Ποιμαντορική Εγκύκλιος
Θεοφανείων του Μητροπολίτη
Δράμας κ. Δωρόθεου
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,
γιορτάζουμε σήμερα τά Ἅγια Θεοφάνεια. Ἡ λέξη Θεοφάνεια ἤ Ἐπιφάνεια σημαίνει ἀποκάλυψη ἤ ἐμφάνιση. Χρησιμοποιεῖται γιά τό γεγονός τῆς βαπτίσεως τοῦ Χριστοῦ. Γιατί στόν Ἰορδάνη ἦταν πού ὁ Ἰησοῦς, βαπτισμένος ἀπό τόν Ἰωάννη τόν Πρόδρομο, ἐμφανίσθηκε στόν κόσμο καί ἀποκάλυψε τόν ἑαυτό Του ὡς Μεσσία, Υἱό τοῦ Θεοῦ καί ἕναν τῆς Ἁγίας Τριάδος.
Ἡ πρώτη δημόσια ἐμφάνιση τοῦ Κυρίου λαμβάνει χώρα κατά τή βάπτισή Του γιά ἕναν πολύ εὔλογο λόγο. Τό βάπτισμα εἶναι τό σύμβολο τοῦ θανάτου καί τῆς Ἀναστάσεως. Ὁ Χριστός ἦλθε στή γῆ μέ σκοπό νά πεθάνει καί νά ἀναστηθεῖ καί νά μᾶς χαρίσει τήν αἰώνια ζωή. Τό βάπτισμα εἶναι σύμβολο μετάνοιας καί συγχώρεσης γιά τίς ἁμαρτίες μας.
Παράλληλα τό βάπτισμα εἶναι σύμβολο ἐξαγιασμοῦ. Ὁ Χριστός ἦλθε γιά νά ἁγιάσει ὅλη τή δημιουργία. Γι’ αὐτό καί ρίχνουμε τό Σταυρό στό νερό, νά ἐξαγιασθεῖ ὅλη ἡ φύση, καθώς τό νερό πάει παντοῦ.
Τό βάπτισμα εἶναι τελικά σύμβολο τῆς ριζικῆς ἀνακαινίσεως. Ὅταν κάποιος βαπτίζεται, τό παλαιό παύει καί τό καινούργιο ἔρχεται. Καί ὁ Χριστός ἐμφανίσθηκε στή γῆ, γιά νά ἀνακαινίσει ὅλα τά πράγματα. Πολλοί συνάνθρωποί μας θέτουν σήμερα τό ἐρώτημα: Γιατί πρέπει νά βαπτιζόμαστε καί μάλιστα σέ νηπιακή ἡλικία, χωρίς νά ἐρωτηθοῦμε;
Ἡ ἀπάντηση εἶναι καταλυτική: Μέσῳ τοῦ βαπτίσματος ὁ Χριστός καί τό Ἅγιο Πνεῦμα εἰσέρχονται στόν ἐνδόμυχο, μυστικό καί ἀμόλυντο χῶρο τῆς καρδιᾶς μας. Μέ τή Βάπτιση πάρχει μέσα στόν καθένα μας ἕνα σημεῖο ἤ μιά σπίθα, πού ἀνήκει ὁλοκληρωτικά στόν Θεό.
Αὐτή τή σπίθα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ἄς ἀνάψουμε στήν καρδιά μας.