Home > Πρώτο Θέμα > Τι πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι κατά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού ► Μιλάει στον «Π.Τ.» ο πρόεδρος των Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης Δράμας Γ. Γαζάνης

Τι πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι κατά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού ► Μιλάει στον «Π.Τ.» ο πρόεδρος των Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης Δράμας Γ. Γαζάνης

Μέχρι τις 18 Ιουλίου η συμπλήρωση των μηχανογραφικών

Τι πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι

κατά τη συμπλήρωση

του μηχανογραφικού

► Μιλάει στον «Π.Τ.» ο πρόεδρος των Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης Δράμας Γ. Γαζάνης

► Τα σχολεία και τα φροντιστήρια είναι στη διάθεση των υποψηφίων για βοήθεια και διευκρινίσεις

 

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

Η ΜΕΓΑΛΗ στιγμή πλέον ξεκίνησε από χθες, καθώς άνοιξε η ηλεκτρονική πλατφόρμα για την συμπλήρωση των μηχανογραφικών. Πρόκειται για τη σημαντικότερη στιγμή μετά τις πανελλαδικές εξετάσεις, όπου οι υποψήφιοι και υποψήφιες θα πρέπει να προσέξουν ιδιαίτερα, ώστε να εισαχθούν στις επιθυμητές σχολές, αλλά και ακόμα να μην μείνουν και χωρίς σχολή από ένα λάθος, ασχέτως αν έχουν τα απαιτούμενα μόρια.

Όπως είναι γνωστό, οι δηλώσεις για τα μηχανογραφικά άνοιξαν από χθες Τρίτη 9 Ιουλίου και θα ολοκληρωθούν τα μεσάνυχτα της Πέμπτης 18 Ιουλίου. Μέσα σ’ αυτό το διάστημα, οι ενδιαφερόμενοι και οι οικογένειές τους, θα πρέπει να προσέξουν ιδιαίτερα όλες τις λεπτομέρειες.

Στο πλαίσιο αυτό και μιλώντας στον «Π.Τ.» ο πρόεδρος των Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης Ν. Δράμας κ. Γιάννης Γαζάνης, επισημαίνει αρχικά ότι είναι σημαντικό να τονιστεί ότι, «τα παιδιά δεν πρέπει να κάνουν μόνα τους τα μηχανογραφικά. Τα σχολεία τους είναι ανοικτά, οπότε μπορούν εκεί να αναζητήσουν οποιαδήποτε βοήθεια και διευκρινίσεις, όπως και όλα τα Φροντιστήρια Μέσης Εκπαίδευσης, ασχέτως αν ήταν μαθητές μας ή όχι και είμαστε ανοικτά για να βοηθήσουμε σε κάθε περίπτωση».

Επίσης, ένα άλλο χαρακτηριστικό σημείο, είναι ότι ένα μεγάλο ποσοστό παρατάνε τις σχολές στα μισά, γιατί στην πορεία διαπιστώνουν ότι δεν τους αρέσει. «Αυτό σημαίνει χάσιμο χρόνου και χρήματος και το λάθος αυτό γίνεται αυτή τη στιγμή, στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού. Αυτό το αποτέλεσμα που θα παρατήσει ένα παιδί τη σχολή του σε ένα ή δύο χρόνια από τώρα, πληρώνει το λάθος που θα κάνει αυτή τη στιγμή. Είναι καλό να το κατανοήσουμε αυτό» σημειώνει ο κ. Γαζάνης.

Ελάχιστη βάση εισαγωγής

Πριν απ’ όλα, ο κ. Γαζάνης διευκρινίζει ότι «είναι σημαντικό να καταλάβουν τα παιδιά, ότι είναι άλλο η ελάχιστη βάση εισαγωγής και άλλο η βάση της σχολής. Η ελάχιστη βάση είναι κάτι σαν προκριματικός. Σου δίνει τη δυνατότητα να δηλώσεις τη σχολή που την εμφανίζει στο μηχανογραφικό σου. Από εκεί και πέρα δεν σημαίνει ότι θα την πιάσεις. Μετά πρέπει να περάσεις αφού δηλώσουν όλοι που θέλουν την ίδια σχολή, τότε θα πρέπει να είσαι μέσα στους 80, 100, 200 όσους παίρνει η σχολή με τα ψηλότερα μόρια για να μπεις σ’ αυτήν».

Διευκρινίζει ακόμα, ότι, «για να δηλώσουν μια σχολή, πρέπει να έχουν περάσει την ελάχιστη βάση της σχολής. Κάποια παιδιά κάνουν το λάθος και συγκρίνουν τα μόρια που έχουν βγάλει με τη βάση της σχολής και όχι με την ελάχιστη βάση εισαγωγής. Βλέπουν για παράδειγμα την περσινή βάση, έχουν λόγου χάρη 17.000 μόρια, η περσινή βάση είναι 16.500 και άρα θεωρεί ότι περνάει. Μπορεί όμως να μην μπορεί να τη δηλώσει, γιατί η ελάχιστη βάση εισαγωγής μπορεί να είναι πάνω από 17.000 μόρια. Γι’ αυτό και τα παιδιά μπορούν να δηλώσουν μόνο τις σχολές που είναι διαθέσιμες στο δικό τους μηχανογραφικό. Με το που θα βάλει τα στοιχεία του, του βγάζει ανάλογα με τα μόρια που έχει ποιες σχολές μπορεί να δηλώσει από το πεδίο του».

Η σειρά και οι παράμετροι

Ερωτώμενος για το ποια σειρά θα έχουν οι σχολές που θέλουν να δηλώσουν, ο ίδιος σημειώνει ότι «ο μαθητής θα πρέπει αρχικά να βάλει σε μια πρόχειρη σειρά τις επιλογές που έχει και να μην πατήσει οριστικοποίηση αλλά προσωρινή αποθήκευση».

Και όπως εξηγεί, «εδώ υπάρχουν πάρα πολλοί παράμετροι. Για παράδειγμα, έρχονται πολλά παιδιά και μας λένε ότι ενδιαφέρονται για μια σχολή και θέλουν να δηλώσουν μόνο αυτή και να το οριστικοποιήσουν τώρα. Είναι το μεγαλύτερο λάθος γιατί μπορεί να γίνει μια ανατροπή, να ανέβουν τα μόρια από την σχολή που περιμένει και να μείνει τελικά χωρίς σχολή.

Σίγουρα πρέπει να βάλει αρκετές σχολές για να έχει μαξιλαράκια ασφαλείας. Εννοείται ότι μπορεί να βάλει και σχολές που είναι πιο πάνω από τα μόριά του αν πιάνει την ελάχιστη βάση. Εκεί, δεν παίζει ρόλο η σειρά. Αν παράδειγμα βρίσκεται 3.000 μόρια παραπάνω δεν παίζει τόσο ρόλο η σειρά. Κοντά στα μόριά του όμως, η σειρά παίζει πολύ σημαντικό ρόλο».

Αυτό που τονίζει ιδιαίτερα, είναι «με ποια σειρά θα τα βάλει, αυτό είναι ένα ζήτημα. Στην ελληνική οικογένεια παίζουν ρόλο πολλοί παράγοντες. Είναι το τι θέλει το παιδί, είναι η οικονομική δυνατότητα των γονιών, που αναγκαστικά το παιδί θα φύγει μακριά και πόσο μακριά μπορεί να φύγει ή αν η οικογένεια δεν  μπορεί να υποστηρίξει σπουδές και θέλει να μπει σε Σώματα Ασφαλείας.

Από εκεί και πέρα, πιστεύω ότι για να γίνει σωστά αυτή η συμπλήρωση, θα πρέπει πρώτα να γίνει μια καλή κουβέντα μεταξύ των μελών της οικογένειας, του παιδιού με τους γονείς, μια σοβαρή τοποθέτηση του καθενός πάνω στο θέμα.

Και αυτό γιατί, όταν το μηχανογραφικό οριστικοποιηθεί, αυτό δεν αλλάζει. Αν ένα παιδί πάει σε λάθος σχολή, μετά έχει δύο δυνατότητες. Η μία είναι να περιμείνει ένα χρόνο και να κάνει καινούριο μηχανογραφικό με το 10% με τα ίδια μόρια να αλλάξει σχολή και η δεύτερη είναι να ξαναδώσει πανελλήνιες».

Καλό ψάξιμο των σχολών

Χαρακτηριστικά εξηγεί ο ίδιος, ότι «οι μαθητές θα πρέπει να κάνουν ένα καλό ψάξιμο των σχολών. Υπάρχουν κάποιες σχολές σε κάθε πεδίο που είναι σχολές βιτρίνα. Στο πρώτο πεδίο είναι η Νομική και η Ψυχολογία, τα Πολυτεχνεία στο δεύτερο πεδίο, Ιατρικές στο τρίτο πεδίο και Οικονομικά και Πληροφορική στο τέταρτο.

Είναι πολύ σημαντικό ένας μαθητής να εμβαθύνει σε κάθε σχολή. Να δει τι προοπτικές υπάρχουν. Σχολές δεν είναι μόνο τίτλοι και πόλεις και τα παιδιά δίνουν πολύ μεγάλη σημασία σε ποια πόλη θα πάνε. Νομίζω ότι είναι προτιμότερο να σπουδάσει κάποιος αυτό που θέλει ακόμα και στο Διδυμότειχο παρά να βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη. Αυτή λογικά πρέπει να είναι η ορθή επιλογή.

Επίσης θα πρέπει να δουν τις αντιστοιχίες των τμημάτων σε περίπτωση που έχουν πιθανότητα μετεγγραφής. Υπάρχουν σχολές που οι τίτλοι τους είναι παρόμοιοι, αλλά τα μαθήματα δεν είναι ίδια, τα δικαιώματα δεν είναι ίδια. Με αποτέλεσμα να μην μπορεί το παιδί να κάνει την μετεγγραφή. Και σ’ αυτό το κομμάτι, η ενημέρωση που έχουν τα παιδιά είναι ελλιπής».

Συνεχίζοντας στο θέμα αυτό ο κ. Γαζάνης, σημειώνει ότι «υπάρχει μεγάλη πληροφόρηση. Το θέμα είναι το παιδί να αφιερώσει χρόνο, να βγάλει από το μυαλό του κάποια στερεότυπα που έχει για τις σχολές, ότι, ή πιάνω αυτή, ειδάλλως απέτυχα και να μπορεί να εμβαθύνει. Εμείς στα Φροντιστήρια για παράδειγμα διαθέτουμε τα πάντα στα παιδιά, να ψάξουν για κάθε σχολή, για κάθε πόλη, να δουν τα μαθήματα ανά εξάμηνο. Για παράδειγμα, αν σε κάποιους δεν αρέσει η Φυσική, να μην διαλέξει σχολή που κάθε εξάμηνο έχει εξεταζόμενο μάθημα τη Φυσική. Όλα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη.

Η σειρά στις πόλεις

Στην ερώτηση για το ποια είναι η διαφορά σε σχολές με το ίδιο αντικείμενο σε άλλες πόλεις και πώς μπορεί να τις δηλώσει κάποιος, ο κ. Γαζάνης εξηγεί ότι, «ισχύει η σειρά με τις οποίες θα δηλώσει τις πόλεις. Αν για παράδειγμα βάλει πρώτα τη Θεσσαλονίκη και μετά την Πάτρα, τότε θα περάσει στη Θεσσαλονίκη και η Πάτρα θα είναι σαν να μη δηλώθηκε ποτέ. Απλά βάζει την Πάτρα ως μαξιλαράκι, γιατί έχει χαμηλότερα μόρια από τη Θεσσαλονίκη».

Διευκρινίζει επίσης, ότι «είναι σημαντικό επίσης να ξέρουν τα παιδιά τα πάντα για τις μετεγγραφές και αν μπορούν να τις κάνουν. Η αντίστοιχη με τις σχολές και ποια κριτήρια πρέπει να έχει μια οικογένεια για να μπορεί να κάνει μετεγγραφή».

Οριστικοποίηση και προσοχή στη διαχείριση

Άλλα σημεία στα οποία πρέπει να προσέξει, είναι η οριστικοποίηση. «Αυτή, είναι καλό να γίνει στο τέλος της προθεσμίας. Πολλές φορές συμβαίνει, ένα παιδί στη διάρκεια αυτών των 10 ημερών που μεσολαβούν μέχρι την οριστικοποίηση, να αλλάξει γνώμη. Αν πατήσει το κουμπί και μετά, την επόμενη μέρα μπορεί να πάει στο σχολείο και να ζητήσει να το αλλάξει, αλλά μόνο την επόμενη μέρα. Μετά όμως από εκεί και πέρα δεν μπορεί να αλλάξει κάτι».

Αυτό που επισημαίνει στο σημείο αυτό ο κ. Γαζάνης, είναι ότι «χρειάζεται πάρα πολύ προσοχή το πώς θα διαχειριστεί ένα παιδί τα μόριά τους. Αυτή η στιγμή η συμπλήρωση του μηχανογραφικού είναι πιο σημαντική από την ίδια την εξέταση ακόμα. Γι’ αυτό και τα παιδιά πρέπει να δείξουν πολύ μεγάλη σοβαρότητα και να αγκαλιάσουν τα μόριά τους.  Πολλές φορές, επειδή περιμένουν παραπάνω, βγάζουν μια δυσαρέσκεια είτε απέναντι στην οικογένεια, είτε απέναντι στον εαυτό τους για τα μόρια που έβγαλαν λες και είναι κάποιου άλλου. Είναι σημαντικό να καταλάβουν ότι χθες δεν τα είχαν. Και το πώς θα τοποθετήσουν τις επιλογές τους στο μηχανογραφικό, έχει να κάνει με το πού θα βρίσκονται από τον Οκτώβριο και μετά.

Αυτό απαιτεί υπευθυνότητα και σοβαρότητα από τα ίδια τα παιδιά και ορισμένες φορές, η συμπλήρωση του μηχανογραφικού, είναι ένα θέμα που προκαλεί προστριβές μέσα στην οικογένεια και λόγω της εφηβείας των παιδιών, άλλοτε εξαιτίας της παρεμβατικότητας των γονιών. Είναι πάντως μια απόφαση που πρέπει να παρθεί συλλογικά. Και μπορεί να είναι το παιδί που θα σπουδάσει, όμως ο γονιός είναι εκείνος που θα πληρώνει για πέντε έξι χρόνια οπότε το παιδί θα πρέπει να γνωρίζει τις οικονομικές δυνατότητες της οικογένειας».