Στα Αίθρια Λογοτεχνικά Μεσημέρια του
Φεστιβάλ οι κ.κ. Ν. Χρυσός και Β. Καρδάσης
Ο βραβευμένος με το Βραβείο Λογοτεχνίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης Νίκος Χρυσός, και ο τέως Πρόεδρος του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστήμιου και επικεφαλής των εκδόσεων του ΕΑΠ Βασίλης Καρδάσης, ήταν οι εκλεκτοί προσκεκλημένοι του Παύλου Μεθενίτη, την Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου, στα Αίθρια Λογοτεχνικά Μεσημέρια του Φεστιβάλ Δράμας.
Ο κ. Καρδάσης, αναφέρθηκε τόσο στη νέα εκδοτική δραστηριότητα του ΕΑΠ, όσο και στα σχέδια λειτουργίας Ακαδημίας Κινηματογράφου στην Δράμα από το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, σε στενή συνεργασία με το Φεστιβάλ Δράμας –μια επίπονη κοινή προσπάθεια του κ. Βασίλη Καρδάση, του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ Δράμας, κ. Αντώνη Παπαδόπουλου και του Δήμαρχου Δράμας κ. Χριστόδουλου Μαμσάκου.
Ο εκδοτικός οίκος του ΕΑΠ είναι πλέον πραγματικότητα, όμως η δημιουργία του τμήματος Κινηματογραφικών Σπουδών στη Δράμα, όπως είπε, είναι κάτι που πρέπει όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς να πιέσουν ώστε να υλοποιηθεί τώρα που άλλαξε η διοίκηση του Πανεπιστημίου. «Υπάρχει επιτροπή που συγκρότησε το πρόγραμμα σπουδών, το σχέδιο έχει προχωρήσει πολύ, όμως αλλιώς υπολογίζεις τα πράγματα και αλλιώς έρχονται», ανέφερε, «Χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει πως οι άνθρωποι είναι αναντικατάστατοι».
Ο κ. Καρδάσης, παραμένει διευθύνων σύμβουλος της ανώνυμης εταιρείας Εκδόσεις ΕΑΠ, μιας ανεξάρτητης εταιρείας, «την οποία “προικίσαμε” με ένα εκατομμύριο ευρώ, και η οποία ξεκίνησε από πέρυσι τον Φλεβάρη την λειτουργία της. Ήδη έχουν δρομολογηθεί 12 μελέτες για το ΄21, που για πρώτη φορά, βασίζονται στο σουλτανικό αρχείο (σ.σ. μέχρι σήμερα οι πηγές μας ήταν ελληνικές, αγγλικές και γαλλικές, όχι όμως το αρχείο του Σουλτάνου) –πρόκειται δηλαδή για μια μοναδική έρευνα, αφού για πρώτη φορά ο δυτικός κόσμος θα έρθει σε επαφή με το υλικό αυτό».
Ο εκδοτικός οίκος του ΕΑΠ ήδη μετρά 7 βιβλία (ανάμεσά τους και αυτά των Σπύρου Ασδραχά και Νίκου Σαραντάκου που παρουσίασε σήμερα ο Π.Μεθενίτης) και έπονται πολλά ακόμα.
«Δεν ήταν δυνατόν να μην έχουμε στην Ελλάδα πανεπιστημιακές εκδόσεις», υπογράμμισε ο κ. Καρδάσης. «Ακολουθήσαμε λοιπόν το δυτικό παράδειγμα. Διότι δεν μπορεί να μην έχουν τα ελληνικά πανεπιστήμια την ευθύνη παραγωγής επιστημονικών βιβλίων».
Ως προς τη Σχολή Κινηματογράφου του ΕΑΠ στην Δράμα (προπτυχιακό πρόγραμμα) «δεν υπογράφτηκε η σχετική διάταξη νόμου και άλλαξε η διοίκηση, όμως εύχομαι ολόψυχα να υλοποιηθεί σύντομα το εγχείρημα από τον Οδυσσέα Ζώρα. Από πλευράς μου θα κάνω ό, τι περνά από το χέρι μου».
Ένα από τα μεγαλύτερα νέα ταλέντα στο χώρο του ελληνικού μυθιστορήματος, ο Νίκος Χρυσός, ο οποίος βιοπορίζεται ως παλαιοβιβλιοπώλης, είπε στο κοινό του Φεστιβάλ Δράμας πως δούλευε το βιβλίο του «Καινούργια μέρα» για 8 χρόνια. «Φοβόμουν μάλιστα ότι δεν θα τελειώσει ποτέ γιατί συνειδητοποίησα πως ήταν η συντροφιά μου όλα αυτά τα χρόνια τα οποία συνέπεσαν με αυτήν την δύσκολη δεκαετία στην Ελλάδα. Ήταν μια διέξοδος για μένα να επιστρέφω στο σπίτι και να μπαίνω σε έναν άλλο, πύρινο κόσμο, διαφορετικό από τον γκρίζο της καθημερινότητας».
Στον πυρήνα του βιβλίου είναι μια ομάδα αστέγων, όμως
«πρόθεσή μου δεν ήταν να κάνω μια ρεπορταζιακή καταγραφή με φιλάνθρωπη διάθεση, και με συγκίνησε ακριβώς ότι ο Παύλος Μεθενίτης στην παρουσίασή του εστίασε στις αφηγήσεις των αστέγων κι όχι στον κόσμο τους».
Όπως εξήγησε, η δομή του βιβλίου παραπέμπει στην Καινή Διαθήκη ενώ υπάρχει ένας παραλληλισμός με τον Ιησού καθώς με το βίαιο θάνατο του άστεγου ήρωα του, του Σεβαστιανού, κάποιοι αποφασίζουν να διηγηθούν την ιστορία του.