Συνέντευξη Τύπου του υπ. ΥΜΕ κ. Σταϊκούρα από τη Δράμα
Τέλος του 2025 οι διαδικασίες
για το Δράμα – Αμφίπολη και
αρχή 2026 οι πρώτες εργασίες
► Σταϊκούρας: «Πρώτη προτεραιότητα η σιδηροδρομική ανάταξη του δικτύου Θεσσαλονίκη – Δράμα μέχρι τέλος 2025»
► Το πρώτο τρίμηνο του 2026 η ολοκλήρωση του υποτμήματος Σταυρός – Κρηνίδες 8,3 χλμ.
Του Θανάση Πολυμένη
ΣΤΗ ΔΡΑΜΑ βρέθηκε χθες Πέμπτη 9 Μαΐου, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας, καθώς είναι υπεύθυνος για τις Ευρωεκλογές στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας – Θράκης.
Ο κ. Σταϊκούρας έφτασε στη Δράμα νωρίς το πρωί. Αρχικά κατέθεσε στεφάνι στο Άγαλμα της Ελευθερίας στην εκδήλωση για την Ημέρα Μνήμης του τέλους του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και στη συνέχεια έκανε μια μικρή βόλτα στην πόλη της Δράμας, όπου άκουσε τα παράπονα των συμπολιτών μας για τους οδικούς άξονες.
Στη συνέχεια, παραβρέθηκε σε σύσκεψη με τους δημάρχους του Νομού Δράμας, οι οποίοι του έθεσαν προβληματισμούς και αιτήματα που τους απασχολούν και εν συνεχεία επισκέφθηκε το σεβασμιότατο Μητροπολίτη Δράμας κ. Δωρόθεο. Ακολούθησε συνέντευξη Τύπου στα τοπικά μέσα ενημέρωσης, επίσκεψη στο Σωφρονιστικό Κατάστημα Νικηφόρου, σύσκεψη με κομματικά στελέχη και στη συνέχεια ο Υπουργός πραγματοποίησε συνάντηση με στελέχη του Επιμελητηρίου Δράμας. Το βράδυ διανυκτέρευσε στη Δράμα και σήμερα το πρωί αναχώρησε για Καβάλα.
Ευρωεκλογές και λογοδοσία
Ο κ. Σταϊκούρας ξεκίνησε τις δηλώσεις του από το θέμα των Ευρωεκλογών, επισημαίνοντας «την αναγκαιότητα να ψηφίσουν οι πολίτες στις Ευρωεκλογές, γιατί έχει ιδιαίτερη σημασία η ψήφος, αλλά και την αναγκαιότητα να στηρίξουν την παράταξη της Νέας Δημοκρατίας».
«Ο δεύτερος λόγος» όπως είπε ο κ. Σταϊκούρας, «έχει να κάνει με την ιδιότητά μου ως υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, «προκειμένου να λογοδοτήσω στην κοινωνία μέσω των συναντήσεων που είχα για το έργο το οποίο γίνεται στην Π.Ε. Δράμας με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα».
Αναφορικά με τις Ευρωεκλογές, σημείωσε ότι, «θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι το 75% των σχεδίων νόμων που συζητάμε στη Βουλή και ακολούθως γίνονται νόμοι, εδράζονται σε πρωτοβουλίες οι οποίες αναλαμβάνονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Άρα είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει η ψήφος των πολιτών γιατί οι Ευρωεκλογές έχουν ιδιαίτερη σημασία. Και αυτό γιατί τα έργα που υλοποιούνται από τις προηγούμενες δεκαετίες μέχρι και σήμερα, πολλά απ’ αυτά χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά κονδύλια».
Οδικός άξονας Δράμα – Αμφίπολη
Στη συνέχεια, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αναφέρθηκε σε πέντε συγκεκριμένα έργα στην Π.Ε. Δράμας, από τα οποία άλλα έχουν ήδη ολοκληρωθεί, άλλα βρίσκονται σε εξέλιξη και άλλα πρόκειται να υλοποιηθούν στη συνέχεια.
Αναλυτικότερα μίλησε για το πρώτο «ακανθώδες θέμα», τον κάθετο άξονα Δράμα – Αμφίπολη. Όπως είπε χαρακτηριστικά, «είναι ένα έργο που εδώ και δεκαετίες, αποτελεί πρώταγμα για τους συμπατριώτες μας στη Δράμα, ένα έργο συνολικού μήκους 43 χλμ, που κατασκευάζεται μέσω ΣΔΙΤ».
Όπως τόνισε, «η χρηματοδότηση εξασφαλίστηκε το 2022 από την κυβέρνηση της Ν.Δ. με προϋπολογισμό 249 εκατ. ευρώ. Η διάρκεια κατασκευής του είναι 3 έτη και η περίοδος λειτουργίας και συντήρησής του 27 έτη. Στις 29 Απριλίου 2024, πριν από λίγες μέρες, ανοίχθηκαν οι προσφορές των συμμετεχόντων κατά τη διάρκεια της Β-1 Φάσης του ανταγωνιστικού διαλόγου. Ο έλεγχος των δικαιολογητικών των επιλεγμένων υποψηφίων – έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον όλα τα μεγάλα σχήματα – θα γίνει μέσα στον Μάιο. Η ολοκλήρωση της διαδικασίας του ανταγωνιστικού διαλόγου αναμένεται τον Ιούλιο του 2024 και ακολουθεί η τελευταία Φάση, η Β-2 του διαγωνισμού. Η σύνταξη Τεύχους Υποβολής Προσφορών εκτιμάται ότι θα γίνει το Νοέμβριου του 2024. Έπεται η υποβολή δεσμευτικών προσφορών, η ανακήρυξη προσωρινού αναδόχου, η οριστικοποίηση συμβατικών εγγράφων και η υπογραφή της σύμβασης σύμπραξης. Αυτή εκτιμάται στο τέλος του 2025. Άρα μια πρώτη καθοριστική ημερομηνία με τον σημερινό σχεδιασμό, είναι ότι η σύμβαση εκτιμάται να υπογραφεί στο τέλος του 2025. Και έπεται η κατασκευή αυτού που κρατάει περίπου 3 χρόνια».
Οδικός άξονας Δράμα – Καβάλας
Για το τμήμα αυτό, ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε ειδικότερα στο Τμήμα Κρηνίδες – Σταυρός. Όπως είπε, «το έργο είναι προϋπολογισμού 49 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Είναι μήκους 8,3 χλμ. Το ποσό προκαταβολής για τις αποζημιώσεις απαλλοτριωμένων εκτάσεων, εκτιμάται ότι θα κατατεθεί στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων στο τέλος του καλοκαιριού, οπότε και απελευθερώνεται πλήρως το μέτωπο των εργασιών στο σύνολο του έργου. Για την απρόσκοπτη ολοκλήρωση του έργου, απαιτείται συμπληρωματική σύμβαση του έργου, ύψους 15 εκατ. ευρώ, τα οποία θα καλυφθούν από τον προϋπολογισμό του ΕΠΑ του Υπ. Υποδομών και Μεταφορών».
Σημείωσε μάλιστα εδώ ότι, «μετά από την εξασφάλιση αυτών των κονδυλίων, η περαίωση του έργου υπολογίζεται να ολοκληρωθεί το πρώτο τρίμηνο του 2026 και θα παραδοθεί στους πολίτες».
Απαντώντας σε δημοσιογραφική ερώτηση για τα άλλα δύο υποτμήματα του έργου, αλλά και για το υποτμήμα από τον Σταύρο μέχρι το κόμβο του Αγίου Σύλλα, ο κ. Σταϊκούρας σημείωσε: «Σε άλλα τμήματα υπάρχουν μελέτες αλλά δεν υπάρχει χρηματοδότηση, σε άλλα τμήματα οι μελέτες είναι υπό κατασκευή και σε άλλα τμήματα υπάρχουν προβλήματα με τις μελέτες που αναφέρω. Δεν είμαι σε σημείο που θα μπορούσα να δεσμευτώ με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, όταν υπάρχουν αυτά τα προβλήματα. Προσπαθώ να απαντώ με ρεαλισμό με βάση τα δεδομένα που έχουμε. Πράγματι όμως το έργο δεν είναι ολοκληρωμένο. Σας παρουσιάζω ένα κομμάτι του έργου που όμως κινδύνευε να σταματήσει, επειδή δεν υπήρχε η πρόσθετη χρηματοδότηση ύψους 15 εκατ. ευρώ».
Σιδηροδρομικός άξονας
Αναφορά έκανε επίσης ο υπουργός και στα έργα συντήρησης της σιδηροδρομικής γραμμής του Τμήματος Δράμας. Όπως είπε, «τα έργα θα ολοκληρωθούν μέχρι τέλος του 2025. Παράλληλα, εξασφαλίστηκε για πρώτη φορά επιπλέον πρόσθετο κονδύλι ύψους 25 εκατ. ευρώ. Επτά εκατ. ευρώ για το 2024 και 18 εκατ. για το 2025, έτσι ώστε να αντιμετωπίσουμε ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζεται πρωτίστως στη Βόρεια Ελλάδα και αφορά τις ισόπεδες διαβάσεις. Το έργο αυτό θα ολοκληρωθεί σε 15 – 18 μήνες, από τότε που θα βρεθεί ανάδοχος. Τα Τεύχη Δημοπράτησης, εκτιμώνται στο δεύτερο 15νθήμερο του Μαΐου».
Σε ερώτηση του «Π.Τ.» σχετικά με το τι ακριβώς θα γίνει όσον αφορά με τα έργα συντήρησης και ανάταξης του σιδηροδρομικού δικτύου από τη Θεσσαλονίκη μέχρι και τη Δράμα, ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε αναλυτικά σημειώνοντας: «Είχε αναληφθεί μια πρωτοβουλία από την κυβέρνηση τον Ιανουάριο του 2023, για τη χρηματοδότηση πολύ σημαντικών σιδηροδρομικών έργων στη Βόρειο Ελλάδα. Το ένα από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Αλεξανδρούπολη αυτό που τιτλοφορείται Σιδηροδρομική Εγνατία, και το άλλο από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Ορμένιο. Ύψους αντίστοιχα, 1,7 και 1,1 δισ. ευρώ, σύνολο 2,8 δισ. ευρώ. Για διάφορους λόγους, η Ευρώπη ενέκρινε 212 εκατ. ευρώ για Τοξότες – Καρβάλη. Οπότε σε αυτά τα έργα υπήρχε ένα σημαντικό χρηματοδοτικό κενό».
Στη συνέχεια, έκανε αναφορά στη μεγάλη καταστροφή στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλίας που σημαίνει ότι μόνο για αποκατάσταση σιδηροδρομικών έργων σ’ αυτή την περιοχή απαιτούνται 465 εκατ. ευρώ.
Στη συνέχεια τόνισε ιδιαίτερα ότι «στα άμεσα σχέδια μεταξύ άλλων, εκτός χρηματοδότησης από την Ευρώπη – που εδώ στην ευρύτερη περιοχή περιλαμβάνει την αναβάθμιση του δικτύου Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα και του Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο με μονή χάραξη και μονή γραμμή, βάλαμε ως προτεραιότητα να αναβαθμίσουμε το σιδηροδρομικό δίκτυο από Θεσσαλονίκη μέχρι Δράμα».
Στο σημείο αυτό τόνισε ότι, «σήμερα (σ.σ. χθες), παρουσία του συναδέλφου μου βουλευτή, του αντιπεριφερειάρχη Δράμας και των δημάρχων της Δράμας, επικοινωνήσαμε με τη διοίκηση του ΟΣΕ, έτσι ώστε να πληροφορηθούμε και τα χρονοδιαγράμματα μέχρι τέλος του 2025, αλλά και για συγκεκριμένες παρεμβάσεις οι οποίες θα γίνουν: ανάταξης δικτύου και σε ορισμένες περιοχές νέας γραμμής, εκεί όπου υπάρχουν δυσκολίες. Πάντα για το δίκτυο από Θεσσαλονίκη μέχρι Δράμα».
Όπως τόνισε μάλιστα, «η μεγάλη εικόνα είναι από Θεσσαλονίκη μέχρι Δράμα, θα είναι για να πιάνει ταχύτητες που ανταποκρίνονται στα ευρωπαϊκά στάνταρ και αφορούν 3-4 περιοχές καθώς και τις ισόπεδες διαβάσεις».
Συμπληρωματικά σημείωσε ότι αυτές οι παρεμβάσεις θα γίνουν μέχρι τέλος του 2025, λέγοντας ότι «πρέπει να αναβαθμίσουμε το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο και αυτό θα κάνουμε. Με πρώτη προτεραιότητα το Θεσσαλονίκη – Δράμα».