Ανύπαρκτη η σηματοδότηση της διαδρομής Στρυμόνα – Δράμα
Το σαθρό σιδηροδρομικό δίκτυο
στην περιοχή της Δράμας και
η μηδενική συντήρησή του
Η παμπάλαια γραμμή Δράμας – Ξάνθης απ’ όπου περνάνε μόνο εμπορικά τρένα με ιδιαίτερα χαμηλές ταχύτητες και η ανάταξη που ποτέ δεν έγινε!
Του Θανάση Πολυμένη
ΑΝ ΚΑΙ με το ζήτημα του σιδηροδρομικού δικτύου στην περιοχή της Δράμας, ο «Πρωινός Τύπος» δεν έχει σταματήσει ποτέ να ασχολείται, εντούτοις, το τρομερό και τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, αναδεικνύει με τον χειρότερο τρόπο για πολλοστή φορά, τα μεγάλα προβλήματα.
Για την Ελλάδα, το σιδηροδρομικό δίκτυο είναι κάτι ανύπαρκτο. Οι αιτίες πολλές, αλλά κυρίως ότι η πολιτεία ποτέ δεν φρόντισε να το εκσυγχρονίσει. Απουσία χρηματοδοτήσεων; Απουσία κερδοφορίας από τα επιβατικά δρομολόγια; Το ανάγλυφο της χώρας που μπορεί να αποτελεί έναν ακόμα παράγοντα; Κακές διοικήσεις στον ΟΣΕ και το Υπ. Υποδομών; Πολλά και διάφορα τα προβλήματα, για τα οποία ποτέ κανένας δεν τα έβαλε στη σειρά για να τα λύσει. Αλλά και μια οικονομική κρίση, η οποία αποδυνάμωσε πλήρως τα πάντα στον συγκεκριμένο μεταφορικό κλάδο!
Αν στην κεντρική σιδηροδρομική γραμμή της χώρας, που αποτελεί ουσιαστικά την ραχοκοκαλιά του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα συμβαίνει τόσο απλά ένα τέτοιο ατύχημα, τότε τι θα μπορούσε να συμβεί σε κάποια άλλα σημεία που βρίσκονται σε χειρότερη κατάσταση; Και τι άλλο θα πρέπει να περιμένουμε ακόμα;
Η σημερινή κατάσταση του δικτύου
Ποια είναι όμως σήμερα η κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου από τη Δράμα προς Θεσσαλονίκη, αλλά και από τη Δράμα προς Ξάνθη;
Σήμερα, η Δράμα, δέχεται καθημερινά ένα δρομολόγιο μιας επιβατικής αμαξοστοιχίας, η οποία φτάνει στην πόλη μας από Θεσσαλονίκη – Σέρρες τις πρώτες βραδινές ώρες. Οι επιβάτες κατεβαίνουν και μπορούν να συνεχίσουν με λεωφορεία προς Θράκη (Ξάνθη – Κομοτηνή – Αλεξανδρούπολη).
Η ίδια αμαξοστοιχία διανυκτερεύει στη Δράμα και αναχωρεί προς Σέρρες – Θεσσαλονίκη στις 6 το πρωί με ό,τι επιβατικό κοινό έχει. Ο χρόνος που κάνει την απόσταση αυτή; Περίπου τέσσερις ώρες! Και αυτό γιατί, η διαδρομή στο σιδηροδρομικό δίκτυο έχει το μαύρο της το χάλι. Με το λεωφορείο του ΚΤΕΛ μπορείς να πας στη Θεσσαλονίκη το αργότερο σε δύο ώρες!
Το δίκτυο στη γραμμή αυτή έχει το κακό του το χάλι και αναγκαστικά σε κάποια σημεία το τρένο πηγαίνει με χαμηλές ταχύτητες για λόγους ασφαλείας, παρ’ όλα αυτά πηγαίνει. Η σηματοδότηση μέχρι και τον σταθμό του Στρυμόνα είναι ανύπαρκτη και μπορεί κανείς να πει ξεκάθαρα και χωρίς περιστροφές, ότι είναι ακόμα χειρότερα από ότι ήταν πριν από τα χρόνια της οικονομικής κρίσης, το 2010!
Θεσσαλονίκη – Στρυμόνα – Προμαχώνας
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές που είναι σε θέση να έχει η εφημερίδα μας, αυτή την ώρα υπάρχει μια εξέλιξη στο κομμάτι από Θεσσαλονίκη μέχρι Στρυμόνα. Εκεί έχουν γίνει κάποια έργα σηματοδότησης.
Από εκεί και πέρα, από τον σταθμό του Στρυμόνα μέχρι τη Δράμα, η σηματοδότηση είναι μηδέν. Τι σημαίνει όμως σηματοδότηση; Πρόκειται για εκείνα τα κόκκινα φανάρια για τα οποία έγινε πολύ συζήτηση λόγω του δυστυχήματος.
Στο μεταξύ, σε εξέλιξη βρίσκεται το έργο της ανάταξης της γραμμής Θεσσαλονίκη – Στρυμόνα – Προμαχώνα. Οι γραμμές που οδηγούν στα σύνορα όπως αυτή στον Προμαχώνα είναι σε εξέλιξη, όπως και αυτή στον Έβρο (Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο) που θα γίνει διπλή γραμμή και ηλεκτροκίνητη. Και απ’ ότι φαίνεται, γι’ αυτό ενδιαφέρονται ιδιαίτερα οι Αμερικανοί λόγω της Αλεξανδρούπολης!
Ανάταξη της γραμμής σημαίνει ουσιαστικά πλήρης ανακαίνιση στην επιδομή των γραμμών και όταν ολοκληρωθούν τα έργα θα γίνει και φωτοσήμανση. Το σύστημα της φωτοσήμανσης σημαίνει ότι τοποθετούνται αισθητήρες και φώτα κατά μήκος της γραμμής. Για να αυξηθεί η χωρητικότητα της γραμμής, μπορούν να στείλουν δυο – τρεις αμαξοστοιχίες η μία μετά την άλλη σε απόσταση ασφαλείας. Όταν μια αμαξοστοιχία πλησιάσει σε απόσταση ασφαλείας την προηγούμενη, ανάβει κόκκινο και ο μηχανοδηγός μειώνει ταχύτητα ή σταματάει, ενώ όταν έχει απόσταση ασφαλείας ανάβει πράσινο και συνεχίζει.
Μετά τον Στρυμόνα και προς Δράμα, όχι μόνο απουσιάζει παντελώς η σηματοδότηση, αλλά ακόμα και η γραμμή βρίσκεται σε άθλια κατάσταση και ειδικά στο κομμάτι μεταξύ Λευκοθέας και Φωτολίβους. Δεν είναι μάλιστα τυχαίο ότι σ’ εκείνο το σημείο είχαν πλαγιάσει πριν από καιρό κάποια βυτία του ΟΣΕ. Όλα αυτά είναι λίγο – πολύ γνωστά σε όλους μας και φυσικά στις διοικήσεις του ΟΣΕ και όλων των αρμόδιων διασπασμένων εταιρειών του ΟΣΕ και στη Hellenic Train και στην ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Η διαδρομή Δράμα – Ξάνθη
Όπως αναφέραμε παραπάνω, το επιβατικό τρένο φτάνει μέχρι τη Δράμα και την επόμενη μέρα αναχωρεί και πάλι προς Θεσσαλονίκη. Η διαδρομή προς τη Θράκη έχει σταματήσει εδώ και μερικά χρόνια.
Γιατί; Όπως λένε στον «Π.Τ.» άνθρωποι που γνωρίζουν, η γραμμή από τη Δράμα μέχρι την Ξάνθη είναι σε ελεεινή κατάσταση. Τι γίνεται όμως; Εμπορικά τρένα περνούν καθημερινά από τη Δράμα προς Ξάνθη και συνεχίζουν να περνούν, με τη διαφορά ότι δεν περνούν επιβατικές αμαξοστοιχίες, τόσο για λόγους ασφαλείας, όσο και για λόγους αναγκαστικής βραδυπορίας σε κάποια σημεία, λόγω της πολύ κακής κατάστασης της γραμμής.
Ο λόγος που δεν μπορεί να γίνει ένα επιβατικό δρομολόγιο από Δράμα προς Ξάνθη, είναι ότι σε κάποια σημεία έχει βραδυπορία για 10 χιλιόμετρα, για 20 χιλιόμετρα και ειδικά στο σημείο στα Λιβερά Ξάνθης, εκεί πηγαίνουν σημειωτόν! Για τα εμπορικά τρένα δεν υπάρχει πρόβλημα. Το επιβατικό όμως δεν μπορεί να προχωρήσει και να κάνει βραδυπορία και να έχει άπειρο χρόνο.
Σήμερα, η επιβατική αμαξοστοιχία Δράμα – Θεσσαλονίκη κάνει τέσσερις ώρες, όσες έκανε προ κρίσης το intercity στη διαδρομή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη! Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι πρόκειται για απαγορευτικές ώρες!!!
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Hellenic Train (ιταλικών συμφερόντων) πριμοδοτείται για τις άγονες γραμμές. Η γραμμή της Δράμας είναι άγονη γραμμή. Όταν όμως ο ΟΣΕ της ζητάει να δρομολογήσει ένα επιβατικό τρένο, στέλνουν ένα καταγραφικό μηχάνημα, περνάει και καταγράφει τα προβλήματα. Οπότε παίρνουν το αποτέλεσμα και στέλνουν στον ΟΣΕ ότι δεν μπορούν να δρομολογήσουν τρένο, επειδή η γραμμή είναι χάλια. Οι γραμμές είναι στη δικαιοδοσία του ΟΣΕ!!!
Το τελευταίο διάστημα, γίναμε μάρτυρες μιας αρκετά ενδιαφέρουσας είδησης. Ότι η Hellenic Train (η πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ που είχε πουληθεί σε ιταλικά συμφέροντα και πρόσφατα άλλαξε όνομα), έθεσε σε λειτουργία δυο ημερήσια επιβατικά δρομολόγια εντός της Θράκης. Μια διαδρομή δηλαδή μεταξύ Ξάνθης – Κομοτηνής – Αλεξανδρούπολης. Απορία έχουμε να δούμε πόσο θα αντέξουν αυτά τα δρομολόγια!
Καμιά προσπάθεια για έργα!
Σύμφωνα με πληροφορίες που έχει στη διάθεσή του ο «Π.Τ.» από ανθρώπους που γνωρίζουν, μέχρι σήμερα δεν υπάρχει καμιά εξαγγελία από τον ΟΣΕ ή της ΓΑΙΑΟΣΕ και προφανώς ούτε στο βραχύ μέλλον πρόκειται να γίνει κάτι τέτοιο.
Θα μπορούσε ξεκάθαρα να πει κανείς ότι, όχι απλά δεν υπάρχει κανένα απολύτως ενδιαφέρον από τον ΟΣΕ να κάνει κάτι για τη γραμμή Στρυμόνα – Δράμα και Δράμα – Ξάνθη, αλλά ούτε καν περιλαμβάνεται στα σχέδιά τους.
Κατά τ’ άλλα η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχει επικεντρωθεί στην ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία, ένα φαραωνικό έργο αξίας πάνω από 1,6 δισεκατομμύρια ευρώ και που δεν θα μπορούσε να γίνει ούτε στα επόμενα 20 χρόνια, ασχέτως αν κουβεντιάζεται από το 1990.
Παρ’ όλα αυτά, ο κ. Καραμανλή και οι συν αυτώ του Υπουργείου, εξαγγέλλουν σιδηροδρομικές Εγνατίες λες και αύριο το πρωί θα μπουν οι μπουλντόζες θα δουλέψουν, απαξιώνοντας παράλληλα το σιδηροδρομικό δίκτυο της περιοχής.
Το τέλος της γραμμής από το 2016
Και για να θυμίσουμε λίγο από πότε σταμάτησε η λειτουργία της γραμμής από τη Δράμα προς Ξάνθη. Σε πρωτοσέλιδο άρθρο του την Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου 2016, ο «Π.Τ.» αναφερόταν στη «διακοπή της σιδηροδρομικής γραμμής Δράμας – Ξάνθης για 6-9 μήνες!».
Την προηγούμενη μέρα τα μεγαλοστελέχη του ΟΣΕ τότε, ένα κλιμάκιο με επικεφαλής τον τότε διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ κ. Πετράκη, ο οποίος συνοδευόταν από την κα. Νομικού, προϊσταμένη Υπηρεσίας Γραμμής Βόρειας Ελλάδας, τον κ. Πανόπουλο, διευθυντή Γραμμής Πανελληνίων και τον κ. Τούρτα προϊστάμενο της Υπηρεσίας Κυκλοφορίας Βόρειας Ελλάδας (σ.σ. το 2016 πάντα), είχαν βρεθεί στη Δράμα για να αναγγείλουν τη διακοπή της γραμμής και την έναρξη έργων για ανάταξη της γραμμής Δράμα – Ξάνθη. Μιλούσαν για ένα χρονικό διάστημα 6 έως 9 μηνών!
Δεν χρειάζεται να πούμε τίποτα περισσότερο. Υπάρχει μια μακριά ιστορία από άνοιγμα και κλείσιμο της γραμμής, και το αποτέλεσμα είναι ότι τελικά η γραμμή έκλεισε οριστικά για τα υπόλοιπα χρόνια και λειτουργεί μόνο για εμπορικά τρένα, όπως αναφέρουμε και παραπάνω.
Προσωπικό ΟΣΕ
Σήμερα, το προσωπικό του ΟΣΕ στη Δράμα είναι μετρημένο στα δάχτυλα του ενός χεριού. Να υπενθυμίσουμε ότι, στα χρόνια της κρίσης, το 2013, ο ΟΣΕ προκειμένου να ξεμπλοκάρει, είχε διώξει μεγάλο μέρος του προσωπικού του.
Η πλειοψηφία τους μετατέθηκε σε Νοσοκομεία, Μουσεία και σε άλλες υπηρεσίες. Όπως προφανώς και ο συγκεκριμένος σταθμάρχης. Το προσωπικό που είχε μετατεθεί για οικονομικούς λόγους, αποτελούνταν κατά το πλείστον από εκπαιδευμένους και εξειδικευμένους ανθρώπους. Όταν όμως αργότερα στα επόμενα χρόνια ο ΟΣΕ ξέμεινε από προσωπικό λόγω συνταξιοδοτήσεων και άλλων λόγων, τους ζήτησε πίσω. Κάποιοι απ’ αυτούς επέστρεψαν, κάποια άλλοι όχι. Ο συγκεκριμένος σταθμάρχης, ήταν απ’ αυτά τα άτομα, που είχε μετατεθεί στο Υπ. Παιδείας. Γύρισε πίσω και εκπαιδεύτηκε ως σταθμάρχης. Τα υπόλοιπα είναι γνωστά!
Αν το λάθος του σταθμάρχη είναι στιγμιαίο κοστίζοντας ζωές, τότε οι διαχρονικές καταστάσεις άπειρων λαθών, του μη εκσυγχρονισμού του ΟΣΕ και των άλλων εταιρειών του, είναι τραγικές και οδήγησαν μέχρι σήμερα στο τραγικό δυστύχημα. Το οποίο θα μπορούσε να είχε αποτραπεί αν υπήρχαν τα απαραίτητα συστήματα ασφαλείας και όχι μόνο!