Μέσω Σύμπραξης Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα
Τι κάνει η Δράμα, την ώρα
που η Ξάνθη προχωράει
το έργο άρδευσης από το Νέστο;
► Όλοι οι αρμόδιοι φορείς της Δράμας οφείλουν να κινητοποιηθούν άμεσα…
► Ένα σύντομο ιστορικό για το τι είχε γίνει μέχρι πριν μερικά χρόνια!
Του Θανάση Πολυμένη
ΠΡΟ ΗΜΕΡΩΝ, μετά από πρωτοβουλία του κυβερνητικού βουλευτή κ. Δημήτρη Κυριαζίδη, υπήρξε μια σύσκεψη στην αίθουσα της Π.Ε. Δράμας. Στόχος, να αναθερμανθεί το ζήτημα της μελέτης και κατασκευής του Φράγματος Τεμένους στην περιοχή του Παρανεστίου, με στόχο την άρδευση του κάμπου της Δράμας, μέχρι και 40.000 στρέμματα. (Πλήρες ρεπορτάζ στο χθεσινό φύλο του «Π.Τ.» 24 Σεπτεμβρίου 2024).
Πρόκειται για ένα έργο, το οποίο υποτίθεται ότι ήταν συνέχεια της ολοκλήρωσης του Φράγματος Θησαυρού και της Πλατανόβρυσης, το οποίο όμως ποτέ δεν συνεχίστηκε. Η ευθύνη της κατασκευής ήταν στη ΔΕΗ, η οποία όλα αυτά τα χρόνια, ποτέ δεν προχώρησε σ’ αυτό, προφανώς για πολλούς λόγους και κυρίως ίσως οικονομικούς.
Φυσικά, όλα αυτά τα χρόνια, εδώ και πάνω από 35 χρόνια, η ίδια η Δράμα, ως Νομός, δεν έκανε τίποτα απολύτως ώστε να προωθηθεί το έργο αυτό και να ξεκινήσει η κατασκευή του. Σήμερα περισσότερο παρά ποτέ, το συγκεκριμένο έργο αποτελεί το πλέον απαραίτητο, ώστε να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της άρδευσης 40.000 στρεμμάτων στον κάμπο της Δράμας.
Είναι ένα έργο, το οποίο η Δράμα θα πρέπει να εκμεταλλευτεί μέχρι και την τελευταία σταγόνα του. Αξίζει να σημειωθεί ότι, η Ξάνθη έχει ήδη προχωρήσει σε ανάλογες κινήσεις και πλέον, με επίσημο δελτίο Τύπου από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στις 23 Σεπτεμβρίου, ανακοίνωσε ήδη τη «δεσμευτική προσφορά για την κατασκευή του έργου: Μεταφορά νερού από τον ποταμό Νέστο στην πεδιάδα της Ξάνθης για αρδευτικούς σκοπούς». Το έργο για την Ξάνθη, έχει αποφασιστεί να γίνει μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και αγγίζει τα 220.5000 ευρώ.
Το έργο της Ξάνθης εντάσσεται στο πρόγραμμα «Ύδωρ 2.0» και πλέον το ανακοίνωσαν επίσημα ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Κώστας Τσιάρας, ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης, ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Διονύσης Σταμενίτης και ο Γ.Γ. Ενωσιακών Πόρων και Υποδομών Δημήτρης Παπαγιαννίδης. Ο τελευταίος μάλιστα είχε έρθει στη Δράμα τον περασμένο Μάιο και έμεινε έκπληκτος με την κατάσταση που αντίκρισε (από αρνητική πλευρά).
Αξίζει να σημειωθεί ότι, ήδη η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ κατέθεσε δεσμευτική προσφορά μέσω ΕΣΗΔΗΣ για το συγκεκριμένο έργο, που έχει προϋπολογισμό 169.500.000 ευρώ, με παράλληλη χρηματοδότηση 51.000.000 ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, ήτοι συνολικά 220.500.000 ευρώ.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΥΠΑΑΤ, «είναι το δεύτερο κατά σειρά έργο ΣΔΙΤ, και το μεγαλύτερο του προγράμματος ΥΔΩΡ 2.0 που δημοπρατείται. Αφορά την υλοποίηση όλων των απαιτούμενων μελετών, την κατασκευή, χρηματοδότηση, συντήρηση και λειτουργία έργων απόληψης νερού από τον ποταμό Νέστο (φράγμα Τοξοτών) και διάθεσής του στην Ανατολική πεδιάδα Ξάνθης για την εξυπηρέτηση των αρδευτικών αναγκών περίπου 56.000 στρεμμάτων, σε περιοχή που παρουσιάζει τα σοβαρότερα προβλήματα υφαλμύρωσης στην Ελλάδα».
Πού βρίσκεται η Δράμα σήμερα;
Όσον αφορά το έργου κατασκευής του Φράγματος Τεμένους, η Δράμα βρίσκεται ακριβώς στο πουθενά, αν και υπήρξαν παλαιότερα ορισμένες ερωτήσεις στη Βουλή από τον βουλευτή Δράμας κ. Κυριαζίδη το 2012, το 2014 και το 2016.
Χαρακτηριστικά όμως στην απάντηση που δίνει η ΔΕΗ για το συγκεκριμένο ζήτημα προς τον βουλευτή στις 9 Φεβρουαρίου 2016 μέσω του τότε υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Παναγιώτη Σκουρλέτη, αναφέρει τα εξής: [Σε ό,τι αφορά στο ΥΗΕ Τεμένους έχει ζητηθεί από την αρμόδια υπηρεσία (Περιφερειακή Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας Μακεδονίας – Θράκης) η παραχώρηση χρήσης εποικιστικών εκτάσεων, που δεν χαρακτηρίζονται ως δάση ή δασικές εκτάσεις, προκειμένου να προχωρήσει η διαδικασία για την κατασκευή του έργου, σύμφωνα με το επενδυτικό της πρόγραμμα.]
Στις αρχές Απριλίου του 2018, ο «Π.Τ.» δημοσιεύει σχετικό ρεπορτάζ με κεντρικό τίτλο: [Θετική γνωμοδότηση από το Περιφερειακό Συμβούλιο ΑΜΘ. – Παραχώρηση γεωργικών εκτάσεων στη ΔΕΗ για κατασκευή του Φράγματος στην περιοχή του Τεμένους.]
Στους υπότιτλους αναφέρονται τα εξής: [Εκτάσεις στην περιοχή Παρανεστίου στο αγρόκτημα Πολυσύκου, Θόλου και Ξάγναντου], και ακόμα ότι [Η Κτηματική Υπηρεσία έχει μπλοκάρει το έργο καθώς ο ποταμός Νέστος είναι πλεύσιμος.]
Η απόφαση αυτή μάλιστα είχε περάσει «κατά πλειοψηφία» και την εισήγηση είχε κάνει ο τότε θεματικός αντιπεριφερειάρχης κ. Χρ. Γεωργιτσόπουλος, ο οποίος μάλιστα είχε τονίσει μεταξύ άλλων, ότι την παραχώρηση είχε αιτηθεί η ΔΕΗ ΑΕ. Μάλιστα, η Υπηρεσία διαβεβαίωνε ότι το κτηματικό καθεστώς ανήκει στο Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και ότι τα ακίνητα αυτά έχουν χαρακτηριστεί ως μη δασικά, έπειτα από πράξη χαρακτηρισμού του Δασαρχείου Δράμας.
Σε τοποθέτησή του, ο τότε αντιπεριφερειάρχης Δράμας κ. Αργ. Πατακάκης, είχε αναφερθεί σε ένα σημαντικό πρόβλημα που υπήρχε: «Η όλη διαχείριση και ολοκλήρωση της διαδικασίας έγινε με την Κτηματική Υπηρεσία, η οποία έχει γνωμοδοτήσει ότι ο ποταμός Νέστος και ιδιαίτερα στην περιοχή Τεμένους όπου θα γίνει το φράγμα, έχει χαρακτηριστεί ως πλεύσιμος και υπάρχει εμπλοκή μ’ αυτό».
Όπως εξήγησε μάλιστα, έχει ζητηθεί από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και από το Υπουργείο Οικονομικών που εποπτεύει την Κτηματική Υπηρεσία να το ξεμπλοκάρουν, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει κάτι» (σ.σ. τέλη Μαρτίου με αρχές Απριλίου 2018).
Ο κ. Πατακάκης ζήτησε την παρέμβαση του περιφερειάρχη ΑΜΘ κ. Μέτιου, «για να μπορέσει ένα έργο τόσο σημαντικό, εθνικής και στρατηγικής σημασίας και ενεργειακά αλλά και ως προς την άρδευση της περιοχής, να ολοκληρωθεί. Εδώ και πέντε χρόνια περιμένουμε αυτή τη διαδικασία, η οποία δεν έχει ολοκληρωθεί». (σ.σ. 2018).
Η Δράμα οφείλει να κινητοποιηθεί
Σήμερα, η Δράμα, οφείλει να κινητοποιηθεί από κάθε άποψη. Δεν μπορεί – και δεν έχει το δικαίωμα – να περιμένει να κάνουν κάτι από μόνα τους τα αρμόδια Υπουργεία. Θα πρέπει να υπάρξει μια σύμπραξη – όπως είχε τονίσει στον «Π.Τ.» και ο καθηγητής Υδραυλικής Μηχανικής κ. Ιωάννης Σούλης – των ενδιαφερόμενων Δήμων Παρανεστίου, Δοξάτου και Δράμας και μαζί με την Περιφερειακή Ενότητα Δράμας και την Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας – Θράκης και φυσικά τους βουλευτές του Νομού, και να κινηθούν ώστε να προωθηθεί το θέμα αυτό.
Όπως δήλωνε χθες στον «Π.Τ.» ο κ. Ι. Σούλης, το έργο μπορεί να γίνει μέσω ΣΔΙΤ, και αυτό φαίνεται ήδη στην περίπτωση της Ξάνθης! Ίδωμεν… οι Δραμινοί περιμένουν τις ενέργειες των αρμοδίων και ενδιαφερομένων!