Σχολική προσαρμογή και ΔΕΠΥ
Άρθρο της Πανωρίου Δήμητρας
Ειδική Παιδαγωγός, Επιστημονική Διευθύντρια
“Dyslexia Centers – Pavlidis Method”(Δράμα)
Οι στόχοι μας στην έναρξη της κάθε σχολικής χρονιάς είναι η μαθησιακή αλλά και η ψυχοκοινωνική πρόοδος των παιδιών, χωρίς την συναισθηματική επιβάρυνσή τους από το άγχος και από την αρνητική κριτική στις μειωμένες επιδόσεις τους. Δυστυχώς, παρατηρείται ότι η απότομη μετάβαση των παιδιών από την καλοκαιρινή ξεγνοιασιά στις καθημερινές σχολικές υποχρεώσεις, διαρκεί κάθε χρόνο και περισσότερο. Τι γίνεται, όμως, όταν το λογικό διάστημα της προσαρμογής του παιδιού έχει παρέλθει και το παιδί ακόμα «δεν συγκεντρώνεται»; Πότε το παιδί χρειάζεται παραπάνω χρόνο και πότε οι δυσκολίες του χρίζουν περαιτέρω διερεύνηση;
Διάσπαση προσοχής, παρορμητικότητα και υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ): Η διάγνωση & αντιμετώπισή της
Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) είναι μια διαταραχή κυρίως συμπεριφοράς, κοινωνικότητας και αυτοελέγχου. Έχει νευρο-βιολογική αιτιολογία και συνήθως είναι κληρονομική, με αναλογία 4 αγόρια προς 1 κορίτσι, διεθνώς, όπως ακριβώς και η δυσλεξία. Συχνότατα συνυπάρχει με Μαθησιακές Δυσκολίες, Δυσλεξία και προβλήματα συμπεριφοράς. Η αδιάγνωστη διάσπαση προσοχής, οδηγεί στην χαμηλή αυτοπεποίθηση, αυτοεκτίμηση, χαμηλές σχολικές επιδόσεις και πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου.
Η ΔΕΠΥ χωρίζεται σε δύο κατηγορίες : την Πρωτογενή και τη Δευτερογενή Διάσπαση Προσοχής. Η Πρωτογενής είναι ακούσια και βιολογικής αιτιολογίας, κάποιος την αποκτά, είτε από κληρονομικότητα είτε από πιθανές διαταραχές της κύησης, του τοκετού ή από άλλες βιολογικές αιτίες. Εμφανίζεται περίπου στο 7 – 8% του πληθυσμού. Υπάρχει από τη γέννα και στην πλειοψηφία των περιπτώσεων παραμένει δια βίου, σε όλα τα περιβάλλοντα της καθημερινότητας, τα οποία επηρεάζει αρνητικά.
Η Δευτερογενής ΔΕΠΥ έχει περιβαλλοντική αιτιολογία και εμφανίζεται συνήθως με διάρκεια μικρότερη των έξι μηνών και μόνον σε ορισμένα περιβάλλοντα και μετά από συγκεκριμένη, προσωρινή αιτία, π.χ. μετά από ένα σημαντικό αρνητικό γεγονός ή λόγω νοητικής υστέρησης, σχιζιφρένειας, κλπ. Σε αυτό το άρθρο θα αναλύσουμε την πρωτογενή Διάσπαση Προσοχής, αυτή δηλαδή που υπάρχει από τη γέννα.
Η ΔΕΠΥ- ADHD έχει τρεις (3) υποκατηγορίες συμπτωμάτων: Διάσπαση Προσοχής, Παρορμητικότητα, Υπερκινητικότητα
ΔΕΠΥ- ADHD: Κύρια Συμπτώματα
- Διάσπαση Προσοχής – Προβλήματα Αυτοσυγκέντρωσης – Αφηρημένος
- Ξεχασιάρης – Ανοργάνωτος – Του Μιλάς και είναι Σαν να μην Ακούει
- Ανοργανωσιά στο χώρο- Τσαπατσούλης – – Ανυπάκουος – ‘Αντιεξουσιαστής’
- Προβλήματα Διαχείρισης Χρόνου – Άσκοπα Διαλείμματα
- Μαθησιακές Δυσκολίες ή Δυσλεξία
- Χαμηλή Σχολική Επίδοση, σε σχέση με τις δυνατότητές του
- Ανυπόμονος –Παρορμητικός– Πριν σκεφτεί τις Συνέπειες, ενεργεί
- Αυθόρμητος- Δεν τελειώνει αυτά που αρχίζει- Διακόπτει τους άλλους
- Εγωκεντρικός- Επιθετικός- Απαιτητικός – Θέλει να γίνεται το Δικό του
- Ανώριμη, Έντονη Συμπεριφορά – Νευρικός – Ανεξέλεγκτος Θυμός
- Ανομοιογενής Επίδοση και Συμπεριφορά – Παραβαίνει τα Όρια
- Προβλήματα στη Διατήρηση Σχέσεων, Φιλιών – Έντονα Επίμονος
- Υπερκινητικός– Αεικίνητος- Ζιζάνιο- Πειραχτήρι- Πολυλογάς
- Αδέξιος- Επιρρεπής στα Ατυχήματα
- Χαμηλή Αυτοεκτίμηση και Αυτοπεποίθηση
- Λανθασμένη Οφθαλμοκίνηση
Οι ειδικότητες που διεθνώς νομιμοποιούνται να παρέχουν τη διάγνωση της ΔΕΠΥ είναι εξειδικευμένοι Ψυχολόγοι, Παιδοψυχίατροι, Παιδονευρολόγοι και Αναπτυξιολόγοι Παιδίατροι. Η Διάγνωση της ΔΕΠΥ γίνεται κυρίως με ερωτηματολόγια που συμπληρώνουν οι γονείς ή οι εκπαιδευτικοί.
Μολονότι η διαταραχή είναι βιολογικής αιτιολογίας, τα διαγνωστικά εργαλεία (ερωτηματολόγια) δεν είναι βιολογικά, παράγοντας ο οποίος συχνά καθιστά την διάγνωση της ΔΕΠΥ μη αξιόπιστη. Η διεθνής έρευνα των Lee και των συνεργατών του (2008), βρήκε ότι οι διαγνώσεις μέσω των 2 παρόμοιων ερωτηματολογίων που χρησιμοποιούνται διεθνώς, διαφωνούν μεταξύ τους στο 89% των περιπτώσεων. Η μόνη βιολογική και αξιόπιστη διάγνωση διεθνώς γίνεται μέσω της οφθαλμοκίνησης (διεθνώς γνωστό ως ΤΕΣΤ ΠΑΥΛΙΔΗ), μέσω της καταγραφής, δηλαδή, της κίνησης του ματιού όπου αποτυπώνονται όλες οι πιθανές νευρολογικής αιτιολογίας δυσλειτουργίες και διαταραχές του εγκεφάλου. Η εξέταση αυτή είναι μη παρεμβατική, καθώς το μόνο που απαιτεί από το παιδί είναι να παρακολουθεί σιωπηλά ορισμένα φωτεινά ερεθίσματα στην οθόνη του Η/Υ, φορώντας ειδικά γυαλιά με φωτοκύτταρα υψηλής ακρίβειας τα οποία καταγράφουν και αναλύουν την οφθαλμοκίνησή του, χωρίς να ακουμπούν το μάτι. Εφόσον είναι ένα τεστ μη-λεκτικό και βιολογικό, προσφέρει έγκυρη διάγνωση της ΔΕΠΥ σε όλες τις ηλικίες, ακόμα και προσχολικά.
Η ΔΕΠΥ είναι μια διαταραχή, η οποία, αφότου διαγνωσθεί με ακρίβεια, απαιτεί αντιμετώπιση από ειδικούς, για την εξασφάλιση των υψηλών επιδόσεων του παιδιού στο σχολείο, αλλά, κυρίως, για την ψυχοκοινωνική του λειτουργικότητα. Όπως αναφέραμε πρόκειται για μια διαταραχή κυρίως συμπεριφοράς, οργάνωσης και αυτοελέγχου, η οποία θα ακολουθεί το παιδί, αν δεν βοηθηθεί, και στην ενήλικη ζωή του, όπου τα ασυνείδητα σφάλματα τόσο στην επαγγελματική όσο και στην προσωπική του ζωή, θα το απομακρύνουν από την επιτυχία και την ευτυχία που του αξίζει.
Αν το παιδί σας αντιμετωπίζει αρκετές από τις προαναφερθείσες δυσκολίες,
τότε κλείστε ραντεβού στο 25210 30011 για Διάγνωση ΔΕΠΥ και Δυσλεξίας. Τα ασφαλιστικά ταμεία (ΕΟΠΥΥ) καλύπτουν την Αντιμετώπιση.