Home > Πρώτο Θέμα > Ποιο είναι το τουριστικό προϊόν της Δράμας και πώς αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί; ► Τι απαντούν για Φαλακρό, Σπήλαιο Αγγίτη, Θερμιά και άλλα σημεία

Ποιο είναι το τουριστικό προϊόν της Δράμας και πώς αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί; ► Τι απαντούν για Φαλακρό, Σπήλαιο Αγγίτη, Θερμιά και άλλα σημεία

Μια έρευνα της Ένωσης Ξενοδόχων Ν. Δράμας

Ποιο είναι το τουριστικό προϊόν

της Δράμας και πώς αυτό

μπορεί να αξιοποιηθεί;

► Τι απαντούν για Φαλακρό, Σπήλαιο Αγγίτη, Θερμιά και άλλα σημεία

► Έμφαση στη συνεργασία όλων των φορέων για την ανάδειξη του τουριστικού προϊόντος

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΜΙΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ενδιαφέρουσα έρευνα για τον τουρισμό στη Δράμα το 2023, πραγματοποίησε η Ένωση Ξενοδόχων Ν. Δράμας, η οποία παρουσιάστηκε την περασμένη εβδομάδα στην αντίστοιχη διημερίδα που έγινε.

Ο «Πρωινός Τύπος» είχε καλύψει μέρος της διημερίδας με δηλώσεις συμμετεχόντων καθώς και του προέδρου της Ένωσης Ξενοδόχων Ν. Δράμας κ. Καλλία.

Στην έρευνα αυτή, συμμετείχαν  300 άτομα, εκ των οποίων 35,2% γυναίκες και 63,9% άνδρες, εκ των οποίων το 66,7% είναι κάτοικοι Δήμου Δράμας, το 20,5% κάτοικοι λοιπών Δήμων Ν. Δράμας και το 16,1% κάτοικοι άλλων Νομών.

Σε γενικό πλαίσιο, οι ερωτώμενοι αναφέρουν ότι ο Ν. Δράμας έχει αρκετά ενδιαφέρον τουριστικό προϊόν, παρ’ όλα αυτά δεν αξιοποιείται όπως θα έπρεπε, ενώ στο πώς διαχειρίζονται οι υποδομές αυτές και συγκεκριμένα σημεία, η πλειοψηφία απαντάει αρνητικά.

Δυνατά σημεία

Στην ερώτηση για το ποια θεωρούν οι ερωτώμενοι ότι είναι τα δυνατά σημεία στον τουρισμό του Ν. Δράμας, το 76,5% απάντησε για τις εκδηλώσεις όπως η «ΔραμΟινογνωσία». Στη συνέχεια, το 75,7% αναφέρθηκε στις εναλλακτικές δραστηριότητες, ενώ το 65,2% αναφέρθηκε στην γαστρονομία και τον οίνο.

Στην τρίτη θέση έρχεται η Χιονοδρομία και το Χιονοδρομικό Φαλακρού με 37,4%, τα θρησκευτικά μνημεία, και το 17,4% τα πολιτιστικά μνημεία.

Ποια προβάλλονται

Στην ερώτηση για το ποια απ’ αυτά τα σημεία πιστεύετε ότι προβάλλονται επαρκώς, η πλειοψηφία του 75,2% απάντησε τις εκδηλώσεις τύπου «ΔραμΟινογνωσίας», ενώ το 31,3% αναφέρθηκε στην γαστρονομία και τον οίνο. Στην τρίτη θέση με 7,4% οι εναλλακτικές δραστηριότητες και στο 3,5% η χιονοδρομία. Εντύπωση προκαλεί η απάντηση «κανένα» που καταλαμβάνει το 6,1%.

Τουριστική προβολή και χρήματα

Στην ερώτηση για το αν είναι επαρκής η τουριστική προβολή του Ν. Δράμας, το 94,3% απαντάει όχι και το 1,7% ναι.

Στην ερώτηση αν τα χρήματα που δαπανώνται για την τουριστική προβολή επιστρέφουν στην τοπική κοινωνία, το 42,2 απαντάει όχι, το 34,8 απαντάει ναι και το 21,3% δεν γνωρίζω δεν απαντώ.

Γειτονικοί Νομοί

Τέθηκε επίσης το ενδιαφέρον ερώτημα για το αν οι συνδυασμοί Νομών: Δράμα – Καβάλα – Ξάνθη, ή Δράμα – Καβάλα ή Δράμα – Ξάνθη θα μπορούσαν να αποτελέσουν έναν ενιαίο τουριστικό προορισμό, το πλήθος απάντησε συνολικά όχι. Αν και στην πρώτη και δεύτερη ομάδα το ποσοστό του «όχι» είναι αρκετά υψηλό, εντούτοις στην τρίτη ομάδα μεταξύ Δράμας –Ξάνθης, το «όχι» είναι αρκετά χαμηλό και κοντεύει να συγκλίνει με το «ναι». Δεν αναφέρονται ποσοστά.

Τρόπος προώθησης

Στην ερώτηση για το ποιος τρόπος προώθησης θα μπορούσε να αυξήσει την τουριστική κίνηση στο Νομό Δράμας, το 79,1% απάντησε με προβολή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ το 70,9% απάντησε με συνεργασίες με τουριστικούς πράκτορες. Το 69,6% απάντησε με διαφήμιση στα ΜΜΕ και το 45,2% με εκθέσεις προβολής. Τέλος, 35,7% αναφέρθηκε σε ταξίδια εξοικείωσης.

Υποδομές και ικανοποίηση

Στην ερώτηση για το αν οι υφιστάμενες υποδομές που υπάρχουν σε συγκεκριμένα σημεία του Νομού είναι επαρκείς για εξυπηρετήσουν τους επισκέπτες, η πλειοψηφία απάντησε: Όχι για το Χιονοδρομικό Κέντρο Φαλακρού, μάλλον μια για Σπήλαιο Αγγίτη, όχι για τα Θερμιά, μάλλον όχι και πολύ κοντά στο όχι για την Ελατιά, μάλλον ναι και μάλλον όχι για το Οχυρό Λίσσε, μάλλον όχι για τους ποταμούς Νέστο και Αγγίτη, μάλλον ναι για το πάρκο της Αγίας Βαρβάρας και μάλλον όχι με μάλλον ναι για τους αρχαιολογικούς χώρους.

Να σημειώσουμε εδώ ότι, σε όλα τα παραπάνω οι θετικές απαντήσεις είναι αρκετά χαμηλά και ιδιαίτερα για το Χιονοδρομικό Φαλακρού που είναι σχεδόν ανύπαρκτες.

Αναφορικά με το αν οι επισκέπτες μπορούν να κάνουν διάφορες δραστηριότητες στη Δράμα, το σκι βρίσκεται στο όχι και στο μάλλον ναι ισόποσα, μάλλον ναι στο κανό καγιάκ, με μεγάλο ποσοστό στο μάλλον ναι για την πεζοπορία, ισόποσο μάλλον ναι και μάλλον όχι για ποδηλασία και μάλλον στην αναρρίχηση. Αρκετά υψηλό ποσοστό στην απάντηση μάλλον ναι, δίνουν στον αιωροπτερισμό.

Προοπτική τουριστικής ανάπτυξης

Στην ερώτηση αν ο Ν. Δράμας έχει προοπτική τουριστικής ανάπτυξης, το 96,1% απαντάει θετικά, ενώ αρνητικά μόνο το 1,7%.

Αρμοδιότητες

Ρωτήθηκαν ακόμα οι συμμετέχοντες στην έρευνα, για το ποιος θα πρέπει να υλοποιεί την τουριστική προβολή του Ν. Δράμας και το 56,5% απάντησε όλοι μαζί (όπως αναφέρονται παρακάτω): το 24,3% απάντησε ότι θα πρέπει να την κάνει μια ανεξάρτητη εταιρεία υπό τον έλεγχο και χρηματοδότηση Αυτοδιοίκησης και φορέων. Επίσης, το 6,5% απάντησες για φορείς όπως το Επιμελητήριο και Ξενοδόχοι, ενώ το 4,3% για την Αυτοδιοίκηση Α΄ Βαθμού (Δήμοι) και το 2,6% για την Αυτοδιοίκηση Β΄ Βαθμού (Περιφέρεια). Τέλος, το 1,3% απάντησε για την Αναπτυξιακή Εταιρεία.

Συνεργασίες

Στο θέμα για το ποιες συνεργασίες θα μπορούσαν να προταθούν, οι ερωτώμενοι απάντησαν ως εξής, αν και δεν αναφέρονται ποσοστά:

– Συνεργασία Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού με ιδιωτικούς φορείς.

-Συνεργασία Ιδιωτικοί φορείς ( επιμελητήριο – ένωση ξενοδόχων – εμπορικός σύλλογος κλπ).

– Συνεργασία Αναπτυξιακής εταιρείας με Αυτοδιοίκηση & ιδιωτικούς φορείς και επαγγελματίες.

– Ιδιωτικές εταιρείες.

– Συνεργασία αυτοδιοίκηση Α και Β βαθμού.

– Συνεργασία Ιδιωτών με φορείς και εξωτερικούς συνεργάτες.

– Ξενοδόχοι με ελεύθερους επαγγελματίες με την βοήθεια της τοπικής αυτοδιοίκησης.

– Φορέα Διαχείρισης προορισμού.

Αυτοδιοίκηση και Δήμοι

Στο ίδιο ερώτημα, αν η Αυτοδιοίκηση Α΄ βαθμού (Δήμοι) προβάλει επαρκώ το Δήμο της, το 83,9% απάντησε αρνητικά, το 4,3% θετικά και 10,4% δεν γνωρίζει δεν απαντά.

Στο ερώτημα αν θα είναι καλύτερο κάθε δημοτική αρχή να προβάλει μόνη το Δήμος της ή καλύτερα με συλλογική προβολή από όλους τους Δήμους του Ν. Δράμας, το 85,7% απάντησε όλοι οι Δήμοι συλλογικά και το 7,8% κάθε Δήμος μεμονωμένα.

Στην ερώτηση για το πόσο ικανοποιημένοι είναι οι ερωτώμενοι για τις πρωτοβουλίες που λαμβάνουν οι Δήμοι και η Περιφέρεια, απάντησαν:

Για το Δήμο Δράμας, το καθόλου και λίγο είναι πολύ κοντά. Για το Δήμο Κ. Νευροκοπίου σχεδόν μαζί είναι το λίγο και το πάρα πολύ λίγο, και στο Δήμο Προσοτσάνης πρώτη θέση έχει το πάρα πολύ λίγο και καθόλου.

Για το Δήμο Δοξάτου το καθόλου είναι αρκετά υψηλά και ακολουθούν σχεδόν ισόποσα το πάρα πολύ λίγο και το λίγο. Για το Δήμο Παρανεστίου το λίγο είναι αρκετά υψηλά και ακολουθεί η απάντηση καθόλου. Όσον αφορά την Π.Ε. Δράμας στην πρώτη θέση το λίγο και σχεδόν ισόποσα το καθόλου και πάρα πολύ λίγο.

Ονειρούπολη  – Θερμιά – Φαλακρό

Ιδιαίτερη θέση κατέχει η Ονειρούπολη, όπου στην ερώτηση αν θεωρείται σημαντική ως τουριστικό προϊόν το 89,6% απαντάει θετικά και το 5,7% όχι, ενώ το 34,8% απαντάει ότι της δίνει βαθμό 3 (από το 1 έως το 5) για το αν είναι ικανοποιημένοι από τη λειτουργία της.

Για το Θερμιά Παρανεστίου το 90% απαντάει θετικά στην αξιοποίηση των Ιαματικών πηγών, ενώ αν το Φαλακρό μπορεί να ανταγωνιστεί άλλα χιονοδρομικά κέντρα, το 72,6% απαντάει θετικά. Παρ’ όλα αυτά, απαντάει αρνητικά με ποσοστό 89% για την αποτυχημένη και αδιάφορη μέχρι σήμερα λειτουργία του.

Λατομική δραστηριότητα

Με βαθμολογία από το 1 Καθόλου έως το 5 Πάρα Πολύ, και στο ερώτημα κατά πόσο η λατομική δραστηριότητα υποβαθμίζει το τουριστικό προϊόν του Ν. Δράμας, οι ερωτώμενοι δίνουν: 1 – 29,6% (Καθόλου), 2- 24,3%, 3 – 21,3%, 4 – 13,5% και 5 – 11,3% (Πάρα πολύ).

Και ακόμα, αν πιστεύουν ότι τα λατομεία μαρμάρου θα μπορούσαν να αποτελέσουν μέρος του τουριστικού προϊόντος στη Δράμα, το 69,6% απαντάει θετικά και το 20,9% αρνητικά.

Επίσης, το 30,9% απαντάει αρνητικά, στο αν τα φωτοβολταϊκά και οι ανεμογεννήτριες υποβαθμίζουν το τουριστικό προϊόν,  ενώ το 17,4% απαντάει θετικά.