Home > Πρώτο Θέμα > Σε 18 μήνες θα είχε δημοπρατηθεί ο οδικός άξονας Δράμας – Αμφίπολης και ακόμα περιμένουμε

Σε 18 μήνες θα είχε δημοπρατηθεί ο οδικός άξονας Δράμας – Αμφίπολης και ακόμα περιμένουμε

Κι όμως, ακόμα περιμένουμε…

Σε 18 μήνες θα είχε δημοπρατηθεί

ο οδικός άξονας Δράμας – Αμφίπολης

και ακόμα περιμένουμε

Περιμένουμε ακόμα και τα έργα οδικής ασφάλειας στον υφιστάμενο δρόμο!

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ συνέχεια το τελευταίο διάστημα, δήθεν νέα δημοσιεύματα, τα οποία αναπαράγουν συνεχώς τα ίδια θέματα, όσον αφορά τα μεγάλα οδικά έργα στη χώρα. Μερικά απ’ αυτά βρίσκονται στη Βόρεια Ελλάδα. Τα οποία έργα – είναι αλήθεια ότι – αν και όταν γίνουν, θα αναβαθμίσουν τις τοπικές οικονομίες και όχι μόνο.  Και μια απ’ αυτές τις περιοχές είναι και η Περιφερειακή Ενότητα της Δράμας.

Και η αναβάθμιση της Δράμας, μπορεί να έρθει κυρίως μέσα από δύο οδικά έργα: το ένα ο δρόμος Δράμας – Καβάλας και ο νέος οδικός άξονας, αλλά κυρίως ο οδικός άξονας Δράμας – Αμφίπολης.

Το έργο αυτό, αποφασίστηκε τελικά να γίνει μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Είναι τα λεγόμενα έργα ΣΔΙΤ, για τα οποία θα προσφέρουν χρήματα από ιδιωτικά κεφάλαια. Είχαμε λάβει λοιπόν την υπόσχεση– τόσο προεκλογικά όσο και μετεκλογικά – ότι το έργο του οδικού άξονα Δράμας – Αμφίπολης μέσα σε 18 μήνες θα είχε δημοπρατηθεί, τουλάχιστον ένα τμήμα του.

Παρ’ όλα αυτά, μέχρι σήμερα, δεν έχει γίνει τίποτα. Ο κόσμος, περιμένει να δει τα τελευταία βήματα, που σημαίνει δημοπράτηση των έργων και όχι να βλέπει τις διάφορες προσλήψεις τεχνικών συμβούλων που αποκομίζουν μερικές χιλιάδες ευρώ για να μας πουν αν ο δρόμος μπορεί να γίνει ή όχι, αν υπάρξουν οφέλη από το δρόμο ή όχι.

Γιατί, αλήθεια, μπορεί να γίνει ένας δρόμος που συνδέει μια άλλη περιοχή στην Ελλάδα και δεν μπορεί να γίνει ένας δρόμος που βγάζει έναν ολόκληρο Νομό από την οδική και εμπορική απομόνωση; Γιατί, παράδειγμα, θεωρείται ιδιαίτερα απαραίτητος ο δρόμος που θα συνδέει τα Τρίκαλα με την Εγνατία Οδό μήκους 70,5 χλμ., ενώ για το Δράμα – Αμφίπολη μόλις 30 χλμ., πρέπει να κάνουμε δεκάδες μελέτες προκειμένου να αποδειχθεί αν είναι απαραίτητος ή όχι και αν όντως έχει σημασία αυτός; Κι αν όλα αυτά επιβάλλεται να γίνουν, κάτι που όχι μόνο αμφισβητούμε, αλλά το επιβεβαιώνουμε, πού βασίστηκαν όταν μας έλεγαν ότι σε 18 μήνες τμήμα του οδικού άξονα που βγάζει τη Δράμα από την απομόνωση, θα έχει δημοπρατηθεί; Σε τι βασίζονταν πραγματικά;

Φυσικά, μην ξεχνάμε τα παραμυθάκια που μας έλεγε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, ότι πριν τη λήξη της κυβέρνησης εκείνης, το έργο θα είχε επίσης δημοπρατηθεί και μάλιστα ορισμένοι έβλεπαν ακόμα και τους εκσκαφείς να σκάβουν στα χωράφια!!!

Σε άρθρο του, που δημοσιεύεται στην έγκυρη ιστοσελίδα ypodomes.com, (14 Ιουνίου 2022) ο δημοσιογράφος κ. Νίκος Καραγιάννης, που θεωρείται γνώστης των έργων αυτών, δημοσιεύσει άρθρο με τίτλο: «Ποια είναι τα δέκα νέα έργα – ΣΔΙΤ ύψους 2,3 δισ. ευρώ που θα δημοπρατηθούν φέτος».

Σ’ αυτό αναφέρει μεταξύ άλλων ότι, «δέκα νέα έργα μέσω ΣΔΙΤ προετοιμάζονται για το 2022 από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Είναι μέρος του προγράμματος των συνολικών 20 έργων ΣΔΙΤ που έχει στην ατζέντα του το υπουργείο. Τα δέκα νέα έργα έχουν προϋπολογισμό περίπου 2,3 δισ. ευρώ και αναμένεται να τραβήξουν το ενδιαφέρον της επενδυτικής και κατασκευαστικής κοινότητας αλλά και συμβουλευτικές εταιρείες (Τεχνικοί, Νομικοί και Χρηματοοικονομικοί Σύμβουλοι).

Πρόκειται για δύο οδικά που αφορούν στους άξονες Δράμα-Αμφίπολη και Θεσσαλονίκη-Έδεσσα, δύο για Δικαστικά Μέγαρα σε Κρήτη και Θεσσαλία, τα 5 Αστυνομικά Μέγαρα. Επίσης είναι δύο έργα Λειτουργίας & Συντήρησης που αφορά στο Μετρό Θεσσαλονίκης και τα Ηλεκτρονικά Διόδια. Τέλος αναμένεται και η δημοπράτηση για τα φράγματα Ενιπέα στα Φάρσαλα, Ταυρωνίτη στα Χανιά και η ύδρευση της Κέρκυρας.]

Όπως αναφέρει μάλιστα, «Τα έργα αυτά έχουν κοινό παρονομαστή. Είναι μοιρασμένα στην ελληνική περιφέρεια και κανένα από αυτά δεν περιλαμβάνει την Αττική. Με αυτό τον τρόπο πιστεύεται πως θα δοθεί ευκαιρία ανάπτυξης μέσω αρχικά της κατασκευής και αργότερα της λειτουργίας όλων αυτών των κρίσιμων υποδομών».

Για τη Δράμα, όλο αυτό το ζήτημα με τον συγκεκριμένο οδικό άξονα, αποτελεί ένα πάρα πολύ σοβαρό πρόβλημα. Έχουν γίνει εκατοντάδες συζητήσεις, ημερίδες, συνέδρια και άλλα τόσα και τόσα χωρίς αποτέλεσμα. Βουλευτές πάνε κι έρχονται, νομάρχες και αντιπεριφερειάρχες πάνε κι έρχονται, δήμαρχοι πάνε κι έρχονται και άλλοι τόσοι σύμβουλοι και παρασύμβουλοι και μέχρι σήμερα ακόμα ουδέν νεότερο από το μέτωπο!

Η μελέτη κόστους οφέλους

Στα τέλη του Δεκεμβρίου 2021, δημοσιεύαμε σημείωμα, σχετικά με το θέμα της μελέτης κόστους οφέλους, η οποία θα έπρεπε να αναδεικνύει την αναγκαιότητα κατασκευής του νέου δρόμου.

Η μελέτη κόστους οφέλους είχε ξεκινήσει από το περασμένο καλοκαίρι και ολοκληρώθηκε κάπου τον φετινό Φεβρουάριο. Και φυσικά, έβγαλε ότι πρόκειται για ένα δρόμο αναγκαίο για το Νομό να γίνει.

Μιλώντας τότε στον «Πρωινό Τύπο» το μέλος της ομάδας μελέτης κ. Ιωάννης Πολίτης, Επίκουρος Καθηγητής Συγκοινωνιακού Σχεδιασμού και Διαχείρισης Κινητικότητας στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, έλεγε ότι μέσα απ’ αυτή τη μελέτη, αναδεικνυόταν η αναγκαιότητα κατασκευής ενός νέου οδικού άξονα, καθώς ο υφιστάμενος δρόμος, αποδεικνύει για άλλη μια φορά, το πόσο παλιός είναι, τις μεγάλες καθυστερήσεις που υπάρχουν στην οδική σύνδεση και την κυκλοφορία των οχημάτων καθώς και άλλα προβλήματα.

Η παρουσίαση του 2021!

Στα μέσα Απριλίου του 2021, ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης είχε βρεθεί στη Θεσσαλονίκη, όπου στην έδρα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, υπό τον υπ. Υποδομών και Μεταφορών και τον τότε γενικό γραμματέα του ίδιου Υπουργείου και σήμερα υφυπουργού, έγινε μια πλήρης ανάλυση των τεχνικών χαρακτηριστικών του οδικού άξονα.

Όπως έλεγαν τότε, στις συμβάσεις των έργων προβλεπόταν μια 3ετής κατασκευαστική περίοδος και στη συνέχεια λειτουργία για συντήρηση για 27 χρόνια. Οι νέοι οδικοί άξονες θα είναι καλοσυντηρημένοι, καλοφωτισμένοι και απόλυτα ασφαλείς με τα διεθνή στάνταρ οδικής ασφάλειας. Με αυτά τα έργα θα ολοκληρωθεί το κυρίως οδικό δίκτυο της χώρας μας, έλεγε ο υπουργός.

Μάλιστα, εκεί, ο ίδιος ο κ. Καραμανλής, έλεγε ότι «το φθινόπωρο θα προκηρυχθεί το πρώτο τμήμα του έργου», του 2021 εννοείται!!! Τα συγκεκριμένα λόγια του κ. Καραμανλή μάλιστα ήταν αυτά: [«Έδεσσα και Δράμα επιτέλους μετά από χρόνια βγαίνουν από μία ιδιότυπη απομόνωση. Τα έργα θα υλοποιηθούν με σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα. Ο σχεδιασμός μας είναι μέσα στο καλοκαίρι να είναι έτοιμα ώστε να περάσουν από τη διυπουργική της ΣΔΙΤ και το φθινόπωρο να προκηρύξουν την πρώτη φάση του διαγωνισμού. Αυτή ήταν μια προεκλογική δέσμευση που είχε κάνει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός και αυτή γίνεται σήμερα πραγματικότητα».] (Βλέπε και «Π.Τ.» 24 Απριλίου 2021).

Δεν χρειάζεται να αναφέρουμε άλλα, καθώς σήμερα πια δεν φαίνεται να έχουνε νόημα. Μέχρι σήμερα, κανένας πολιτικός παράγοντας – ούτε από την κεντρική διοίκηση της χώρας, ούτε από το Υπουργείο, ούτε τοπικοί πολιτικοί παράγοντες – βγήκαν να δικαιολογήσουν την απίστευτη καθυστέρηση.

Οδική ασφάλεια

Στα μέσα Φεβρουαρίου του 2020, λίγο πριν ξεκινήσει η περίφημη πανδημία, βρέθηκε στη Δράμα ο τότε υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κεφαλογιάννης, ο οποίος είχε υποσχεθεί ότι στο μεταξύ θα υπάρξει και βελτίωση του υφιστάμενου δρόμου μέσα από σχετικό πρόγραμμα Οδικής Ασφάλειας που θα  εκπονούσε το Υπουργείο.

Ο κ. Κεφαλογιάννης έκανε συσκέψεις με τον τότε αντιπεριφερειάρχη κ. Παπαδόπουλο και τους δημάρχους του Νομού, είπε διάφορα, υποσχέθηκε διάφορα και γύρισε στην Αθήνα. Όσα έργα οδικής ασφάλειας είδαμε στον υφιστάμενο δρόμο, τις είδατε κι εσείς. Κάποιοι καθαρισμοί χόρτων, κάποιες διαγραμμίσεις της πλάκας και κάποια μπαλώματα. Αν αυτά είναι έργα οδικής ασφάλειας, τότε εμείς είμαστε από άλλο πλανήτη.

Μάλιστα, ο κ. Κεφαλογιάννης απάντησε τότε σε ερώτηση του «Π.Τ.» αναφορικά με το ζήτημα των βελτιώσεων στον υφιστάμενο δρόμο Δράμας – Αμφίπολης, λέγοντας: [«Θα τρέξει ένα πρόγραμμα Οδικής Ασφάλειας που θα αφορά το σύνολο της επικράτειας. Είμαστε στην ευχάριστη θέση να πούμε ότι έχουμε εξασφαλίσει μια χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και θα υπογραφεί το αντίστοιχο δάνειο μέχρι τον Απρίλιο. Επομένως, κάποιες παρεμβάσεις που έχει ήδη τρέξει η Εγνατία και έχει ήδη εντοπίσει στα οδικά δίκτυα, θα μπορούν  να γίνουν αντίστοιχες παρεμβάσεις.  Μόλις υπογραφεί το δάνειο, μόλις γίνει η αντίστοιχη κατανομή του ποσού, θα είμαστε σε θέση για να σας πούμε και για συγκεκριμένα θέματα».

Ζητώντας περισσότερες διευκρινήσεις από τον  κ. Κεφαλογιάννη, για τη νέα χάραξη του δρόμου Δράμας – Αμφίπολης σημείωσε: «Το θέμα των μελετών θα ολοκληρωθεί το δεύτερο τετράμηνο του 2020, δηλαδή μέχρι τον Σεπτέμβριο, οι μελέτες θα είναι έτοιμες».]

Μαζί του μάλιστα ο κ. Κεφαλογιάννης είχε και τη γραμματέα του η οποία σημείωνε σε ένα τετράδιο τα αιτήματα της Δράμας.

Καραμανλής το 2020

Στα μέσα Ιουνίου του 2020, ο υπ. Υποδομών και Μεταφορών κ. Καραμανλής, βρέθηκε στη Δράμα για την παράδοση των Φυλακών Νικηφόρου στο Υπ. Προστασίας του Πολίτη. Αργότερα, ευρισκόμενος στο Μουσικό Σχολείο Δράμας για τα έργα στεγανοποίησης και άλλα ζητήματα, αναφέρθηκε και στο δρόμο Δράμας – Αμφίπολης.

Σε ερώτηση του «Π.Τ.», σχετικά με το ζήτημα της συντήρησης του υφιστάμενου δρόμου που είχε υποσχεθεί νωρίτερα ο κ. Κεφαλογιάννης, σημείωσε: [«Μέσα στον Ιούλιο, υπογράφουμε μια πολύ μεγάλη συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα ύψους 450 εκατομμυρίων ευρώ για την οδική ασφάλεια και για συγκεκριμένες παρεμβάσεις, σε σημεία που είναι προβληματικά σε όλη την Ελλάδα και βέβαια στη Βόρεια Ελλάδα. Όλες οι μελέτες έχουν γίνει από την Εγνατία ΑΕ και οι παρεμβάσεις αυτές θα γίνουν άμεσα. Ο κορωνοϊός μας πήγε 3 μήνες πίσω, περιμένουμε τη διοίκηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων να έρθει μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου και στην ουσία να ξεμπλοκάρουμε αυτό το ζήτημα».]