι 18 εργάτες και 9 οδηγοί απορριμματοφόρων. Κατά την περίοδο της άνοιξης και του θέρους, το ελάχιστο απαιτούμενο προσωπικό που απαιτείται σε καθημερινή βάση για την αποκομιδή των απορριμμάτων και πλύση των κάδων είναι 20 εργάτες και 10 οδηγοί. Αλλά και σε περίπτωση πρόσληψης προσωπικού, οι υπάρχοντες 3.100 κάδοι με τα υπάρχοντα πλυντήρια κάδων που λόγω παλαιότητας παρουσιάζουν βλάβες στο πεντάμηνο (Μάιο, Ιούνιο, Ιούλιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο) μπορούν στην καλύτερη περίπτωση να πλυθούν τέσσερις 4 φορές έκαστος».
Θα πρέπει εδώ να σημειώσουμε ότι, ο Δήμος αυτή τη στιγμή διαθέτει δύο ειδικά φορτηγά – πλυντήρια κάδων, εκ των οποίων το ένα είναι χαλασμένο και το δεύτερο κινδυνεύει κι αυτό να χαλάσει από την αχρηστία. Επίσης, όπως επισημαίνεται, με τις δικές του δυνάμεις, ο Δήμος μπορεί να πλύνει περισσότερες φορές τους κάδους στο ίδιο χρονικό διάστημα, ενώ ο ιδιώτης μόλις 4 φορές έκαστο κάδο.
Το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται στις 24.800 ευρώ (με ΦΠΑ), και προκύπτει από την τιμή των 2,5 ευρώ ανά πλύση και απολύμανση κάδου επί του μεγίστου αριθμού 8.000 πλύσεων. Σύμφωνα με την σύμβαση, ο ανάδοχος δεν δικαιούται αποζημίωση για το ανεκτέλεστο τμήμα της σύμβασης, η οποία ορίζεται για 5 μήνες, από 01-05-2018 έως και 30-09-2018.
Η αντιπολίτευση
Στο θέμα αυτό, η μείζονα αντιπολίτευση (κ.κ. Μλεκάνης, Χρυσοχοΐδης), διαφώνησε ως προς το θέμα της απευθείας ανάθεσης, λέγοντας ότι ζημιώνεται ο Δήμος καθώς θα πληρώνονται περισσότερα χρήματα για λιγότερες πλύσεις κάδων. Τα ίδιο υποστήριξε και η παράταξη «Project Δράμα 2020» (κ. Τσιαμπούσης).
Αναλυτικότερα για το θέμα, η παράταξη «Πόλη+Ζωη», εξέδωσε και σχετική ανακοίνωση στην οποία μεταξύ άλλων, επισημαίνει «την αδυναμία της δημοτικής αρχής να οργανωθεί και να λειτουργήσει αποτελεσματικά στην καθαριότητα, την αντιμετωπίζει με απευθείας αναθέσεις εργασιών σε ιδιωτικές εταιρείες της επιλογής της, παρότι αύξησε 55% τα δημοτικά τέλη σε μια νύχτα. Στο Δημοτικό Συμβούλιο, η πλειοψηφία αποφάσισε να πληρώσει για το πλύσιμο των κάδων απορριμμάτων τα διπλά χρήματα για να πλυθούν μόνο 2 φορές στο πεντάμηνο Μάιος – Σεπτέμβριος, ενώ με τα μισά χρήματα και με τα πλυντήρια του Δήμου θα πλένονταν 4 φορές.
Ο Δήμος Δράμας, εκτός από τα έξοδα που πραγματοποιεί ο ίδιος ο Δήμος, πληρώνει 560.000 € για την υγειονομική ταφή στις Σέρρες και 67.000 € στην ΔΙΑΑΜΑΘ. Τα χρήματα αυτά υπολογίζονται με βάση το βάρος των απορριμμάτων. Δυστυχώς, τα χρήματα που πληρώνει ο Δήμος είναι περισσότερα από ό,τι θα έπρεπε, επειδή υπολογίζονται με βάση ποσότητες μεγαλύτερες από τις πραγματικές. Το θέμα είναι ότι για την ίδια χρονιά (το 2018), με διαδοχικές αποφάσεις στο ίδιο δημοτικό συμβούλιο (στο χθεσινό), το βάρος των απορριμμάτων ‘αυξήθηκε’ πάνω από 1.000 τόνους !!! μέχρι να πάμε από το ένα θέμα στο άλλο. Φυσικά κανείς από την Δημοτική Αρχή δεν μπόρεσε να απαντήσει στα σχετικά ερωτήματά μας, με την ευθύνη να μεταφέρεται από τον εντεταλμένο καθαριότητας στον εντεταλμένο ανακύκλωσης και από αυτόν στον πρώην εντεταλμένο καθαριότητας και ανακύκλωσης».