Μετά από την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών
Προσπάθειες διευθέτησης για
τη χρηματοδότηση των σχολείων
της Δράμας για τα λειτουργικά τους έξοδα
Μιλάει στον «Π.Τ.» ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Δράμας κ. Λ. Αρτεμιάδης
Του Θανάση Πολυμένη
ΓΙΑ ΤΑ λειτουργικά καθημερινά προβλήματα των σχολείων συζήτησαν το βράδυ της Δευτέρας οι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας, μετά από κάλεσμα του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Δράμας.
Η συνάντηση έγινε στο 15ο Δημοτικό Σχολείο και τα θέματα που τους απασχόλησαν ήταν η χρηματοδότηση, τα κτιριακά προβλήματα και η υλικοτεχνική υποδομή, μετά από την πρόσφατη κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών των Δήμων με σχετική νομοθεσία που είχε προωθήσει το καλοκαίρι του 2024 το Υπουργείο Παιδείας.
Η κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών, επέφερε προβλήματα στην χρηματοδότηση των σχολείων από τους Δήμους, τα οποία απηχούν σε καθημερινές λειτουργίες τους και άλλα ζητήματα.
Για τα θέματα αυτά μίλησε στον «Π.Τ.» ο πρόεδρος του Συλλόγου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Δράμας κ. Λάζαρος Αρτεμιάδης, ο οποίος αναφερόμενος στα όσα ειπώθηκαν σημείωσε: «Από τη συνάντηση αυτή καταλήξαμε σε μια πρόταση προς τη δημοτική αρχή, ώστε να συναντηθούμε όλοι μαζί ένα απόγευμα».
Όπως εξηγεί, «εμείς είχαμε κάνει αρχικά μια συνάντηση με το δήμαρχο Δράμας αλλά και της Προσοτσάνης για τα θέματα της χρηματοδότησης των σχολικών μονάδων. Με το νέο θεσμικό πλαίσιο που δημιουργήθηκε, υπάρχει μια δυσλειτουργία και εξαιτίας αυτού, υπήρξε ένα κύμα δυσαρέσκειας από τους διευθυντές, γιατί ακόμα δεν έχουν πάρει ούτε την παγία. Το πρόβλημα βέβαια δεν αφορά μόνο τη Δράμα, αλλά είναι σε όλη την Ελλάδα».
Χαρακτηριστικά τονίζει ο κ. Αρτεμιάδης, ότι, «αυτό συμβαίνει επειδή καταργήθηκαν οι Σχολικές Επιτροπές, έχουμε ένα νέο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο όμως μέχρι σήμερα δεν έχει λειτουργήσει με κάποιες ίσως εξαιρέσεις».
Κατά τη συνάντηση με τους διευθυντές των σχολείων, προτάθηκε να γίνει και μια συνάντηση με τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων, ώστε να μπουν και τα ζητήματα συντήρησης των σχολείων, η χρηματοδότηση που δεν έχει έρθει ακόμα και γενικότερα τα προβλήματα ακόμα και για ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό».
Αυτό που τονίζει ο κ. Αρτεμιάδης, είναι ότι «περιμένουμε τις εξελίξεις και σαν μια επόμενη ενέργεια είναι να μιλήσουμε με τη δημοτική αρχή και να μας εξηγήσουν τι γίνεται και πού βρίσκονται τα θέματα συντήρησης των σχολείων, τι προβλήματα υπάρχουν και πώς θα τα αντιμετωπίσουμε».
Ερωτώμενος σχετικά με τις χρηματοδοτήσεις από τις Σχολικές Επιτροπές παλαιότερα και τι έχει αλλάξει, ο κ. Αρτεμιάδης διευκρινίζει: «Παλαιότερα αυτό γινόταν μέσω των Σχολικών Επιτροπών. Αυτό άλλαξε το καλοκαίρι του 2024 όταν αυτές καταργήθηκαν. Αυτή τη στιγμή οι διευθυντές των σχολικών μονάδων δεν έχουν πάρει τα χρήματα που προβλέπονται για τα καθημερινά. Αρχικά ενημερώνουν την αρμόδια Επιτροπή, δίνεται μια έγκριση και περιμένουν να πάρουν τα χρήματα. Αυτή την ώρα όμως δεν έχει ξεκαθαριστεί το πώς θα δίνονται τα χρήματα αυτά όπως και τα διαδικαστικά. Μπορεί τις επόμενες ημέρες να διευκρινιστεί αυτό, όμως ακόμα δεν έχει ξεκαθαρίσει».
Τονίζει ακόμα ότι, «όλοι εκφράζουν μια αγανάκτηση ότι δεν μπορούν να λειτουργήσουν στην καθημερινότητα των σχολείων. Δεν μιλάμε για έργα και διάφορες συντηρήσεις με βαψίματα και άλλα, αλλά για καθημερινά έξοδα όπως γραφική ύλη και άλλα παρόμοια».
Ξεκαθαρίζει ακόμα ο ίδιος ότι, «για να μην θεωρηθεί ότι κάνουμε αντιπολίτευση προς το Δήμο, δεν φταίνε οι Δήμοι. Αυτό το ξεκίνησε το καλοκαίρι πρόχειρα με μια διαδικασία το Υπουργείο Παιδείας και μέχρι να ξεπεραστούν υπάρχει ένας χρόνος. Όσο όμως καθυστερεί αυτό, έχουμε προβλήματα. Και μάλιστα υπάρχει ένα γραφειοκρατικό σύστημα το οποίο δεν λειτουργεί».
Ερωτώμενος σχετικά, διευκρινίζει ότι «αυτό δεν αφορά για παράδειγμα ζητήματα πετρελαίου και θέρμανσης, αλλά αναλώσιμα, γραφική ύλη. Τα άλλα ζητήματα είναι ήδη διευθετημένα».
Η κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, το τέλος των Σχολικών Επιτροπών ήρθε μετά από εγκύκλιο του Υπ. Παιδείας τον Ιούνιο του 2024, μεταφέροντας τις αρμοδιότητές τους στους Δήμους. Δικαίωμα διατήρησής τους, είχαν μόνο οι Δήμοι στην επικράτεια των οποίων λειτουργούν πάνω από 101 σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σωρευτικά, πράγμα που σημαίνει ότι η κατάργηση των Επιτροπών εφαρμόζεται σε εκατοντάδες μικρούς Δήμους της χώρας.
Παρ’ ότι τα χρήματα αυτά έφτασαν από το κράτους στους Δήμους, εντούτοις όμως με τη νέα διαδικασία και γραφειοκρατία, ακόμα και σήμερα αυτά δεν έχουν φτάσει στα σχολεία για τις πάγιες πληρωμές για τα τρέχοντα έξοδα. Η μη κατανομή των χρημάτων οφείλεται στο γεγονός ότι το νέο «σώμα» που τα διαχειρίζεται δεν έχει οργανωθεί πλήρως για να μπορέσει να λειτουργήσει με σαφείς αρμοδιότητες και να προχωρήσει στην παροχή των προβλεπόμενων χρηματικών ποσών.