Home > Πρώτο Θέμα > Τα πεζοδρόμια στη Δράμα και η υποχρέωση του Δήμου για τον έλεγχο της κατάστασής τους ► Μιλάει στον «Π.Τ.» ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών κ. Σαλπιγκτίδης

Τα πεζοδρόμια στη Δράμα και η υποχρέωση του Δήμου για τον έλεγχο της κατάστασής τους ► Μιλάει στον «Π.Τ.» ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών κ. Σαλπιγκτίδης

Με αφορμή απόφαση του Αρείου Πάγου

Τα πεζοδρόμια στη Δράμα

και η υποχρέωση του Δήμου

για τον έλεγχο της κατάστασής τους

► Μιλάει στον «Π.Τ.» ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών κ. Σαλπιγκτίδης – «Υποχρέωση των παρόδιων ιδιοκτητών η συντήρηση των πεζοδρομίων»

► Τι γίνεται με τις σταθμεύσεις οχημάτων επάνω σε πεζοδρόμια

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΜΙΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ απόφαση εξέδωσε προ ημερών το Ανώτατο Δικαστήριο του Αρείου Πάγου. Η απόφαση, αφορούσε στο ατύχημα μιας γυναίκας που είχε από ανυψωμένες πλάκες σε κάποιο πεζοδρόμιο.

Ο Άρειος Πάγος έκρινε ότι, την ευθύνη για το ατύχημα της γυναίκας – η οποία είχε υποστεί εξάρθρωση του αριστερού της αγκώνα, κάταγμα στο κεφάλι, έβαλε νάρθηκα και έκανε κινησιοθεραπείες – είχαν ο δήμαρχος και ο αντιδήμαρχος.

Η γυναίκα είχε ήδη κάνει σχετική μήνυση προς το δήμαρχο και τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών. Μετά από την εξέταση της υπόθεσης, καταδικάστηκε τελικά ο αντιδήμαρχος με φυλάκιση τεσσάρων μηνών και τριετή αναστολή για το αδίκημα της σωματικής βλάβης από αμέλεια.

Αντίθετα, ο δήμαρχος αθωώθηκε, καθώς αφενός οι αρμοδιότητες συντήρησης κ.λπ. των πεζοδρομίων είχαν μεταβιβαστεί στον αντιδήμαρχο και αφετέρου δεν είχε ενημερωθεί από κανέναν αρμόδιο -και ειδικά από τον αντιδήμαρχο- για την κατάσταση του πεζοδρομίου στο οποίο έγινε το ατύχημα με τη γυναίκα.

Σύμφωνα με την απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου, «ο Δήμος έχει ευθύνη για τον τραυματισμό της, διότι τα όργανά του δεν έλαβαν τα απαιτούμενα μέτρα για την αποφυγή του ατυχήματος, καθώς όφειλαν να προβούν σε επισκευή των πλακών του πεζοδρομίου και σε τοποθέτηση ειδικής σήμανσης στο σημείο για την ενημέρωση των πεζών (χρηστών του πεζοδρομίου)».

Δεν παρέλειψαν οι δικαστές να επισημάνουν ότι «οι δήμοι, κατ’ εφαρμογή των αρχών της χρηστής διοίκησης, υποχρεούνται, στο πλαίσιο των καθηκόντων τους, να επιβλέπουν και να ελέγχουν την καταλληλότητα των πεζοδρομίων και να λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα για τη συντήρηση και επιδιόρθωση αυτών, προκειμένου να διεξάγεται ομαλά η κυκλοφορία επί του πεζοδρομίου, αλλά και να προστατεύεται η σωματική ακεραιότητα των χρησιμοποιούντων αυτό (αναπήρων, παιδιών, ηλικιωμένων κ.λπ.)».

Χαρακτηριστικό της υπόθεσης είναι πάντως και το γεγονός ότι, ο γυναίκα που είχε και το ατύχημα, επί δύο συνεχόμενα χρόνια είχε παραπονεθεί στον καταδικασθέντα για την «κατάσταση του πεζοδρομίου».

Η συντήρηση των πεζοδρομίων ανήκει στους πολίτες

Σχετικά με το πραγματικά σοβαρό αυτό ζήτημα, ο «Π.Τ.» μίλησε με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών Δήμου Δράμας κ. Σαλπιγκτίδη, ο οποίος επεσήμανε αρχικά ότι, «η ευθύνη της συντήρησης των πεζοδρομίων ανήκει στους πολίτες. Τα  πεζοδρόμια οφείλουν να τα συντηρούν οι πολίτες», συμπληρώνοντας ότι, «εμείς μπορούμε να τα διορθώνουμε και το κόστος θα πρέπει να το πληρώνει ο πολίτης. Κανονικά έτσι πρέπει να λειτουργεί».

Όπως εξηγεί μάλιστα, «σύμφωνα μ’ αυτά που ισχύουν, η συντήρηση των πεζοδρομίων, ανήκει στους παρόδιους ιδιοκτήτες και επειδή δεν μπορούν άμεσα να το κάνουν αυτό, το κάνει ο Δήμος».

Να σημειωθεί ότι, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η απόφαση του Αρείου Πάγου στο παραπάνω περιστατικό, «το γεγονός ότι υπόχρεοι για την επισκευή και συντήρηση των πεζοδρομίων είναι οι παρόδιοι ιδιοκτήτες, δεν αναιρεί την υποχρέωση των δημοτικών οργάνων (της επίβλεψης και του ελέγχου της κατάστασης των πεζοδρομίων και της λήψης των κατάλληλων μέτρων για τη συντήρηση και επιδιόρθωση αυτών), ούτε μεταθέτει την υποχρέωση αυτή σε ιδιώτες ή σε άλλα όργανα, γιατί η υποχρέωση αυτή περιλαμβάνεται στα θέματα που ανάγονται στη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων και αφορά την ομαλή κυκλοφορία των πεζών σε κοινόχρηστους χώρους και την προστασία της σωματικής ακεραιότητας των πολιτών που κάνουν χρήση των πεζοδρομίων».

Ζητώντας αναλυτικότερα να μας εξηγήσει ο κ. Σαλπιγκτίδης, επισημαίνει ότι, «όσες φορές προσπαθήσαμε να κάνουμε παρεμβάσεις σε πεζοδρόμια στην πόλη, η Υπηρεσία με σταμάτησε λέγοντας ότι τα πεζοδρόμια είναι του ιδιοκτήτη και η Υπηρεσία δεν κάνει πεζοδρόμια. Έτσι, εμείς προσπαθούμε να κάνουμε πεζοδρόμια μπροστά από σχολεία και γενικά σε δημόσια σημεία».

Αυτό που τονίζει ο ίδιος, είναι ότι, «παρ’ όλα αυτά, ο Δήμος κάνει πεζοδρόμια και όπου βλέπουμε ότι υπάρχει πρόβλημα αλλάζουμε τα πλακάκια. Το πρόβλημα με το συγκεκριμένο περιστατικό είναι ότι, η συγκεκριμένη κυρία σ’ εκείνο το Δήμο, είχε ήδη κάνει όχληση δύο φορές προς τον αντιδήμαρχο και τελικά έπεσε και χτύπησε. Γι’ αυτό και καταδικάστηκε ο αντιδήμαρχος στη συγκεκριμένη περίπτωση».

Οχήματα στα πεζοδρόμια

Ένα ιδιαίτερα σοβαρό ζήτημα στην πόλη της Δράμας τουλάχιστον, είναι ότι ορισμένα πεζοδρόμια είναι πραγματικά προβληματικά. Και επίσης, πολλές φορές βλέπουμε μηχανάκια, αλλά και αυτοκίνητα να παρκάρουν επάνω σε πεζοδρόμια.

Απαντώντας σ’ αυτό ο κ. Σαλπιγκτίδης, «κανονικά οποιοσδήποτε σταθμεύει επάνω σε πεζοδρόμιο θα πρέπει να πάρει κλήση. Υπάρχει όμως και το θέμα της πρασιάς της οικοδομής την οποία εκμεταλλεύονται πολλοί. Σε ορισμένες τέτοιες περιπτώσεις, η οικοδομική άδεια προβλέπει και  θέσεις στάθμευσης και κανονικά θα πρέπει να υπάρχει άδεια για στάθμευση στην πρασιά της οικοδομής».

Να υπενθυμίσουμε ότι, παλαιότερα είχαν δημιουργηθεί σημαντικά ζητήματα με τις σταθμεύσεις οχημάτων και παλαιότερα ο Δήμος Δράμας είχε μεγαλώσει τα πεζοδρόμια και μείωσε το πλάτος των δρόμων σε κάποιες περιπτώσεις. Υποθετικά όταν βλέπουμε σταθμευμένα οχήματα σε πεζοδρόμια μπροστά από οικοδομές, ορισμένα από αυτά είναι οι πρασιές.

Με την τακτική αυτή όμως, γεγονός είναι ότι πολλές φορές τα πλακάκια του πεζοδρομίου απ’ όπου περνάει το όχημα για να πάει στην πρασιά της οικοδομής σπάζουν και κανένας δεν τα διορθώνει, ειδικά στην περιοχή της πρασιάς! Σοβαρό ζήτημα, για το οποίο προφανώς και θα πρέπει να επιληφθούν οι ιδιοκτήτες της οικοδομής!

«Κανονικά θα πρέπει να υπάρχει διάδρομος, ώστε τα οχήματα να περνούν και να σταθμεύουν στην πρασιά, ενώ αυτό σήμερα δεν υπάρχει». Η πραγματικότητα είναι ότι όλοι ανεβαίνουν από τις ράμπες των πεζών και πηγαίνουν στην πρασιά!

Πεζοδρόμια στην πόλη

Γεγονός είναι ότι, σε κάποιες περιπτώσεις, πεζοδρόμια στην πόλη της Δράμας, αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα. Λίγα μόνο μέτρα αν απομακρυνθεί κανείς από το κέντρο της πόλης, θα δει ότι το να βαδίζει κανείς σε πεζοδρόμια ειδικά σε γειτονιές, είναι ένας πραγματικός Γολγοθάς. Και οι περιπτώσεις αυτές δεν είναι λίγες.

Να υπενθυμίσουμε παράλληλα ότι, πριν από δύο – τρία χρόνια, μια συμπολίτισσά μας είχε χτυπήσει σε πεζοδρόμιο της οδού Βενιζέλου και ακολούθησε καταγγελία και μήνυση. Με απόφασή του το Δικαστήριο έκρινε ότι την ευθύνη είχε ο Δήμος και καταδίκασε τον τότε δήμαρχο κ. Μαμσάκο σε ποινή φυλάκισης τριών μηνών με αναστολή.

Και βέβαια, η σκέψη όλων μας πηγαίνει και στο ζήτημα των δρόμων, που σε πολλά σημεία της πόλης είναι προβληματικοί. Τόσο η οδός Βενιζέλου, η οδός Αγαθαγγέλου  και άλλοι δρόμοι, αλλά και όσες κακοτεχνίες έχουν απομείνει και όσα έχουν απομείνει από τα διάφορα έργα που γίνονται στην πόλη από οπτικές ίνες, φυσικό αέριο και άλλα έργα.

Στο σημείο αυτό ρωτήθηκε ο κ. Σαλπιγκτίδης για το πότε θα δημοπρατηθεί το έργο της οδοποιίας, για να μας απαντήσει ότι μέχρι τέλος Ιανουαρίου το έργο θα βγει στον αέρα για να ξεκινήσει ο εργολάβος τα έργα.