Μια επερώτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο ΑΜΘ για την Π.Ε. Δράμας
«Ζητήματα συνδέσεων και μεταφορών
σε σχέση με την ανάπτυξη της Π.Ε. Δράμας»
Τα ζητήματα έθεσε ο π.σ. κ. Μωυσιάδης και απαντήσεις έδωσε ο περιφερειάρχης κ. Μέτιος
Του Θανάση Πολυμένη
ΕΝΑ άκρως ενδιαφέρον ζήτημα, συζητήθηκε αργά το απόγευμα της Δευτέρας 26 Απριλίου, στη μέσω τηλεδιάσκεψης συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Αν. Μακεδονίας – Θράκης.
Το θέμα αφορούσε επερώτηση του περιφερειακού συμβούλου Δράμας κ. Αριστείδη Μωυσιάδη, με την παράταξη «Περιφερειακή Σύνθεση». Το θέμα της ερώτησης του κ. Μωυσιάδη, αφορούσε «ζητήματα συνδέσεων και μεταφορών σε σχέση με την ανάπτυξη της Π.Ε. Δράμας».
Κατά τη διάρκεια της επερώτησής του ο κ. Μωυσιάδης, αναφέρθηκε σε ένα έγγραφο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, «στο οποίο αναφέρεται ο χαρακτηρισμός ως έργο εθνικής σημασίας το έργο: νέα μονή σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων σύνδεσης Θεσσαλονίκης – Αμφίπολης – Νέας Καρβάλης, η οποία αποτελεί τμήμα της γραμμής Θεσσαλονίκης – Τοξοτών Ξάνθης».
Πρόκειται για το θέμα της γνωμοδότησης για την έγκριση περιβαλλοντικών όρων επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε) του έργου «Νέα σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη -Αμφίπολη -Νέα Καρβάλη». Το θέμα συζητήθηκε λίγη ώρα αργότερα από την ερώτηση και πέρασε κατά πλειοψηφία, ψηφίζοντας αρνητικά όλοι οι περιφερειακοί σύμβουλοι της Δράμας (αναφορά γίνεται σήμερα σε άλλη σελίδα της εφημερίδας μας).
Όπως είπε ο κ. Μωυσιάδης, «προκύπτει το θέμα ότι η Δράμα, για άλλη μια φορά, μένει εκτός, ουσιαστικά, των αναπτυξιακών έργων» και όπως είπε, «αυτό είναι κάτι που μας απασχολεί πολύ έντονα στη Δράμα σε συνδυασμό με τη συγκεκριμένη σιδηροδρομική γραμμή».
Ο κ. Μωυσιάδης, αναφέρθηκε επίσης σε μια παλαιότερη ανακοίνωση σχετικά με το δρόμο Δράμας – Καβάλας και τις ανακοινώσεις του περιφερειάρχη κ. Μέτιου, για το πρώτο τμήμα του έργου αυτού, Άγιος Αθανάσιος – Σταυρός Αμυγδαλεώνα. Τα ερωτήματα που έθεσε ο κ. Μωυσιάδης προς τον περιφερειάρχη κ. Μέτιο, είναι:
«1. Σε ποιες ενέργειες έχετε προβεί προκειμένου να δρομολογηθεί στη βάση ενός συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος, η επαναλειτουργία των σιδηροδρομικών δρομολογίων της Περιφέρειας Αν. Μακεδονίας – Θράκης; Υπάρχει χρονοδιάγραμμα; Έγινε κάποιου είδους διεκδίκηση;
- Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του νοτίου τμήματος του δρόμου Ε-61 Δράμας – Καβάλας, υπάρχει χρονοδιάγραμμα;
- Σε ποιες ενέργειες έχετε προβεί μέχρι σήμερα, για την επίσπευση της ολοκλήρωσης ενός δρόμου, ο οποίος με σαφήνεια προβλέπεται στον περιφερειακό σχεδιασμό;
- Σας έχει απασχολήσει η σιδηροδρομική σύνδεση της Δράμας με τη νέα υπό κατασκευή σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης – Ασπροβάλτας – Καβάλα και με τον εμπορικό λιμένα Φίλιππος Β΄ της Καβάλας;.
- Μετά τη δρομολόγηση της νέα οδικής σύνδεσης της Ξάνθης με τη Βουλγαρία, αν έχει μελετηθεί η αναβάθμιση της οδικής σύνδεσης Δράμας – Ξάνθης».
Σιδηροδρομική Εγνατία
Απαντώντας ο περιφερειάρχης κ. Μέτιος, αναφέρθηκε αρχικά στο ζήτημα της λεγόμενης σιδηροδρομικής Εγνατίας. Όπως είπε, «πριν από λίγο καιρό η παράταξή σας είχε ρωτήσει, για ποιο λόγο είχαμε καθυστερήσει να φέρουμε το ζήτημα της σιδηροδρομικής σύνδεσης Θεσσαλονίκης, Νέας Καρβάλης, Τοξότες. Και είχα πει ότι φυσικά και δεν είχαμε καμιά αντίρρηση ότι υπάρχουν περιβαλλοντικά ζητήματα και θέματα. Εξάλλου οι υπηρεσίες μας είχαν στείλει νωρίτερα τη θετική τους άποψη. Αλλά για κάποιο λόγο είχε τεθεί και από περιφερειακούς συμβούλους αλλά και τον κ. Κατσιμίγα και άλλους, ότι θα έπρεπε να εξετάσουμε μια νέα χάραξη που να συμπεριλαμβάνει και τη Δράμα.
Ζήτησα και τότε και το λέω και τώρα, ότι δεν πρέπει να μας διχάσει ένα τέτοιο θέμα και να έχουμε αντιπαραθέσεις Καβαλιωτών, με Ξανθιώτες, με Δραμινούς κ.α. Είχα πει και τότε, ότι συζητούμε το θέμα, γιατί ούτε και το Υπουργείο επιτάχυνε τη διαδικασία, δεδομένου ότι έχει ξεκινήσει μια διαβούλευση, ζητώντας τη γνώμη όλων των φορέων. Δεν διατύπωσε τους περιβαλλοντικούς όρους, ζήτησε τη γνώμη μας. Είμαστε στη φάση της διαβούλευσης. Είπα και τότε ότι, δεν μπορούμε τόσο εύκολα να προσπεράσουμε το θέμα της Δράμας, όχι όμως ενδεχομένως να μπορούμε να επιβάλουμε τα πάντα. Είχα πει να το ψάξουμε καλύτερα.
Εγώ συνέχισα σ’ αυτή τη λογική. Μάλιστα ο κ. Κατσιμίγας είχε παρουσιάσει μια νέα χάραξη, καλύτερη κατά τη δική του άποψη και είχε κάνει και μια ανάλογη παρουσίαση και στη Δράμα».
Συμπληρώνοντας ο κ. Μέτιος σημείωσε ότι, «οφείλουμε να δούμε αυτό το θέμα με μεγάλη προσοχή. Και αυτό κάνουμε. Παρ’ όλα αυτά δεν είναι τόσο εύκολο προφανώς να προχωρήσει και να αλλάξει αυτή η χάραξη. Έτσι κι αλλιώς δεν μπορούμε να το ξεπεράσουμε εύκολα και γρήγορα».
Σιδηρόδρομος στην ΑΜΘ
Όσον αφορά το θέμα των δρομολογίων του ΟΣΕ στην Περιφέρεια ΑΜΘ που έχουν σταματήσει εδώ και πολύ καιρό, ο κ. Μέτιος είπε: «Όπως ξέρετε μέχρι το 2010 το τρένο λειτουργούσε και μάλιστα μπορεί να είχαμε μέχρι και 10 δρομολόγια την ημέρα. Μετά από το 2010 υπήρξε νόμος περί εξυγίανσης του ΟΣΕ, ίσως επειδή ήταν μια επιχείρηση ιδιαίτερα ελλειμματική. Πάρα πολλοί από τους εργαζόμενους με διάφορους τρόπους έφυγαν και ουσιαστικά ο ΟΣΕ έμεινε χωρίς εργαζόμενους. Αυτό ήταν το μεγάλο θέμα. Δεν έγιναν προσλήψεις. Στη συνέχεια πώς θα μπορούσε να λειτουργήσει αυτό; Θα κάνω εγώ προσλήψεις; Φυσικά και θέλουμε να λειτουργεί ο σιδηρόδρομος, φυσικά το έχουμε θέσει και το έχουμε συζητήσει πολλές φορές. Πρέπει όμως να γίνουν προσλήψεις, παρ’ όλο που έχει τεθεί επανειλημμένως. Ελπίζω ότι κάποια στιγμή και αυτό θα προχωρήσει».
Δράμα – Καβάλα και Ε-61
Σχετικά με το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Ε-61, ο κ. Μέτιος σημείωσε ότι, «είναι ο δρόμος που ξεκινάει από Καβάλα, πηγαίνει στη Δράμα, περνάει από τις Σέρρες και μετά συνεχίζει στην Ευρώπη. Όχι όμως ο δρόμος Νέα Μπάφρα – Αμφίπολη. Αυτό είναι προέκταση του δρόμου, αλλά δεν είναι ο Ε-61. Όμως ένα τμήμα του από τη Δράμα μέχρι τα όρια του νομού Σερρών και λίγο μέσα στις Σέρρες, είναι αυτό που ανακοινώθηκε προχθές από τον πρωθυπουργό στη Θεσσαλονίκη. Βρέθηκε η λύση χρηματοδότησης και μέσω ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιο και Ιδιωτικού Τομέα) θα προχωρήσουν γιατί ναι μεν από αυτά τα δύο τμήματα το ένα αφορά στη δική μας Περιφέρεια Δράμα – μέχρι τα όρια Νομού Σερρών και το άλλο μέχρι την Αμφίπολη είναι στην Κεντρική Μακεδονία, 14 χιλιόμετρα και τα υπόλοιπα είναι 36 χιλιόμετρα. Το τμήμα που είναι στην Κεντρική Μακεδονία, τις μελέτες το Υπουργείο τις είχε προχωρήσει και σε ικανοποιητικό βαθμό».
Σ’ αυτό το σημείο κ. Μέτιος είπε ότι και το τμήμα που ανέλαβε η ΠΑΜΘ, οι μελέτες του θα χρηματοδοτηθούν μέσω ΣΔΙΤ «και μέσα στα επόμενα 3 χρόνια θα μπορεί να λειτουργήσει ένας δρόμος σύγχρονος ταχείας κυκλοφορίας με δύο γραμμές, ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος».
Όσον αφορά το τμήμα Δράμας – Καβάλας, «το εντάξαμε στο ΕΣΠΑ, όμως ποτέ δεν είχα πει ότι το 2019 θα ξεκινούσε ο διαγωνισμός. Είχα πει και τότε ότι εντάσσεται το έργο για το επόμενο στάδιο. Το πρώτο ήταν η ένταξη, δηλαδή η εξασφάλιση χρηματοδότησης. Το επόμενο στάδιο θα ήταν να προχωρήσουν οι διαδικασίες με την απαλλοτρίωση. Είχε μεγάλη ωριμότητα το πρώτο τμήμα, ενώ θα έπρεπε να προχωρήσουμε σε απαλλοτριώσεις. Λύθηκαν αυτά τα προβλήματα με νόμο που ψηφίστηκε και μέσα στο καλοκαίρι θα έχουμε τη δημοπράτηση και αυτού του τμήματος για να ασχοληθούμε και με τα υπόλοιπα τμήματα. Συνεπώς και αυτό το έργο θα προχωρήσει».
Οδική σύνδεση Δράμας – Ξάνθης
Τέλος, αναφορικά με τη βελτίωση της οδικής σύνδεσης Δράμας – Ξάνθης, ο κ. Μέτιος σημείωσε ότι, «ότι είχε απασχολήσει το Περιφερειακό Συμβούλιο παλαιότερα. Είχαμε αναθέσει στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, που έχει ένα πολύ καλό τμήμα την Οδική Ασφάλεια, να καταγράψει όλα τα σημεία που είναι περισσότερο επικίνδυνα, ώστε όταν αυτό ολοκληρωθεί – μέσα στο καλοκαίρι αναμένεται – να προχωρήσουμε σε μια μελέτη, για την οποία έχουμε ήδη δεσμεύσει 500.000 ευρώ γι’ αυτό το τμήμα».