Home > νέα > Στο 10%-12% οι συμπεριφορές χειραγώγησης ανάμεσα σε μαθητές/τριες της ΑΜΘ ► Μιλάει στον «Π.Τ.» ο καθηγητής Ψυχολογίας του Δ.Π.Θ. κ. Κων/νος Κόκκινος

Στο 10%-12% οι συμπεριφορές χειραγώγησης ανάμεσα σε μαθητές/τριες της ΑΜΘ ► Μιλάει στον «Π.Τ.» ο καθηγητής Ψυχολογίας του Δ.Π.Θ. κ. Κων/νος Κόκκινος

Μια εκδήλωση από το Europe Direct ΑΜΘ – Τμήμα Δράμας

Στο 10%-12% οι συμπεριφορές

χειραγώγησης ανάμεσα

σε μαθητές/τριες της ΑΜΘ

► Μιλάει στον «Π.Τ.» ο καθηγητής Ψυχολογίας του Δ.Π.Θ. κ. Κων/νος Κόκκινος

► Οι μαθητές στην περιοχή της ΑΜΘ γνωρίζουν για τις χειριστικές συμπεριφορές και τη χειραγώγηση

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ του σχολικού εκφοβισμού, αλλά κυρίως της χειραγώγησης μεταξύ των ατόμων, έθιξε με μια πολύ ενδιαφέρουσα ομιλία του, ο καθηγητής Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας και Αντιπρόεδρος του Τμήματος Ψυχολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης (ΔΠΘ), κ. Κωνσταντίνος Κόκκινος.

Η εκδήλωση διοργανώθηκε το απόγευμα της Τετάρτης 11 Δεκεμβρίου στην αίθουσα εκδηλώσεων της Δημόσιας Βιβλιοθήκης Δράμας, από το Europe Direct Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και το γραφείο της Π.Ε. Δράμας, σε συνεργασία με την Ονειρούπολη Δήμου Δράμας και την υποστήριξη της Περιφερειακής Ενότητας Δράμας και του τμήματος Ψυχολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης.

Το θέμα της εκδήλωσης ήταν: «Πέρα από τον Εκφοβισμό: Οι Αθέατες Όψεις της Επιθετικής Συμπεριφοράς».

Με το τέλος της ομιλίας του κ. Κόκκινου, ακολούθησε ένα μικρό σκετς με ειδική δραματοποίηση από ερασιτέχνες καλλιτέχνες της πόλης που ζωντάνεψαν το θέμα του σχολικού εκφοβισμού μέσα από μία συγκινητική παράσταση, την οποία σκηνοθέτησε η κα. Εύη Χατζηνάκου με την ομάδα της.

Στο τέλος της εκδήλωσης, οι παρευρισκόμενοι μετέβησαν στην αυλή του μαρμάρινου κτιρίου της ΑΜΚΕ ΚΥΚΛΩΨ, όπου σχημάτισαν μια «Μεγάλη Αγκαλιά της Ονειρούπολης» γύρω από το χριστουγεννιάτικο δέντρο, στέλνοντας ένα δυνατό μήνυμα αγάπης και ενότητας.

Μιλώντας για το θέμα του σχολικού εκφοβισμού στον «Π.Τ.» ο κ. Κόκκινος, σημειώνει αρχικά ότι η ομιλία του περιλαμβάνει ζητήματα «ανθρώπινης επιθετικότητας» και συγκεκριμένα «τον σχολικό εκφοβισμό».

Πέρα όμως από τα δύο παραπάνω ζητήματα, ο κ. Κόκκινος αναφέρθηκε και σε «αθέατες όψεις επιθετικής συμπεριφοράς, οι οποίες είναι συγκεκαλυμμένες, δεν φαίνονται» ενώ ενημέρωσε και το κοινό ώστε «να προσέχει, να εντοπίζει και να διαχωρίζει περισσότερο τις επιθετικές συμπεριφορές».

Η υπεύθυνη του Europe Direct ΑΜΘ κα. Στέλλα Ανδριοπούλου και ο καθηγητής του ΔΠΘ κος Κων/νος Κόκκινος


Χειριστικές συμπεριφορές

Αυτό που κυρίως τόνισε ο ίδιος, είναι ότι, «ξεκαθαρίζουμε τα θέματα που αφορούν στον ψυχολογικό και συναισθηματικό εκφοβισμό, καθώς και για μια αθέατη μορφή συμπεριφοράς που ονομάζεται επιθετικότητα σχέσεων. Αυτό έχει να κάνει με επιθετική συμπεριφορά που εκδηλώνουν τα άτομα, μέσω χειριστικών συμπεριφορών, η οποία αποσκοπεί στο να μειώσει το κοινωνικό στάτους και να μειώσει κοινωνικά το άτομο».

Όπως επισημαίνει μιλώντας στον «Π.Τ.» ο κ. Κόκκινος, «αυτή η συμπεριφορά μπορεί να παρατηρηθεί σε μαθητές κυρίως Γυμνασίου, αλλά και σε ενήλικα άτομα. Είναι καθαρά χειριστική συμπεριφορά χειραγώγησης, ώστε να εξωθήσει το άλλο άτομο να νιώσει αρνητικά συναισθήματα για να πετύχει τον στόχο του που είναι η κοινωνική κυριαρχία».

Ερωτώμενος για τη συχνότητα με την οποία συμβαίνει το φαινόμενο αυτό, ο κ. Κόκκινος τονίζει ότι, «το φαινόμενο αυτό στην Ελλάδα δεν έχει μελετηθεί διεξοδικώς, παρά μόνο από μια μελέτη που έγινε στο εργαστήριό μου με 2.000 μαθητές της Αν. Μακεδονίας – Θράκης και βρήκαμε ότι υπάρχει ένα ποσοστό του 10%-12%».

Σημειώνει μάλιστα ότι, «μας έκανε τρομερή εντύπωση ότι οι μαθητές γνώριζαν τις συμπεριφορές αυτές: τα πισώπλατα μαχαιρώματα, τη διάδοση φημών, κουτσομπολιό κτλ., και γι’ αυτό χαρήκαμε που τα ξέραμε. Απλά δεν μας είχε δοθεί η ευκαιρία να τα δούμε και σε ερευνητικό πλαίσιο».

Εξηγεί ότι «το ποσοστό αυτό το βρήκαμε σε αντίθεση με άλλες έρευνες που έχουν γίνει στη Δύση κυρίως, πολύ υψηλό και στα αγόρια στην Ελλάδα, καθώς συνήθως πρόκειται για μια συμπεριφορά η οποία εκδηλώνεται κυρίως σε κορίτσια και γυναίκες. Παρ’ όλα αυτά βρήκαμε ότι υπάρχει σε υψηλό ποσοστό και σε άνδρες. Είναι αδιόρατες συμπεριφορές και είναι πολύ σημαντικό να αναφερθεί ότι, οι δάσκαλοι δεν τις ξέρουν αυτές, γιατί συμβαίνουν στο παρασκήνιο. Οπότε, όλες οι προσπάθειες που γίνονται είναι, να έχουν γνώση και οι εκπαιδευτικοί, αλλά και οι γονείς ώστε να μπορούν να τις αναγνωρίζουν».

Με πολιτισμικό υπόβαθρο

Στην ερώτηση αν το φαινόμενο αυτό παρουσιάζει αυξητικές τάσεις, ο κ. Κόκκινος επισημαίνει ότι «το φαινόμενο αυτό αφορά κοινωνικές φόρμες της κοινωνίας που ζούμε. Οπότε είναι γενικά και πολιτισμικό και θέμα κουλτούρας. Αν μια μάνα, ένας γονιός, μαθαίνει στο παιδί να επικρατεί μέσω της χειραγώγησης των άλλων, αυτό περνάει έτσι αδιόρατα και στη διαπαιδαγώγηση, στην ανατροφή. Υπάρχει το φαινόμενο αυτό, δεν μπορούμε να πούμε αν είναι αυξανόμενο ή όχι, αλλά έχει πολιτισμικό υπόβαθρο».

Η στάση των γονέων

Στην ερώτηση τέλος για το πως μπορεί ένας γονιός να καταλάβει αν το παιδί του είναι θύμα μιας τέτοιας κατάστασης, ο κ. Κόκκινος τονίζει ότι «ο γονιός θα πρέπει να είναι σε θέση να μάθει να το αναγνωρίζει αυτό το θέμα. Τα παιδιά συνήθως δεν μιλούν γι’ αυτό. Συμβαίνει πάρα πολύ στις κολλητές φιλίες. Ενώ για παράδειγμα θεωρούν οι γονείς, ότι δυο φίλοι έχουν μια πολύ καλή φιλική σχέση, μπορεί μέσα σ’ αυτή τη σχέση, να συμβαίνουν πράγματα που να μην τα ξέρει ο γονιός. Είναι πολύ σημαντικό να αναπτύξει μια σχέση εμπιστοσύνης με το παιδί, ώστε αυτό να μπορεί να του πει αυτό».