Home > Πρώτο Θέμα > Το πρώτο δικαστήριο στην Κομοτηνή για τις απαλλοτριώσεις ιδιωτικών εκτάσεων του οδικού άξονα Καβάλας-Δράμας Καμία ενημέρωση από το Υπ. Υποδομών και Εγνατία Οδό ΑΕ για τον άξονα Δράμα – Αμφίπολη

Το πρώτο δικαστήριο στην Κομοτηνή για τις απαλλοτριώσεις ιδιωτικών εκτάσεων του οδικού άξονα Καβάλας-Δράμας Καμία ενημέρωση από το Υπ. Υποδομών και Εγνατία Οδό ΑΕ για τον άξονα Δράμα – Αμφίπολη

Το πρώτο δικαστήριο στην Κομοτηνή

 για τις απαλλοτριώσεις ιδιωτικών εκτάσεων

του οδικού άξονα Καβάλας-Δράμας

Καμία ενημέρωση από το Υπ. Υποδομών και Εγνατία Οδό ΑΕ για τον άξονα Δράμα – Αμφίπολη

 

 

Του Θανάση Πολυμένη

ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ βρίσκονται οι εργασίες του νέου οδικού άξονα Καβάλας – Δράμας, οι εργασίες του οποίου είχαν ξεκινήσει στις αρχές του περασμένου Μαΐου.

Όπως είναι γνωστό, πρόκειται για έναν κλειστό αυτοκινητόδρομο, ο οποίος θα έχει συνολικά τέσσερις εξόδους, στο Σταυρό Αμυδαλεώνα Καβάλας, στην περιοχή των Φιλίππων, στην περιοχή του Αγίου Αθανασίου και στην περιοχή του κυκλικού κόμβου στην ανατολική πλευρά της Δράμας, όπου θα συνδέεται με το νότιο περιφερειακό δρόμο της πόλης της Δράμας.

Ο οδικός άξονας Δράμας – Καβάλας, είναι μια από τις δύο καθέτους με τις οποίες η Δράμα θα συνδεθεί με την Εγνατία Οδό από την πλευρά της Καβάλας, καθώς και το Τελωνείο Εξοχής. Ο κάθετος άξονας Δράμας – Καβάλας, είναι τμήμα του μεγάλου Διευρωπαϊκού Άξονα Ε-61, ο οποίος θα περνάει από τη Ν. Μπάφρα και με κατεύθυνση προς Σέρρες, θα συνδέεται με τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα. Όλα αυτά βέβαια σε χρόνο άγνωστο σήμερα.

Το πρώτο δικαστήριο των απαλλοτριώσεων

Ένα από τα βασικά ζητήματα για την κατασκευή του δρόμου Καβάλας – Δράμας, είναι το ζήτημα των απαλλοτριώσεων σε ιδιωτικές εκτάσεις, προκειμένου το έργο να μπορέσει να προχωρήσει.

Αυτή την ώρα η ανάδοχος εταιρεία εργάζεται επί εκτάσεων του δημοσίου, χωρίς να σταματήσει καθόλου. Σε ρεπορτάζ που είχαμε δημοσιεύσει σε προηγούμενα δημοσιεύματα και συγκεκριμένα τον Ιούλιο του 2023, είχαμε αναφερθεί στο ζήτημα αυτό, λέγοντας ότι το φθινόπωρο θα έπρεπε να έχουν κατατεθεί οι αγωγές των αποζημιώσεων από το Υπ. Υποδομών και Μεταφορών, προκειμένου το ζήτημα αυτό να προχωρήσει.

Έτσι λοιπόν, στο πλαίσιο αυτό, το Υπ. Υποδομών τις έχει καταθέσει πλέον όλες μαζί και την Παρασκευή 10 Νοεμβρίου, είχαμε το πρώτο δικαστήριο που έγινε στην Κομοτηνή. Από αυτή την υπόθεση, οι αποφάσεις αναμένεται να ανακοινωθούν τον Ιανουάριο και έτσι να προχωρήσει το έργο.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, με σχετική νομοθεσία που υπάρχει, η απαλλοτρίωση ιδιωτικών εκτάσεων (χωράφια, καλλιέργειες κάθε είδους, αγροικίες κτλ.) είναι πλέον  υποχρεωτικές και οι ιδιοκτήτες τους αποζημιώνονται ανάλογα με την αξία που έχουν χωράφια, καλλιέργειες και κτήματα.

Η αποζημίωση από τις απαλλοτριώσεις δεν είναι κάποιο συγκεκριμένο ποσό, καθώς αφορά σε πολλά ζητήματα. Αρχικά εξαρτάται από την καλλιέργεια που υπάρχει, αν είναι μονοετής ή δέντρα, αν υπάρχει κτίσμα ή φωτοβολταϊκό και απαλλοτριώνεται, αν το κομμάτι που αφήνει είναι άρτιο και οικοδομήσιμο παίρνει μεγαλύτερη αξία από ένα μικρό κομμάτι και άλλα πολλά.

Μετά από τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης, σε πρώτη φάση οι ιδιοκτήτες αποζημιώνονται με το 40%-50% της αξίας της γης τους και το υπόλοιπο μπορεί να το πάρουν ακόμα και μερικά χρόνια αργότερα. Με την προκαταβολή όμως που δίνει το κράτος για να ξεκινήσει το έργο, ο εργολάβος μπορεί να προχωρήσει στο έργο.

Τρία τμήματα

Θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι, τα άλλα δύο τμήματα του ίδιου οδικού άξονα, είναι από Κρηνίδες προς Άγιο Αθανάσιο και από Άγιο Αθανάσιο προς τη Δράμα.

Οι μελέτες όλων των τμημάτων έχουν ολοκληρωθεί, ενώ όπως είναι γνωστό, τα χρήματα είναι ήδη δεσμευμένα από την Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας – Θράκης, η οποία και χρηματοδοτεί πλήρως όλο το έργο.

Από εκεί, αρμοδιότητα για τη δημοπράτηση των επόμενων δύο τμημάτων, έχει η Εγνατία Οδός ΑΕ και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Καμιά ενημέρωση για Δράμα – Αμφίπολη

Αναφορικά με το ζήτημα του οδικού άξονα Δράμας – Αμφίπολης, πρόσφατα η κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο, έχουν ενημερώσει ότι βρισκόμαστε στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για την ανάδειξη του αναδόχου  και υποθετικά μέχρι τέλος του 2023, θα έχει ολοκληρωθεί το στάδιο αυτό.

Παρ’ όλα αυτά, θα πρέπει να ομολογήσουμε ότι οι όλες διαδικασίες έχουν καθυστερήσει απίστευτα πολύ, ενώ άλλα έργα που έχουν ξεκινήσει πολύ αργότερα από αυτό, έχουν ήδη προχωρήσει πολύ πιο μπροστά και μάλιστα από τις ίδιες αρμόδιες υπηρεσίες (Εγνατία Οδό ΑΕ και Υπ. Υποδομών και Μεταφορών).

Δυστυχώς δεν υπάρχει καμιά απολύτως ενημέρωση γύρω από το ζήτημα, ενώ παρ’ όλες τις ερωτήσεις που έχουν  κατατεθεί και στη Βουλή, ούτε και εκεί έχουν δοθεί σαφείς εξηγήσεις.

Το θέμα είναι, από την ώρα που θα υπάρξει ανακήρυξη του τελικού αναδόχου, στη συνέχεια το έργο μπορεί να συμβασιοποιηθεί, να πέσουν δηλαδή οι υπογραφές και η ανάδοχος εταιρεία να στήσει το εργοτάξιο.

Συνήθως, η διαδικασία κρατάει περίπου δύο μήνες, ενώ στην περίπτωση αυτή η διαδικασία έχει καθυστερήσει σχεδόν ένα χρόνο. Ας ελπίσουμε ότι μέχρι τέλος του χρόνου θα έχουμε νεότερα.