Τεράστιο πρόβλημα με τα ενεργειακά
φυτά στη Βόρεια Ελλάδα και τη Δράμα
► Κινδυνεύει να τιναχθεί στον αέρα η παραγωγή ηλίανθου και η σπορά της ελαιοκράμβης
Του Θανάση Πολυμένη
ΜΕΓΑΛΑ προβλήματα αντιμετωπίζουν οι παραγωγοί ηλίανθου που αυτή την εποχή βρίσκονται στην ολοκλήρωση της συγκομιδής, ενώ ήδη οι καλλιεργητές της ελαιοκράμβης δεν ξέρουν καν αν θα σπείρουν, καθώς έχουν μείνει χωρίς συμβόλαια.
Το μεγάλο πρόβλημα με τα λεγόμενα ενεργειακά φυτά του ηλίανθου και της ελαιοκράμβης, ξεκίνησε από τα μεγάλα διυλιστήρια της χώρας, τα οποία ενώ είχαν ήδη συνάψει συμβόλαια, αρχικά για τον ηλίανθο, αρνούνται να τα τηρήσουν, ενώ ακόμα δεν έχουν προχωρήσει σε συμφωνητικά για την ελαιοκράμβη. Να σημειώσουμε εδώ ότι, ήδη η συγκομιδή του ηλίανθου φτάνει στο τέλος της, ενώ στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, αναμένεται να ξεκινήσει η σπορά της ελαιοκράμβης. Παρ’ όλα αυτά όμως, χωρίς συμφωνητικά, οι παραγωγοί δεν ξέρουν αν τελικά θα σπείρουν ελαιοκράμβη ή όχι.
Και τα δύο ζητήματα ενέχουν τεράστιους κινδύνους να τιναχθούν κυριολεκτικά στον αέρα οι παραγωγές, καθώς και ο ηλίανθος κινδυνεύει να μην απορροφηθεί, ενώ αν δεν υπογραφούν συμβόλαια, δεν θα ξεκινήσει καν η σπορά της ελαιοκράμβης.
Τα δύο αυτά ενεργειακά φυτά, ο ηλίανθος και η ελαιοκράμβη, παραδίδονται στις αντίστοιχες μεταποιητικές επιχειρήσεις, οι οποίες τα μετατρέπουν στο γνωστό μας βιοντίζελ, το οποίο καταλήγει στα μεγάλα διυλιστήρια της χώρας (όπως η Motor Oil για παράδειγμα), το οποίο και προσθέτουν στην τελική παραγωγή βενζίνης και πετρελαίου.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, στην Ελλάδα υπάρχει μια τεράστια παραγωγή 1.200.000 στρεμμάτων ηλίανθου και ελαιοκράμβης, με 41.000 δηλώσεις ΟΣΔΕ. Το μεγαλύτερο μέρος αυτής της παραγωγής, πάνω από το 80% βρίσκεται στη Βόρεια Ελλάδα, μεταξύ των οποίων και στη περιοχή της Δράμας, της Καβάλας και των Σερρών.
Η αβεβαιότητα που επικρατεί αυτή τη στιγμή, δεν βοηθά τους παραγωγούς της ελαιοκράμβης να ετοιμάσουν τα χωράφια τους, καθώς ήδη οι τιμές του ηλίανθου έχουν πέσει αρκετά χαμηλά με κίνδυνο να μην απορροφηθούν από τις μεταποιητιικές επιχειρήσεις βιοντίζελ, καθώς η Motor Oil, αρνείται να τηρήσει όπως φαίνεται τα συμφωνηθέντα.
Ο «Πρωινός Τύπος» μίλησε με παραγωγούς αγρότες αλλά και με επιχειρηματίες βιοντίζελ, οι οποίοι επισημαίνουν την άσχημη κατάσταση που υπάρχει στην αγορά, καθώς πλέον παρατηρείται ήδη μεγάλη καθυστέρηση.
Καπαντζάκης: Η Motor Oil δεν παίρνει το βιοντίζελ
Ο «Πρωινός Τύπος» μίλησε αρχικά με τον πρώην πρόεδρο του Αγροτικού Συλλόγου Ν. Δράμας κ. Τάσο Καπαντζάκη, ο οποίος επισημαίνει αρχικά ότι «τα διυλιστήρια αρνούνται να τηρήσουν πλέον τη συμφωνία τους που είχε οριστεί αρχικά στα 0,37 λεπτά.
Όπως μας εξηγεί, το Υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μιλάει αρχικά με τους μεταποιητές, και ανάλογα από εκεί και πέρα με τις δυνατότητες του καθενός, τους κατανέμεται ένα ποσοστό από το 100% του κράτους. Ανάλογα με το ποσοστό που παίρνει ο καθένας, αυτό μεταφράζεται σε τονάζ. Οπότε, αυτοί οι μεταποιητές, παίρνοντας το προϊόν, με την σύμβαση που έχουν υπογράψει τα 0,37 λεπτά, κανονικά θα έπρεπε να πληρώσουν 0,32 ή 0,34 λεπτά. Αλλιώς χάνουν, μπαίνουν μέσα».
Όπως τονίζει ο κ. Καπαντζάκης, «το αρχικό πρόβλημα για παράδειγμα είναι η Motor Oil, η οποία ήθελε να μειωθεί αυτό το ποσοστό, μιας και αυτό το βιοντίζελ μπαίνει στο ποσοστό στη βενζίνη και το πετρέλαιο. Ήθελε να μειώσει αυτό το ποσοστό και τα κατάφερε γιατί αυτή έχει τη δύναμη».
Λίτος: Πρόβλημα στην αποπληρωμή
Σε επικοινωνία που είχαμε με τον πρόεδρο Αγροτών – Κτηνοτρόφων Δήμου Βισαλτίας κ. Στέργιο Λίτο, ο οποίος μαζί με άλλους επισκέφθηκαν την περασμένη εβδομάδα τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Βορίδη, επισημαίνει με τη σειρά του ότι το πρόβλημα ξεκίνησε από την Motor Oil, η οποία «κάνει διάφορα παιχνίδια και δεν παίρνει το βιοντίζελ από τους μεταποιητές, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος στην αποπληρωμή του ηλιόσπορου και δεν γίνονται συμβόλαια στην ελαιοκράμβη».
Στην ερώτηση γιατί η Motor Oil αρνείται να πάρει τις ποσότητες βιοντίζελ της φετινής παραγωγής μας απάντησε ότι «αυτή έχει το μαχαίρι… Υπάρχουν συμβόλαια, υπάρχουν ποινικές ρήτρες και πρέπει να επέμβει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας ο κ. Χατζηδάκης».
Τέλος, ο κ. Λίτος σημείωσε: «Εμείς ζητάμε από τη Motor Oil να τηρήσει τα συμβόλαια, όπως το κάνουν και οι μεταποιητές βιοντίζελ απέναντι στους αγρότες και να συνεχιστεί η καλλιέργεια από τους αγρότες. Μιλάμε για 1.200.000 στρέμματα, για 41.000 παραγωγούς. Πρόκειται για ένα τζίρο περίπου στα 200 εκατ. ευρώ».
Καραμπουγιούκας: «Θα κατεβούμε στη διασταύρωση του Λευκώνα…»
Ο «Πρωινός Τύπος» μίλησε επίσης με έναν από τους μεγάλους παραγωγούς της περιοχής των Σερρών, τον κ. Αλέξανδρο Καραμπουγιούκα ο οποίος παλαιότερα υπήρξε και δήμαρχος Κορμίστας, ενώ ήταν ένας από τους ανθρώπους που επισκέφθηκαν την περασμένη εβδομάδα τον ΥΠΑΑΤ κ. Βορίδη.
Όπως επισημαίνει «φέτος τα ενεργειακά ηλίανθος και ελαιοκράμβη, δεν θα πάνε καλά στην τιμή, γιατί δεν έχει ζήτηση και άλλα διάφορα. Ψάχνοντας το θέμα, έμαθα ότι θέλουν να περιορίσουν τη διάθεση του βιοντίζελ και δεν θέλουν να πάρουν τα ελληνικά, αλλά ξένα προϊόντα, γιατί είναι φθηνότερα. Το προϊόν θέλει να το εισάγει η Motor Oil και κάποιες άλλες εταιρείες και θέλουν να σταματήσουν με τους Έλληνες αγρότες».
Όπως τονίζει ο κ. Καραμπουγιούκας, «δεν τους ενδιαφέρει ότι 41.000 δηλώσεις ΟΣΔΕ είναι αποκλειστικά για τα ενεργειακά και έχουμε 1.200.000 στρέμματα σε όλη τη χώρα. Τώρα θέλουν αυτοί να τα σταματήσουν για να μπορούν να εισάγουν από έξω. Εμείς αυτή τη στιγμή, δεν ζητάμε από το Υπουργείο ούτε ένα ευρώ από το ταμείο. Εμείς θέλουμε ο κύκλος ο δικός μας όπως γίνεται, να αφήσουν να συνεχίσουμε. Ο κύκλος αυτός είναι ότι, εγώ παίρνω σπόρο, ηλίανθο και ελαιοκράμβη, βγάζω παραγωγή, τη δίνω στα εργοστάσια που παράγουν το βιοντίζελ, αυτοί το πουλάνε στα Ελληνικά Πετρέλαια για να γίνει μίξη, αυτό πωλείται σε όλους εμάς και στη συνέχεια πληρωνόμαστε. Δεν ζητάμε τίποτα από το ελληνικό δημόσιο. Είναι ένας αυτούσιος δικός μας κύκλος, δεν έχουμε καμιά σχέση με ταμεία και άλλα».
Όπως μας εξηγεί ο κ. Καραμπουγιούκας, «έρχεται τώρα ο Βαρδινογιάννης και άλλες εταιρείες και μας λένε να κλείσουμε, να μην καλλιεργούμε και σκέφτονται μόνο τους εαυτούς τους. Αν το πρόβλημα δεν λυθεί, θα κατεβούμε στη διασταύρωση του Λευκώνα, δεν γίνεται διαφορετικά».
Αναφερόμενος στην επίσκεψη στον κ. Βορίδη, σημειώνει ότι «το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ο κ. Χατζηδάκης είναι κάθετος και θέλει να περιοριστεί η παραγωγή, διαφορετικά θα έχουμε εξελίξεις άσχημες σε βάρος των αγροτών. Και αν μη τι άλλο, αν δεν σπείρουμε θα έχουμε πλήρη καταστροφή για τους αγρότες. Και επίσης θα έχουμε κορεσμό σε άλλα προϊόντα, όπως σιτάρι, καλαμπόκι και άλλα».