Χωρίς τρένο από Δράμα μέχρι Αλεξανδρούπολη μόνο με λεωφορεία
Ξεκίνησαν από χθες τα δρομολόγια
τρένων Θεσσαλονίκη – Δράμα
Ο υδροκεφαλισμός του ΟΣΕ και η υποβάθμιση της υπαίθρου και της Περιφέρειας
Του Θανάση Πολυμένη
ΞΕΚΙΝΗΣΑΝ από χθες Δευτέρα 29 Ιουνίου, τα δρομολόγια του τρένου από τη Θεσσαλονίκη μέχρι και τη Δράμα και έτσι επανερχόμαστε στο παλιό γνωστό μας καθεστώς που προϋπήρχε της καραντίνας που είχε επιβληθεί εξαιτίας του κορωνοϊού. Παρ’ όλα αυτά όμως, πρόκειται για ένα μόνο δρομολόγιο τις πρωινές ώρες, χωρίς το απογευματινό.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. που δόθηκε στη δημοσιότητα, επανέρχεται σταδιακά η κυκλοφορία των δρομολογίων της, μετά την χαλάρωση των περιορισμών στις μετακινήσεις, και ανακοινώθηκε και επίσημα η επανέναρξη κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών 660Α και 91, στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Δράμα και Δράμα – Θεσσαλονίκη αντίστοιχα, από τη Δευτέρα 29 Ιουνίου 2020.
Παρ’ όλα αυτά, δεν γίνεται ακόμα λόγος για το δρομολόγιο από Δράμα μέχρι Αλεξανδρούπολη, παρά μόνο με λεωφορεία. Η σιδηροδρομική σύνδεση με τη Θράκη παραμένει πλήρως ανενεργή και διεξάγεται μόνο με λεωφορεία όπως και πριν από την καραντίνα.
Αν και μέχρι χθες δεν υπήρχε καμία επίσημη ανακοίνωση για τις ώρες του δρομολογίου Θεσσαλονίκη – Δράμα και αντίστροφα, τουλάχιστον από τις ιστοσελίδες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο «Πρωινός Τύπος» επικοινώνησε με τον ΟΣΕ Δράμας. Όπως μας ενημέρωσαν, καθημερινά προς το παρόν υπάρχει ένα δρομολόγιο. Το τρένο φτάνει στη Δράμα στις 10.00 το πρωί από Θεσσαλονίκη και αναχωρεί πάλι για Θεσσαλονίκη στις 10.10.
Την ίδια ώρα, έρχονται στη Δράμα λεωφορεία από Αλεξανδρούπολη, τα οποία κατεβάζουν τους επιβάτες οι οποίοι θα συνεχίσουν με το τρένο προς Θεσσαλονίκη, ενώ παραλαμβάνουν τους επιβάτες για Αλεξανδρούπολη από τη Δράμα.
Το τρένο τελειώνει στη Δράμα;
Η περιοχή της Αν. Μακεδονίας και Θράκης, θεωρείται ως πύλη εισόδου στη χώρα. Έτσι τουλάχιστον μας λένε τα λίγα τελευταία χρόνια, κυρίως μετά την ολοκλήρωση της μεγάλης οδικής αρτηρίας της Εγνατίας Οδού, η οποία συνδέει την Ανατολή με τη Δύση και έχει συμβάλλει ιδιαίτερα στην ανάπτυξη του εμπορίου.
Δεν χωράει αμφιβολία, ότι η Ελλάδα δια μέσου της Εγνατίας οδού, έχει καταστεί ο μοναδικός δρόμος για να μπορέσει να διασχίσει κάποιος τα Βαλκάνια και να βγει στην Αδριατική θάλασσα, ή ακόμα και να ανέβει προς τα Βαλκάνια μέσω της Εγνατίας. Και αν κάποτε κάποια στιγμή, αρχίσει και η κατασκευή του Διευρωπαϊκού Άξονα Ε61 προς την Κεντρική Ευρώπη, η Ελλάδα θα μπορεί μέσω της οδικής αρτηρίας να ανεβάζει το εμπόριο προς την Ευρώπη.
Όσον αφορά το σιδηρόδρομο όμως, η Περιφέρεια της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκη είναι μια αδικημένη περιοχή. Είναι γενικά παραδεκτό, ότι η υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τον Έβρο, είναι απαρχαιωμένη και άθλια και μάλιστα αρκετά συχνά κλείνει και οι επιβάτες εξυπηρετούνται συχνά με λεωφορεία του ΟΣΕ!
Παλαιότερα και για ένα μεγάλο διάστημα, η σιδηροδρομική γραμμή Δράμας – Αλεξανδρούπολης είχε κλείσει για ένα σχεδόν χρόνο, προκειμένου να διεξαχθούν εργασίες αναβάθμισής της. Όταν στη συνέχεια άνοιξε και δούλεψε για ένα χρονικό διάστημα, έμελλε να κλείσει και πάλι, χωρίς να υπάρξουν ιδιαίτερες ανακοινώσεις ούτε από τον ΟΣΕ, ούτε και από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Σήμερα, η σιδηροδρομική σύνδεση από τη Δράμα μέχρι την Αλεξανδρούπολη διεξάγεται μόνο με λεωφορεία.
Τι έγινε αλήθεια με εκείνη την αναβάθμιση της γραμμής; Γιατί ο ΟΣΕ και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν συνέχισαν τα δρομολόγια με το τρένο προς την Αλεξανδρούπολη, εφόσον υποτίθεται μετά από 12 μήνες εργασιών θα αποκαθιστούνταν τα προβλήματα; Άγνωστο…
Κατά καιρούς, προβλήματα αντιμετωπίζει και το σιδηροδρομικό δίκτυο από τις Σέρρες μέχρι τη Δράμα, είτε μετά από κακοκαιρία, είτε για διάφορους άλλους λόγους, πράγμα που μαρτυρά την παλαιότητα και την αθλιότητα της κατασκευής της σιδηροτροχιάς.
Πώς είναι λογικό λοιπόν, σε μια περιοχή, η οποία θεωρείται ως «ενεργειακός και εμπορικός κόμβος μεταξύ Δύσης και Ανατολής προς την Βαλκανική ενδοχώρα», να μη διαθέτει μια αξιόλογη και σύγχρονη σιδηροδρομική γραμμή; Μια σιδηροδρομική γραμμή, η οποία να μπορεί επαρκώς να κρατήσει επάνω της εμπορικά και επιβατικά τρένα και μάλιστα αρκετά συχνά.
Σήμερα, σκέφτονται και ετοιμάζουν να δημιουργήσουν τη σιδηροδρομική Εγνατία, με το σκεπτικό όμως να καταργήσουν επί της ουσίας τις συνδέσεις μεταξύ Σερρών και Δράμας. Ήδη, η Δράμα για παράδειγμα, αντιμετωπίζει μεγάλα προβλήματα με τις οδικές αρτηρίες της, καθώς είναι η μοναδική πόλη, η οποία δε διαθέτει κάθετη οδική αρτηρία προς την Εγνατία οδό, προκειμένου να προωθήσει τα εμπορεύματά της.
Σύνδεση μαμούθ!
Σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν αυτή τη στιγμή και σταδιακά βλέπουν το φως της δημοσιότητας, αυτή την ώρα μελετούν, υποτίθεται, τη δημιουργία μιας σιδηροδρομικής σύνδεσης από τη Θεσσαλονίκη στην Αμφίπολη και από εκεί, πίσω από το Παγγαίο μέσω Αμυγδαλεώνα προς την Καβάλα! Και μάλιστα με δυνατότητα διπλής γραμμής, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό ο οποίος ξεπερνάει το 1,2 δισεκατομμύριο!
Αν ποτέ και όποτε γίνει το έργο αυτό για να μπορέσει να λειτουργήσει, σίγουρα θα περάσουν αρκετά χρόνια. Παρ’ όλα αυτά, το μέλλον δεν αναμένεται να είναι ευοίωνο για τις περιοχές των Σερρών και της Δράμας που μένουν απ’ έξω, τουλάχιστον σιδηροδρομικά. Όχι βέβαια ότι είναι σήμερα, αλλά θα μπορούσε σίγουρα να αναπτυχθεί διαφορετικά αυτός ο τόπος. Ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα έχει πάρει λάθος δρόμο και δεν αναπτύσσεται σωστά. Πολλά θα μπορούσαν να γίνουν, που όμως δεν γίνονται.
Και φυσικά, δεν μπορούμε να μείνουμε στο «ελπίζουμε», γιατί δεν έχει νόημα. Η νέα σιδηροδρομική σύνδεση έχει προφανώς δρομολογηθεί οριστικά και δεν φαίνεται να αλλάζει τίποτα. Τα συμφέρονται παραμένουν συμφέροντα και η αδιαφορία του κέντρου που λειτουργεί με τη λογική του υδροκεφαλισμού, εκμηδενίζει πλήρως την ύπαιθρο και την Περιφέρεια.