Από το Μουσείο Τρένων Δράμας του «Ηφαίστου»
Ζητούνται εθελοντές συμπολίτες μας
για τη μεταφορά ενός παλαιού
βαγονιού ιστορικής αξίας
► Τι λέει μιλώντας στον «Π.Τ.» ο πρόεδρος του ΗΦΑΙΣΤΟΥ Π. Μακρόπουλος
► «Μαζί με την κγ877 μηχανή μπορούμε να έχουμε μια αμαξοστοιχία που μετέφερε δυστυχώς Εβραίους»
Του Θανάση Πολυμένη
ΣΤΟΝ ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟ των συμπολιτών μας βασίζεται ο ΜΕΑΣ «ΗΦΑΙΣΤΟΣ» Σιδηροδρομικών και Φίλων Σιδηροδρόμου Δράμας, προκειμένου να σπρώξει ένα βαγόνι και να το οδηγήσει στην κατάλληλη θέση, ώστε να συνεχίσει την αναπαλαίωσή του.
Για το λόγο αυτό, ο ΜΕΑΣ «ΗΦΑΙΣΤΟΣ», ανάρτησε στο διαδικτυακό του προφίλ μια σχετική ανακοίνωση για την ερχόμενη Δευτέρα 10 Οκτωβρίου, όπου καλεί τους συμπολίτες μας να βρεθούν στις 17.00 το απόγευμα στο Σιδηροδρομικό Σταθμό και να βοηθήσουν στο δύσκολο αυτό έργο.
Όπως συγκεκριμένα λέει η ανακοίνωση του Συλλόγου Σιδηροδρομικών και Φίλων Σιδηροδρόμου Δράμας, «φορέστε αθλητικά παπούτσια, βάλτε διάθεση, πάρτε φωτογραφικές μηχανές, κινητά τηλέφωνα, drones και ότι άλλο θεωρείτε απαραίτητο. Εμείς θα σας δώσουμε γάντια μιας χρήσης για να μην λερωθείτε και ελάτε το σπρώξουμε περί τα εκατό μέτρα για να ελευθερώσουμε την περιστροφική πλάκα. Μετά απ’ αυτό το δύσκολο έργο, θα ακολουθήσει ξενάγηση του Μουσείο Τρένων Δράμας».
Τα ιστορικά βαγόνια στο Σιδηροδρομικό Σταθμό Δράμας
Ο «Πρωινός Τύπος», συνομίλησε με τον πρόεδρο του ΜΕΑΣ «ΗΦΑΙΣΤΟΣ» κ. Παναγιώτη Μακρόπουλο, ο οποίος αναφέρθηκε στην ιστορικότητα τόσο του συγκεκριμένου βαγονιού, όσο και άλλων που υπάρχουν … στα αζήτητα του Σιδηροδρομικού Σταθμού Δράμας.
Χαρακτηριστικό είναι μάλιστα ότι, ορισμένα από τα βαγόνια αυτά που υπάρχουν εκεί καθώς και μια ατμομηχανή, είναι αυτά που δούλευαν καθ’ όλη τη διάρκεια της Κατοχής κατά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και ορισμένα από αυτά μάλιστα, δυστυχώς μετέφεραν πλήθος Εβραίων στην Γερμανία με την γνωστή κατάληξη.
Ένα τριαξονικό βαγόνι 30 τόνων!
Όπως μας λέει ο κ. Μακρόπουλος, «τελευταία ξεθάψαμε κάτω από την έντονη βλάστηση που υπάρχει στον Σιδηροδρομικό Σταθμό, δύο βαγόνια τα οποία ήταν θαμμένα ουσιαστικά εκεί. Το ένα είναι αυτό που θέλουμε να σπρώξουμε, είναι ένα τριαξονικό βαγόνι και αυτή την ώρα βρίσκεται στην περιστροφική πλάκα και πρέπει να το σπρώξουμε. Αυτό όμως ζυγίζει περίπου 30 τόνους και πιάνει όλη την περιστροφική πλάκα».
Όπως λέει ο ίδιος, «το βαγόνι αυτό είναι κατασκευής 1914 και μέχρι την περιστροφική πλάκα το μετακινήσαμε με ντιζελάμαξα. Για να το ξεθάψουμε ήταν μια πολύ δύσκολη διαδικασία. Όμως τώρα, επειδή τόσο το βαγόνι που είναι μεγάλο, όσο και η ντιζελάμαξα δεν χωράνε στην περιστροφική πλάκα, το μόνο που μας έμεινε είναι να το σπρώξουμε είτε με τα χέρια είτε με το UNIMOC το οποίο όμως δεν έχουμε».
Απαντώντας για το πώς κατέληξαν τελικά να ζητήσουν τη …βοήθεια του κόσμου, ο κ. Μακρόπουλος μας λέει: «Σκεφτήκαμε τελικά να ζητήσουμε τη βοήθεια του κόσμου, ώστε να μπορέσουμε να το πάμε στα 100 μέτρα περίπου και με την ευκαιρία να έρθει και ο κόσμος στο Μουσείο».
Όπως τονίζει χαρακτηριστικά ο ίδιος, «Όταν τελειώσουμε θα τους κάνουμε ξενάγηση στο Μουσείο Τρένων, θα τους δώσουμε σιδηροδρομικά εισιτήρια με θεώρηση και ανάγλυφη ημερομηνία όπως έδιναν παλιά τα εισιτήρια».
Βαγόνια που μετέφεραν Εβραίους
Αναφερόμενος στην ιστορικότητα του συγκεκριμένου βαγονιού και ενός άλλου, εξηγεί ότι επίσης ξεθάφτηκε και ένα ακόμα βαγόνι, «απ’ αυτά που μετέφεραν δυστυχώς τους Εβραίους στη Γερμανία. Έχουμε ένα τέτοιο βαγόνι εδώ που μετέφεραν οι Γερμανοί τους Εβραίους. Τα είχαν πάρει οι Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι 1.200 βαγόνια περίπου και όταν ήρθαν οι Γερμανοί τα χρησιμοποίησαν κατά κόρον. Οπότε έχουμε στη διάθεσή μας αυτό που κουβαλούσε τους Εβραίους, ένα ακόμα του 1895 που σίγουρα συμμετείχε και την κγ877 μηχανή που δούλευε επίσης σ’ όλη τη διάρκεια της Κατοχής και ουσιαστικά όταν αυτά ολοκληρωθούν, θα έχουμε μια αμαξοστοιχία η οποία δυστυχώς κουβαλούσε Εβραίους».
Ερωτώμενος για την κακή κατάσταση στην οποία βρίσκονται αυτά τα βαγόνια, ο κ. Μακρόπουλος σημειώνει ότι «η οροφή του ενός απ’ αυτά, επειδή είναι ξύλινη, έχει καεί. Παρ’ όλα αυτά το βαγόνι είναι σιδερένιο και δεν έπαθε τίποτα, επειδή τα σίδερα αυτά είναι όλα μασίφ. Αυτό θέλουμε να το σώσουμε γιατί έχει μια ιδιαίτερη ιστορική αξία».
Όπως είπε πάντως, «για να βγει το βαγόνι από εκεί που ήταν μέχρι να το βάλουμε στην περιστροφική πλάκα, αρχικά συντηρήθηκαν οι τροχοί, γιατί δεν είχαν ρουλεμάν. Έτσι έγινε μια αρχική συντήρηση στους τροχούς με τα κουζινέτα προκειμένου να μπορέσει να κινηθεί. Έχει ήδη γίνει πάρα πολύ δουλειά πριν απ’ αυτό για να κινηθεί».