Home > Πρώτο Θέμα > Τα τοπικά καταστήματα προτιμούν για τις αγορές τους οι Δραμινοί καταναλωτές Μια έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Δράμας για την τοπική αγορά

Τα τοπικά καταστήματα προτιμούν για τις αγορές τους οι Δραμινοί καταναλωτές Μια έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Δράμας για την τοπική αγορά

Μια έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Δράμας για την τοπική αγορά

Τα τοπικά καταστήματα προτιμούν για

τις αγορές τους οι Δραμινοί καταναλωτές

► Από 51 έως 100 ευρώ ξοδεύει το 42% κυρίως για ένδυση

► Κύριος ανταγωνιστής της Δραμινής αγοράς η Θεσσαλονίκη

 

Τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των καταναλωτών της Δράμας και το ποσό του εισοδήματος που δαπανάται μηνιαίως στην εμπορική αγορά, επιβεβαιώνει μία μάλλον «σφιχτή» καταναλωτική συμπεριφορά.

 

 

Του  Θανάση Πολυμένη

ΜΙΑ ΑΚΡΩΣ ενδιαφέρουσα έρευνα πραγματοποίησε ο Εμπορικός Σύλλογος Δράμας, για την τοπική αγορά της πόλης. Σκοπός της έρευνας, να μελετηθεί το κατά πόσο μια σειρά από παράγοντες μπορούν να επηρεάσουν την στάση των καταναλωτών απέναντι στα τοπικά εμπορικά καταστήματα και τις αλυσίδες – πολυκαταστήματα, στο ενδεχόμενο να πραγματοποιήσουν αγορές εκτός Δράμα και τέλος στην πραγματοποίηση αγορών μέσω διαδικτύου.

Η έρευνα αυτή παρουσιάστηκε το βράδυ της Τετάρτης 14 Νοεμβρίου και θα τολμούσαμε να πούμε ότι το ενδιαφέρον των εμπόρων και καταστηματαρχών της πόλης, ήταν αρκετά μικρό. Τουλάχιστον από την παρουσία τους στην αίθουσα.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στην πόλη της Δράμας το Δεκέμβριο του 2018, κράτησε περίπου 20 μέρες και έγινε με τη μέθοδο του ερωτηματολογίου και της προσωπικής συνέντευξης σε ένα δείγμα 350 τυχαίων ατόμων. Το ερωτηματολόγιο συντάθηκε σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Έρευνας και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ).

EMPORIKOS 03

Ο κ. Γιάννης Τζαβλόπουλος, ιδρυτή της εταιρείας συμβούλων Upgrade και ειδικός αναλυτής.

Τζαβλόπουλος: Προτίμηση στην τοπική αγορά

Την παρουσίαση στη Δράμα έκανε ο κ. Γιάννης Τζαβλόπουλος, ειδικός αναλυτής, σύμβουλος επιχειρήσεων και ιδρυτής της εταιρείας συμβούλων Upgrade, ο οποίος μιλώντας στον «Πρωινό Τύπο», έδωσε και ορισμένα από τα σημαντικότερα στοιχεία της έρευνας αυτής.

Όπως μας είπε ο κ. Τζαβλόπουλος, συνοπτικά, «τα πολυκαταστήματα προτιμούνται κυρίως για τις τιμές, τις προσφορές και την ποικιλία των προϊόντων τους. Τα τοπικά καταστήματα προτιμούνται κυρίως για τις διαπροσωπικές σχέσεις με τον πελάτη και για την καλύτερη ποιότητα των προϊόντων. Όσον αφορά τις αγορές μέσω ίντερνετ, αυτές έχουν συνεχή αύξηση στην πόλη της Δράμας».

EMPORIKOS 01

Τονίζει επίσης ότι, «τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των καταναλωτών της Δράμας και το ποσό του εισοδήματος που δαπανάται μηνιαίως στην εμπορική αγορά, επιβεβαιώνει μία μάλλον «σφιχτή» καταναλωτική συμπεριφορά».

Αναφερόμενος σε άλλα στοιχεία, επισημαίνει ότι από τον οικογενειακό προϋπολογισμό των νοικοκυριών μηνιαίως, οι δαπάνες στην αγορά της Δράμας αγγίζουν τα 51 έως 100 ευρώ για το 42%, εξαιρουμένων των τροφίμων και πρόκειται για έξοδα στον τομέα της ένδυσης που γίνονται κυρίως από γυναίκες.

Αφοσιωμένοι και όχι τακτικοί πελάτες

Ένα από τα κεντρικά συμπεράσματα της έρευνας, είναι ότι «η Δράμα έχει πληγεί αρκετά από την κρίση και στον τομέα της λιανικής και του εμπορίου και θα πρέπει να δείξει κάποια αντανακλαστικά, να αναδείξει τον τοπικό της χαρακτήρα, τα στοιχεία των σχέσεων με τους πελάτες. Θα πρέπει να κινητοποιηθούν οι καταστηματάρχες με έξυπνους τρόπους προσέγγισης, δημοσιότητας και επικοινωνίας. Θα πρέπει να φροντίσουν να δημιουργήσουν αφοσιωμένους και όχι τακτικούς πελάτες» συμπληρώνει ο κ. Τζαβλόπουλος.

Δίνοντας άλλα στοιχεία προς τον «Πρωινό Τύπο», ο κ. Τζαβλόπουλος επισημαίνει ότι στο ερώτημα για το τι αγορές πραγματοποιούν οι καταναλωτές από τις αλυσίδες καταστημάτων, η απάντηση είναι κυρίως για προϊόντα τεχνολογίας όπως κινητά τηλέφωνα, τάμπλετς και άλλα παρόμοια, καθώς και καλλυντικά είδη και αρώματα. Ενώ στα τοπικά καταστήματα γίνονται κυρίως αγορές ένδυσης, υπόδησης και οικιακού εξοπλισμού.

Επίσης, τρεις στους τέσσερις καταναλωτές, επηρεάζονται άμεσα από τις διαπροσωπικές σχέσεις προς τα τοπικά καταστήματα.

Ανταγωνιστής η Θεσσαλονίκη

Όσον αφορά για τις αγορές εκτός Δράμας, κύριος ανταγωνιστής είναι η πόλη της Θεσσαλονίκης, όπου πραγματοποιούνται αγορές κατά 35,55% λόγω κοντινής απόστασης, ενώ η συχνότητα εξόρμησης για αγορές εκτός Δράμας, για το 30% είναι δύο φορές το μήνες και για το 27% δύο φορές το εξάμηνο. Για το 4% είναι δύο φορές το εξάμηνο. Η πλειονότητα δηλώνει επίσης, ότι πραγματοποιεί αγορές εκτός νομού ως συνδυασμό ψυχαγωγίας και ευκαιριακών αγορών.

Στην ερώτηση για την προτίμηση ανάμεσα σε αλυσίδες ή τοπικά καταστήματα, το 7,1% απάντησε ότι προτιμάει τις αλυσίδες – πολυκαταστήματα, το 8,6% τα τοπικά καταστήματα και το 74,3% και τα δύο!

Ο λόγος που προτιμούν τα πολυκαταστήματα, είναι γιατί θεωρούν ότι έχουν καλύτερες τιμές και ποικιλία. Το 37,5% απάντησε ότι πηγαίνουν για τις τιμές και το 20,8% για τις προσφορές και το 16,7% για την ποικιλία.

Στην ερώτηση για ποιο λόγο προτιμούνται τα τοπικά καταστήματα απαντούν: το 29,9% για την ποιότητα και το 22,2% για το προσωπικό ενδιαφέρον για τον πελάτη.

Όσον αφορά τις αγορές μέσω ίντερνετ, φαίνεται ότι έχουν ανοδική τάση. Το 4,6% κάνει αγορές μία έως δύο φορές την εβδομάδα, το 17,1% μία έως δύο φορές το μήνα. Στα ηλεκτρονικά καταστήματα το 23,55% προτιμάει είδη τεχνολογίας και το 22,4% ένδυση – υπόδηση και δερμάτινα είδη.

Μόλις το 23,6% των καταναλωτών πραγματοποιεί τουλάχιστον μία ηλεκτρονική αγορά ανά μήνα, με τους άνδρες να είναι η πλειοψηφία. Το καταναλωτικό κοινό προτιμά την παραδοσιακή συναλλαγή με φυσική παρουσία στο κατάστημα.

EMPORIKOS 02

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου κ. Σκουλίδης με τον αναλυτή κ. Τζαβλόπουλο.

Σκουλίδης: Αναμενόμενα τα αποτελέσματα της έρευνας

Δηλώσεις στον «Πρωινό Τύπο» έκανε επίσης και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Δράμας κ. Σκουλίδης, ο οποίος σημείωσε ότι, «λίγο – πολύ τα αποτελέσματα της έρευνας ήταν αναμενόμενα και γνωστά, αλλά πρώτη φορά έχουμε μια επιστημονική προσέγγιση. Σκοπός της έρευνας είναι, με βάση τα αποτελέσματα, να μπορέσουμε να βρούμε τρόπους και ως Εμπορικός Σύλλογος και ατομικά το κάθε μέλος, να βελτιώσει και να στηρίξει την επιχείρησή του».

Στην ερώτηση για το τι θα μπορούσε να γίνει ώστε να υπάρξει βελτίωση στην τοπική αγορά, ο κ. Σκουλίδης απάντησε:

«Σκοπός είναι η βελτίωση του κάθε καταστήματος. Να δούμε πού ακουμπάει ο ανταγωνισμός, ώστε να βελτιωθούμε σ’ αυτό το κομμάτι. Βέβαια, δεν παύουν οι μικρές επιχειρήσεις που αντιπροσωπεύουμε,  να έχουν το πλεονέκτημα της άμεσης εξυπηρέτησης του πελάτη, που συνήθως δεν έχουν οι μεγάλες επιχειρήσεις και οι πολυεθνικές.

Από την άλλη πλευρά, γνωρίζουμε ότι το ίντερνετ είναι απρόσωπο, αλλά είναι κάτι που αυξάνεται διαρκώς και συγκεκριμένα ότι, ενώ τα φυσικά καταστήματα και το λιανεμπόριο παρουσιάζουν πτώση, οι πωλήσεις από το ίντερνετ παρουσιάζουν μια αύξηση στο 12% που σημαίνει ότι είναι ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής σήμερα, το οποίο αντιμετωπίζει και με τη δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος και από τις ίδιες τις επιχειρήσεις μας, και από την άλλη η διαφυγή στις μεγάλες πόλεις, θα δούμε ότι η εικόνα προς τα πού κινείται ο κόσμος και βάσει αυτού είναι δύσκολο να καταπολεμηθεί. Τα ευρήματα είναι τέτοια, ώστε θα μπορέσουμε να δώσουμε κίνητρα στα τοπικά καταστήματα να γίνουν καλύτερα».