Το έθιμο της Μπάμπως
από τον Λαογραφικό
Σύλλογο Θρακιωτών Νεροφράκτη
Τη δεύτερη μέρα των Χριστουγέννων
Το θρακιώτικο έθιμο της Μπάμπως πρόκειται να αναβιώσει ο Λαογραφικό Σύλλογος Θρακιωτών Νεροφράκτη τη δεύτερη ημέρα των Χριστουγέννων στον προαύλιο χώρο του πρώην δημοτικού σχολείου. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο σύλλογος, «Μετά από 2 χρόνια αναγκαστικής αποχής επιστροφή στην καθιερωμένη πλέον Γιορτή της Μπάμπως την 2η μέρα των Χριστουγέννων στον προαύλιο χώρο του πρώην δημοτικού σχολείου».
Μουσική, χορός και γεύσεις από την Θράκη! Τα μέλη του συλλόγου θα ετοιμάσουν και θα προσφέρουν σε όλο τον κόσμο το παραδοσιακό θρακιώτικο φαγητό που δεν λείπει από κανένα τραπέζι την ημέρα των Χριστουγέννων, την Μπάμπω. Τα τμήματα του συλλόγου παιδιών και ενηλίκων θα παρουσιάσουν χορούς από την περιοχή του Έβρου.
Η Μπάμπω είναι Θρακιώτικη παραδοσιακή συνταγή, μαγειρεύεται σε όλη τη Θράκη και είναι συμπλήρωμα του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού.
Το έθιμο της Μπάμπως
Παραμονή των Χριστουγέννων σε όλα τα χωριά της Θράκης ξεκινούσε το σφάξιμο των γουρουνιών, καθώς τότε ήταν που έληγε η σαραντάμερη νηστεία των Χριστουγέννων και οι οικογένειες μπορούσαν να καταναλώσουν και πάλι κρέας. Το σφάξιμο των γουρουνιών ήταν παλιό έθιμο, κατάλοιπο κάποιας ειδωλολατρικής λατρείας. Οι Ρωμαίοι στις 17-25 Δεκεμβρίου, θυσιάζανε χοίρους στον Κρόνο και στη Δήμητρα, για να δώσει η γη καλούς και πλούσιους καρπούς.
Από το γουρούνι που σφάζονταν δεν πετιόταν τίποτα. Τα “καλά” κομμάτια κρέατος αλατίζονταν και διατηρούνταν για αργότερα, ενώ από τα εντόσθια και συκώτια του χοίρου, κομμάτια δηλαδή που έπρεπε να καταναλωθούν άμεσα, οι νοικοκυρές έφτιαχναν αυτό το μοναδικό έδεσμα, τη Μπάμπω, που είναι το έντερο του γουρουνιού γεμιστό με κρέας, ρύζι και μπαχαρικά.
Στο παρελθόν ψηνόταν καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας σε σιγανή φωτιά για να είναι έτοιμο όταν θα γύριζε η οικογένεια από την εκκλησία. Γι’ αυτό η Μπάμπω έχει καθιερωθεί ως ένας παραδοσιακός μεζές για το πρωί των Χριστουγέννων. “Μπάμπω“ σημαίνει “γιαγιά” ή “μαμή”, κάποιο πρόσωπο δηλαδή με μεγάλο κύρος στη κοινωνία.