Άνοιξε στις 9 Δεκεμβρίου 2023
Στα 3.000 άτομα πλησιάζουν
οι επισκέπτες της έκθεσης για
την «Αυτοκρατορική Κίνα» στο Σαντιρβάν
Αυτές τις ημέρες ξεκινούν και οι ομαδικές επισκέψεις από τα σχολεία
Του Θανάση Πολυμένη
ΤΕΡΑΣΤΙΑ απήχηση έχει η έκθεση του Μουσείου Μπενάκη με κεντρικό τίτλο «Αυτοκρατορική Κίνα», η οποία λειτουργεί στον πολιτιστικό εκθεσιακό χώρο Σαντριβάν της εταιρείας Raycap στη Δράμα.
Όπως είναι γνωστό και έχει ήδη δημοσιεύσει ο «Π.Τ.», η έκθεση του Μουσείου Μπενάκη είναι μοναδική στην Ελλάδα και έχει ανοίξει τις πύλες της από 9 Δεκεμβρίου και θα παραμείνει ανοικτή μέχρι 31 Μαρτίου 2024.
Έχει ελεύθερη είσοδο και με ωράριο λειτουργίας: Πέμπτη: 10:00-14:00 και 18:00-21:00 – Παρασκευή: 10:00-14:00 και 18:00-21:00 – Σάββατο: 10:00-14:00 και 18:00-21:00 – Κυριακή: 11:00-14:00 και 18:00-21:00. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, στους επισκέπτες δίδεται δωρεάν ο κατάλογος της έκθεσης, ένα υπέροχο βιβλιαράκι, σωστός θησαυρός το ίδιο με την εξαιρετική επιμέλεια του Επιστημονικού Διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη κ. Γιώργου Μαγγίνη.
Μέχρι στιγμής και μέσα σε ένα μήνα μόνο, την έκθεση έχουν ήδη επισκεφτεί 2.800 άτομα, ενώ πλέον από χθες, έχουν ξεκινήσει να κλείνουν ραντεβού και σχολεία της πόλης μας, προκειμένου να την απολαύσουν όσο περισσότεροι μαθητές γίνεται.
Τα αντικείμενα που εκτίθενται – αυθεντικά κινεζικά – μας διηγούνται εν συντομία την ιστορία του πολιτισμού της Κίνας, ξεκινώντας από τον πρώτο αυτοκράτορα (259 – 210 π.Χ.) μέχρι και τον τελευταίο αυτοκράτορα της δυναστείας των Τσινγκ στον 20ο αιώνα (1912 μ.Χ.), όταν πλέον αυτός παραιτείται και αναλαμβάνει την εξουσία στη χώρα το κομμουνιστικό καθεστώς μέχρι και σήμερα.
Το πρώτο που αντικρίζει ο επισκέπτης μπαίνοντας στην έκθεση για την «Αυτοκρατορική Κίνα» στο Σαντιρβάν στη Δράμα, είναι μια ρόμπα, την οποία φορούσε ένας από τους αυτοκράτορες. Είναι από μετάξι και χρυσοκλωστή, με επίχρυσα κουμπιά της δυναστείας των Τσινγκ τον 19ο αιώνα μ.Χ. (δωρεά Μάρκου Πάλλη στο Μουσείο Μπενάκη). Είναι τόσο εντυπωσιακή, που ο επισκέπτης θα δυσκολευτεί να πάρει τα μάτια του από πάνω της ενώ ο διάκοσμός της είναι γεμάτος συμβολισμούς: εννέα δράκοι με πέντε νύχια που συμβολίζουν τον αυτοκράτορα, ευοίωνα σύμβολα που κολυμπούν μέσα στα κύματα: νομίσματα, μουσικοί λίθοι από νεφρίτη, κοχύλια, σκήπτρα. Ακόμα τα Δώδεκα Αρχαία Σύμβολα της Αυτοκρατορικής Εξουσίας που από το 1766 μόνο ο αυτοκράτορας μπορούσε να φέρει στα ενδύματά του και άλλα πολλά.
Ο πρώτος αυτοκράτορας της Κίνας – όπως ο ίδιος έδωσε τον τίτλο αυτό στον εαυτό του – ήταν εκείνος που ένωσε όλα τα μέχρι τότε οχυρωματικά έργα βόρεια της Κίνας, ενοποιώντας έτσι το λεγόμενο Σινικό Τείχος και είναι αυτός που ενοποίησε την χώρα. Ο ίδιος, διέταξε την καύση όλων των βιβλίων που είχαν γραφτεί μέχρι τότε (ποίηση, λογοτεχνία, φιλοσοφία) εκτός από βιβλία οικονομικών. Διέταξε μάλιστα να εξαφανιστεί και ό,τι άλλο υπήρχε πριν απ’ αυτόν και όρισε ότι από εκείνη την χρονική θα μετράει μόνο, ορίζοντας έτσι το έτος μηδέν!
Όποιος αρνιόταν να κάψει τα βιβλία καταδικαζόταν σε καταναγκαστικά έργα στο Σινικό Τείχος. Στο πιάτο αυτό που θα δει ο επισκέπτης πρώτο στην έκθεση για την «Αυτοκρατορική Κίνα», μπροστά στον ένθρονο Πρώτο Αυτοκράτορα στέκει ο πρωθυπουργός του Λι Σι (280-208 π.Χ.), που είχε και την ιδέα γι’ αυτό το «ολοκαύτωμα» βιβλίων.
Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι, μόλις πρόσφατα τις ημέρες των Θεοφανείων επισκέφθηκε την έκθεση ομάδα δημοσιογράφων από διάφορα μέσα μαζικής ενημέρωσης και τουριστικού και ταξιδιωτικού ενδιαφέροντος και ξεναγήθηκαν σ’ αυτήν.