Σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο για την Παιδεία
Τι αλλάζει τελικά για τα δύο
πανεπιστημιακά Τμήματα της Δράμας
Δασολογίας και Οινολογίας
Ορισμένες από τις αλλαγές που προβλέπονται
Του Θανάση Πολυμένη
ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ βρίσκονται οι διαδικασίες για τις αλλαγές που προτείνονται από το νέο νομοσχέδιο για την Παιδεία, καθώς και οι συνενώσεις που αναμένεται να γίνουν με πανεπιστημιακά ιδρύματα της Δράμας και της Καβάλας.
Ο «Π.Τ.» παρακολουθεί τις εξελίξεις και η συζήτηση στην τοπική κοινωνία της Δράμας είναι ήδη έντονη, με τον καθένα να προσπαθεί να μαντέψει το πώς ακριβώς θα εξελιχθεί αυτή η υπόθεση. Αν δηλαδή η Δράμα θα βγει κερδισμένη ή χαμένη από την όλη υπόθεση.
Μέχρι στιγμής πάντως, τα μοναδικά στοιχεία που έχουν γίνει γνωστά, είναι ότι προβλέπεται η αλλαγή πανεπιστημιακής έδρας των δύο Τμημάτων της Δράμας, από το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος (ΔΙΠΑΕ) στο οποίο βρίσκονται σήμερα, στην έδρα του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης (ΔΠΘ).
Η Δράμα όπως είναι γνωστό, διαθέτει δύο πανεπιστημιακά Τμήματα: Το Τμήμα Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος και το Τμήμα Αγροτικής Βιοτεχνολογίας και Οινολογίας.
Αυτό που έχει γίνει γνωστό μέχρι τώρα, είναι ότι το Αγροτικής Βιοτεχνολογίας και Οινολογίας θα μετονομαστεί σε Αμπελουργίας και Οινολογίας και έτσι θα έχει ακόμα περισσότερη άμεση σχέση με την Οινολογία και βέβαια σε γενικότερο επίπεδο με τα κρασιά που παράγονται στην περιοχή της Δράμας, η οποία διαθέτει μεγάλες και σοβαρές επιχειρήσεις οινοποιίων.
Αναφορικά με το Τμήμα Δασολογίας, σ’ αυτό θα πρέπει να υπάρξει μια αναδιάρθρωση. Μιλώντας με καθηγητές του Τμήματος Δασολογίας της Δράμας, μας λένε ότι η αναδιάρθρωση αυτή σημαίνει ότι το Τμήμα θα πρέπει να αλλάξει ονομασία και ως ένα σημείο ίσως και γνωστικό αντικείμενο. Και αυτό, γιατί το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο, διαθέτει ήδη ένα ίδιο Τμήμα Δασολογίας και Διαχείρισης Περιβάλλοντος το οποίο λειτουργεί στην Ορεστιάδα και άρα δεν θα πρέπει να λειτουργούν ανταγωνιστικά.
Πάντως, κύκλοι των καθηγητών του Τμήματος Δασολογίας της Δράμας, τονίζουν ότι ακόμα δεν υπάρχει κάποια γραπτή πρόταση, δεν έχει ανακοινωθεί ολόκληρο το νομοσχέδιο για να δουν τι ακριβώς προβλέπεται και άρα δεν μπορούν να αναφερθούν σε συγκεκριμένα συμπεράσματα.
Θα πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι, για τα υπόλοιπα Τμήματα της Καβάλας, δεν υπάρχει ζήτημα αλλαγής ονομασίας ή γνωστικού αντικειμένου, ούτε και του Τμήματος Οινολογίας της Δράμας, καθώς δεν υπάρχουν άλλα όμοια ανταγωνιστικά Τμήματα στο ίδιο Πανεπιστήμιο.
Νέα Τμήματα
Σύμφωνα πάντως με όσα έχουν γίνει γνωστά από τα πρώτες δηλώσεις του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη και του υπ. Παιδείας Κ. Πιερρακάκη, προβλέπεται η ίδρυση δύο νέων τμημάτων στο ΔΠΘ, Ψυχολογίας και Εργοθεραπείας στο Διδυμότειχο και την Κομοτηνή. Πράγμα που σημαίνει ότι γίνεται μια ιδιαίτερη προσπάθεια ενίσχυσης των πανεπιστημιακών δομών στην Ορεστιάδα, ώστε να κρατηθεί εκεί ένα μεγάλο μέρος φοιτητών, προφανώς για εθνικούς λόγους.
Στο πλαίσιο των αλλαγών αυτών, θα πρέπει να τονιστεί ότι θα υπάρξει και αναδιάρθρωση της Σχολής Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών.
Σημαντικό είναι να αναφερθεί επίσης, ότι θα γίνει ιδιαίτερη προσπάθεια ώστε να αξιοποιηθούν στο έπακρο και οι υποδομές του δασικού χωριού στην Ελατιά Δράμας, ενώ παράλληλα θα λειτουργήσει εκεί το Διεθνές Κέντρο Περιβαλλοντικής και Αθλητικής Εκπαίδευσης και Έρευνας, πράγμα που σημαίνει σημαντική αναβάθμιση για τη δασική περιοχή της Δράμας και του δάσους της Ελατιάς.
Στόχος όλων αυτών των αλλαγών, με το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης να ενσωματώνει όλα τα παραπάνω Τμήματα που είναι εγκατεστημένα στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης, θα το καταστήσει το τρίτο μεγαλύτερο πανεπιστήμιο της χώρας, καθώς θα αποτελείται πλέον από 30 πανεπιστημιακά Τμήματα.
Τι άλλο προβλέπεται
Γεγονός είναι πάντως ότι μέχρι σήμερα, το νομοσχέδιο δεν έχει δοθεί ακόμα σε διαβούλευση και στη δημοσιότητα γι’ αυτό και όλοι βρίσκονται σε αναμονή.
Σε δηλώσεις του πάντως ο υπ. Παιδείας κ. Πιερρακάκης ανέφερε τα εξής: «Παρουσιάσαμε στο Υπουργικό Συμβούλιο τις επικείμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες του Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για την ενίσχυση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, την ενδυνάμωση του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου λειτουργίας της Ακαδημίας Αθηνών.
Αθροίζοντας τις δυνάμεις των ΕΠΑΛ, των ΙΕΚ και των Εργαστηριακών Κέντρων για την επίτευξη κλίμακας σε τοπικό επίπεδο και προβαίνοντας στον εμπλουτισμό τους με σύγχρονα προγράμματα σπουδών και οδηγών κατάρτισης, επικαιροποιούμε το πλαίσιο λειτουργίας της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης ώστε αυτό να ανταποκρίνεται ακόμα περισσότερο, στις σύγχρονες προκλήσεις.
Αναβαθμίζουμε το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, ιδρύοντας νέα τμήματα σε ειδικότητες υψηλής ζήτησης και εντάσσοντας σε αυτό υφιστάμενα τμήματα που ήδη λειτουργούν στην περιφέρεια. Στο ίδιο πλαίσιο, υλοποιούμε μικρής κλίμακας αλλαγές στον ακαδημαϊκό χάρτη.
Και τέλος, εκσυγχρονίζουμε το πλαίσιο λειτουργίας της Ακαδημίας Αθηνών με στόχο τη διαφάνεια, την ταχύτερη εκλογή νέων μελών, τη δικαιότερη ανάδειξη των συλλογικών της οργάνων και την ενίσχυση της εξωστρέφειάς της».
Για την επαγγελματική εκπαίδευση
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται επίσης στην επαγγελματική εκπαίδευση, για την οποία αναφέρεται ότι, ενισχύεται η συνάρθρωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και της επαγγελματικής κατάρτισης με την ίδρυση Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ), ενώ δημιουργείται μία σύγχρονη ταυτότητα των ΙΕΚ.
Επίσης, διασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία και προάγεται η αποτελεσματική συνεργασία των Εργαστηριακών Κέντρων με τις εκπαιδευτικές δομές που εξυπηρετούν και επεκτείνονται οι καινοτομίες των Πρότυπων ΕΠΑ.Λ. σε όλα τα ΕΠΑ.Λ. της χώρας.
Σχεδιάζονται περιφερειακές δομές τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης σύμφωνα με τις αρχές των «ζωντανών εργαστηρίων», και ενδυναμώνονται τα περιφερειακά Συμβούλια Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας.
Τέλος, ενισχύεται η επέκταση του θεσμού των ΙΕΚ ειδικής αγωγής για τους αποφοίτους των Ενιαίων Ειδικών Επαγγελματικών Γυμνασίων και Λυκείων, των γενικών λυκείων και των επαγγελματικών λυκείων και η) ιδρύονται Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (ΕΣΚ) ειδικής αγωγής για τους αποφοίτους των Εργαστηρίων Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Κατάρτισης.