«Πράσινο φως» για
τη νέα σιδηροδρομική
Εγνατία Θεσσαλονίκη-Νέα Καρβάλη
Εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι από το Υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Του Θανάση Πολυμένη
ΤΟ ΕΙΧΑΜΕ ήδη γράψει πριν από καιρό, αλλά και πάλι τα γεγονότα δικαιώνουν τα δημοσιεύματά μας. Ο σιδηρόδρομος για τη Δράμα έχει οριστικά τελειώσει. Φαίνεται όμως εδώ στη Δράμα δεν το έχουμε καταλάβει και καλά, μιας και ελπίζουμε ότι μια μέρα θα ξυπνήσουμε, θα έχει γίνει ένα θαύμα και ένας υπουργός θα έρθει να μας πει ότι, η Σιδηροδρομική θα περάσει από τη Δράμα.
Η Δράμα κατέθεσε γρήγορα τα όπλα. Και αυτή είναι η μοναδική αλήθεια. Η Δράμα, δεν ασχολήθηκε όσο έπρεπε με το σιδηρόδρομο, όταν από καιρό έπρεπε να δει τα σημάδια. Αλλά, όταν όλοι εμείς από τα μέσα ενημέρωσης γράφαμε καθημερινά και γινόμασταν γραφικοί, όταν αντιπολιτευόμενες παρατάξεις στην Περιφέρεια ΑΜΘ έκαναν ημερίδες, εδώ στη Δράμα, οι πολιτικοί της εξέφραζαν ευχολόγια.
Κάτι ψηφίσματα από το Δημοτικό Συμβούλιο Δράμας πήγαν απευθείας στον κάλαθο των αχρήστων κι εμείς εδώ μαλώναμε για το αν έπρεπε να δώσουμε ψήφισμα στην Πρόεδρο της Δημοκρατίας ή όχι.
Το ψήφισμα για τον πρωθυπουργό το είχε παραλάβει τότε ο αναπληρωτής υπουργός κ. Πέτσας, υποσχόμενος ότι θα το έδινε στον Κ. Μητσοτάκη. Αντιπροσωπεία των πέντε δημάρχων της Π.Ε. Δράμας με τον αντιπεριφερειάρχη Δράμας, πήγαν να επισκεφθούν τον υπουργό Υποδομών – Μεταφορών κ. Καραμανλή, όμως αυτός τους παρέπεμψε στον τότε γραμματέα του Υπουργείου κ. Καραγιάννη. Και μας υποσχέθηκαν μια διάβαση από τη Νέα Ζίχνη προς Αμφίπολη – μια παλιά εγκαταλελειμμένη σιδηροδρομική γραμμή. Η Δράμα δηλαδή, θα παίρνει το ανύπαρκτο τρένο της και θα πηγαίνει στην Αμφίπολη για να πηγαίνει Θεσσαλονίκη ή Ξάνθη κτλ με το τρένο.
Η ιστορία το πώς χάθηκε οριστικά το τρένο για τη Δράμα, είναι λίγο –πολύ γνωστή. Ευθύνες; Ο καθένας μπορεί να τις αποδώσει εκεί που πρέπει και σίγουρα ξεκινούν πριν από αρκετά χρόνια.
Όσον αφορά την Περιφέρεια, αυτή ψήφισε την έγκριση περιβαλλοντικών όρων, ενώ οι Δραμινοί περιφερειακοί σύμβουλοι ψήφισαν αρνητικά. Αλλά και πάλι, η περιβαλλοντική μελέτη πέρασε.
Έγκριση από το Υπ. Περιβάλλοντος – Ενέργειας
Στο μεταξύ, μετά από την πρώτη προκήρυξη για τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα που έκανε το Υπ. Μεταφορών – Υποδομών και ενδιαφέρθηκαν οι μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας, το έργο για τη Σιδηροδρομική Εγνατία έχει προχωρήσει ένα ακόμα βήμα.
Και αυτό είναι η τελική έγκριση των Περιβαλλοντικών Όρων από το Υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που πλέον από εδώ και πέρα, βάζουν το έργο… στις ράγες προκειμένου να προχωρήσουν τελικά διαδικασίες. Όπως είναι γνωστό, το έργο αφορά τη σύνδεση στο τμήμα Θεσσαλονίκης – Καβάλας μέχρι τη Νέα Καρβάλη και πρόκειται για το μεγαλύτερο τμήμα της νέας γραμμής που βρίσκεται υπό δημοπράτηση από την ΕΡΓΟΣΕ και οι μελέτες διεξήχθησαν από τον ΟΣΕ.
Ο σχεδιασμός του έργου περιλαμβάνει την προμελέτη της νέας χάραξης της σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 174 km περίπου και εύρους περί τα 7,5 m για τη σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τη Νέα Καρβάλη, καθώς και των απαραίτητων τεχνικών έργων (υδραυλικών, γεωλογικών, οδικών κ.λπ.), την αποκατάσταση του παράπλευρου και κάθετου οδικού δικτύου και τη χωροθέτηση σιδηροδρομικών σταθμών και στάσεων.
Στοιχεία του έργου
Το έργο διέρχεται εντός των διοικητικών ορίων των Δήμων Ωραιοκάστρου, Λαγκαδά, Βόλβης, Κιλκίς, Αμφίπολης και Σερρών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και των Δήμων Παγγαίου και Καβάλας της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
Ποια είναι η γραμμή
Η νέα σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Ξάνθη είναι τμήμα της λεγόμενης Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας. Μέσω της νέας μονής γραμμής εκτιμάται ότι ο χρόνος διαδρομής θα μειωθεί κατά περίπου 3 ώρες.
Έχει μήκος 206 χιλιόμετρα, και θα διαθέτει κλάδους προς τον εμπορικό λιμένα Καβάλας στη Νέα Καρβάλη, προς τη ΒΙΠΕ Καβάλας, τις εγκαταστάσεις Βιομηχανίας Φωσφορικών Λιπασμάτων και προς τον Εμπορευματικό Σταθμό Διαλογής.
Ξεκινά από την έξοδο του Σιδηροδρομικού σταθμού Νέας Φιλαδέλφειας και ολοκληρώνεται στην περιοχή Τοξότες Ξάνθης όπου και προβλέπεται να συνδεθεί με την υφιστάμενη γραμμή Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη.
Αναφορικά με το τμήμα Νέα Καρβάλη-Τοξότες Ξάνθης μήκους περίπου 37 χιλιομέτρων είναι ολοκληρωμένο το σύνολο των οριστικών μελετών.
Η νέα γραμμή θα είναι ηλεκτροκινούμενη και θα διαθέτει σηματοδότηση, ηλεκτροκίνηση και τηλεδιοίκηση.