Home > Πρώτο Θέμα > Τα «πεζοπόρα σχολικά λεωφορεία» του 1ου Νηπιαγωγείου Καλαμπακίου Μιλάει στον «Π.Τ.» η διευθύντρια του Νηπιαγωγείου κα. Κ. Κοσμίδου Δηλώσεις του καθηγητή του Πανεπιστημίου Huddersfield κ. Αλ. Νικήτα στον «Π.Τ.»

Τα «πεζοπόρα σχολικά λεωφορεία» του 1ου Νηπιαγωγείου Καλαμπακίου Μιλάει στον «Π.Τ.» η διευθύντρια του Νηπιαγωγείου κα. Κ. Κοσμίδου Δηλώσεις του καθηγητή του Πανεπιστημίου Huddersfield κ. Αλ. Νικήτα στον «Π.Τ.»

Ένα πρόγραμμα για την εκμάθηση της πεζοπορίας!

Τα «πεζοπόρα σχολικά λεωφορεία»

 του 1ου Νηπιαγωγείου  Καλαμπακίου

Μιλάει στον «Π.Τ.» η διευθύντρια του Νηπιαγωγείου κα. Κ. Κοσμίδου

Δηλώσεις του καθηγητή του Πανεπιστημίου Huddersfield κ. Αλ. Νικήτα στον «Π.Τ.»

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΕΝΑ ΠΟΛΥ ωραίο πρόγραμμα με τον γενικό τίτλο «πεζοπόρα σχολικά λεωφορεία»,  εφαρμόζει το 1ο Νηπιαγωγείο Καλαμπακίου. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα το οποίο υλοποιείται υπό την αιγίδα του Αγγλικού Πανεπιστημίου Huddersfield, με πρωτοβουλία του Δραμινού καθηγητή Αλέξανδρου Νικήτα. Το εν λόγω πρόγραμμα αποσκοπεί στη διευκόλυνση της μετακίνησης των παιδιών προς το σχολείο με ασφάλεια και φιλικό τρόπο προς το περιβάλλον.

Μιλώντας στον «Π.Τ.» η διευθύντρια του 1ου Νηπιαγωγείο Καλαμπακίου κα. Κατερίνα Κοσμίδου, σημειώνει ότι πρόκειται για μια «οργανωμένη πρωτοβουλία, που προάγει την υγιεινή άσκηση, την προστασία του περιβάλλοντος και την ασφάλεια των παιδιών».

Το χαρακτηριστικό του προγράμματος, είναι ότι τα παιδιά καταφτάνουν τις πρωινές ώρες στο Νηπιαγωγείο τους, αντί να μεταβούν με αυτοκίνητο. Όπως εξηγεί η κα. Κοσμίδου, «έχουμε καθορίσει ορισμένες στάσεις σε κάποια σημεία, όπου τα παιδιά συναντιούνται το πρωί με τους γονείς – συνοδούς τους, φοράνε τα γιλέκα τους και όλα μαζί σχηματίζουν ένα τρενάκι. Στη διαδρομή προς το σχολείο, τα παιδιά μαθαίνουν να προσέχουν στο δρόμο, μαθαίνουν τα σήματα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, όπως και πώς να κινούνται στο δρόμο και άλλα πολλά».

Αυτό που μας εξηγεί η κα. Κοσμίδου, είναι ότι το πρόγραμμα «πεζοπόρα σχολικά λεωφορεία», «είναι μια οργανωμένη πρωτοβουλία που προάγει την υγιεινή άσκηση, την προστασία του περιβάλλοντος και την ασφάλεια των παιδιών μας. Κατά τη διάρκεια της προγραμματισμένης διαδρομής προς το σχολείο το πρωί, ένας ή περισσότεροι γονείς καθοδηγούν μια ομάδα παιδιών κατά μήκος ενός συγκεκριμένου δρομολογίου. Οι ενήλικες αναλαμβάνουν τον ρόλο του “οδηγού” και παρέχουν συνοδεία και επίβλεψη κατά τη διάρκεια της πορείας».

Η πρωτοβουλία του κ. Αλέξανδρου Νικήτα

Αξίζει να σημειωθεί ότι, το πρόγραμμα αποτελεί μια πρωτοβουλία του Δραμινού καθηγητή στο Πανεπιστήμιο του Huddersfield στο Λονδίνο κ. Αλέξανδρου Νικήτα. Ο κ. Νικήτας είναι καθηγητής στο παραπάνω Πανεπιστήμιο στο Βιώσιμο Μέλλον των Μεταφορών, και το γνωστικό του αντικείμενο είναι οι μεταφορές και ο συγκοινωνιακός σχεδιασμός, ενώ εδώ και τρία συνεχόμενα έτη, βρίσκεται στο 2% των επιστημόνων του κόσμου, της λίστας του Πανεπιστημίου Stanford.

Ο ίδιος, είχε παρουσιάσει τη δράση αυτή από τον Οκτώβριο του 2019 στη Δράμα, όπου τότε είχε γίνει και μια σχετική ημερίδα για την πιθανή εφαρμογή του προγράμματος.

Η δράση «Πεζοπόρα Σχολικά Λεωφορεία – Walking School Buses», αποτελεί μια παρέμβαση της εκπαιδευτικής κοινότητας στην ανάπτυξη σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΒΑΚ). Η Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα είναι μια τάση στο σχεδιασμό των πόλεων, η οποία βάζει στο επίκεντρο της καθημερινότητας τον παράγοντα άνθρωπο αντί του αυτοκινήτου. Μέσα από δράσεις που προωθούν τις μετακινήσεις με τα πόδια, το ποδήλατο και τα μέσα μαζικής μεταφοράς, περιορίζεται ολοένα και περισσότερο η δυνατότητα χρήσης των ιδιωτικών αυτοκινήτων.

Πολλά τα οφέλη

Αξίζει να σημειωθεί ότι, κατά τη διάρκεια του προγράμματος, τα παιδιά μαθαίνουν να κυκλοφορούν σύμφωνα με τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Ενισχύει την υγεία και τη φυσική κατάστασή τους, καθώς περπατούν για μεγαλύτερο διάστημα καθημερινά.

«Και ακόμα, τα βοηθά να αποκτήσουν αίσθηση υπευθυνότητας και αυτοπεποίθησης, καθώς αναλαμβάνουν την ευθύνη της μετακίνησής τους προς το σχολείο. Επιπλέον, συμβάλλει στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης γύρω από το σχολείο μας και τη μείωση των εκπομπών αερίων που προκαλούνται από τα οχήματα» σημειώνει η κα. Κοσμίδου.

Αυτό που επισημαίνει πάντως η ίδια ως διευθύντρια του 1ου Νηπιαγωγείου Καλαμπακίου, είναι η ευαισθητοποίηση των οδηγών αυτοκινήτων και γεωργικών οχημάτων, για την παρουσία των μικρών πεζοπόρων στους δρόμους, ζητώντας ιδιαίτερα «όλοι να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή κατά τη διέλευση των παιδιών μας και να τηρείτε τους κανόνες οδικής ασφάλειας. Ζητούμε από όλους να μειώσουν την ταχύτητα τους στην  περιοχή που ανήκει  στο 1ο Νηπιαγωγείο και να διατηρούν ασφαλή απόσταση από τους μικρούς πεζοπόρους, οι οποίοι μαζί με τον συνοδό τους φορούν πορτοκαλί διακριτικά (Γιλέκα)».

(Σημ. η φωτογραφία από το διαδικτυακό λογαριασμό του 1ου Νηπιαγωγείου Καλαμπακίου).

Νικήτας: Πρωτοβουλίες για να πάμε ένα βήμα μπροστά

Δηλώσεις για το θέμα, έκανε στον «Π.Τ.» και ο κ. Αλέξανδρος Νικήτας, ο οποίος σημείωσε σχετικά:

«Το 1ο Νηπιαγωγείο Καλαμπακίου, υπό τη διεύθυνση της εξαιρετικής κας Κατερίνας Κοσμίδου και με την σπουδαία συνδρομή των νηπιαγωγών της και του τοπικού Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, έχει βάλει μπροστά για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά το πρόγραμμα των Πεζοπόρων Σχολικών Λεωφορείων που εγκαθιδρύσαμε πρώτοι στη χώρα εδώ στη Δράμα».

Όπως σημειώνει ο ίδιος, «είναι ένα πρόγραμμα του Πανεπιστημίου του Huddersfield που τρέχει υπό την αιγίδα του Κέντρου Μελλοντικών Μεταφορών στο οποίο έχω την χαρά να ηγούμαι. Το 1ο Νηπιαγωγείο Καλαμπακίου είναι το πρώτο νηπιαγωγείο στην Ελλάδα που εκπονεί μια τέτοια συστηματική και εγκεκριμένη δράση. Το 2ο Δημοτικό Καλαμπακίου υπό την διεύθυνση του κ. Κώστα Μηλιά είναι επίσης διαχρονικά πρωτοστάτης του Προγράμματος.

Το να βλέπεις τόσο μικρά παιδιά να δίνουν με την καθημερινή τους δράση το παράδειγμα σε όλους μας, μικρούς και μεγάλους, για το πως πρέπει να λειτουργήσει στην πράξη και με ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα η αστική βιώσιμη κινητικότητα είναι ένα σπάνιο μήνυμα ελπίδας που οφείλουμε να επιδοκιμάσουμε. Μακάρι το ξεχωριστό αυτό Νηπιαγωγείο να δώσει το έναυσμα και σε άλλα σχολεία να το ακολουθήσουν.  Χρειαζόμαστε τέτοιες πρωτοβουλίες και συνέργειες για να πάμε ένα βήμα μπροστά».